Adun Pkr Tindakan Bodoh Serbu Restoran Papar Karya Seni




Sumber Malaysiakini
Seorang Adun PKR meminta pihak polis menghentikan tindakan 'bodoh' dan gangguan terhadap sebuah restoran di Pulau Pinang kerana memaparkan karya seni berbentuk karikatur Mao Zedong.
Gooi Hsiao Leung berkata adalah "sangat tidak masuk akal dan bebal" bagi ahli majlis tertinggi Umno, Mohd Razlan Rafii meminta tindakan tegas diambil terhadap apa yang disebutnya sebagai "gerakan komunis" di Pulau Pinang.
Razlan sebelum ini berkata isu itu menimbulkan ancaman kepada keselamatan negara dan keresahan dalam kalangan masyarakat.
Gooi berkata demikian selepas naib presiden MCA Tan Teik Cheng semalam menyatakan gambar pada kertas hias dinding di restoran masakan Hunan di Bukit Mertajam itu hanyalah hiasan dan menyifatkan tindakan polis terlalu keras serta "sensitif".
Menurut Gooi restoran berkenaan terletak di kawasannya di Bukit Tengah.
Ketika serbuan dibuat, lima pekerja restoran disoalsiasat (dua daripadanya masih ditahan), manakala karya seni itu diturunkan dan restoran itu dikunci dengan kunci diambil oleh pihak polis.
"Saya telah bercakap dengan pemilik restoran yang berasa kecewa bagi  menyatakan solidariti dan sokongan saya kepada mereka dan mengutuk tindakan polis yang biadab dan tidak bertanggungjawab," kata Gooi selepas melawat premis tersebut.
Turut menemani Gooi ialah ahli majlis perbandaran Seberang Perai, Ooi Boon Sheng.
"Hanya di Malaysia ini boleh berlaku - di mana kita ada pegawai dan ahli politik yang terlalu ghairah dan bodoh menyamakan ikon budaya pop sebagai ancaman terhadap keselamatan negara.
"Lepas ni apa, adakah pihak berkuasa juga akan buru semua orang yang jual dan pakai t-shirt Che Guevera atau tutup taman tema Escape yang popular di Pulau Pinang yang baru-baru ini dikunjungi keluarga saya di mana ada mural besar Che Guevera di dinding kerana menyebarkan komunisme dan ancaman kepada keselamatan negara?" soal Gooi.
Bekas Anggota Parlimen Alor Setar itu berkata, masakan Hunan dikenali di peringkat antarabangsa sebagai "Mao Jia Cai" (Masakan Rumah Mao) kerana Mao Zedong adalah anak jati yang disukai dan terkenal di wilayah Hunan.
Katanya, mana-mana individu yang waras tahu bahawa karikator Mao Zedong di restoran masakan Hunan tidak ada kaitan dengan penyebaran komunisme.
Polis kini sedang menyiasat kes tersebut di bawah seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966 kerana menerbitkan propaganda pertubuhan haram dan seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan kerana menyebabkan ketakutan dan kegentaran awam.
"Polis mesti meminta maaf kepada pemilik restoran untuk semua kerugian yang dialami mereka dan segera menghentikan siasatan yang tidak berasas ini.
"Tolong kembalikan kunci restoran kepada pemiliknya agar mereka dapat meneruskan perniagaan mereka dengan segera," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/01/adun-pkr-tindakan-bodoh-serbu-restoran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Cina Mca Dap Pkr Bela Komunis Satu Tindakan Dahsyat

Pemimpin Cina Mca Dap Pkr Bela Komunis Satu Tindakan Dahsyat

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 300 hits
Sebagai pemimpin bawa aspirasi negara mereka wajib betulkan keadaanBANGI Penggunaan karikatur dan gambar yang didakwa mirip pemimpin Parti Komunis China seperti dilaporkan media baru baru ini menjadi testimoni kepada kegagalan agenda negara...
Bekas Adun Pkr Masuk Umno Pengkhianat Dimana Mana Tetap Akan Khianat

Bekas Adun Pkr Masuk Umno Pengkhianat Dimana Mana Tetap Akan Khianat

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 288 hits
Bekas ADUN PKR masuk UmnoJanuary 3 2021 Ahli Dewan Undangan Negeri Rembia Datuk Muhammad Jailani Khamis hari ini menyertai UMNO setelah sembilan bulan menjadi wakil rakyat Bebas selepas keluar daripada PKR Penyertaan Muhammad Jailani yang m...
Tengku Razaleigh Malu Dengan Tindakan Presiden Umno

Tengku Razaleigh Malu Dengan Tindakan Presiden Umno

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 256 hits
Tengku Razaleigh malu dengan tindakan Presiden UmnoDecember 25 2020 Pengerusi Jemaah Penasihat Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata dia agak malu dengan keputusan presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi untuk menyertai Majlis Presiden Perikatan Na...
Tindakan Pantas Song Jihyo Selamatkan Kim Jongkook Di 2020 Sbs Entertainment Awards Raih Perhatian Netizen

Tindakan Pantas Song Jihyo Selamatkan Kim Jongkook Di 2020 Sbs Entertainment Awards Raih Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 656 hits
Baru baru ini pasti semua gembira apabila melihat Kim Jong kook dianugerahkan anugerah paling besar di 2020 SBS Entertainment Awards Tambah tambah peminat Running Man yang menyambutnya dengan meriah sekali Pun begitu dalam pada sambutan itu...
Kebun Haram Siapa Di Belakang Penceroboh Mahkamah Putuskan Tindakan Ceroboh Salah

Kebun Haram Siapa Di Belakang Penceroboh Mahkamah Putuskan Tindakan Ceroboh Salah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 288 hits
BANGI Kes pencerobohan tanah di Raub Pahang akhirnya menghampiri penghujung selepas keputusan mahkamah hari ini memihak kepada Kerajaan Negeri Pahang Mahkamah Tinggi Kuantan menolak permohonan 204 pekebun durian Musang King di Raub untuk me...
Fitnah Exco Wanita Psap Di Gesa Mohon Maaf Atau Bakal Di Ambil Tindakan Undang Undang

Fitnah Exco Wanita Psap Di Gesa Mohon Maaf Atau Bakal Di Ambil Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 287 hits
MARAN Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Maran mendesak Pertubuhan Suara Anak Pahang menarik balik dan memohon maaf secara terbuka atau berhadapan dengan tindakan undang undang atas kenyataan panas yang dibuat terhadap pemimpin UMNO bahagian i...
Kenapa Masih Ada Penyokong Umno Bodoh Nak Faham

Kenapa Masih Ada Penyokong Umno Bodoh Nak Faham

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 185 hits
1 Surat Sokongan kpd Anwar Ibrahim sahih2 Rundingan Sulit Dengan DAP Benar3 Percubaan nak Jatuhkan Kerajaan PN berkali kali4 Agenda peribadi nak lepaskan masalah diri5 MN tak didaftar kerana UMnO kluk klek6 UMNO yg jemput PPBM masuk MN7 Age...
Tindakan Keras Terhadap Majikan Jika Pekerja Asing Tak Jalani Ujian Covid 19

Tindakan Keras Terhadap Majikan Jika Pekerja Asing Tak Jalani Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 235 hits
PETALING JAYA Tindakan keras akan diambil terhadap majikan jika pekerja asing mereka tidak menjalani saringan COVID 19 bermula 1 Januari kerana terdapat majikan gagal patuhi arahan kerajaan itu Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata tind...
Ramai Serbu Malakat Mall Masjid Tanah Untuk Sertai Temuduga Terbuka

Ramai Serbu Malakat Mall Masjid Tanah Untuk Sertai Temuduga Terbuka

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 380 hits
Sesi temuduga terbuka yang diadakan di Malakat Mall Masjid Tanah MASJID TANAH 8211 Hari pertama temuduga terbuka yang diadakan di Malakat Mall Masjid Tanah di sini mendapat sambutan amat menggalakkan daripada penduduk setempat Seawal pukul ...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Orang Masjid Caj Rm1 000 Upah Solat Jenazah

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Ringgit Slips On Expected Us Policy Tightening

Lama Tunggu Grab Chef Anis Nabilah Tawar Diri Hantar Lelaki Oku Penglihatan Balik Rumah



Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal


Bolehkah Pesakit Diabetes Mengambil Gula Perang

Golongan Muda Menjadi Miskin Kerana Hutang Kereta

Perpanjangan Brand Membantu Ekosistem Bisnis Lokal Dengan Memberikan Kepastian Hukum

Pg Top 63 By Vonnie Tangtem168 Io 24 168 21 67

Effective Elevator Pitch

Biodata Lee Chong Wei Pemain Badminton No 1 Dunia