Aku Decide Beli Microsoft Surface Laptop 3 Untuk Reward Diri Sendiri



Akhirnya aku buat keputusan untuk beli laptop baru iaitu Microsoft Surface Laptop 3 bagi reward diri sendiri atau self-reward sepanjang tahun 2020 ni.
Pada awalnya memang aku decide nak beli laptop baru untuk ganti laptop lama atas sebab faktor umur dan timbul beberapa masalah. Ada beberapa butang keyboard yang tidak boleh digunakan, performance semakin perlahan dan beberapa faktor lain.
BACA : Review Google Pixel 2 XL | Selepas Sebulan Menggunakannya
Jadi bermula itulah, aku decide untuk dapatkan sebuah laptop baru yang lebih baik untuk kegunaan harian bagi kemaskini artikel dan blog aku. Jadi pemilihan laptop ini semua berdasarkan kerja aku sekarang sekali gus untuk self-reward atas kerja keras menghidupkan blog-blog aku sehingga kini.
Jadi setelah membuat sedikit research di internet dan timba tara, akhirnya aku decide untuk beli jenama komputer riba lain daripada yang pernah guna sebelum ini. Untuk pengetahuan, sebelum ini, aku pernah guna laptop Acer, Asus dan Lenovo. Jadi kali ini kita beli brand lain dari yang lain iaitu Microsoft.

Pembelian Microsoft Surface Laptop 3Selain daripada operating system, Windows, Microsoft juga ada mengeluarkan peranti sendiri seperti tablet dan laptop. Jadi aku pilih untuk dapatkan model Microsoft Surface Laptop 3.
Laptop ini keluaran Disember 2019, jadi masa aku beli sekitar bulan November 2020. Selepas setahun berada di pasaran, baru aku dapatkan sebuah laptop keluaran Microsoft. 
Kos pelaburan kali ini, aku tutup mata dan pasti kan ianya berbaloi dengan harga la. Macam biasalah, segala pembelian boleh dibuat secara online sahaja dan tempat paling tepat untuk shopping sekarang ini adalah di Shopee atau Lazada.
Jika anda layari laman web rasmi Microsoft Malaysia, mereka menggunakan platform Lazada sebagai kedai rasmi mereka. Anda boleh layari Microsoft Flagship Store untuk dapatkan barangan Microsoft secara sah.
Tapi melalui survey yang dibuat berpandukan spesifikasi dan harga, aku dapat dengan harga yang paling berbaloi di Shopee melalui kedai TMT Thundermatch yang merupakan pengedar rasmi Microsoft. Semestinya boleh dipercayai.

Pada ketika itu, ada sale Black Friday dan Cyber Monday, jadi aku dapatkan Microsoft Surface Laptop 3 dengan harga RM5800 sahaja. Barang yang paling mahal pernah aku beli. haha Tapi pastinya sesuai dengan spesifikasi la, sebab tu aku beli. 
Unboxing Microsoft Surface Laptop 3Harga tersebut adalah sempena sale sahaja dan sekarang sedikit tinggi tau dengan spesifikasi yang sama. Jadi spesifikasi untuk Microsoft Surface Laptop 3 ini adalah seperti berikut :

Processor Quad-core 10th Gen Intel® Core™ i7-1065G7 Processor Graphic Intel® Iris™ Plus Graphics Software Windows 10 Home Skrin 13.5” PixelSense™ Resolution Resolution: 2256 x 1504 Aspect ratio 3:2 Touch Screen Yes Dimension 308 mm x 223 mm x 14.5 mm Berat 1.2 Kg Memory 16 GB DDR4 RAM Storage 256 SSD Wireless WiFi 6 dan Bluetooth 5.0 Security Windows Hello face sign-in Webcame 720p HD f2.0 Battery Ketahanan sehingga 11.5 jam Sambungan 1 x USB C, 1 x USB A, port charger dan 3.5 headphone jack Warna Hitam
Daripada spesifikasi yang disenaraikan, laptop yang aku beli ini adalah variasi yang paling tinggi yang dijual di Malaysia iaitu menggunakan processor 10th Gen i7 bersama-sama 16GB RAM. Jadi sekali gus membuatkan pembelian aku ini adalah berbaloi dengan harga. Sesuai untuk edit video dan edit gambar berat-berat.
Tapi ada kurang sikit adalah, di Malaysia variasi storage paling tinggi adalah 256GB sahaja. Kalau boleh aku nak dapatkan at least 512GB. Tapi tak jual di Malaysia. But for me, masih berbaloi la.
Jadi, dalam kotak, anda akan dapat sebuah laptop berwarna matte hitam, charger, dokumen warranty dan quick start guide. Itu sahaja.


Keseluruhan badan laptop ini diperbuat daripada metal, jadi ianya solid dan sedap untuk dipegang. Tradmark logo Microsoft (tingkap) diletakkan di hadapan laptop dengan warna hitam kilat. Serius nampak premium teruk!
Microsoft Surface Laptop 3 mempunyai bezel yang kecil berbanding laptop-laptop lama sebelum ini tetapi ianya bukanlah senipis laptop baru kini. Bagi aku, ianya cukup baik berbanding dengan laptop Lenovo G40 aku sebelum ini.

Dengan pembelian ini, aku boleh dapatkan warranty selama setahun daripada Microsoft sendiri serta dijana dengan Windows 10 Home original dan Office 365 trial selama sebulan. Aku dah dapat Office 365 life-time secara percuma daripada UMP lagi. Office, Excel, Powepoint semua dah free. Jadi aku terus guna sahaja. 
Untuk kerja dalam gelap pula kini tiada masalah, kerana dengan keyboard yang sedap bagi aku beserta back-light pada keyboard juga membuatkan aku lagi mudah untuk menaip. Selain itu, touchpad juga lebih besar dan boleh digunakan beberapa gesture bagi memudahkan tatalan ketika layari internet terutamanya.

Bunyi yang dihasilkan juga cukup sedap apabila ianya ditanam dibawah keyboard tau. Guna teknologi Dolby® Audio kot. Sedap gila kot.

Untuk security, Microsoft Surface Laptop 3 ini menggunakan Windows Hello iaitu face recognition yang sangat pantas selain daripada password biasa. Laptop ini hanya menawarkan 2 sahaja sambungan iaitu USB-C dan juga USB-A. Jadi bilangannya agak terhad tapi ianya bukan satu masalah kerana banyak adapter yang dijual sebagai aksesori tambahan.

Jadi dengan ciri-ciri yang diterangkan di atas, aku rasa pembelian peranti ini berbaloi dengan harga dan berpuas hati untuk self-reward. Ianya lebih kepada penggunaan kerja sahaja, tetapi masih digunakan untuk menonton Netflix, dengar lagu dan lightweight gaming kot (walaupun bukan kaki gaming). 
Alhamdulillah dengan rezeki hasil daripada blog ini, aku mampu untuk dapatkan peranti yang lebih baik untuk tahun 2021 dan pastinya boleh menghasilkan kerja yang lebih baik selepas ini.
Jadi korang bagi apa pada diri sendiri untuk tahun 2020 sebelum ini? Kongsikan di ruangan komen dibawah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2021/01/beli-microsoft-surface-laptop-3.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Annuar Beli Insurance Untuk Selamat Diri

Annuar Beli Insurance Untuk Selamat Diri

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 139 hits
Annuar beli insurance untuk selamat diriULASANSidang akhbar Annuar sepertimelempar bom ke diri sendiri HARI ini kolam politik negara berkocak dengan sidang akhbar yang diadakan oleh Ketua Umno Bahagian Ketereh Annuar Musa Sidang media itu m...
Tak Payah Beli Cuba Sendiri Buat Cakoi Simple Ni Di Rumah Lengkap Resipi Sos Karamel

Tak Payah Beli Cuba Sendiri Buat Cakoi Simple Ni Di Rumah Lengkap Resipi Sos Karamel

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 298 hits
Bila menyebut tentang cakoi lazimnya kita beli sahaja di kedai dan dimakan ketika panas Apa kata kita cuba buat sendiri pula untuk anak anak kerana cara hendak membuatnya cukup mudah Barulah puas anak anak makan Bahan pun tidaklah banyak Re...
Saya Yang Bersalah Rosakkan Diri Sendiri Abaikan Keluarga Dan Anak Anak Amar Asyraf

Saya Yang Bersalah Rosakkan Diri Sendiri Abaikan Keluarga Dan Anak Anak Amar Asyraf

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 287 hits
TAHUN 2020 boleh dianggap sebagai tempoh yang mencabar buat semua individu di seluruh dunia Perkara sama diluahkan oleh pelakon Amar Asyraf berkaitan dengan tahun 2020 yang disifatkan tahun yang cukup menghampakan buat dirinya Dalam luahan ...
Kalau Tengok Isteri Marah Terus Peluk Dia Jangan Biarkan Dia Pujuk Diri Sendiri

Kalau Tengok Isteri Marah Terus Peluk Dia Jangan Biarkan Dia Pujuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 10/1/2021 - jumlah : 509 hits
Sedangkan lidah lagi tergigit ini kan pula pasangan suami isteri Adatlah jika ada masanya bergaduh ada masanya seperti pasangan baru bercinta Rumah tangga ada pasang dan surutnya Cuma kita sebagai pasangan haruslah memahami hati pasangan se...
Tidak Ingin Gratisan Gubernur Ntt Bakal Beli Vaksin Covid 19 Sendiri

Tidak Ingin Gratisan Gubernur Ntt Bakal Beli Vaksin Covid 19 Sendiri

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 203 hits
Gubernur Nusa Tenggara Timur Viktor Bungtilu Laiskodat mengakui vaksin yang dikirim tahap pertama ini dikhususkan hanya untuk para tenaga medis sebagai gara terdepan penanganan pasien Covid 19
Hiburan Saya Rosakkan Diri Sendiri Akui 2020 Dipenuhi Dugaan Amar Asyraf Mahu Berubah

Hiburan Saya Rosakkan Diri Sendiri Akui 2020 Dipenuhi Dugaan Amar Asyraf Mahu Berubah

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 308 hits
Pelbagai dugaan dilalui sepanjang tahun 2020 Amar Asyraf meluahkan rasa yang berbuku di hati Duit tak cukup kes mahkamah syariah nama kena tolak dengan stesen TV boros sebab tekanan dan macam macam lagi Semuanya salah diri sendiri Jelasnya ...
Beli Laptop Hasil Curian Pencari Suaka Asal Afghanistan Ditangkap Polisi

Beli Laptop Hasil Curian Pencari Suaka Asal Afghanistan Ditangkap Polisi

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 194 hits
ZR pencari suaka asal Afghanistan ditangkap polisi di Makassar pada tanggal 25 Desember 2020 Dia terlibat dalam jual beli laptop hasil curian di Terminal Bandara Soekarno Hatta
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku