Air Tingkatkan Risiko Penyakit Kerana Ia Boleh Jadi Pembawa Kuman Pada Bayi Bawah 6 Bulan


Bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif sehingga berumur enam bulan akan membesar dengan sihat dan tidak memerlukan makanan lain.
Pakar dalam pemakanan bayi mengesyorkan agar penyusuan susu ibu secara eksklusif diteruskan sehingga bayi berumur enam bulan kerana susu ibu sahaja sudah cukup untuk membekalkan tenaga dan kesemua nutrien yang diperlukan oleh bayi. Di samping itu, penyusuan susu ibu secara eksklusif juga dapat mengurangkan kematian bayi yang disebabkan oleh penyakit-penyakit yang biasa dihidapi oleh kanak-kanak seperti cirit-birit atau diarea dan radang paru-paru. Penyusuan susu ibu secara eksklusif juga boleh mempercepat proses penyembuhan semasa kanak-kanak sakit dan membantu ibu menjarakkan kehamilan.

Sejak dari lahir sehingga berumur enam bulan, bayi yang menyusu susu ibu tidak memerlukan air tambahan, walaupun ketika cuaca panas.
Mengapa pemberian air bahaya kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu?
Memberi air kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu boleh membawa kemudaratan kepada mereka.
Air mengenyangkan bayi tanpa membekalkan sebarang kalori dan boleh menyebabkan bayi mengalami penurunan berat badan atau berat badan tidak meningkat dengan mencukupi. Pengambilan air atau minuman lain, walaupun sedikit, boleh memenuhkan perut bayi dan mengurangkan selera bayi untuk menyusu susu ibu yang padat dengan nutrien.
Pengambilan air boleh mengganggu penghasilan susu ibu. Ini kerana, bayi yang diberi air akan kurang berminat untuk menyusu. Jika bayi tidak disusukan dengan kerap, susu ibu akan mengambil masa yang lebih lama untuk dihasilkan dan ini boleh melambatkan atau mencegah pengaliran susu. Selain itu, sekiranya bayi diberi air menggunakan botol dan puting susu, bayi akan menjadi keliru dan berkemungkinan tidak mahu menyusu terus daripada payu dara ibu.
Air meningkatkan risiko penyakit kerana ia boleh menjadi pembawa kuman. Bayi yang diberi air lebih mudah terdedah kepada organisme yang menyebabkan cirit-birit, terutama dalam persekitaran yang kurang bersih.
Air dikaitkan dengan peningkatan paras bilirubin dan keseriusan jaundis di kalangan bayi baru lahir. Bayi yang menyusu susu ibu dengan baik kurang menghadapi masalah jaundis.
Air boleh menyebabkan keadaan yang dipanggil oral water intoxication. Di kalangan bayi yang berumur kurang dari lima minggu, air yang berlebihan boleh mencairkan natrium di dalam darah dan ini menyumbang kepada simptom-simptom seperti suhu badan yang rendah, kembung dan kekejangan.
Bagaimana bayi yang menyusu susu ibu mendapat air yang secukupnya?
Susu ibu mengandungi 88% air dan berupaya membekalkan kesemua cecair yang diperlukan oleh bayi yang menyusu susu ibu. Bayi yang sihat dilahirkan dengan cukup air dan keadaan ini akan terus kekal jika bayi disusukan dengan susu ibu secara eksklusif, siang dan malam, dengan kerap dan tanpa had. Pada beberapa hari pertama selepas dilahirkan, kolostrum sahaja sudah mencukupi untuk membekalkan air kepada bayi.
Bagaimana dengan bayi yang tinggal di dalam iklim yang panas dan kering?
Beberapa kajian yang dijalankan di pelbagai lokasi (lembap dan kering) pada julat suhu antara 22°C – 41°C (71.6°F – 105.8°F) dan kelembapan relatif antara 9% – 96%, mengesahkan bahawa bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif tidak memerlukan air tambahan. Bayi akan mendapat semua cecair yang diperlukan melalui susu ibu, sekiranya dibenarkan menyusu susu ibu mengikut keperluannya.
Haruskah bayi yang mengalami cirit-birit atau diarea diberi air?
Dalam keadaan cirit-birit atau diarea yang tidak teruk, adalah dicadangkan supaya ibu-ibu meningkatkan kekerapan penyusuan susu ibu. Walau bagaimanapun, bagi cirit-birit atau diarea yang sederhana atau teruk, ibu-ibu perlu membawa bayi berjumpa doktor dengan serta – merta, di samping meneruskan penyusuan susu ibu seperti biasa.
Haruskah air diberi kepada bayi yang berumur enam bulan ke atas?
Pada umur enam bulan, selain daripada susu ibu, bayi harus diberi makanan pelengkap. Ini penting untuk memenuhi keperluan nutrien bayi yang semakin meningkat.
Jenis makanan yang dimakan oleh bayi mempengaruhi keperluan airnya. Secara amnya, keperluan air bagi bayi yang berumur 6 hingga 11 bulan boleh dipenuhi melalui susu ibu. Walau bagaimanapun, air yang telah dimasak boleh diberi kepada bayi selepas makan. Perlu diingatkan bahawa memberi air kosong kepada bayi adalah lebih baik berbanding jus buah-buahan. Ini kerana air kosong adalah minuman yang terbaik untuk menghilangkan dahaga dan tidak mengandungi gula, sebagaimana jus buah-buahan. Bayi juga patut diberi air menggunakan cawan dan bukannya botol. Ini kerana pemberian air menggunakan botol mendorong bayi untuk minum air secara berlebihan yang melebihi keperluannya.
Apabila memberi bayi air atau sebarang cecair lain, pastikan yang ia tidak menggantikan susu ibu. Air yang ditambah ke dalam makanan pelengkap juga boleh menggantikan atau mencairkan kandungan di dalam nutrien makanan tersebut. Oleh itu, kurangkan penambahan air ke dalam makanan pelengkap seperti bubur dan sup untuk meningkatkan kepekatan nutrien dalam makanan tersebut, yang seterusnya akan membantu meningkatkan status pemakanan bayi.
Rujukan
Almroth S, Bidinger PD. No need for water supplementation for exclusively breast-fed infants under hot and arid conditions. Trans R Soc Trop Med Hyg. 1990;84:602-604.
American Academy of Pediatrics Section on Breastfeeding. Breastfeeding and the Use of Human Milk. Pediatrics. 2005 Feb;115(2):496-506.
Exclusive Breastfeeding: The Only Water Source Young Infants Need
FAQ Sheet No. 5 from the Linkages Project
Sumber: Laman Rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia
The post Air Tingkatkan Risiko Penyakit Kerana Ia Boleh Jadi Pembawa Kuman Pada Bayi Bawah 6 Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/air-tingkatkan-risiko-penyakit-kerana-ia-boleh-jadi-pembawa-kuman-pada-bayi-bawah-6-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Alasan Pun Bayi Bawah 6 Bulan Jangan Diberi Air Masak Kesannya Cukup Bahaya

Apa Alasan Pun Bayi Bawah 6 Bulan Jangan Diberi Air Masak Kesannya Cukup Bahaya

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 282 hits
Dulu masa zaman mak mak kita elok je bagi anak anak air masak Tapi kenapa zaman sekarang tak boleh Soalan ini bukannya baru tapi dah lama jadi persoalan ibu bapa muda Bagi menjelaskan keadaan ini berkongsi dengan anda sebab sebab perlu diel...
5 Idea Hadiah Birthday Boleh Anda Beli Bawah Rm80

5 Idea Hadiah Birthday Boleh Anda Beli Bawah Rm80

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 911 hits
Assalamualaikum semua Incase anda first time dengar PG Mall jangan terkejut kalu BBL bagitau ni platform E commerce tempatan made in Malaysia tau Sekarang ni tengah nak famous sejak tahun 2017 lagi Satu perkata paling saya suka mestilah PG ...
Betul Ke Botol Berisi Air Sirap Boleh Elakkan Kucing Kencing Di Pokok Bunga

Betul Ke Botol Berisi Air Sirap Boleh Elakkan Kucing Kencing Di Pokok Bunga

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 615 hits
Betul ke Botol berisi air sirap boleh elakkan kucing kencing di pokok bunga Hari hari memang umi suka menjengah pokok bunga umi tu sebelum masuk rumah Kalau The post appeared first on
Polis Nafi Bayi 12 Bulan Diculik Di Jalan Gombak

Polis Nafi Bayi 12 Bulan Diculik Di Jalan Gombak

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 281 hits
KUALA LUMPUR 6 Jun Polis menafikan berlaku kes culik melibatkan bayi berusia 12 bulan di Batu 7 Jalan Gombak dekat sini yang tular melalui media sosial sejak beberapa hari lepas Ketua Polis Daerah Gombak ACP Arifai Tarawe berkata mesej sama...
Bayi Dua Bulan Disembur Racun Oleh Bapa Kejam Hanya Kerana Tidak Berhenti Menangis

Bayi Dua Bulan Disembur Racun Oleh Bapa Kejam Hanya Kerana Tidak Berhenti Menangis

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 360 hits
Suspek yang ditahan pada hari kejadian akan menjalani tahanan reman selama tiga hari bermula hari ini sehingga sehingga Khamis untuk membantu siasatan Bayi dua bulan disembur racun oleh bapa kandung hanya kerana tidak berhenti menangis Hany...
Wajib Pakai Ubat Gigi Berfluorida Untuk Gigi Bayi Pakar Pesan Jangan Takut Boleh Cegah Kerosakan Gigi

Wajib Pakai Ubat Gigi Berfluorida Untuk Gigi Bayi Pakar Pesan Jangan Takut Boleh Cegah Kerosakan Gigi

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 351 hits
Memberus gigi adalah antara amalan penjagaan mulut yang sebaiknya dilakukan untuk kebersihan diri Memberus gigi menggunakan ubat gigi berfluorida setiap hari boleh mencegah kerosakan gigi Penggunaan ubat gigi berfluorida merupakan salah sat...
Tertelan Hand Sanitizer Anak Ingat Air Biasa Bahaya Boleh Sampai Sawan

Tertelan Hand Sanitizer Anak Ingat Air Biasa Bahaya Boleh Sampai Sawan

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 383 hits
Penggunaan hand sanitizer yang wajib dipakai kini selain membasuh dengan sabun sudah menjadi kelaziman dalam kehidupan norma baru kita Namun stok pencuci tangan ini jangan dibiarkan pada tempat yang rendah kerana ia mengundang bahaya pada a...
Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 976 hits
Gigi macam dalam gambar ni memang ramai sangat anak anak yang datang ke klinik gigi seperti ini Nampak macam normal sebab kebanyakkan budak budak ada pattern gigi seperti ini Ini BUKAN NORMAL ini sangat tak bagus dan perlu dicegah daripada ...
Boleh Tahan Juga Bil Tnb Bulan Jun

Boleh Tahan Juga Bil Tnb Bulan Jun

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 519 hits
Salinan bil TNB yang penulis baru terima melalui portal myTNB semalam Boleh tahan juga kenaikan bil bulan Jun sejak musim PKP ni Ini ialah jumlah bil perlu dibayar bagi penggunaan sejak 27 Mei hingga 17 Jun 2020 Pembayaran terakhir dibuat p...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer