Aktivis Pelajar Selar Bayaran Balik Ptptn Selepas Gaji Cecah Rm2 000


Vinodh Pillai
-November 28, 2018 9:23 AM

Aktivis pelajar berkata mereka akan terus mendesak kerajaan menunaikan janji manifesto mereka. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Aktivis pelajar menyelar langkah kerajaan menetapkan pemotongan gaji berjadual bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dari RM1,000 kepada RM2,000, mengatakan ia tidak cukup baik.

Persatuan Belia Baru Universiti Malaya (Umany) meminta Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching, yang mengumumkan kenaikannya semalam di Parlimen, untuk menjelaskan bagaimana cadangan pemotongan gaji 2% akan meningkat kepada 15%.

“Saya mengingatkan kerajaan untuk mengumumkan lebih terperinci, terma dan syaratnya, bagaimana mereka mengeluarkan nisbah 2% hingga 15% untuk membayar hutang berdasarkan gaji seseorang, tempoh yang diberikan untuk membayar semua hutang dan kaedah pengiraan yang digunakan dalam sistem ini.

“Untuk meyakinkan orang ramai, anda mesti mempunyai data dan penyelidikan untuk menyokong rancangan anda,” kata Presiden Umany, Wong Yan Ke kepada FMT.

Dalam Bajet 2019 yang dibentangkan awal bulan ini, kerajaan mengumumkan skim pemotongan gaji berjadual antara 2% dan 15% daripada pendapatan bulanan peminjam, yang terpakai kepada mereka yang berpendapatan lebih RM1,000 sebulan.

Menurut Teo, potongan gaji 2%, atau RM40, akan dibuat sebaik sahaja gaji peminjam mencapai RM2,000. Ini akan meningkat secara berperingkat hingga 15% mengikut gaji bulanan peminjam, katanya kepada Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, ini hanya tertakluk kepada golongan berpendapatan sederhana (M40) dan berpendapatan rendah (B40), manakala golongan berpendapatan tinggi (T20) akan terus membayar pinjaman mereka “kerana mereka datang dari keluarga mewah”.

Wong berkata apa-apa sistem pembayaran hutang tidak sepatutnya berdasarkan peminjam PTPTN tetapi kedudukan kewangan keluarga. Sesetengah mereka, katanya, masih miskin dan merupakan pencari nafkah tunggal keluarga.

Mengenai cadangan Teo bahawa pelajar ijazah sarjana muda kelas pertama bagi T20 perlu membayar balik pinjaman mereka dan tidak dikecualikan seperti B40 dan M40, Wong berkata beliau menyambut baik keputusan itu. Inilah yang diperjuangkan aktivis selama ini, katanya.

“Ada di antara mereka mungkin mempunyai gaji yang rendah tetapi berasal dari keluarga kaya atau T20. Jika demikian, mereka tidak seharusnya memberikan alasan untuk membayar hutang berdasarkan gaji mereka,” kata Wong.

Perubahan dasar itu berlaku di sebalik bantahan pelajar dari pelbagai universiti tempatan yang berarak dari Universiti Malaya ke bangunan Parlimen untuk membantah jadual pembayaran balik pinjaman yang diumumkan kerajaan dalam belanjawan.

Ini kerana ia bertentangan dengan janji Pakatan Harapan (PH) dalam manifestonya: peminjam PTPTN hanya perlu membayar hutang mereka selepas gaji mereka mencecah RM4,000 sebulan.

Gabungan Pembebasan Akademik (GPA) memberitahu FMT, sementara keputusan peningkatkan nilai itu dipuji, ia masih tidak cukup baik kerana ia “tidak menyelesaikan sebarang masalah asas dalam skim itu”.

Setiausaha Agung GPA Siti Nurizzah Tazali memetik anggaran Bank Negara yang meletakkan seseorang memerlukan RM2,700 sebulan untuk hidup dengan selesa di Kuala Lumpur. Mereka juga perlu berurusan dengan pinjaman perumahan dan kereta sebaik sahaja mula bekerja.

“Kita perlu mula menjana simpanan untuk menstabilkan kewangan kita. Inilah sebabnya kami merasakan potongan asal sebanyak RM4,000 adalah sasaran yang munasabah,” katanya, sambil menambah nilai baru itu hanya memberi manfaat kepada sesetengah graduan PTPTN.

Siti menambah kerajaan telah lama “tidak jujur mencadangkan” peminjam PTPTN menjejaskan bajet negara, mengatakan ia tidak benar. PTPTN mengambil wangnya daripada peminjam swasta dan bergantung sepenuhnya kepada bayaran balik.

“Walaupun kita berjaya memaksa setiap orang membayar balik tepat pada waktunya, apa yang kita lakukan adalah memberi keuntungan yang dijamin kepada pemberi pinjaman swasta ini dan kepada universiti dan kolej swasta. PTPTN ditubuhkan untuk gagal.

“Pada pandangan kami, pelajar akan terus menjadi ‘punching bag’ dalam perdebatan ini di mana tepat untuk menetapkan nilai pendapatan PTPTN. PTPTN mesti dinasionalisasi dan akhirnya digantikan dengan pendidikan percuma yang dibiayai oleh orang kaya,” katanya.

Aktivis pelajar, Syazwani Mahmud berkata, nilai awal yang dijanjikan sebanyak RM4,000 itu adalah bukti kerajaan dan kementerian pendidikan “tidak begitu peduli terhadap pelajar”.

“Berhenti memberi alasan kerajaan tidak mempunyai wang dan ekonomi tidak stabil. Isu-isu ini boleh diselesaikan oleh kerajaan.

“(Menteri Kewangan) Lim Guan Eng sebelum ini berkata tidak akan ada cukai kepada orang kaya untuk menghalang kejutan dalam sistem kewangan. Namun, mereka membuat keputusan untuk membuat pembayaran balik kepada pelajar bermula dari RM2,000.

“Adakah ini adil kepada pelajar walaupun sesetengah daripada kita perlu menyara keluarga, atau berasal dari latar belakang berpendapatan rendah?” Katanya, sambil menambah ia tidak sepatutnya menjadi beban kepada pelajar kerana Putrajaya “tidak dapat menyelesaikan masalah struktur PTPTN”.

Katanya, beliau secara peribadi akan terus mendesak kerajaan untuk memastikan mereka menunaikan janji asal.

Timbalan Ketua Pemuda Parti Sosialis Malaysia, Sharan Raj berkata adalah ironi bagaimana pelajar membelanjakan wang untuk pulang ke kampung dan mengundi PH pada 9 Mei, tetapi kini sedang “diperah daripada gaji mereka yang sedikit”.

Sharan bertanya kenapa kerajaan tidak mencari cara mengurangkan kos PTPTN, mempersoalkan mengapa ia tidak diletakkan di bangunan kerajaan di Putrajaya dan sama ada gaji pengarah dan eksekutifnya dikaji.

“Ini bermakna PTPTN, untuk badan berkanun, membayar sejumlah besar sewa. Semua simpanan ini boleh diluluskan untuk meningkatkan nilai bayaran balik,” kata Sharan.

“Ketidakupayaan kerajaan menunaikan janjinya adalah kerana model PTPTN tidak pernah diterima sejak awal lagi.

“Malaysia mesti pertimbang untuk mengenakan Cukai Keuntungan Modal (saham, bon, deposit besar, jualan tanah) atas 1% untuk meningkatkan hasil kerajaan untuk membiayai pendidikan. Mereka adalah penerima manfaat terbesar dari tenaga kerja yang berpendidikan dan mahir,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2018/11/aktivis-pelajar-selar-bayaran-balik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Potongan 2 Sebaik Saja Gaji Peminjam Ptptn Cecah Rm2 000

Potongan 2 Sebaik Saja Gaji Peminjam Ptptn Cecah Rm2 000

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 337 hits
Peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional akan dipotong gaji sebaik saja gaji mereka mencecah RM2 000 sebulan demikian keputusan Kabinet pada mesyuarat Jemaah Menteri pada 23 November lalu Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Chi...
Parlimen Potongan Gaji Berpendapatan Rm2 000 Pelajar Cemerlang Golongan M40 Dikecualikan Bayaran

Parlimen Potongan Gaji Berpendapatan Rm2 000 Pelajar Cemerlang Golongan M40 Dikecualikan Bayaran

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 325 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan bersetuju menetapkan pemotongan gaji berjadual bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional kepada mereka yang berpendapatan melebihi RM2 000 sebulan berbanding RM1 000 berdasarkan Belanjawan 2019 sebelum...
Ptptn Potongan Wajib Rm40 Bagi Peminjam Capai Gaji Rm2 000 Sehingga Rm2 500

Ptptn Potongan Wajib Rm40 Bagi Peminjam Capai Gaji Rm2 000 Sehingga Rm2 500

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 370 hits
PTPTN Potongan Wajib RM40 bagi Peminjam Capai Gaji RM2 000 sehingga RM2 500 Assalamualaikum dan selamat sejahtera Terkini daripada Menteri Pendidikan berkaitan PTPTN Kadar baru pembayaran semula iaitu dua peratus atau RM40 bagi peminjam Per...
Peminjam Yang Berpendapatan Melebihi Rm2 000 Bakal Dikenakan Potongan Gaji

Peminjam Yang Berpendapatan Melebihi Rm2 000 Bakal Dikenakan Potongan Gaji

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 281 hits
Namun peminjam dalam kumpulan B40 dan M40 yang mendapat penghargaan kelas pertama akan dikecualikan daripada pembayaran balik imbalan Menteri Pelajaran Teo Nie Ching mengumumkan bahawa peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional y...
Pelajar Berarak Ke Parlimen Bantah Jadual Bayaran Ptptn

Pelajar Berarak Ke Parlimen Bantah Jadual Bayaran Ptptn

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 295 hits
KUALA LUMPUR Kira kira 20 orang pelajar dari pelbagai universiti awam berarak dari Universiti Malaya ke Parlimen hari ini bagi membantah jadual pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional seperti yang diumumkan ke...
Pemilik Homestay Dedah Apa Yang Berlaku Selepas Sewakan Homestay Pada Pelajar Ipts

Pemilik Homestay Dedah Apa Yang Berlaku Selepas Sewakan Homestay Pada Pelajar Ipts

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 219 hits
Hi Seorang pemilik homestay mendedahkan perbuatan sekumpulan pelajar IPTS yang menyewa hosmestay miliknya beberapa hari lalu melakukan perbuatan yang tidak senonoh Dalam akaun twitter nya FareezSarifudin turut meluahkan kesal kerana ini lah...
17 000 Pelajar Jateng Terindikasi Mengidap Hiv Aids Karena Seks Sejenis

17 000 Pelajar Jateng Terindikasi Mengidap Hiv Aids Karena Seks Sejenis

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 222 hits
Sebanyak 17 000 pelajar di Jateng terindikasi mengidap HIV AIDS karena melakukan hubungan seks sejenis atau laki seks laki Temuan perlakuan menyimpang dilakukan remaja karena beranggapan hubungan seks sejenis tidak berisiko hamil
Kau Yang Tak Pandai Nak Salahkan Buku Netizen Selar Pelajar Spm Bakar Buku Add Math

Kau Yang Tak Pandai Nak Salahkan Buku Netizen Selar Pelajar Spm Bakar Buku Add Math

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 607 hits
Kau yang tak pandai nak salahkan buku Netizen selar pelajar SPM bakar buku Add Math Baru belajar sikit ilmu tapi adab dah tak ada Rugi demikian kata netizen mengenai tindakan seorang pelajar SPM yang membakar buku subjek Add Math Pengguna T...
Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 581 hits
Pada Jun lalu seramai 433 000 peminjam telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen sekaligus membolehkan mereka ke luar negara tanpa halangan Isu PTPTN ni memang menjadi isu hangat setiap kali diperkatakan Yela kan bila dah m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024