Ak 34 Bekalan Air Diuruskan Kerajaan Negeri



 Pemimpin Pas Kelantan menyalahkan kerajaan Pusat punca masalah air Kelantan. Perkara yang sering dibangkitkan ialah kerajaan Pusat menyekat bantuan kepada Kelantan berkaitan pembangunan dan pengoperasian bekalan air.
 

Sekarang ini timbul pula isu mengatakan bahawa urusan air adalah tanggungjawab atau di bawah bidang kuasa kerajaan Pusat. Maka, kegagalan atau masalah air di Kelantan adalah tanggungjawab kerajaan Pusat.
 

Dalam Perlembagaan Persekutuan ada disebut tentang Senarai Persekutuan, Senarai Negeri dan Senarai Bersama.
 

Antara perkara yang tersenarai di bawah Senarai Persekutuan ialah hubungan luar seperti perjanjian antarabangsa, pertahanan, keselamatan dalam negeri, undang-undang dan tatacara sivil dan jenayah termasuk bidang kuasa dan kuasa mahkamah (kecuali Mahkamah Syariah negeri), rahsia rasmi, undang-undang Islam dan peribadi yang lain bagi tujuan undang-undang Persekutuan dan kewarganegaraan Malaysia.
 

Ia juga termasuk perkara seperti kewangan, perdagangan dan perindustrian termasuk import dan eksport, perkapalan termasuk pelabuhan, perhubungan dan pengangkutan, pendidikan, perubatan dan kesihatan, kebajikan orang asli, pelancongan, buruh dan keselamatan sosial.
 

Bagi Senarai Negeri pula, ia termasuk undang-undang Islam dan undang-undang peribadi dan keluarga bagi individu yang menganut agama Islam, mewujudkan Mahkamah Syariah, tanah, pertanian dan hutan, kerajaan tempatan, pihak berkuasa tempatan, pemilihan kerajaan tempatan, pasar dan pelesenan teater, pawagam dan tempat-tempat hiburan awam, kerja raya negeri dan air (kecuali pembekalan dan perkhidmatan air) serta cuti negeri.
 

Ada dinyatakan bahawa urusan pembekalan dan perkhidmatan air adalah tanggungjawab kerajaan Persekutuan. Inilah hujah yang diguna pakai oleh pemimpin Pas Kelantan untuk meletakkan tanggungjawab kerajaan Pusat perlu mengurus permbekalan dan perkhidmatan air. Ia mula digunakan semasa kempen pilihan raya negeri (PRN) 2023.
 

Maksud yang digunakan dalam mentafsir berkaitan urusan pembekalan dan perkhidmatan air itu sebenarnya tidak tepat. Hakikatnya, urusan pembekalan dan perkhidmatan air adalah tanggungjawab kerajaan negeri yang dilakukan melalui syarikat yang ditubuh oleh kerajaan negeri.
 

Yang dimaksudkan urusan pembekalan dan perkhidmatan air berada di tangan kerajaan Pusat ialah dalam menggubal dasar, undang-undang dan penguat kuasa yang berkaitannya.
 

Perkara ini menjadi tanggungjawab Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau & Air (KeTTHA).
 

Dipiagamkan bahawa Sektor Air berfungsi:
- Menggubal dan mewujudkan dasar-dasar berkaitan industri perkhidmatan air negara (yang meliputi bekalan dan pembentungan) selaras dengan tujuan untuk pemodenan industri berkaitan dan mengikut piawaian yang ditetapkan termasuk amalan baik industri perkhidmatan negara.
- Merancang dan membangunkan kerangka dasar regulatori bagi memajukan industri perkhidmatan air negara termasuklah penyediaan perturan-peraturan, undang-undang, garis panduan dan lain-lain instrumen subsidiari yang lain.
- merancang dan menyelaras mekanisma penentuan tarif, standard dan kualiti industyri perkhidmatan air untu menentukan kepentingan pengguna dilindungi dan memastikan perkhidmatan terbaik diterima.
 

Maka, dakwaan pemimpin Pas Kelantan yang meletakkan kegagalan menyediakan bekalan air bersih di Kelantan sebagai tanggungjawab kerajaan Pusat adalah tidak tepat.
 

Kegagalan menyediakan bekalan air bersih kepada penduduk Kelantan adalah tanda kegagalan Pas Kelantan memberi perkhidmatan terbaik untuk rakyat Kelantan.
 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2023/08/frh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Negeri Boleh Kalah Kerana Isu Air Kotor Oleh Isteri Shahmi Penjual Air Tabung Viral

Kerajaan Negeri Boleh Kalah Kerana Isu Air Kotor Oleh Isteri Shahmi Penjual Air Tabung Viral

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 206 hits
Air bersih merupakan salah satu kebutuhan pokok bagi kehidupan manusia Kehadirannya yang sangat penting telah membawa berbagai dampak positif dalam mendukung kehidupan dan kesehatan manusia Artikel ini akan membahas beberapa alasan mengapa ...
Apakah Benar Keputusan Prn 6 Negeri Penentu Nasib Kerajaan Perpaduan

Apakah Benar Keputusan Prn 6 Negeri Penentu Nasib Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 158 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Dua minggu kempen yang relatifnya kurang bermaya akhirnya melabuh tirai tengah malam tadi dengan pengundi di enam negeri akan memilih hari ini Keputusan PRN enam negeri dilihat akan terus meningkatkan suhu poli...
Youtuber Belanja Penapis Air Pimpinan Pas Terus Hubungi Mangsa Terputus Bekalan Air

Youtuber Belanja Penapis Air Pimpinan Pas Terus Hubungi Mangsa Terputus Bekalan Air

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 98 hits
Youtuber belanja penapis air pimpinan Pas terus hubungi mangsa terputus bekalan air SELEPAS Yotuber terkenal Syahmi Sazli dan isterinya Anissa Faizul bersuara mengenai isu air bersih di Kelantan akhirnya nasib sebuah keluarga di Pasir Mas t...
Rm800 Juta Tangani Isu Bekalan Air Kelantan Sabah

Rm800 Juta Tangani Isu Bekalan Air Kelantan Sabah

papar berkaitan - pada 28/7/2023 - jumlah : 215 hits
Bagi membantu penduduk di Kelantan dan Sabah yang tidak mempunyai akses kepada bekalan air yang konsisten dan berkualiti Kerajaan Perpaduan bersetuju memperuntukkan dana tambahan RM800 Juta sebagai penyelesaian jangka pendek bagi menangani ...
Ak 35 Perkhidmatan Bekalan Air Bersih Terburuk Di Kelantan

Ak 35 Perkhidmatan Bekalan Air Bersih Terburuk Di Kelantan

papar berkaitan - pada 5/8/2023 - jumlah : 167 hits
Isu air kotor dan karat mewarnai kehidupan rakyat Kelantan Lebih parah apabila ada yang tidak menerima bekalan air sehingga berbulan bulan lamanya Disebabkan sering terputus bekalan air bersih banyak rakyat Kelantan kini terpaksa beralih me...
Kerajaan Negeri Pahang Berhasrat Anjur Pertandingan Perahu Naga Antarabangsa

Kerajaan Negeri Pahang Berhasrat Anjur Pertandingan Perahu Naga Antarabangsa

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 183 hits
KUANTAN Kerajaan negeri berhasrat mengadakan pertandingan perahu naga bertaraf antarabangsa pada tahun hadapan sekali gus dapat melonjakkan lagi ekonomi Pahang dalam sektor pelancongan Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan Pelancongan dan Kebuda...
Inilah Calon Kerajaan Perpaduan Di Parlimen Kuala Terengganu

Inilah Calon Kerajaan Perpaduan Di Parlimen Kuala Terengganu

papar berkaitan - pada 23/7/2023 - jumlah : 251 hits
FMT ReportersAzan Ismail diumumkan sebagai calon di PRK Parlimen Kuala Terengganu yang diadakan serentak dengan PRN enam negeri 12 Ogos PETALING JAYA PRK Kuala Terengganu akan ditandingi calon PKR Azan Ismail Perkara itu diumumkan Presiden ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu