Agenda Islam Bumiputera Hadapi Situasi Semasa Dalam Negara


Dr. Wan Adli Wan Ramli Keharmonian dicapai jika Islam, Bumputera difahami semua pihak 1. DALAM melihat keadaan kemelut politik yang semakin hari semakin bercelaru dengan kepelbagaian kekalutannya, Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) merasakan umat Melayu Islam harus terus mempertahankan dan memperjuangkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai teras bagi kefahaman Islam yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai agama bagi Persekutuan ini.
2. Di bawah payung akidah ini, MUAFAKAT berusaha membentengi akidah dan pemikiran ummah daripada serangan, kerosakan, kekufuran dan kemunafikan puak-puak yang memusuhi Islam; serta berusaha memurnikan penyelewengan akidah dan kepercayaan oleh puak Muslim yang liberal, Wahabi dan Syiah.
3. Umat Melayu Islam juga harus terus mempertahankan dan memperjuangkan kedudukan Islam, institusi kesultanan, bahasa Melayu, serta kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera, yang telah sedia diterima sebagai perjanjian kenegaraan moden oleh semua pihak supaya terus menjadi dasar pentadbiran kerajaan dan dihormati oleh semua lapisan rakyat.
4. Kefahaman konsep pemerintahan menurut Islam dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan, yang merujuk tafsiran Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah mengiktiraf Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) sebagai ketua negara atau Ulil Amri – dengan dukungan pentadbiran oleh jemaah Menteri atau para Wazir yang telah diamanahkan oleh YDPA dan rakyat secara majoriti.
5. Di bawah payung YDPA, MUAFAKAT menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk bersepakat dan bersatu membina negara.
Tiga inti pati perjuangan di atas menjadi landasan pemikiran dan gerakan MUAFAKAT termasuk dalam kerjasama dengan Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (PIBK) lain.
6. Idealisme pembinaan negara dan meninggikan kedudukan umat Islam bertunjangkan kesepaduan seluruh cabang ilmu yang Islamik dan integratif.
Sungguhpun MUAFAKAT sendiri tidak berkecimpung dalam keseluruhan bidang ilmu, tetapi idealisme kesepaduan ini yang didukung dan dianjurkan.
7. Dalam membincangkan agenda Islam dan Bumiputera, MUAFAKAT ingin menegaskan bahawa agenda ini bukan bermaksud pengabaian, penafian atau penolakan dari kalangan yang bukan muslim atau yang bukan Bumiputera.
8. Sebaliknya, yang dimaksudkan dengan agenda Islam dan Bumiputera adalah ia sebagai teras kepada keharmonian hidup bernegara dan bermasyarakat, yang perlu difahami dan diadaptasi oleh kalangan yang bukan Muslim atau yang bukan Bumiputera.
9. Hal ini disebabkan, hanya dengan teras ini negara dan rakyat Malaysia dapat menikmati keharmonian yang asli dan kekal.
10. Dengan kata lain, apabila teras Islam dan Bumiputera difahami dan diadaptasi oleh semua pihak, sama ada yang muslim atau bukan muslim, sama ada yang Bumiputera atau bukan Bumiputera, barulah keharmonian tulen dan kekal dapat diusahakan.
11. Akan tetapi, jika teras ini diabaikan malah ditolak oleh mana-mana pihak, bukan setakat kalangan yang bukan Muslim atau yang bukan Bumiputera tidak dapat berasa tenang, bahkan orang Muslim dan Bumiputera akan turut tertekan.
(*) Dr. Wan Adli Wan Ramli-  Presiden MUAFAKAT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/agenda-islam-bumiputera-hadapi-situasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agenda Rdp Mrp Ditolak Hesegem Negara Menampar Muka Sendiri

Agenda Rdp Mrp Ditolak Hesegem Negara Menampar Muka Sendiri

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 184 hits
Istimewa Massa yang menutup pintu keluar Bandara Wamena saat rombongan MRP tiba di lokasi tersebut Jayawijaya Papua Minggu Foto KompasBeberapa Bupati di Provinsi Papua dan Lembaga Musyawarah Adat yang menamakan diri kelompok PEPERA melakuka...
Jais Umat Islam Digalak Bermunajat Mohon Bantuan Hadapi Covid 19

Jais Umat Islam Digalak Bermunajat Mohon Bantuan Hadapi Covid 19

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 293 hits
SHAH ALAM 8 NOV Umat Islam diminta bermuhasabah dengan meningkat amal soleh serta memohon bantuan Allah SWT dalam berdepan virus Covid 19 ketika ini Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor berkata surah Yasin doa Qunut Nazilah zikir munajat d...
New Zealand Di Nobat Negara Islam Terbaik 2019

New Zealand Di Nobat Negara Islam Terbaik 2019

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 324 hits
New Zealand dinobatkan sebagai negara yang paling sesuai dengan cita cita Islam untuk tahun kedua berturut turut dalam Indeks Keislaman 2019 yang dipilih awal tahun 2020 ini menduduki tempat pertama secara keseluruhan diikuti oleh Sweden Ic...
Fitnah Dana Rm8 6 Juta Penggerak Komuniti Negara Pahang Membuat Laporan Polis Terhadap Pemimpin Dap Perak Steven Chaw

Fitnah Dana Rm8 6 Juta Penggerak Komuniti Negara Pahang Membuat Laporan Polis Terhadap Pemimpin Dap Perak Steven Chaw

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 333 hits
KUANTAN Penggerak Komuniti Negara Pahang mendesak polis supaya segera menyiasat Ketua Pemuda DAP Perak Steven Chaw berhubung dakwaan pertubuhan itu menerima dana sebanyak RM8 6 juta Timbalan Pengerusinya Albakri Salim berkata ia perlu dilak...
Cubaan Seludup 300kg Ganja 1 5 Tan Daun Ketum Di Perairan Negara Gagal

Cubaan Seludup 300kg Ganja 1 5 Tan Daun Ketum Di Perairan Negara Gagal

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 197 hits
KUALA PERLIS Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Zon Maritim Kuala Perlis mematahkan cubaan seludup ketulan ganja mampat seberat 300 kilogram bernilai kira kira RM910 000 dan 1 5 tan daun ketum dianggarkan bernilai RM120 000 dalam dua op...
Lebih 8 000 Individu Cuba Ceroboh Sempadan Negara

Lebih 8 000 Individu Cuba Ceroboh Sempadan Negara

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 288 hits
KUALA LUMPUR Ops Benteng yang dijalankan bagi mengawal ketat sempadan negara berjaya menahan seramai 8 427 pendatang tanpa izin 789 tekong dan 351 penyeludup bagi tempoh 1 Mei hingga semalam kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob...
23 Individu Termasuk Anggota Imigresen Ditahan Disyaki Salahguna Pengesahan Cap Di Sempadan Negara

23 Individu Termasuk Anggota Imigresen Ditahan Disyaki Salahguna Pengesahan Cap Di Sempadan Negara

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 296 hits
Mahkamah Majistret di sini hari ini mengeluarkan perintah reman antara tiga dan tujuh hari terhadap 23 individu termasuk anggota Jabatan Imigresen Malaysia bagi membantu siasatan berhubung isu penyalahgunaan pengesahan cap di sempadan negar...
Zoo Negara Kembali Alami Krisis Kewangan

Zoo Negara Kembali Alami Krisis Kewangan

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 242 hits
Zoo Negara kembali alami krisis kewangan Kuala Lumpur Zoo Negara kembali berdepan krisis kewangan yang teruk susulan gelombang ketiga Covid 19 di negara ini yang menyaksikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dengan tabung ke...
Umno Pimpin Negara Tunggulah Rakyat Belum Sedia Terima

Umno Pimpin Negara Tunggulah Rakyat Belum Sedia Terima

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 206 hits
ismaweb net Kerakusan hanya akan menjerumus kita ke lembah hina BANGI 2 Rabiulakhir 1442H Rabu Tiada guna jika UMNO memimpin negara sekarang kerana rakyat masih belum bersedia untuk menerima parti itu Justeru tidak salah jika parti Melayu i...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats