Amanat Hadi 2 0 Harap Harap Tak


 

Betulkah fatwa yang mengharamkan apa yang dikenali sebagai “Amanat Hadi” sudah lesap? Dikeluarkan daripada laman rasmi sesawang JAKIM seperti yang “dikhuatiri”?
Perlu saya memetik laporan FMT tempoh hari sebelum berbicara lanjut. FMT pada 21 Jun melaporkan tangkap layar seorang pengguna Twitter (tentunya tular) bertanya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengenai fatwa Amanat Hadi. Lebih tepat lagi status fatwa berkenaan.
“Apakah benar @MyJakim telah memadamkan fatwa Amanat Hadi yang telah difatwa haram pada 2002?” soal si pemegang akaun Twitter. “Jangan permainkan hukum sebab politik,” kata beliau lagi.
Menurut FMT, carian yang dilakukannya di laman web semakan fatwa Sumber Maklumat Al-ahkam al-Fiqhiyyah (E-SMAF) mendapati tiada rekod berkaitan fatwa itu dipaparkan.
Laman kelolaan JAKIM itu, kata FMT, berfungsi merakam fatwa dari seluruh negeri, mengelaskannya mengikut kategori dan merekodkan statusnya sama ada diwartakan atau tidak.
FMT menghubungi Menteri Hal Ehwal Agama Zulkifli Mohamad dan Ketua Pengarah Jakim Abdul Aziz Jusoh berhubung status fatwa Amanat Hadi serta dakwaan JAKIM telah memadamkannya daripada laman web rasminya.
Sehingga artikel ini ditulis belum ada maklum balas mereka. Cuma yang memberi respon kepada FMT ialah pegawai Unit Komunikasi JAKIM yang memberitahu “nanti saya semak”. Belum ada perkembangan lanjut akan semakan yang dijalankan.
“Amanat Hadi” kita tahu merujuk kepada sedutan ucapan yang disampaikan pada satu ceramah oleh Abdul Hadi Awang di Kampung Banggol, Peradong di Kuala Terengganu pada 7 April 1981. Hadi, ketika itu, pemimpin PAS yang sedang mengukir nama dan terkenal dengan ucapannya yang “berapi”.
Di tahun-tahun berikutnya Hadi dilapor menegaskan beliau tidak melabelkan ucapan itu sebagai amanatnya. Beliau percaya label itu diberi oleh “pihak lain”. Hadi bagaimanapun tidak menghuraikan siapa “pihak lain” yang dimaksudkan – sama ada ahli PAS, penyokongnya sendiri, atau pihak luar parti.
Apa pun sedutan ucapan beliau yang dikenali sebagai “Amanat Hadi” sememangnya kontroversial.
Menerusi ucapannya, beliau menyeru ahli PAS “percayalah” perjuangan menentang Umno dan BN kerana “dia mengekalkan perlembagaan penjajah, undang undang kafir, dan peraturan jahiliah”.
Dan Hadi juga mahu ahli PAS “percayalah” bahawa perjuangan mereka adalah “jihad” dan “kalau kita mati melawan puak-puak ini mati kita adalah syahid”.
Beliau juga mengingatkan “kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.
Perlu dikatakan apa yang dipetik ini adalah sebahagian daripada ucapan “Amanat Hadi” yang dicetak dan dijadikan poster dan ditampal di merata tempat khususnya di pantai timur Semenanjung.
Amanat Hadi dikatakan mencetus isu “kafir-mengkafir”, juga isu “dua imam” di mana ahli PAS tidak mahu bersembahyang mengikut imam yang menjadi ahli Umno. Mereka juga enggan menghadiri majlis kenduri yang diadakan oleh ahli parti lawan dan bermacam lagi. Dilaporkan juga masalah suami isteri turut terjadi. Itu semua dikatakan berlaku di Kelantan, Terengganu, dan di beberapa daerah di Kedah.
Pada 21 November 1984, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan “Amanat Hadi” bertentangan dengan Islam.
Berbalik laporan FMT 21 Jun lalu. Menurutnya, Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin, dipetik berkata oleh sebuah akhbar pada 2018 bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan sudah melaksanakan tugas apabila mengisytiharkan Amanat Hadi sebagai sesat.
Asri dilapor berkata beliau percaya amanat itu memainkan peranan menyebabkan perpecahan umat Islam dan juga tragedi berdarah Memali pada 1985.
Kenyataan atau dakwaan seperti itu ditolak oleh Hadi dan penyokongnya. Meski pun begitu, persoalan terhadap “Amanat Hadi” terus timbul tetapi tidak mendapat penjelasan terperinci.
Misalnya, pada satu wawancara anjuran akhbar Sinar Harian kira-kira dua tahun lalu, Hadi memberi jawapan agak samar ketika diaju persoalan mengenai “Amanat Hadi” dan isu kafir-mengkafir oleh wartawan veteran Johan Jaafar. Itu sekadar satu contoh.
Isu itu turut dirujuk dalam buku “Islam, Politics and Youth in Malaysia: The pop-Islamist Reinvention of PAS” ditulis Dominik M Muller, seorang professor Jerman.
Pada muka surat 23, tercatat wawancara penulis dengan Hadi pada 2010 iaitu hampir 30 tahun setelah “Amanat Hadi” terbit.
Kata Muller, presiden PAS itu “gelak” sambil mengakui pada zaman mudanya, beliau “darah panas” dan “radikal dalam percakapannya”, yang secocok dengan “semangat pemuda”. Tiada salah itu semua, kata Hadi tetapi ia perlu dikawal oleh pihak yang lebih tua.
Pada wawancara itu, Hadi menegaskan PAS sendiri tidak boleh “mengisytiharkan” siapa kafir siapa bukan. Sebaliknya hanya boleh memberi penerangan secara “theological” mengenai “character” atau watak sebenar agama Islam membabitkan aqidah dan juga mengenai kufur, jahiliyah, dan dosa.
Beberapa hari lalu, Hadi menerusi catatan di media sosial melabel Pakatan Harapan sebagai “melampau terhadap Islam” dan menurut Malaysiakini “tampil mengharamkan orang ramai bersama gabungan tersebut”.
Hadi dipetik berkata (adalah) “haram bersama dengan musuh agama dan umat, sama ada yang nyata mahupun yang tersembunyi”.
Sudah tentu ‘amanat’ presiden itu mendapat sokongan luas dalam kalangan ahli PAS. Tetapi mujurlah tidak ada penyokong atau sesiapa yang mengangkat kata-kata beliau itu untuk dijadikan “Amanat Hadi 2.0”. Setakat ini.
Dalam pada itu, eloklah Menteri Agama dan JAKIM percepatkan apa-apa pun yang mereka sedang semak terhadap status “Amanat Hadi” dan umumkan sama ada benar atau tidak fatwa mengenainya dipadamkan daripada laman web JAKIM. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/06/amanat-hadi-20-harap-harap-tak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Is Amanat Haji Hadi Still Banned Former Pas Member Asks Jakim

Is Amanat Haji Hadi Still Banned Former Pas Member Asks Jakim

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 196 hits
Authorities should clarify if the fatwa against Amanat Haji Hadi has been removed from the Islamic Development Department s list said Johor DAP vice chairperson Sheikh Umar Bagharib Ali The former PAS member said he was eagerly waiting for ...
Jakim Semak Dakwaan Padam Fatwa Amanat Hadi

Jakim Semak Dakwaan Padam Fatwa Amanat Hadi

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 244 hits
June 21 2021 Tangkap layar pengguna Twitter yang bertanyakan sama ada JAKIM sudah memadam fatwa berkaitan Amanat Hadi di laman web semakan fatwa Sumber Maklumat Al ahkam al Fiqhiyyah PETALING JAYA Jabatan Kemajuan Islam Malaysia berkata aka...
Fatwa Amanat Haji Hadi Dipadam Mujahid Masih Tunggu Penjelasan Menteri Agama

Fatwa Amanat Haji Hadi Dipadam Mujahid Masih Tunggu Penjelasan Menteri Agama

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 197 hits
ARIF ATANDatuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa masih menanti penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berhubung pemadaman fatwa Amanat Haji Abdul Hadi di laman rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Naib Pr...
Pemimpin Muda Pejuang Sinis Jakim Tak Payah Lama Sangat Semak Kehilangan Fatwa Amanat Haji Hadi

Pemimpin Muda Pejuang Sinis Jakim Tak Payah Lama Sangat Semak Kehilangan Fatwa Amanat Haji Hadi

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 222 hits
June 22 2021 PIHAK berkuasa agama tidak perlu terlalu lama untuk menyemak kehilangan fatwa berkaitan amanat Presiden PAS Abdul Hadi Awang daripada laman web Jabatan Kemajuan Islam Malaysia kata pemimpin muda Pejuang Yang lebih perlu lama di...
Amanat Haji Hadi Jakim Perlu Beri Penjelasan Kata Bekas Ahli Pas

Amanat Haji Hadi Jakim Perlu Beri Penjelasan Kata Bekas Ahli Pas

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 1174 hits
Malaysiakini Naib Pengerusi DAP Johor Sheikh Umar Bahgarib Ali mendesak pihak berkuasa menjelaskan sama ada fatwa Amanat Haji Hadi yang diharamkan sebelum ini telah dikeluarkan dari senarai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Sheikh Umar berkat...
Amanat Haji Hadi Awang

Amanat Haji Hadi Awang

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 286 hits
SATU ISU PENTING YANG PATUT DIBUAT PENYELESAIAN SELESAIKAN DENGA MENJEMPUT TIGA PEHAK IAITU MAJLIS FATUA KERAJAAN DAN YANG MEMBERI AMANAT AMANAT HAJI HADI MESTILAH DIKENDALIKAN OLEH TIGA BADAN IAITU KERAJAAN MAJLIS FATUA DAN YANG MEMBERI AM...
Tawarikh Amanat Haji Hadi

Tawarikh Amanat Haji Hadi

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 297 hits
ARTIKEL KHAS AMANAT Haji Hadi tidak dapat dinafikan satu pesanan yang dijadikan pegangan politik yang jijik dan kotor jadi budaya Pas yang dipelopori oleh Abdul Hadi Awang Amanat bermaksud pesanan yang wajib ditunaikan itu merupakan satu fa...
Rentasan 913 Gempar Kini Amanat Hadi Lenyap Dari Website Fatwa Jakim

Rentasan 913 Gempar Kini Amanat Hadi Lenyap Dari Website Fatwa Jakim

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 153 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9131 AMANAT HADI BUAT JAKIM TERKEDU 2 KES SEDANG DIBICARA BOLEH KE LUAR NEGARA 3 MOVE ON TINGKATKAN PELABUR 4 MANA RUU355
Padam Fatwa Amanat Hadi Rakyat Berhak Diberi Penjelasan Takkan Menteri Agama Buat Diam Pulak

Padam Fatwa Amanat Hadi Rakyat Berhak Diberi Penjelasan Takkan Menteri Agama Buat Diam Pulak

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 245 hits
Pada 22 Jun 2021Oleh Sheikh Umar Baghrib AliSaya merujuk berita sepertimana dilaporkan https www malaysiakini com news 579910 berhubung dakwaan memadam fatwa Amanah Hadi di laman sesawang JAKIM yang tular di Twitter baru baru ini Sebagai se...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Kunci Meningkatkan Produktivitas Dan Kesehatan Burung Juara Kontes

Rendang Udang Mudah Dan Sedap

Tersangkut Offer Kasut Lewre Kat Sogo

Lirik Lagu Bukan Sebuah Rindu Andmesh Yovie Widianto

Cara Aminkan Doa

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation