Al Fatihah Terima Kasih Ustaz Kami Rindukan Ustaz


Oleh Helmi Khalid



Terus terang saya tidak gemar untuk melalui tanggal 26 September.Pertamanya kerana ia adalah tarikh kita kehilangan insan bernama Azizan Abdul Razak buat selama-lamanya pada 2013 lalu.

Keduanya akan ramai yg mahu saya dan rakan2 lain berkongsi kisah sepanjang bersama arwah.
Saya, Muhammad Sanusi Md Nor, Shahrel Elham dan yg lainnya semahunya kami ingin kongsikan.

 Tetapi kdg masa yg terbatas dan kesukaran kami menahan sebak mengimbau semua itu.
Sebelum dpt ‘rentak’, saya kongsikan dahulu coretan setahun yg lalu.

Ustaz....kami rindu pd ustaz

(Lima tahun pemergian Ustaz Azizan) - 2018

Subuh 25 Sept saya menerima panggilan telefon drpd isteri beritahu anak Cikgu Puji ( pemilik kedai nasik arab puji) Iman, telah pergi buat selamanya.

Teresak-esak isteri menangis, arwah Iman, Cikgu Puji, isteri dan anak2nya sudah seperti keluarga kami sendiri.

Anak sulong yg menjadi rakan baik arwah Iman bergegas pulang dr KL ke Alor Setar, saya tahu dia pasti balik, mereka cukup rapat.

Belum kering benar air mata mengenang baik jasa Cikgu Puji sekeluarga pd keluarga kami, berita pemergian Ketua Dewan Ulamak PAS Kedah, Ustaz Md Rejab pula menyusul.

Allahuakbar, ingatan beralih kepada arwah Ustaz Md Rejab. Semua kenal dia tegas, bibir sentiasa lontarkan ilmu agama saban hari dan waktu.

Pernah selepas satu kuliah subuh, arwah ajak saya minum, katanya "ana dpt maklum anta dlm susah, ana nk bantu anta."

Saya luahkan segalanya pd arwah, tenang arwah mendengar dan nasihatkan agar saya tenang dan bnyk berdoa.

Bertalu message masuk khabarkan pemergian Ust Md Rejab, tak kurang yg ingatkan saya esok ( hari ini 26/9, genap 5 tahun pemergian arwah Ust Azizan Abdul Razak). Ada yg minta saya tuliskan sikit tentang arwah.

Bagaimana saya mahu menulis, saya masih bersedih hilang dua orang yang rapat dlm hidup saya, Iman dan Ust Md Rejab.

Seolah tak tahu apa yg nk saya mulakan. Dengan arwah Ustaz Azizan terlalu bnyk kisah.

Org tahu dia garang, tegas. Siapa tak pernah kena marah dengan Ustaz Azizan bohonglah.

Sebelum dia jadi MB Kedah, saya antara tukang teman arwah selepas Isyak hingga tengah malam di bangunan PAS Kedah di Jalan Kota, Alor Setar.

"Mie hang mai sat, hang ada duit dak, beli sat kat aku.....sat lagi aku ganti balik duit hang"
Pak Chop Husin, Wan, Azri tahu lah apa yg selalu Ustaz suruh saya beli.

Bila jumpa sedia maklumlah ustaz dengan uniform rasmi dia, baju pagoda dengan kain pelikat, rambut kembang ke tepi.

"Hang tlg tgk sat Tok Guru Haji Hadi mintak aku tulih sikit pasai Penyakit Umat Islam."
"Ada hat tak kena hang habaq aku nk pebetoi"

Waktu mood dia tgh elok sapa pun berani melawak, saya kata amboi tak kan saya nk pebetoi, saya bukan reti.

Tu lah hampa, mengaji hampa tak mau, ilmu bkn nak rugi...dia mula dah, hbs segala zaman dia mengaji naik gerek di Yan sampai masuk Maktab Mahmud dia akan ungkit.

Kdg lajak sampai dia mengaji Mesir, main tenis, kerja KFC di London, sambil belajaq anak dok kelitin bawah meja...tu susah aku mengaji....aku dulu ambik Law di University Kentsssss.

Sebutan 'S' ustaz Azizan selalunya akan lebih.

Sambil ajak duduk di biliknya, ustaz hulur setambun kertas A4.

Kertas putih bergaris biru muda terkandung tulisan tangan ustaz dengan pen dakwat merah.
"Hang tgk sat ayat bg betoi, aku nk mintak Azri tlg taip balik bahasa Arab esok, tak balik dah kita malam ni" - dalam hati saya kata menyesal dah aku malam ni

Perkara yang sama berlaku lagi hampir setiap kali sepanjang berkhidmat sebagai Setiausaha Akhbar ustaz Azizan.

Kali ini tidak lagi di Jalan Kota tetapi di rumahnya di Jalan Sultanah.
Uniform masih sama, baju pagoda dengan kain pelikat. Ustaz teliti sepatah demi sepatah ayat ucapan yang saya sediakan.

Jumpa pukul 9 malam keluar rumah dia pukul 2 pagi itu dah biasa.

"Tu esok kita jumpa hang pebetoi elok2, hang jgn bg silap, org nk dengaq kita berucap, hg hbq kat Syahril mai awai, kat Mie Yahya aku habaq dah dia kena mai awai tgk apa yg patut....

Waktu2 mcm ni kita jangan jampuk, kalau jampuk nanti ada benda baru ustaz nak pesan, baik kata YA sahaja.

Ustaz cukup teliti dan cukup kerap bagi kata-kata pesanan.

PAS menang di Kedah 8 Mac 2008, saya mula bertugas 13 Mac.

Selepas sembang itu ini, satu pesan yang saya ingat sampai sekarang dan In Shaa Allah sampai bila-bila.

Kata Ustaz, kalau nak kerja, nak bantu dia, nak bantu rakyat kerja lah elok-elok.

Tapi kalau niat nak kerja utk jd kaya, kenai tokey2 besar, nak makan rasuah, nak khianat amanah dan rakyat baik berhenti hari pertama tu saja.

"Sebab esok aku tak perlu pikiaq dah pasai hang" - tajam buah Ustaz Azizan.

Itu hari pertama kerja. Pesan dan bertanya khabar sepjg 5 tahun bertugas tak pernah lekang dari mulut ustaz.

Kebajikannya banyak, tetapi dia memesan keras dari kami hebohkan.

Beristeri dua dan beranak 16, sibuk mcm mana sekalipun dia berselang seli harinya antara rumah keduanya tanpa gagal.

Hari cuti kalau nk blk ke Sungai Limau dia tak pernah naik kereta kerajaan, malah pernah dia naik kereta satria pengawal peribadinya, Syahril. Dia dok sebelah, Syahril bawa kereta.

Tak pernah ada perbualan utk kayakan dirinya. Tiap soalan mesti pasal kebajikan rakyat.

Makan maggi bersama kami bila smpai di rumah sewa di KL itu satu kemestian.

Kdg di KL dia yg masak utk kami, masak cukup cermat, elok kita tgk sj drpd tlg sbb kalau silap potong tomato atau timun dia ungkit sebulan.

"Bukan laguuu tuuuu, tak blh buat lagu tuuuu" - ayat wajib ustaz, punch line lah kot kalau bahasa anak2 gen y.

Itu lah ayat hiburan kami ketika itu malah bila kami berjumpa atau berwassap ayat itu masih kami kenang sampai hari ini.

Kalau di KL, dia buat kami mcm 'budak2'

Nak menguit (bergerak) sikit pun dia akan tanya. Tambah2 kalau kita spray perfume.

Bau ja dia akan tanya, "Aiiii wangi2 hampa nak p mana?"

Kdg nk lah jgk merasa beli baju di KL, kalau dia tanya harga kami tak akan bgtau harga yg betul.

Kalau sebut harga lebih dr RM25, dia akan kata..."haissssshhhh, mahai, hampa balik beli di Simpang Empat Kangkong, aku selalu beli situ, Kedai Timor, baju Orlando original 19 ringgit sj"

Rupanya baju tu brand Ormlando, bkn Orlando.

Hidupnya cukup sederhana, ada anaknya tidak ada kerja yg tetapi ketika ayah mereka jadi MB.

"Anak aku mesti marah aku, pak dia jd Menteri Besaq, tp dia tak dak kerja", kdg ustaz sebut mcm tu.

Saya kata, tu waktu ustaz masih ada, kalau nanti ustaz dah tak jd MB, dah tak dak, dunia akan kata ustaz tak guna kedudukan, tak ambik kesempatan sumbat anak guna kabel utk dpt kerja.

Lima tahun terlalu banyak utk nak di ceritakan, 5 Mei 2013, kita tempuh PRU 13.

Ustaz agak uzur, tp masih tetap penuhi jadual undangan apatah lg itu ketika kempen PRU.

Minggu akhir sblm PRU, ustaz bnyk jumpa pimpinan PAS secara peribadi, kebanyakan dia ajak saya teman.

Ada juga dia tanya, hampa semua dah kemas ka brg di pejabat, kalau menang Alhamdulillah, kalau kalah pun kita terima, kata Ustaz.

Hari mengundi, ustaz nampak letih sangat, lepas mengundi saya jumpa ustaz di Sungai Limau.

Lepas tanya perkembangan suasana tempat mengundi, dia mula berbicara.

Di atas kerusi rotan usang di ruang tamu dia minta saya tolak sikit tv yang diletak atas sebuah kerusi plastik kedai makan.

"Aku letih sgt hari ni mie, aku nak rehat sat, ada apa lg dak hari ni, hang ada janji dgn sapa2 lg ka? Kata ustaz.

Saya tanya ustaz dah mengundi atau belum, kalau belum jom kita jumpa wartawan sat, ramai nk jumpa ustaz, kita jumpa di Bukit Besar lah ustaz, ustaz mengundi situ blh terus jumpa wartawan.

Balas ustaz, depa mau lg ka jumpa aku, nak buat apa dah, lepaih ni bukan ada sgt dh cerita pasai aku.

Bukan sehari kami dgn ustaz, itu 'bukan' ustaz, ustaz dh tak cengei (garang) ustaz dah tak melawak mcm selalu, itu 'bukan' ustaz Azizan.

Malam menunggu keputusan ustaz banyak berhubung melalui hp, saya kata saya tggu ustaz di Batu 9 (Kompleks Pas Kedah di Kota Sarang Semut)

Hingga jam 12 mlm lebih, secara rasminya kami menerima ketentuan bahawa PAS gagal membentuk kerajaan di Kedah.

Saya ditemani rakan, Azamin Amin ketika itu. Dia mgkn tahu mood saya cukup, amat dan sangat tidak elok.

Lbh krg jam 1 pg saya ajak Azamin ke rumah ustaz.

Masuk sj dlm rumah, ustaz terus sebut, "Mie aku minta maaf kat hampa, kita kalah, pasai aku hampa dah tak dak kerja, aku minta maaf Mie"

Saya hanya diam. Ustaz sambung lg," Aku sakit sgt mlm ni mie, aku dah tak lama kot, hang dah tak dak kerja, kesian Kat hang, mcm mana hang nak jamu mkn anak bini hang lps ni mie"

Itu lah pertama kali ustaz sebut dia sakit, payah dia nk serah diri utk cakap dia sakit.

Saya pgg tgn ustaz, Saya kata "jom Kita berubat ustaz, jangan pikiaq pasai Saya, kita pi hospital ustaz na"

"Tak pa kot", jwb ustaz buat saya serba salah utk terus berckp lg.

Tak lama saya pn keluar dr rumah ustaz, rupanya lbh krg jam 4 pg ustaz ke hospital dengan Syahril dan Abg Noh.

Lbh krg pkl 9 pg dia panggil Helmi Yahya, Setiausaha Sulit Kanannya, bila Helmi keluar dia minta saya masuk jumpa ustaz.

Sekali lg ustaz minta maaf sebab kami dah hilang kerja, saya kata ustaz, Kita berubat ustaz dulu. Bab kami, in Shaa Allah ada rezeki mana2 nanti.

Dia terbaring sambil jalani dialisis. Ustaz panggil saya rapat badannya. Ustaz peluk saya dan bisik bermacam.

Ustaz mengadu hal, ustaz berpesan dan menangis.

Basah baju saya dengan air mata ustaz. Pelukan kami dilerai bila seorg nurse panggil nama ustaz.

"Datuk Seri, ni anak datuk ka, datuk dah nak hbs dialisis, nanti datuk rehat ya"

Dalam nada yg cukup lemah ustaz masih nak menjawab soalan nurse td.

"Ni pegawai saya, depa lah yg dok jaga sakit demam saya, dia dh mcm anak saya."

Rupanya 6 Mei itulah kesempatan terakhir saya mendengar suara ustaz Azizan.

Tgaharinya ustaz diiring keluarga dan Setiausaha Politiknya, Haji Sanusi Md Nor ke Hosp Pulau Pinang.

Malamnya saya smpai dgn Azamin. Suara ustaz sdh makin lemah.

Sanusi cuba ikhtiar utk satu rawatan di sebuah klinik swasta pd ustaz.

Ketika itu dgr suara lemah ustaz mnta makan. Azamin cicah sekeping biskut dgn air milo pd ustaz.

Malam semakin lewat, kami tidak lg di benarkan teman ustaz.

Kawalan dan rawatan pd ustaz makin rapi. Suaranya sdh semakin tenggelam.

Ustaz kdg sedar kdg tidak. Ustaz tidak blh diganggu.

Selang beberapa hari, saya masuk ke bilik rawatannya, tiba2 ustaz membuka mata.

Amat lemah keadaannya. Kak Faikah ada di sisi ustaz. Dengan pandangan yg amat lemah, suara antara keluar dn tidak, dr gerak mulut ustaz tanya kerja apa?

Ya Allah dlm keadaan dia yg sebegitu rupanya ustaz masih fikir pasal org lain.

Saya tipu, saya jwb dah dpt kerja, ustaz jgn bimbang. Nmpk ustaz tenang dn kembali pejam mata.

Mei hingga Ogos kami berkampung dn bergilir menjaga ustaz di Hosp Pulau Pinang.

September, atas permintaan keluarga, ustaz dipindahkan ke Hosp Sultanah Bahiyyah Alor Setar.

Di sisi ahli keluarga diiringi bacaan Yasin salah seorang sahabat karib sejak zaman sekolahnya, Sheikh Ismail Kamis Ustaz Azizan menghembuskan nafas terakhir sekitar jam 11 pg lima tahun yang lalu.

Al-Fatihah, terima kasih ustaz. Kami rindukan ustaz. Tenanglah ustaz di sana, negeri yg kekal abadi
  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/09/al-fatihah-terima-kasih-ustaz-kami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedap Awak Masak Pujian Ucapan Terima Kasih Mampu Mengurangkan Sedikit Kepenatan Isteri

Sedap Awak Masak Pujian Ucapan Terima Kasih Mampu Mengurangkan Sedikit Kepenatan Isteri

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 101 hits
The ReporterDulu masa baru kahwin pernah saya cakap dengan isteri Nanti bolehlah awak tolong buatkan saya bekal makanan setiap hari untuk pergi kerja Isteri saya kata boleh saja sambil tersenyum Tahun pertama kahwin Setiap hari saya bawa be...
Etape Satu Itdbi Anas Ucapkan Terima Kasih Pada Warga Yang Gotong Royong

Etape Satu Itdbi Anas Ucapkan Terima Kasih Pada Warga Yang Gotong Royong

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 33 hits
Dalam ajang ini masyarakat tampak turut terlibat mengamankan jalur yang bakal dilintasi pebalap dan mobil dengan kecepatan tinggi Tidak hanya turut mengamankan bersama Polri TNI dan Polri masyarakat juga tampak menyambut dengan antusias ber...
Tak Payah Banyak Suami Ringan Mulut Ucap Terima Kasih Hilang Semua Penat Isteri

Tak Payah Banyak Suami Ringan Mulut Ucap Terima Kasih Hilang Semua Penat Isteri

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 51 hits
unable to retrieve full text content Setiap pasangan yang berkahwin bukan sahaja perlu bersedia untuk hidup berdua tetapi juga mental harusThe post appeared first on
Ungkapan Terima Kasih Acha Septriasa Kepada Suami Karena Diberi Kepercayaan Penuh

Ungkapan Terima Kasih Acha Septriasa Kepada Suami Karena Diberi Kepercayaan Penuh

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 51 hits
Acha Septriasa begitu bersyukur karena memiliki suami yang memberikan kepercayaan penuh kepada nya dalam segala hal Untuk itu ia pun mengungkapkan rasa terima kasihnya
Tangisan Iringi Pemergian Ke Lubnan Selamat Jalan Terima Kasih Perwiraku

Tangisan Iringi Pemergian Ke Lubnan Selamat Jalan Terima Kasih Perwiraku

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 45 hits
Semalam Kumpulan Pertama MALBATT 850 7 telah berlepas ke Lubnan bagi menyertai misi UNIFIL di bawah kawalan operasi Markas Sektor Barat UNIFIL yang ditempatkan di dua penempatan tetap iaitu Kem Ma rakah dan Kem Tibnin Penghantaran Kumpulan ...
Terima Kasih Allah Hadirkan Pak Choong Dalam Hidup Saya Mufti Sebak Jiran Cina Meninggal Dunia

Terima Kasih Allah Hadirkan Pak Choong Dalam Hidup Saya Mufti Sebak Jiran Cina Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 123 hits
Persahabatan tidak mengira bangsa agama dan keturunan malah persahabatan juga akan menjalinkan satu hubungan yang harmoni tambahan pula negera kita merupakan negera berbilang bangsa Hari ini dalam satu kenyataan sayu di laman Instagram Muft...
Terima Kasih Haters Hadiah Ini Untuk Anda

Terima Kasih Haters Hadiah Ini Untuk Anda

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 76 hits
Kemenangan Haneesya Hanee sebagai Artis Baru Wanita Popular di ABPBH 32 dipertikaikan lebih lebih lagi ramai yang masih teringat lagi dengan kontroversi panasnya The post appeared first on
Terima Kasih Haters Haneesya Hanee

Terima Kasih Haters Haneesya Hanee

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 55 hits
Kemenangan Haneesya Hanee yang dinobatkan sebagai Artis Baharu Wanita Popular pada malam ABPBH 32 memang mengejutkan ramai Sejak terpalit kontroversi panas di kelab malam apa sahaja yang dia lakukan pasti akan mendapat kecaman Bagaimanapun ...
Terima Kasih Ibu Telefilem

Terima Kasih Ibu Telefilem

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 69 hits
Pelakon Nafiz Muaz Sherie Merlis Nad Zainal Azhan Rani Firdaus Ghufran Adam Corrie Idham Maulana Penulis Skrip Shah Rizal Mashur Pengrah Fairuz Loy Kisah mengenai Nil yang dikenali sebagai budak bermasalah di sekolahnya Ibunya Zaitun pula t...
Rakyat Mengamuk Di Prk Tanjung Piai

Tanjung Piai Bn Dijangka Menang Besar Sebelum Penamaan Calon Lagi

Mahathir Dah Hilang Aura Masa Berundur Kini Tiba

Sejarah Kekalahan Paling Buruk Bagi Parti Pemerintah Di Pirake Tanjung Piai

Bn Rampas Tanjong Piai

Kucing Dan Kotak

Prk Tanjung Piai Berjalan Lancar Tanpa Insiden

Protes Ganas Ragut Tujuh Nyawa Di Bolivi



6 Tradisi Menghias Wajah Yang Masih Diamalkan Masyarakat Dunia

10 Memorabilia Sukan Paling Mahal Pernah Dijual

Negara Neutral Berkecuali Dan Tidak Terlibat Dengan Perang Dunia Kedua WW2

Operasi Vegetarian Rancangan British Menyerang Jerman Dengan Anthrax

Biodata Izzy Reef Pelakon Drama Dia Yang Ku Cinta


Murid Diserang Seekor Anjing

The Cw Kongsikan Gambar Gambar Terbaru Siri Crossover Crisis On Infinite Earths

Mengetahui Langkah Langkah Menjadi Ahli Jualan Buat Pelaku Bisnis

Cara Buat Whatsapp Catalog

Setia Hingga Hujung Nyawa Setianya Suami Sehingga Nafas Terakhir Isteri

Petua Mudah Halau Kucing Suka Buang Najis Di Halaman Rumah