Anak Kecil Selalu Meragam Bila Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Dengar Cakap Ini Hasil Kajian Yang Ramai Tak Tahu


“Tadi masa mama belum balik kerja, elok je dia tak meragam. Bila nampak mama macam-macam perangai dia tunjuk ya,” komen papa pada si kecilnya yang mula merengek minta didukung bila nampak kelibat mama.

Situasi macam ini mesti biasa anda hadapi. Kenapa kalau dengan ibu, si kecil bukan main mengada-ngada dan manja tapi bila dengan ayah boleh pula berdisiplin dan dengar cakap?
Lebih pelik kalau dengan ibu, anak-anak memang susah hendak tidur tapi bila dengan ayah, sekali suruh terus lelapkan mata.
Mesti ramai ibu ayah yang perasan akan hal ini kan?
Sebenarnya mengikut kajian yang dilakukan oleh sekumpulan pengkaji dari Jabatan Psikologi University of Washington, prestasi kanak-kanak akan menurun sehingga 800% (8 kali ganda) apabila ibunya berada di dalam bilik yang sama.
Lebih mengejutkan, kajian mendapati jika kanak-kanak berusia 10 tahun dan ke bawah, peratusnya meningkat dua kali ganda menjadi 1600% (16 kali ganda)!
Kajian tersebut dijalankan ke atas 500 buah keluarga yang mengukur kebergantungan kanak-kanak itu, menangis dan merengek, menjerit, percubaan berlaku kasar, terlupa cara untuk berjalan atau bercakap dan bersikap seperti orang bodoh.
Menurut Profesor dalam bidang Perkahwinan dan Psikologi Keluarga, Dr.K.P Leibowitz, dalam kajian tersebut mereka mendapati kanak-kanak yang berumur 8 bulan boleh bermain dengan riang dan gembira tetapi apabila melihat ibunya masuk ke dalam bilik itu, perangai mereka berubah 99.9%.
Mereka mula menangis, melepaskan apa yang mereka pegang dan meminta perhatian ibunya dengan tergesa-gesa. Baki 0.01% pula mempunyai masalah penglihatan, tetapi apabila mendengar suara ibu, mereka mula melemparkan barang dan meminta makanan walaupun sebenarnya mereka baru sahaja makan!
Salah seorang daripada ayah yang terlibat dalam kajian tersebut (mempunyai 3 orang anak) sangat terkejut dengan laporan kajian dan berkata “Saya selalu tertanya-tanya kenapa isteri saya tak dapat menyiapkan kerja rumah. Rupa-rupanya kelemahannya adalah anak-anak dan dalam masa yang sama magnet mereka adalah ibunya. Ini kerana anak-anak berkelakuan baik ketika dengan saya.”
Ramai suami atau ayah yang mungkin tidak tahu tentang fakta yang ditemui dalam kajian ini kerana si anak cuma buat perangai apabila bersama dengan ibu sahaja.
Kajian ini juga mendapati jika dalam situasi untuk membetulkan disiplin anak-anak, 100% (semua sekali) lebih responsif kepada kata-kata yang diucapkan dengan nada normal daripada seseorang selain daripada ibunya! Malah untuk mendapatkan respon yang sama pula, seorang ibu dalam kumpulan itu harus meninggikan suaranya pada si anak.
Jadi, lepas baca hasil kajian ini janganlah ayah cakap ibu cepat manjakan anak sampai jadi mengada-ngada. Sebenarnya ibu itu sendiri macam magnet kepada anak-anak. Asyik nak melekat je!
Sumber: ohsemama
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Kecil Selalu Meragam Bila Dengan Ibu Tapi Dengan Ayah Elok Dengar Cakap? Ini Hasil Kajian Yang Ramai Tak Tahu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-kecil-selalu-meragam-bila-dengan-ibu-tapi-dengan-ayah-elok-dengar-cakap-ini-hasil-kajian-yang-ramai-tak-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pukul Jerit Pada Anak Memang Tiada Luka Rasa Puas Tapi Kesan Mendalam Anak Jadi Pemarah Macam Ibu Ayah

Pukul Jerit Pada Anak Memang Tiada Luka Rasa Puas Tapi Kesan Mendalam Anak Jadi Pemarah Macam Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 455 hits
Danial Mommy cakap apa tadi Jangan main dekat TV kan Sekarang apa dah jadi Pecah tangan mommy laju memukul anak amarah menguasai diri Anak kecil dalam ketakutan tak tahu bagaimana nak meminta maaf hanya mampu menangis YA SEBENARNYA ANAK FAH...
Saya Selalu Rasa Hebat Tapi Kini Saya Berasa Semakin Kecil Ramai Risau Dengar Luahan Gu Hyesun

Saya Selalu Rasa Hebat Tapi Kini Saya Berasa Semakin Kecil Ramai Risau Dengar Luahan Gu Hyesun

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 252 hits
Kini kembali aktif dalam dunia seni ramai yang menganggap bahawa Gu Hye sun sudah pun membuka lembaran hidup baru selepas penceraiannya dengan Ahn Jae hyun Dalam rancangan Point Of Omniscient Interfere yang ditayangkan baru baru ini ia tela...
Nak Anak Suami Mudah Dengar Apa Yang Kita Cakap Ini Rahsianya

Nak Anak Suami Mudah Dengar Apa Yang Kita Cakap Ini Rahsianya

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 235 hits
Biasanya isteri dan ibu selalu merungut kenapa pasangan dan anak kita susah nak dengar cakap Asyik kena ulang je benda yang sama baru mereka dengar Sampai satu tahap ibu pun jadi rasa nak marah Ok perkongsian dari Penulis Keibubapaan Puan W...
Kuat Merajuk Suka Berbohong Rupanya Tu Cara Anak Tunjuk Rasa Kurang Secure Yakin Diri Ini Yang Ibu Ayah Kena Tahu

Kuat Merajuk Suka Berbohong Rupanya Tu Cara Anak Tunjuk Rasa Kurang Secure Yakin Diri Ini Yang Ibu Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 509 hits
Bila di rumah dialah paling nakal paling kuat menyakat tapi bila dikalangan kawan kawan guru dan orang luar anak jadi pendiam menyendiri dan takut untuk bersuara Apakah ada antara anak anak kita yang bersikap begini Apa yang dinyatakan di a...
Ubat Terbaik Ibu Ayah Anak Yang Mood Tak Ok Terapinya Alam Lihatlah Kesannya

Ubat Terbaik Ibu Ayah Anak Yang Mood Tak Ok Terapinya Alam Lihatlah Kesannya

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 346 hits
Terapi alam adalah salah satu terapi terbaik untuk diri dan emosi berada dalam keadaan baik Tak kisahlah apa aktiviti sekalipun ia mampu memberi ketenangan kepada setiap individu sama ada orang dewasa atau anak anak Jika ada kesempatan ambi...
Ajar Anak Jadi Penyayang Dari Kecil Ini Mak Ayah Kena Buat Insya Allah Berkesan

Ajar Anak Jadi Penyayang Dari Kecil Ini Mak Ayah Kena Buat Insya Allah Berkesan

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 274 hits
Bila mama atau papa nampak sedih atau kepenatan pulang dari kerja ada anak yang tanpa disuruh datang dan membawa segelas minuman Rasa sejuk hati hilang rasa penat lelah dan tekanan seharian Apakah ada antara anak anak anda yang bersikap beg...
Bila Dengar Cakap Anwar Di Parlimen Meleleh Air Mata Tapi Hakikat Semuanya Kencing

Bila Dengar Cakap Anwar Di Parlimen Meleleh Air Mata Tapi Hakikat Semuanya Kencing

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 342 hits
Cakap lain buat lain Semuanya nak beli hati rakyat Rakyat bodoh kalau masih percaya Apa dia buat 22 bulan semasa PH memerintah Sibuk nak ganti Mahathir sehingga orang tua tu bosan dan tension boleh buat keputusan bodoh letak jawatan Untuk d...
Anak Menangis Ada Alasannya Mak Ayah Kena Kenal Keperluan Perkembangan Si Kecil Orang Keliling Jangan Mudah Melabel

Anak Menangis Ada Alasannya Mak Ayah Kena Kenal Keperluan Perkembangan Si Kecil Orang Keliling Jangan Mudah Melabel

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 275 hits
Bila anak mula menangis terutamanya ditempat umum emosi mak ayah mulalah terganggu Nak dimarah nanti makin kuat pula menangis nak dibiarkan apa pula kata orang ramai yang lalu lalang Serba tak kena dibuatnya Apa yang ibu ayah perlu buat ada...
Punca Anak Tak Takut Bila Ibu Ayah Marah Sebab 7 Kesilapan Ni Jangan Kita Menyesal

Punca Anak Tak Takut Bila Ibu Ayah Marah Sebab 7 Kesilapan Ni Jangan Kita Menyesal

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 285 hits
Sebagai ibu bapa kita pun ada kesilapan dalam mendidik anak Cuma kita tak sedar dan asyik nampak hanya kesilapan anak sahaja Ingat didikan bukan melalui paksaan tetapi teladan Anak anak lebih percaya dengan apa yang dilihat daripada apa yan...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree