Anak Anak Hanya Bergantung Harap Pada Kita Jaga Diri Kita Superdaddy Kongsi Cara Nak Survive


Hidup sebagai ibu dan bapa tunggal sememangnya tak mudah. Banyak perkara yang harus dikorbankan demi membesarkan anak-anak yang masih kecil. Kekuatan diri, kesihatan dan segala aspek harus diutama demi memastikan anak-anak terjaga dengan baik. Tidak ketinggalan juga soal kewangan yang amat diberikan perhatian.
Superdaddy, Khairul Abdullah, bapa tunggal dengan tiga anak yang cukup dikenali di media sosial ini selalu menjadikan kita lebih bersemangat. Melihat ketabahan hati dan kekuatan dirinya membesarkan tiga anak yang masih kecil selepas pemergian isteri tercinta tiga tahun lalu membuatkan kita harus bangkit seperti dirinya.

Namun kata beliau lagi, untuk kuat dan bangkit seorang diri perlukan kekuatan yang bukan sedikit. Dan ini antara tip yang dikongsikan oleh beliau untuk terus cekal membesarkan anak-anak.
Macamana nak survive sebagai single parent?
1. Kena ada duit.
Banyak isu boleh dikurangkan atau diselesaikan bila ada duit. Tak perlu banyak tapi cukup untuk survive. Walaupun ada kerja, tapi duit just ngam-ngam sahaja pun agak sukar. Bila single ni banyak benda nak pakai duit.
Dulu mungkin jadi suri rumah, tapi sekarang dah nak kena keluar bekerja. Nak uruskan anak-anak dah libatkan duit juga. Anak nak kena upah orang jaga. Nak ambil dan hantar ke sekolah, nak ke transit dan sebagainya semua perlukan duit.

So, sebelum jadi single parent, eloklah ambil takaful dan buat hibah. Atau boleh sediakan simpanan dalam bentuk tunai atau emas. Kalau bercerai mati, mungkin ada hibah untuk membantu. Kalau bercerai hidup mungkin ada emas untuk membantu.
Apa-apa pun duit kena ada, barulah lebih mudah dan tenang nak survive dengan anak-anak. Kalau takde duit, memang struggle sangat lah.

2. Makan yang cukup.
Yer, nampak remeh, tapi dengan perut yang kenyang, banyak benda boleh settle. Nak uruskan rumahtangga dan anak-anak jadi lebih mudah. Takde nak mengamuk dan marah-marah. Perut yang kenyang atau makan yang cukup buat emosi lebih stabil.
So, kalau ada duit, ini pun membantu. Boleh beli dan masak macam-macam. Atau boleh order dan ada masa lebih untuk anak-anak dan juga rehat. Makan ni pun terapi jugak okeh. Membahagiakan selain mengenyangkan. Tapi jangan kenyang sangat, nanti malas pulak jadinya.

3. Rehat yang cukup.
Bila single ni, paling penting adalah rehat. Benda ni kalau tak cukup macam-macam penyakit boleh datang menganggu. Pertama sekali tentulah penyakit emosi. Tak cukup rehat buat badan jadi lebih mudah penat. Penat buat kita cepat beremosi dan mudah marah. Anak-anak nanti jadi mangsa.
Tak cukup rehat buat kita jadi stress, bole jadi depress, boleh jadi anxiety dan macam-macam. Mental stress ni boleh buat fizikal jadi sakit juga. So sangat bahaya, nanti takut kita pulak yang mati. Dah anak-anak terus yatim piatu pulak nanti. So tidur awal adalah sangat penting okeh.

4. Belajar let-go dan prioritize.
Single parent tak banyak masa. Kalau dulu rumah kemas yakmat, sekarang dah tak mampu nak begitu. Memang sakit hati stress jadinya, namun sometimes benda gini kena letgo demi untuk benda yang lebih perlu atau penting.
Biarlah living room semak, namun dapur bersih. Biarlah katil berselerak namun bilik air bersih. Learn to prioritize. Kita takde tangan 8 untuk buat semua benda. Masa yang ada lebih digunakan untuk rehat berbanding benda yang kau kemas sekarang lagi 15 minit dia berselerak balik.

5. Jangan bandingkan.
Okeh, ini penting tau. Elak bandingkan kita dengan kawan yang ada pasangan. Elak juga bandingkan kita dengan single parent yang lain. Setiap orang dugaan tak sama. Ada single parent anak 4 tetapi semua dah besar anaknya. Awak single parent anak 4 tapi masih kecil lagi. So apa yang dia alami takkan sama. So ambil benda yang positif dari pengalaman orang lain. Jangan dok banding sampai merendahkan kemampuan sendiri.
6. Support system yang betul.
Ok, kita perlukan kawan, saudara untuk bantu. Sometimes bukan wang ringgit, tapi support dari segi doa dan semangat. Elakkan kawan dan saudara yang selalu bagi toxic positivity. Selalu bagi nasihat, bunyi macam positif je nasihat dia tetapi sangat tak bagus untuk kita.

Kerja dia bagi nasihat positif sahaja. Dia suruh kita bersabar, dia suruh kita bangun, dia tak bagi kita menangis, dia tak bagi kita bersedih, dia tak bagi kita down, dia tak bagi fikir negatif langsung. Semua kena senyum dan fikir positif sahaja. Ini adalah toxic positivity.
Kita manusia. Tuhan bagi pelbagai rasa dan perasaan. Ada masa kita down, maka cara nak lepas kesedihan adalah menangis. So menangislah sepuasnya dan lepas tu bangun dan carry on. Ada orang tak bagi langsung kita menangis, katanya nanti kita lemah. Pirahhhhh. Tak kena kat dia, boleh sembang.
So, cari kawan yang bila kita sedih dia datang menangis bersama. Bila kita cakap kita down, kita sedih dia akan teman kita untuk menangis. Takde dok suruh kita tahan emosi, suruh kita sabar, lawan, kuat, gagah itu ini. Begitulah.

Itu pengalaman aku yang dah 3 tahun bersendirian membesarkan 3 anak kecil ini. Itulah yang buat aku survive single parenting ni. So bagi yang selalu bertanya aku macamana aku buat, itulah jawapannya.
Semoga semua single parent di luar sana dikurniakan kekuatan dan kecekalan dalam membesarkan anak-anak di zaman yang serba mencabar ini.
Ingat, jaga diri kita terlebih dahulu kerana anak-anak hanya ada kita untuk bergantung harap. Jika kita rebah, tewas, maka seluruhnya akan gagal.
Fighting!
#superdaddy
Menarik: Betul Ke Cara Mama Pakaikan Lampin Pada Bayi, Jom Baca Untuk Ketahui

KELAS ONLINE BREASTFEEDING PERCUMA dengan daftar Pa&Ma BF VIP Eksklusif member! Hanya RM20 sahaja. Daftar https://toko.ideaktiv.com/product/pama-bf-vip-eksklusif/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Anak-Anak Hanya Bergantung Harap Pada Kita”, Jaga Diri Kita, Superdaddy Kongsi Cara Nak ‘Survive’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-anak-hanya-bergantung-harap-pada-kita-jaga-diri-kita-superdaddy-kongsi-cara-nak-survive/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

Anak Tak Nak Makan Sebab Dia Kenyang Susu Doktor Kongsi Cara Latih Anak Suka Makan

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 274 hits
Perkara yang mama paling risau adalah anak menolak untuk makan tetapi asyik minta susu Sebenarnya anak menolak untuk makan kerana ada kaitan dengan susu yang mereka minum Tapi kenapa Ikuti perkongsian dari doktor ini 8 TIPS LATIH ANAK MAKAN...
Nak Anak Pandai Bercakap Mak Ayah Kena Jadi Pengulas Wanita Ini Kongsi Tip Anak Speech Delay Boleh Bertutur

Nak Anak Pandai Bercakap Mak Ayah Kena Jadi Pengulas Wanita Ini Kongsi Tip Anak Speech Delay Boleh Bertutur

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 294 hits
Speech delay merujuk kepada kelewatan dalam keupayaan seorang kanak kanak itu untuk bercakap atau menghasilkan bunyi Kelewatan ini ditentukan berdasarkan garis masa yang sepatutnya mereka garis masa perkembangan normal untuk usia mereka And...
Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

Risaunya Anak Suka Makan Manis Sampai Gigi Rosak Ini Cara Ibu Ayah Nak Atasi

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 258 hits
Anak anak kalau jumpa makanan manis bukan main seronok Memang tak boleh dilarang mereka suka sangat coklat atau gula gula sedangkan terlalu banyak makan boleh menyebabkan masalah kaviti Habis rosak gigi Sebagai ibu ayah kita mahukan yang te...
Saya Nak Sangat Dia Panggil Saya Doktor Ini Kongsi Kisah Sedih Pasangan Mahu Dengar Anak Bercakap

Saya Nak Sangat Dia Panggil Saya Doktor Ini Kongsi Kisah Sedih Pasangan Mahu Dengar Anak Bercakap

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 264 hits
Pernah atau tidak sesekali mama papa rasa yang anak terlalu bising Asyik bercakap tanpa henti macam macam soalan yang dia ajukan pada kita Nak melayan pun sampai penat Memang itu lumrahnya bila anak nak membesar ada saja yang dia ingin tahu...
Pakar Kongsikan Cara Nak Jadi Ayah Terbaik Lepas Ni Sikit Sikit Anak Cari Ayah

Pakar Kongsikan Cara Nak Jadi Ayah Terbaik Lepas Ni Sikit Sikit Anak Cari Ayah

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 241 hits
Seorang ayah memainkan peranan yang penting dalam kehidupan anak anak Apa saja yang dilakukan oleh si ayah akan menjadi contoh pada mereka Malahan apa saja yang keluar dari mulut ayah akan dipercayai oleh anak Begitulah besarnya impak kehad...
Pakar Kongsi Cara Pilih Bentuk Berus Gigi Yang Tepat Untuk Anak Kecil

Pakar Kongsi Cara Pilih Bentuk Berus Gigi Yang Tepat Untuk Anak Kecil

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 258 hits
Kebersihan gigi adalah sangat penting dimulakan pada peringkat awal Kebiasaannya gigi pertama tumbuh seawal usia enam bulan Jadi ibu bapa boleh dah boleh mula memberus gigi bayi anda dengan berus yang sesuai dan betul Hal ini akan dapat mel...
Nak Ajar Anak Cara Tersenyum

Nak Ajar Anak Cara Tersenyum

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 271 hits
Nak Ajar Anak Cara Tersenyum Tersenyumlah walau hati kamu menangis Ajarlah anak tersenyum dengan senyuman kamu Bila engkau menangis di depannya maka engkau sedang mengajar anakmu menangis Apa apa saja yang engkau lakukan di depan anakmu bai...
Ibu Ni Kongsi Anak Order 17 Gelas Air Boba Melayang Rm150 Nak Kena Bayar Aduhlah Anak

Ibu Ni Kongsi Anak Order 17 Gelas Air Boba Melayang Rm150 Nak Kena Bayar Aduhlah Anak

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 201 hits
Kadang kadang anak ni selalu buat perkara di luar jangkaan Dah beberapa kali ada kes anak order melalui online tahu tahu saja sampai berbungkus bungkus makanan atau minuman di rumah Melayang duit mak ayah Sama jugalah dengan kisah melalui a...
Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

Niat Nak Susukan Anak Hingga 2 Tahun Tanpa Campur Susu Formula Cara Ni Membantu Ibu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 279 hits
Pastinya setiap ibu memang mengimpikan untuk susukan anak sehingga 2 tahun tanpa campur susu formula Tapi kadang kadang ada juga halangannya Sebenarnya sokongan yang mantap sangat mempengaruhi kejayaan penyusuan Jadi kalau anda berazam nak ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan