Akar Umbi Umno Masih Terluka Dengan Azmin




PETALING JAYA: Ketua Umno Gombak mendakwa sebahagian besar akar umbi parti itu masih terluka dengan kenyataan Mohamed Azmin Ali, yang mungkin menjejaskan peluang menteri kanan berkenaan kekal di Parlimen Gombak pada pilihan raya umum akan datang.
Menyifatkannya sebagai luka lama masih bersisa, Megat Zulkarnain Omardin berkata 40,000 ahli Umno masih ingat bagaimana Azmin mempersendakan parti itu dengan menyamakannya sebagai binatang ketika masih dalam PKR.
“Beliau kata minta tinggalkan 1 atau 2 spesies Umno hidup supaya bila anak cucu tanya apa itu Umno? Itu binatang apa, dia senang tunjuk. Perkara ini masih berlegar dalam kalangan ahli Umno dan bukan mudah untuk dilupakan.
“Dalam politik kita boleh ada idealogi politik dan pandangan berbeza. Namun, kita mesti ada 1 sempadan…bila ada pukul lebih dari sempadan, pukulan diterima di bawah pinggang ini selalunya akan diingati.
“Setakat tampar-tampar mungkin boleh lupakan tetapi kita bercakap atas akar umbi, perlu hormat 40,000 ahli Umno yang sepakat untuk Muafakat Nasional (MN) kerana ia adalah kawasan majoriti Melayu, perkara ini perlu dilihat serius,” katanya kepada FMT.
Kenyataan Megat itu hadir ketika spekulasi sama ada Azmin akan kekal di kerusi Parlimen Gombak yang diwakilinya sejak 2008 atau terpaksa mencari kawasan lain jika pencalonannya tidak disokong Umno dan PAS dalam MN.
Bekas timbalan presiden PKR itu dikatakan antara penggerak ‘langkah Sheraton’ yang menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) tumbang pada Februari lalu.
Megat Zulkarnain OmardinPada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu, Azmin menang kerusi Parlimen Gombak dengan majoriti 48,721 menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Abdul Rahim Kamarudin dan PAS, Khairil Nizam.
Mengulas lanjut, Megat berkata Azmin berhak untuk meminta bertanding di kerusi itu kerana beliau adalah penyandangnya namun tegasnya ia perlu mendapat persetujuan Umno dan PAS selaku penggerak awal MN.
“Jika dia hendak bertanding, kena dapat persetujuan 2 parti ini. Kita tidak halang namun dia juga tidak boleh halang sekiranya ada keputusan lain di peringkat nasional, perkara ini kita kena panjangkan kepada pucuk pimpinan,” katanya.
Secara berseloroh, Megat meminta Azmin membuat penilaian sendiri terhadap penerimaan pengundi di kawasan itu ketika ini susulan pengkhianatannya yang mungkin menyebabkan kehilangan pengundi terutama dalam kalangan penyokong tegarnya.
“Saya ada dengar khabar angin apabila berlaku pengkhianatan kepada partinya sendiri (PKR), saya tidak fikir ahli PKR di Gombak akan sokong lagi. Itu belum lagi ahli PPBM yang sokong Dr Mahathir (Mohamad) yang mungkin juga tidak menyokongnya.
“Saya rasa dia boleh buat perkiraan sendiri, dia lebih tahu kekuatan dia sendiri di Parlimen Gombak,” katanya.
Beliau berkata, MN di peringkat kawasan itu sebenarnya sudah berbincang mengenai soal calon di Parlimen Gombak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) di bawahnya namun setakat ini belum ada perbincangan dengan PPBM yang diwakili Azmin.
“Kita tiada perbincangan lagi dengan PPBM. Hanya dengan PAS saja. Kita ada hubungan cukup erat dari awal, sebab itu kita lalui 7 pilihan raya kecil bersama.
“Tetapi secara rasminya kita belum bincang dengan pucuk pimpinan kedua-dua parti. Tetapi itu tidak bermaksud kita tidak buat persediaan awal termasuk soal calon,” katanya.
#Sumber : FMT


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/08/akar-umbi-umno-masih-terluka-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Sertai Mn Umno Dengar Pandangan Akar Umbi Netizen

Bersatu Sertai Mn Umno Dengar Pandangan Akar Umbi Netizen

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 300 hits
SHAH ALAM Pandangan akar umbi dan netizen akan diberikan keutamaan sebelum Muafakat Nasional membuat sebarang keputusan untuk menerima penyertaan daripada parti lain Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata perkara itu juga akan ...
Akar Umbi Umno Kurang Senang Bersatu Sertai Muafakat Nasional Tok Mat

Akar Umbi Umno Kurang Senang Bersatu Sertai Muafakat Nasional Tok Mat

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 362 hits
Astro AwaniOgos 18 2020 Mohamad berkata pandangan semua pihak perlu diambil kira memandangkan isu berkenaan adalah satu keputusan besar buat parti itu Gambar failSEREMBAN Hasrat Parti Pribumi Bersatu Malaysia menyertai Muafakat Nasional men...
Kekuatan Umno Terbit Dari Ahli Yang Setia Akar Umbi Mahukan Muafakat Nasional

Kekuatan Umno Terbit Dari Ahli Yang Setia Akar Umbi Mahukan Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 259 hits
KUALA TERENGGANU 3 Ogos Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed Aris berkata ramai akan tumpang apabila parti berada dalam kedudukan kuat dan sebaliknya akan ditinggalkan apabila lemah Katanya setelah 22 bulan menj...
Dakwaan Azmin Kami Adalah Binatang Tidak Akan Dilupakan Kata Umno Gombak

Dakwaan Azmin Kami Adalah Binatang Tidak Akan Dilupakan Kata Umno Gombak

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 370 hits
MALAYASIA DATELINE Ketua Umno Gombak Megat Zulkarnain Omardin berkata 40 000 ahli Umno di kawasan itu masih ingat bagaimana Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mempersendakan parti itu dengan menyamakannya sebagai binatang ketika mas...
Gombak Umno Indicates It Won T Give Azmin Free Pass To Defend His Seat

Gombak Umno Indicates It Won T Give Azmin Free Pass To Defend His Seat

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 247 hits
Gombak Umno has indicated that it won t give a free pass to International Trade and Industry Minister Azmin Ali to defend his parliamentary seat which he has held since 2008 Umno Gombak chief Megat Zulkarnain Omardin without naming Azmin sa...
Agihan Kerusi Umno Pas Masih Dalam Dilema

Agihan Kerusi Umno Pas Masih Dalam Dilema

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 477 hits
Pembahagian kerusi dalam Perikatan Nasional menjelang Pilihan Raya Umum ke 15 semakin parah apabila Umno mengumumkan penarikan diri dari perikatan dan menggesa agar Bersatu menyertai Muafakat Nasional Namun menurut penganalisis politik Dr M...
Pandangan Akar Umbi Diberi Keutamaan Sebelum Terima Rakan Kongsi Baharu Kata Zahid

Pandangan Akar Umbi Diberi Keutamaan Sebelum Terima Rakan Kongsi Baharu Kata Zahid

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 228 hits
August 18 2020 7 59 PMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata pandangan akar umbi parti diberi keutamaan dan didengar sebelum Muafakat Nasional membuat keputusan mengenai penerimaan rakan kongsi politik baharu PETALING JAYA Presiden Umno A...
Menjawab Kritikan Mat Said Satukan Muafakat Umno Pas Diakar Umbi Dahulu Kata Mb

Menjawab Kritikan Mat Said Satukan Muafakat Umno Pas Diakar Umbi Dahulu Kata Mb

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 538 hits
KUALA TERENGGANU Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar menyatakan penyatuan Muafakat Nasional di Terengganu dapat terbentuk sekiranya ia dimulakan di peringkat akar umbi antara UMNO dan Pas Beliau menjawab demikian se...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia