Ambil Tahu Apa Anak Mahu Mak Ayah Jangan Asyik Memaksa


Ibu dan ayah mana yang tidak mahu anak yang bijak dan mahir dalam semua bidang. Namun menentukan anak bijak seperti yang kita mahu bukanlah dengan cara paksaaan.

Menurut Dr Rozanizam Zakaria, Pakar Psikiatri UIAM, memaksa anak untuk menjadi pandai seperti yang diinginkan kita bukanlah langkah bijak. Mak ayah perlu tahu tahap kemampuan anak. Ini yang dikongsikan oleh beliau.
Dalam dunia yang berorientasikan formula “anak pandai = anak hebat” hari ini, ramai ibu bapa yang turut terkesan dengan memberi tekanan luar biasa kepada anak-anak untuk cemerlang dalam pelajaran. Sehingga kadangkala jangkaan terhadap anak-anak mengatasi kemampuan anak-anak itu sendiri. Akibatnya, anak jadi tertekan.

Saya kongsikan gambarajah yang saya pinjam dari jurupulih carakerja di hospital saya bekerja untuk kita semua melihat gambaran keseluruhan apa yang sebenarnya diperlukan oleh anak-anak untuk menguasai akademik. Piramid ini menggambarkan proses perkembangan kognitif dan intelektual anak-anak.
Kalau anda perasan, akademik terdapat pada puncak piramid. Secara bahasa mudahnya, keupayaan intelektual/akademik anak-anak hanya sempurna, sekiranya bahagian-bahagian bawah itu terbentuk dengan sempurna (sensoy, motor).

Contoh mudah nak faham. Nak belajar Bahasa Melayu Penulisan tahap satu di sekolah memerlukan anak-anak memiliki kemahiran asas- melihat papam hitam dan buku (visual), mendengar ayat cikgu (auditory), memegang pensil dengan betul (proprioception, motor planning, postural security), melihat soalan dan menyalin semula ke buku (eye hand coordination, postural adjustment, auditory language skills), perhatian kepada guru (attention) dan keupayaan mengikuti pembelajaran dikelas (behavior).
Semua ini ada proses yang dilaluinya – samaada secara semula jadi sewaktu bermain atau pendedahan dengan permainan, pembelajaran awal di nurseri dan sebagainya.

Ada kalanya anak-anak tidak dapat menguasai proses pembelajaran kerana kemahiran-kemahiran asas ini tidak terbentuk dengan sempurna seperti dalam kes anak-anak yang mengalami ADHD, autisme, sensory motor deficit, masalah saraf dan sebagainya.
Oleh itu ibu bapa perlu faham, anak-anak tidak akan mampu dengan tuntutan akademik dengan sekadar kita meletakkan buku di hadapannya atau menghantarnya ke tuisyen, tanpa kita memahami keperluan anak-anak kita.

Sekiranya ada masalah seperti lambat bertutur, kemahiran motor kurang, pergaulan sosial terhad, terlalu aktif dan sukar bagi tumpuan – dapatkan penilaian awal dari doktor dan dapatkan rawatan/terapi berkaitan sekiranya perlu.
Jangan bersikap pentingkan diri sendiri inginkan anak jadi bijak tanpa kita menyediakan keperluan terbaik untuk mereka pada fasa awal.
Contoh klasik hari ini – sejak awal beri anak gajet. Akibatnya anak tidak terdedah dengan permainan-permainan atau aktiviti luar yang meransang sensori-motor. Bila masuk umur persekolahan, sukar kuasai kemahiran belajar, sosial dan sebagainya.
Bila anak tidak boleh belajar, kita mula menuding jari tanpa kita sedari apa yang berlaku adalah akibat kita sendiri.
Belum terlambat untuk kita kembali muhasabah cara kita mendidik anak hari ini. Ambil tahu dan ubah kaedah yang tidak positif demi masa depan anak-anak.
Menarik: Its Another Hero”, Fahri Dah Ada Geng, Dayah Bakar Selamat Bersalin Anak Kedua!

Bila lagi nak healing dan bonding time dengan anak-anak, buat aktiviti yang mereka suka? Kalau ajak main VR game, mesti anak-anak happy!
Jom, daftar segera ke Santai Petang Pa&Ma! Sambil dengar talk dan main game, boleh juga bawa balik goodies dan menang banyak hadiah. Best kan?
Daftar di sini 👉🏼 https://toko.ideaktiv.com/product/pama-santai-petang/

Sertai ‘Komuniti Pa&Ma Ikhtiar Hamil‘ untuk mengikuti pelbagai tip kesuburan dan kehamilan serta pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma bersama pakar.
Klik : https://t.me/+ocjF2NSo9pFjNTU1
https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ambil Tahu Apa Anak Mahu, Mak Ayah Jangan Asyik Memaksa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ambil-tahu-apa-anak-mahu-mak-ayah-jangan-asyik-memaksa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Ayah Jangan Terlepas Pandang Kesilapan Besar Yang Dibuat Dalam Mendidik Anak Anak

Mak Ayah Jangan Terlepas Pandang Kesilapan Besar Yang Dibuat Dalam Mendidik Anak Anak

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 122 hits
Mak ayah tanggungjawab mendidik sangatlah mencabar Dalam membesarkan pelbagai kesilapan dilakukan tanpa kita sedari Kesilapan ini berlaku kerana kurangnya pengetahuan mengenai aspek keibubapaan Mendidik bukan melalui paksaan tetapi teladan ...
Mak Ayah Belajarlah Kemahiran Baru Besarkan Anak Tak Perlu Dengar Tentang Parenting Toksik

Mak Ayah Belajarlah Kemahiran Baru Besarkan Anak Tak Perlu Dengar Tentang Parenting Toksik

papar berkaitan - pada 25/12/2023 - jumlah : 137 hits
Membesarkan anak di zaman ini sememangnya cukup mencabar Apa lagi membesarkan anak yang semakin remaja Perlu bijak menangani setiap emosi anak ketika membesar Disebabkan itulah Pakar Psikologi Dr Rozanizam Zakaria menasihati ibu bapa untuk ...
Video Dipamerkan Polisi Kejutan Tampang Ayah Tega Bunuh 4 Anak Lemas Diborgol

Video Dipamerkan Polisi Kejutan Tampang Ayah Tega Bunuh 4 Anak Lemas Diborgol

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 115 hits
Polisi merilis pelaku pembunuban 4 anak kandung di Jagakarsa Jakarta Selatan Pelaku bernama Panca nampak lemas diborgol dengan tatapan kosong
Empulur Nanas Jangan Buang Kaya Nutrisi Elok Beri Anak Tak Sihat Makan

Empulur Nanas Jangan Buang Kaya Nutrisi Elok Beri Anak Tak Sihat Makan

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 165 hits
Buah terutamanya bahagian empulur kaya dengan nutrisi Sangat bagus jika anak anak tak sihat makan empulur buah Kandungan nutrisi yang tinggi menarik perhatian para pengkaji untuk mengkaji khasiat yang terkandung dalam buah Buah nanas diklas...
Asyik Nak Makan Gula Gula Makanan Manis Boleh Beri Kesan Buruk Pada Anak Kurangkan

Asyik Nak Makan Gula Gula Makanan Manis Boleh Beri Kesan Buruk Pada Anak Kurangkan

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 167 hits
Kanak kanak mana yang tidak suka makan gula gula dan jajan berbentuk manis Walaupun tanpa diajar atau dibelikan inilah yang menjadi kesukaan mereka sepanjang masa Jangan dibiasakan atau terlalu kerap biarkan anak makan makanan manis Lebih b...
Anak Berebut Mainan Sampai Bergaduh Mama Papa Jangan Marah Marah Ini Tip Cara Atasi

Anak Berebut Mainan Sampai Bergaduh Mama Papa Jangan Marah Marah Ini Tip Cara Atasi

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 118 hits
suka berebut mainan sampai bergaduh memang boleh buat mama dan papa jadi marah marah Walaupun ada banyak lagi mainan yang lain untuk dipilih mainan yang satu itu juga yang direbutkan Situasi sebegini memang biasa dihadapi oleh mama dan papa...
Dah Berapa Malam Asyik Mimpi Terlalu Rindukan Anak Fizi Ali Doa Dapat Jumpa Ameena

Dah Berapa Malam Asyik Mimpi Terlalu Rindukan Anak Fizi Ali Doa Dapat Jumpa Ameena

papar berkaitan - pada 24/12/2023 - jumlah : 110 hits
Bapa mana yang tak rindukan anaknya apa lagi anak yang manja dan begitu rapat Satu hantaran penyampai radio Fizi Ali yang begitu merindui anak perempuannya Ameena Sofia menarik perhatian ramai Akui Fizi lagi menerusi perkongsiannya di Insta...
Ini Caranya Ayah Patut Didik Anak Perempuan Paling Istimewa Di Hati Ayah

Ini Caranya Ayah Patut Didik Anak Perempuan Paling Istimewa Di Hati Ayah

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 136 hits
Ada mak ayah yang merungut bila mana dikurniakan semua anak perempuan dan terus berusaha memiliki anak lelaki Jangan sesekali merasa kecewa atau juga rendah diri tanpa kehadiran seorang anak lelaki dalam keluarga bahagia anda Sebenarnya and...
Anak 3 Tahun Ke Bawah Suka Mengamuk Hempas Badan Mama Papa Jangan Bertindak Ikut Perasaan

Anak 3 Tahun Ke Bawah Suka Mengamuk Hempas Badan Mama Papa Jangan Bertindak Ikut Perasaan

papar berkaitan - pada 31/12/2023 - jumlah : 144 hits
Anak bawah tiga tahun memang selalu suka memgamuk sampai hempas hempas badan Situasi itu tentunya membuatkan ibu bapa menjadi bingung Tertanya tanya mengapa anak mereka jadi begitu Bagi ibu ayah yang selalu sangat mengalami situasi ini bila...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Topson Umumkan Persaraan Dari Dota 2 Selepas Ti 13


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Saiz Fail Dlc Shattered Space Untuk Starfield Ditemui