Amalan Sunat Hari Jumaat Panduan Jakim


Kita digalakkan mengimarahkan Hari Jumaat dengan mengamalkan beberapa amalan sunat hari Jumaat.
Hari jumaat adalah hari Eid (hari kebesaran) dan dikenali juga sebagai Saiyyidul Ayyam iaitu penghulu bagi segala hari yang berulang setiap minggu.
Pada hari Jumaat juga, kita diwajibkan untuk menunaikan Solat Jumaat seperti Firman Allah SWT dalam Al-Quran:
“Wahai orang-orang yang beriman (Lelaki dan perempuan)! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya],”
(Surah Al-Jumu’ah: 9) Kita sebagai orang Muslim digalakkan untuk memperbanyakkan amalan sunat sempena hari Jumaat.
Baca lagi: Solat Jumaat: Niat, Syarat Wajib, Syarat Sah & Panduan Ringkas
Perbanyakkan selawat Kita digalakkan berselawat setiap hari dan setiap masa.
Namun, terdapat satu hadis yang menyatakan terdapat kelebihan khusus berselawat pada Hari Jumaat.
Maksudnya: “Perbanyakkanlah berselawat ke atasku pada setiap hari Jumaat. Sesungguhnya selawat yang dibaca oleh umatku akan dibentangkan kepadaku pada setiap hari Jumaat. Barangsiapa yang paling banyak berselawat ke atasku, maka dia akan berada paling hampir denganku (di dalam Syurga).”
 [Riwayat al-Baihaqi (5995)] Sumber: MuftiWP
Perbanyakkan Doa & Zikir Terdapat sebuah hadis yang menyatakan mengenai waktu Mustajab untuk berdoa:
“Pada hari Jumaat ini ada satu masa yang sekiranya ditepati oleh seorang muslim dalam keadaan dia bersolat meminta sesuatu daripada Allah SWT, pasti Allah SWT akan memperkenankan permintaanya itu”.
[Riwayat al-Bukhari (6400)] Melihat kepada hadith di atas, kita memahami bahawa Allah SWT telah meletakkan satu tempoh masa yang sangat istimewa pada hari Jumaat iaitu setiap permintaan hamba-hambanya akan dikabulkan pada waktu tersebut.
Walau bagaimanapun, para Ulama berbeza pendapat mengenai waktu yang dimaksudkan dalam Hadis di atas.
Untuk perbahasa panjang lebar mengenai perkara ini, boleh baca lebih lanjut di laman web rasmi MuftiWP.
Memakai wangian Disunnahkan berwangian sebagaimana yang diamalkan oleh Nabi SAW.
Bahkan Abu Hurairah RA mewajibkan berwangian pada hari jumaat. (Syarh Az-Zarqani ‘Ala Muwatto’ Imam Malek).
Bersiwak / bersugi Bersiwak atau bersugi merupakan amalan sunat Hari Jumaat yang jarang dilihat diamalkan oleh masyarakat kita.
Bersugi atau miswaak atau siwak adalah suatu perbuatan bagi membersihkan mulut dan gigi menggunaka kayu siwak.
Daripada Ibn As-Sabaq RA (menceritakan), bahawa pada suatu hari jumaat Rasulullah SAW bersabda: “Wahai kaum muslimin! Sesungguhnya Allah SWT telah menjadikan hari ini sebagai hari Eid (hari kebesaran), maka hendaklah kamu sekalian mandi. Barangsiapa memiliki wangian, maka tidaklah mengapa jika kamu berwangian dengannya dan hendaklah kamu bersiwak.”
(Hadith riwayat Imam Malik dalam Al-Muwatto’, No: 148, Ibn Abi Syaibah, No:4943, Al-Hafiz Ibn Hajar dalam Matolib Al-‘Aliyah, No:734, Al-Baihaqi dalam Sunan Al-Kubra, No:5571). Membaca Surah Al-Kahfi Membaca surah al-Kahfi ini antara surah yang menjadi pilihan kerana mempunyai pelbagai kelebihan yang boleh kita dapati, antaranya ialah dapat menghindarkan diri kita daripada fitnah Dajal dan pelbagai lagi.
“Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat nescaya akan diterangkannya dengan satu cahaya di antara dua Jumaat.” 
(Hadis riwayat al-Nasaei, al-Baihaqi dan al-Hakim) Mandi sunat Sunat mengelokkan rupa paras dan membersihkan anggota tubuh badan sebelum keluar solat seperti memendekkan atau mencukur misai, bulu ketiak, bulu pada kemaluan, menggosok gigi dan sebagainya.
“Tidak mandi seorang lelaki pada hari Jumaat dan membersihkan dirinya setakat yang termampu, seterusnya beliau meminyakkan rambut, mengenakan wangi-wangian harum yang dimilikinya di rumah, lantas dia keluar (ke masjid) dan dia tidak mencelah di antara dua orang (di dalam masjid), lalu dia bersolat apa yang diwajibkan ke atasnya. Dan sesudah itu duduk diam sewaktu imam sedang berkhutbah, melainkan diampunkan segala dosanya dari Jumaat tersebut hinggalah ke Jumaat yang akan datang.”
(Hadis riwayat Imam al-Bukhari) Hadir Awal ke Masjid Kita digalakkan untuk hadir awal ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat dan mendapatkan saf hadapan untuk solat berjemaah.
Apabila kita hadir awal ke masjid, kita boleh melakukan beberapa amalan sunat Hari Jumaat lain seperti berzikir, selawat dan membaca al-Quran sebelum menunaikan solat Jumaat.
“Sebaik-baik saf barisan lelaki yang paling depan, dan yang terburuk ialah yang paling belakang, dan sebaik-baik barisan perempuan yang terakhir, dan yang terburuk ialah yang paling depan.” 
(Hadis Riwayat Muslim) Artikel berkaitan: Senarai Koleksi Khutbah Jumaat Oleh JAKIM
Memotong Kuku Tiada hadis khusus yang menyatakan galakan memotong kuku pada Hari Jumaat sebagai amalan sunat Hari Jumaat.
Walaupun begitu, terdapat beberapa riwayat daripada para sahabat dan tabi’in yang menunjukkan mereka memiliki kebiasaan memotong kuku pada hari Jumaat. Antaranya:
Ibnu Umar R.Anhuma biasanya memotong kuku dan merapikan misai pada hari Jumaat. (Lihat al-Sunan Al-Kubra oleh al-Baihaqi, 3/244) Daripada Ibrahim bahawa beliau menceritakan, “Orang ramai memotong kuku mereka pada hari Jumaat.” (Lihat al-Musannaf oleh Ibn Abi Syaibah, 2/65) Muhammad bin Ibrahim al-Taimi (salah seorang tabi’in) berkata, “Sesiapa yang memotong kukunya pada hari Jumaat dan memendekkan misainya maka dia telah menyempurnakan hari Jumaatnya.” (Lihat al-Musannaf oleh Abd al-Razzaq, 3/197) Berdasarkan riwayat-riwayat di atas, para ulama fiqh dari kalangan Syafi’iyyah dan Hanabilah, menyebut galakan dan anjuran memotong kuku pada setiap hari Jumaat. Imam Nawawi berkata: “Al-Syafi’e dan ashabnya dengan tegas (secara nas) menyebut anjuran memotong kuku pada hari Jumaat.” (Lihat al-Majmu’, 1/340)
Sumber: MuftiWP


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/amalan-sunat-hari-jumaat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=amalan-sunat-hari-jumaat

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Solat Jumaat Lengkap Bersama Bacaan Niat

Panduan Solat Jumaat Lengkap Bersama Bacaan Niat

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 590 hits
Solat Jumaat merupakan solat fardu 2 rakaat pada hari Jumaat bagi menggantikan solat zuhur yang diiringi dengan khutbah Jumaat Niat solat Jumaat juga berbeza dengan solat fardhu yang lain Bagi Mazhab Shafie hukum menunaikannya adalah Fardu ...
Senarai Koleksi Khutbah Jumaat Oleh Jakim

Senarai Koleksi Khutbah Jumaat Oleh Jakim

papar berkaitan - pada 14/5/2023 - jumlah : 338 hits
Khutbah Jumaat adalah ucapan atau syarahan yang disampaikan oleh khatib sebelum solat Jumaat yang mengandungi nasihat peringatan pengajaran kepada jemaah Jumaat Khutbah ini adalah salah satu daripada syarat sah solat Jumaat tanpanya solat J...
Ekhutbah Jakim Muat Turun Khutbah Jumaat Online

Ekhutbah Jakim Muat Turun Khutbah Jumaat Online

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 151 hits
eKhutbah JAKIM Muat Turun Khutbah Jumaat Online Khutbah Jumaat adalah ucapan atau syarahan yang disampaikan oleh khatib sebelum solat Jumaat yang mengandungi nasihat peringatan pengajaran kepada jemaah Jumaat Khutbah ini adalah salah satu d...
Amalan 10 Hari Pertama Zulhijjah

Amalan 10 Hari Pertama Zulhijjah

papar berkaitan - pada 20/5/2023 - jumlah : 205 hits
Amalan 10 Hari Pertama Zulhijjah Daripada Ibnu Umar RA dari Nabi SAW baginda bersabda Tidak ada hari yang lebih besar di sisi Allah SWT dan beramal padanya lebih dikasihi oleh Allah dari hari hari yang sepuluh ini Maka perbanyakkanlah padan...
Hadiah Hari Lahir Kiriman Biras

Hadiah Hari Lahir Kiriman Biras

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 140 hits
Alhamdulillah syukur sangat MY tengah tercari cari bekas nak letak kuih raya tiba tiba dapat bekas kuih Tupperware kiriman biras Mama Yan lebih tepat lagi isteri kepada adik bongsu suami Gembiranya tak terkata tau Dah la jenama Tupperware W...
Chef Wan Sambut Hari Jadi Cucu Ke 3 Wajah Kacukkan Anak Chef Riz Shikin Maembong Curi Tumpuan

Chef Wan Sambut Hari Jadi Cucu Ke 3 Wajah Kacukkan Anak Chef Riz Shikin Maembong Curi Tumpuan

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 266 hits
Selebriti Chef Wan baru baru ini kelihatan gembira kerana dapat bersama sama menyambut ulang tahun cucu ketiganya Putri Arianna Natasya yang kini berusia 8 tahun Sambutan hari jadi tersebut diadakan secara sederhana dan di hadiri oleh ahli ...
Hiburan Kita Bukan Janda Menempel Duit Jantan Influencer Kahwin 8 Hari Sah Bercerai Talak Satu

Hiburan Kita Bukan Janda Menempel Duit Jantan Influencer Kahwin 8 Hari Sah Bercerai Talak Satu

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 217 hits
Pensohor media sosial yang terpalit isu bercerai hanya setelah lapan hari bernikah memaklumkan dia sudah sah bergelar janda di Instagram miliknya baru baru ini Dalam hantaran tersebut Elcah meluahkan rasa syukur kerana proses perpisahan itu...
Lama Saya Tunggu Kim Soyeon Dedah Hadiah Hari Jadi Istimewa Dari Suami Lee Sangwoo

Lama Saya Tunggu Kim Soyeon Dedah Hadiah Hari Jadi Istimewa Dari Suami Lee Sangwoo

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 254 hits
Umum pasti mengetahui pasangan Kim So yeon dan suaminya Lee Sang woo sudah berkahwin pada 2017 selepas sama sama membintangi drama Happy Home ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada siaran 3 Mei pelakon Kim So yeon telah tampil sebagai tetamu dalam ...
Tak Bosan Ke Pembangkang Setiap Hari Berangan Kembali Berkuasa

Tak Bosan Ke Pembangkang Setiap Hari Berangan Kembali Berkuasa

papar berkaitan - pada 5/5/2023 - jumlah : 141 hits
MALAYSIA DATELINETak bosankah pembangkang setiap hari berangan kembali berkuasa Itulah pertanyaan yang keluar dari mulut Prof Dato Dr Mohammad Agus Yusoff yang juga merupakan Pengarah Jabatan Komunikasi Komuniti Kelmarin apabila ahli MPT Be...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun