Amanah Sepang Gesa Pemilihan Kedua Ditangguhkan


MALAYSIAKINI

   
Ketua Amanah Sepang Azlee Ismail mendesak pemilihan jawatankuasa amanah kawasan kali kedua ditangguhkan sehingga status bagi 655 cawangan parti itu yang terluput sebelum ini dapat dipulihkan dan disahkan.

Menurut memorandum yang dikatakan akan dihantar ke pihak Amanah pada esok (4 Okt), dia mahu semua cawangan parti yang terluput diberi peluang yang adil dalam pemilihan kali kedua.

“Tujuan memorandum ini adalah menyatakan beberapa usul utama berkaitan perkara berikut iaitu mendesak bagi menangguhkan pemilihan jawatankuasa amanah kawasan kali kedua sehingga status 655 cawangan-cawangan parti Amanah yang terluput dapat dipulihkan dan disahkan menurut Akta 355 Perlembagaan Pertubuhan 1966.

“Memberi peluang kepada semua cawangan-cawangan yang luput, yang akan disahkan semula untuk menghantar perwakilan dari peringkat akar umbi untuk mendapatkan hak bagi memilih semula perwakilan untuk mengundi calon-calon yang akan bertanding secara lebih kolektif, telus dan adil,” menurut memorandum yang dikongsi dengan Malaysiakini hari ini.

Pada 22 Sept lalu, Malaysiakini melaporkan Amanah pusat mengarahkan sebanyak 655 cawangan dan 81 kawasan - termasuk sayap pemuda dan wanita - mengadakan mesyuarat tahunan dan pemilihan semula selepas mesyuarat sebelum ini tidak sah.

Sumber mendakwa isu itu berbangkit kerana kelemahan pengurusan Amanah di peringkat ibu pejabat yang tidak meneliti atau menyerahkan minit-minit mesyuarat daripada pelbagai peringkat parti kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Sementara itu, aktivis Amanah Sepang, Ahmad Fuad Abd Rahman ketika berkunjung di pejabat Malaysiakini di Petaling Jaya hari ini menjelaskan desakan itu dibuat kerana 655 cawangan tersebut tidak dibenarkan menghantar bagi pemilihan kali kedua selagi status cawangan tersebut belum disahkan.

“Pihak cawangan-cawangan yang terluput disebabkan oleh kegagalan sekretariat di Wisma Amanah Nasional mematuhi peraturan pertubuhan ROS menghantar segala dokumen minit mesyuarat tahunan, perlu bertanggungjawab memulihkan pengesahan kepada 655 cawangan dengan segera.

“Pihak sekretariat di Wisma Amanah Nasional tak seharusnya mengabaikan suara akar umbi daripada 655 cawangan yang terdiri daripada sekitar 13,100 orang, hanya disebabkan oleh kegagalan mereka mengurus tadbir organisasi parti,” kata Ahmad Fuad.

Ahmad Fuad menambah, sebelum ini pihaknya telah menyerahkan satu memorandum bagi mengekalkan jawatankuasa Amanah kawasan dilantik bagi sesi 2019-2022 kepada ibu pejabat Amanah.

Untuk rekod, pada 24 Sept, Anuar berkata terserah kepada kawasan sama ada mahu mengadakan semula mesyuarat agung tahunan dan pemilihan, atau mengesahkan pelantikan sebelum ini jika anggota parti peringkat itu berpuas hati

Anuar memberitahu Malaysiakini, cadangan harus datang daripada anggota Amanah bagi menentukan langkah yang perlu diambil selepas ini.

Menurut anggota parlimen Temerloh itu, dengan adanya pemilihan dan mesyuarat agung tahunan sekali lagi, tokoh yang kalah sebelum ini boleh bertanding semula jika mereka mahu.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/10/amanah-sepang-gesa-pemilihan-kedua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Perak Buat Semula Mesyuarat Agung Pemilihan 12 Kawasan November Ini

Amanah Perak Buat Semula Mesyuarat Agung Pemilihan 12 Kawasan November Ini

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 221 hits
Asmuni Awi IPOH Parti Amanah Negara Perak menjangkakan mesyuarat agung tahunan dan pemilihan semula jawatankuasa melibatkan 12 kawasan yang dibatalkan akan diadakan serentak November ini tanpa sebarang isu berbangkit Pengerusinya Asmuni Awi...
Pemilihan Semula Amanah Perak

Pemilihan Semula Amanah Perak

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 313 hits
Pemilihan Semula Amanah Perak Parti Amanah Negara Perak menjangkakan mesyuarat agung tahunan dan pemilihan semula jawatankuasa melibatkan 12 kawasan yang dibatalkan akan diadakan serentak November ini tanpa sebarang isu berbangkit Pengerusi...
Potret Kelahiran Anak Kedua Yasmine Wildblood Cantik Dan Menggemaskan

Potret Kelahiran Anak Kedua Yasmine Wildblood Cantik Dan Menggemaskan

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 508 hits
Kabar bahagia datang dari Yasmine Leeds Wildblood dan suaminya Abi Yapto Yasmin melahirkan anak keduanya yang berjenis perempuan
Terpisah Selepas Perang Dunia Kedua Sepupu Menangis Berpelukan Akhiri 75 Tahun Penantian

Terpisah Selepas Perang Dunia Kedua Sepupu Menangis Berpelukan Akhiri 75 Tahun Penantian

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 282 hits
Perang Dunia Kedua yang berlaku pada sekitar tahun 1939 sehingga 1945 di mana melibatkan beberapa kuasa Eropah yang dikatakan kuasa sangat terpangaruh dunia telah berlaku Umum mengetahui negara yang teruk terjejas adalah Jerman Paling menye...
Gatot Sebut Jika Tni Polri Dibenturkan Presiden Kehilangan Kedua Tangan

Gatot Sebut Jika Tni Polri Dibenturkan Presiden Kehilangan Kedua Tangan

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 211 hits
Gatot menjadi salah tamu di Peringatan HUT Ke 74 TNI yang digelar di Taxy Way Echo Lanud Halim Perdanakusuma Jakarta Timur pada Sabtu Dia mengajak prajurit untuk melakukan intropeksi dan evaluasi di momen ulangtahunya
Pt3 2019 Soalan Bocor Lagi Kali Kedua

Pt3 2019 Soalan Bocor Lagi Kali Kedua

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 698 hits
KANGAR Kementerian Pendidikan akan melakukan siasatan terperinci berhubung dakwaan kebocoran kali kedua kertas soalan peperiksaan Pentaksiran Tingkatan Tiga bagi subjek Matematik Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata setakat ini...
Hiburan Anak Kedua Nora Dan Allahyarham Johan Nawawi Masuk Mentor Dikatakan Guna Cable

Hiburan Anak Kedua Nora Dan Allahyarham Johan Nawawi Masuk Mentor Dikatakan Guna Cable

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 424 hits
Untuk pengetahuan anda Mentor Milenia 2019 akan mula ditayangkan pada 6 Oktober ini pukul 9 malam menerusi saluran TV3 Pada musim ini lima penyanyi yang dipertanggungjawabkan menjadi mentor ialah Akim Ahmad Black Hanifah Hazama Ernie Zakri ...
Selamat Nabila Syakieb Melahirkan Anak Kedua

Selamat Nabila Syakieb Melahirkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 253 hits
Kabar bahagia datang dari Nabila Syakieb Istri Reshwara Argya Ardinal ini melahirkan anak keduanya pada Jumat
Menebak Formasi Menteri Periode Kedua Pemerintahan Jokowi

Menebak Formasi Menteri Periode Kedua Pemerintahan Jokowi

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 165 hits
Pengamat politik Yasin Mohammad menilai Jokowi akan mempertahankan menteri yang memiliki latar belakang profesional di periode kedua kepemimpinannya Menteri dari kalangan profesional tersebut berpeluang besar untuk kembali masuk jajaran kab...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal