Anak Dapat Macam Macam Orang Sana Kids Friendly Bawa Anak Kecil Umrah Ibu Kongsi Pengalaman


Nak bawa anak kecil menunaikan ibadah Umrah bukan perkara mudah. Pelbagai persiapan perlu dilakukan agar mood si kecil sentiasa dalam keadaan yang baik.
Bagi yang pertama kali nak melakukan umrah, banyak perkara yang belum anda ketahui seperti larangan membawa stroller atau kerusi roda di bahagian kaabah untuk tujuan tawaf kerana ada bahagian khas untuk tawaf bagi pengguna kerusi roda/stroller.

Ibu ini berkongsi sedikit sebanyak pengalaman ketika di sana untuk ibu bapa lain yang berhajat membawa anak kecil menunaikan umrah. Semoga artikel ini membantu anda membuat persiapan awal.

Okay ke bawa anak pergi Umrah?
Ini adalah pendapat peribadi saya berdasarkan pengalaman pergi umrah bersama anak saya, Maryam Kamila yang berumur 4 tahun 4 bulan.

1. Kenali anak anda dahulu. Anda sebagai ibu ayah tahu anak jenis macam mana. Suka berlari lari ke, jenis duduk diam ke, apa yg dia suka dan tak suka etc.

Baca:
Kanak-Kanak 3 Tahun Diikat & Kepala Tersepit Pada Pokok, Kaki Tangan Ditoreh Dipercayai Dibunuh
Adik Hafiza, 8 Tahun Ditemui Dalam Keadaan Tangan Kaki Terikat & Badan Terurai Tanpa Organ Dalaman
Bayi Kembar Ajaib, Lahir Hampir Tak Bernyawa Kini Genap Setahun. Pemegang Rekod Dunia Guinness
2. Makanan untuk anak anak sangat senang dapat. Macam saya, Maryam sejenis yang makan apa sahaja yang mak dia makan. So, memang makan apa yang agensi sediakan di hotel sahaja. Tapi kalau anak kalian jenis memilih ada banyak je kedai kedai makan sekitar.

3. Untuk memudahkan kami pergi balik ke Masjid ( tak kisah masjid Nabawi atau Masjidilharam), saya bawa stroller boleh lipat. Dekat Madinah hotel agak dekat dengan masjid, jadi Maryam okay je jalan kaki. Tapi di Mekah banyak guna stroller sbb cuaca panas dan sangat ramai orang.

4. Sentiasa pakaikan baju lengan panjang dan stokin untuk mengurangkan kulit kering. Bila kulit kering, anak anak akan rasa gatal. Bila dia menggaru garu dan mula meragam, mak akan mula naik hijau.
5. Untuk ibadah umrah, saya memang fully guna stroller untuk bawa Maryam. Awalnya plan untuk tawaf Maryam pusing sendiri dulu sebab kalau guna stroller tak boleh tawaf tingkat bawah. Kena naik first floor. Tapi masa unrah pertama, baru dua puaingan Maryam dah mengantuk sebab dah lewat malam. Masa tu pukul 12 malam. So terpaksa naik atas.
6. Untuk saie, ada laluan khas untuk stroller. Tapi kalau nak jalan sama sama dengan orang yang tak bawa stroller boleh nakk first floor. Tak ramai sangat. Boleh ikut lorong biasa. Masa umrah pertama saya tolak Maryam di bawah sebab asalnya nak cari mak ayah tapi tak jumpa. So teruskan saie sendiri je kat laluan stroller dan kerusi roda.

7. Untuk umrah kedua, masa tawaf kami guna scooter elektrik di third floor. Yang ni kena bayar (125riyal). Saie buat di first floor sebab jalan sekali dengan mak. So, guna laluan biasa je sambil tolak Maryam dalam stroller.
8. Sekarang untuk umrah ada pintu khas tak macam masa saya pergi tahun 2019 dulu. Pintu tu agak jauh dari hotel kami. Jadi memang kena pusing lah bila nak balik hotel. So, kalau kalian nak pergi, better ambil hotel yang dekat dengan pintu laluan umrah. Lebih senang dan tak penat.

9. Masjid Nabawi tak bagi kanak kanak masuk dalam. So, setiap waktu kami hanya solat di luar sahaja. Ada minta juga nak bawa Maryam masuk dalam sebab nak bagi dia merasa masuk dalam tapi tak lepas. Anak anak orang depa ramai je lepas masuk dalam
10. Orang di sana sangat kids friendly. Masa kita solat, ramai yang memberi anak anak makanan. Maryam dapat macam macam jenis snek, coklat, air kotak dan kekacang.
11. Kena plan aktiviti untuk isi kebosanan anak anak di masjid. Maryam ni saya sediakan buku dan pensil warna.

12. Kalau nak minum air zam zam, ambil yang tulis ‘not cold’. Sebab yang sejuk tu boleh buat sakit tekak kalau tak tahan. Lepas sakit tekan mulalah batuk batuk. Sediakan ubat batuk dan selsema juga siap siap.
12. Better pergi dengan pasangan/ ahli keluarga/ kawan kawan yang kita boleh bertukar tukar untuk buat tawaf. Sebab macam saya, sentiasa buat tawaf dekat atas. Tawaf dekat atas jauh sangat beza jarak dengan yang ground floor. Dekat bawa satu pusingan 10 min pon boleh settle, atas dekat 25 min baru habis satu pusingan saya tak boleh nak bertukar tukar sebab mak dan ayah buat dekat bawah. Mak pon kena jaga ayah yang kurang sihat juga.

13. Next umrah, saya nak bawa anak lagi tapi nak pergi dengan Syazrul. Boleh switch dengan dia untuk tawaf. Saie boleh buat sama sama.
Ada banyak sangat perbezaan pengalaman bawa Maryam 1 tahun dan 4 tahun. Masa 1 tahun tak boleh pergi masjid setiap waktu, tapi 4 tahun ni hampir setiap waktu boleh pergi masjid. Sebab Maryam dah faham dan boleh ikut solat sekali. Cuma umrah kalini lebih letih sebab tolak stroller Maryam semakin berat.

Apa apa pon, umrah kalini macam we time dengan Maryam. Setiap masa ada bersama. Bahagia betul rasa.
Kredit: Rubi hasman
i

Cara mudah nak latih anak suka solat, jom sertai Kem Solat 2023. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-mega-bintang-kecil-2023/ untuk daftar
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
The post “Anak Dapat Macam-Macam, Orang Sana Kids Friendly” Bawa Anak Kecil Umrah, Ibu Kongsi Pengalaman appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-dapat-macam-macam-orang-sana-kids-friendly-bawa-anak-kecil-umrah-ibu-kongsi-pengalaman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Teliti Sukses Bawa 7 Anak Perempuan Pergi Travel Ibu Ni Kongsikan Tip Boleh Ikut

Mudah Teliti Sukses Bawa 7 Anak Perempuan Pergi Travel Ibu Ni Kongsikan Tip Boleh Ikut

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 447 hits
Bila cuti sekolah ni sebenarnya umpama reward untuk anak anak Dah penat belajar dan mengikuti pelbagai aktiviti di sekolah tambah pula kena bangun awal dan sebagainya bila tak perlu ke sekolah ni anak anak rasa seronok Apatah lagi bila ibu ...
Boleh Cuba Pasta Atau Mee Kalau Anak Tolak Nasi Ibu Ini Kongsi Menu Buat Anak Makan Bertambah

Boleh Cuba Pasta Atau Mee Kalau Anak Tolak Nasi Ibu Ini Kongsi Menu Buat Anak Makan Bertambah

papar berkaitan - pada 14/3/2023 - jumlah : 169 hits
Anak kadang kadang jemu makan nasi bila mama buatkan menu nasi anak mula tolak Pening juga kadang kadang Sebenarnya mama boleh jadi kreatif dengan pelbagai jenis menu tak semestinya nasi Jom ikuti resepi yang dikongsi ibu ini Selamat mencub...
Muka Mommy Sangat Usop Kongsi Wajah Anak Lepas 4 Bulan Lesung Pipit Manis Macam Daddy

Muka Mommy Sangat Usop Kongsi Wajah Anak Lepas 4 Bulan Lesung Pipit Manis Macam Daddy

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 108 hits
Walaupun sudah bergelar bapa namun kelibat penyanyi Usop jarang jarang muncul bersama anak sulungnya di Instagramnya apa lagi berkongsi wajah kesayangannya itu kepada umum Namun selepas kelahiran cahaya mata sulung itu yang kini berusia emp...
Masa Kecil Anak Anak Yang Sungguh Cepat Berlalu Hargai Sebelum Terlewat

Masa Kecil Anak Anak Yang Sungguh Cepat Berlalu Hargai Sebelum Terlewat

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 262 hits
MASA KECIL ANAK ANAK YANG TIDAK AKAN KEMBALI Kalau hari ni kita rasa penat letih dengan anak meragam akan datang belum tentu kita dapat rasa perkara yang sama Bila anak anak dah membesar mesti terdetik dalam hati Rasa macam sekejap jek masa...
Ibu Ini Kongsi Tip Wean Off Susu Badan Dalam Masa 2 Minggu Sahaja Wajib Kental

Ibu Ini Kongsi Tip Wean Off Susu Badan Dalam Masa 2 Minggu Sahaja Wajib Kental

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 141 hits
Nak cerai susu badan bukan satu tugas yang mudah buat ibu ibu yang menyusu Lebih lebih lagi melibatkan soal emosi ibu dan anak kalau tak kuat boleh menangis setiap hari Suka atau tidak wean off tetap perlu dilakukan jika anak sudah mencapai...
Menantu Lelaki Seorang Yang Baik Wanita Hamil 5 Bulan Maut Ditembak Suami Ibu Mertua Kongsi Cerita

Menantu Lelaki Seorang Yang Baik Wanita Hamil 5 Bulan Maut Ditembak Suami Ibu Mertua Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 6/3/2023 - jumlah : 196 hits
Seorang Lans Koperal menembak isterinya yang sedang hamil 5 bulan pada jarak dekat hingga meninggal dunia di tempat kejadian semalam Ketika ditemu ramah pemberita ibu Safsufarnisya memberitahu menantu lelakinya itu seorang yang sangat baik ...
Tak Sangka Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Derhaka Pakar Keibubapaan Kongsi Ciri Ciri Mak Ayah Derhaka

Tak Sangka Kita Boleh Jadi Ibu Bapa Derhaka Pakar Keibubapaan Kongsi Ciri Ciri Mak Ayah Derhaka

papar berkaitan - pada 6/3/2023 - jumlah : 105 hits
Setiap kita yang bergelar ibu bapa pasti nak menjadi ibu bapa yang terbaik buat anak anak Namun tanpa sedar sebenarnya kita boleh bergelar ibu bapa yang derhaka dengan mengabaikan tanggungjawab sebenar Penulis keibubapaan Puan Wawa Shauqi b...
Selera Anak Macam Macam Di Mios Kitchen Mak Ayah Tak Perlu Pening Kepala Semua Ada

Selera Anak Macam Macam Di Mios Kitchen Mak Ayah Tak Perlu Pening Kepala Semua Ada

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 212 hits
Setiap kali keluar makan bersama keluarga dan anak anak mulalah buntu untuk memilih tempat makan yang sesuai Apa lagi keluar dengan anak kecil banyak perkara yang kita perlu berikan perhatian Salah satu ciri utama sebelum membuat keputusan ...
Dudukkan Anak Secara Menegak Dan Tenangkannya Doktor Kongsi Antara Rawatan Asma Yang Boleh Dilakukan

Dudukkan Anak Secara Menegak Dan Tenangkannya Doktor Kongsi Antara Rawatan Asma Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 96 hits
Gejala asma biasanya datang dan hilang mengikut tahap asma yang dihadapi dan bergantung kepada pendedahan kepada faktor pencetus Sebaiknya semua pesakit asma mesti mempunyai pelan tindakan asma yang disarankan oleh doktor Semua pesakit asma...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit