Adik Comel Kakaknya Mulut Jangan Lancang Membanding Budak Faham Apa Yang Dihina


Rupa paras fizikal sering kali menjadi tumpuan visual yang pertama. Cantik, comel, gebu dan putih adalah antara yang selalu kita dengar. Tidak kisahlah kalau nak puji anak kecil tapi jangan membanding-bandingkan pula dengan adik beradiknya yang lain.
Perkongsian daripada ibu ini membolehkan kita menyelami perasaan bagaimana jika sering dibanding-bandingkan dari kecil. Kata-kata yang dihamburkan mungkin ringkas dan pendek tapi tajamnya menusuk ke sanubari si kecil.
 
Malah lebih teruk lagi jika ia terbawa-bawa hingga remaja dan dewasa. Yang dipuji disanjung, yang dihina rasa rendah diri dan cemburu. Tiada yang positif tentang membanding-bandingkan ini. Yang ada hanyalah rentan emosi dan pelbagai impak negatif kepada psikologi si kecil. Betapa mudahnya kata-kata ini meranapkan keyakinan diri anak-anak.

Waktu kecil-kecil dahulu, saya selalu juga rasa cemburu dengan adik saya. Sebabnya dia cantik, putih bak salju, pandai belajar pula. Hujung tahun, waktu sekolah rendah dia akan pungut hadiah berkotak-kotak.
Disanjungi ramai cikgu sebab dia pandai dan comel.
‘Rasa’ ni tak datang dengan sendiri melainkan dari mulut-mulut yang lancang suka membandingkan kami berdua.
‘Adiknya macam cina, kakak pula macam keling.’
‘Adiknya cantik, kakak dia kureng la..’
‘Adik cantik kurus. Akak dia gemuk.’
‘KAU HITAM’, ‘KAU BURUK’, ‘PALING TAK CANTIK’  Bayangkan dari umur lebih kurang Insyirah dah di’zikir’kan, ‘KAU HITAM’, ‘KAU BURUK’, ‘PALING TAK CANTIK’ dan sebagainya.
Ibu cerita, waktu saya berumur 4 tahun, filem Dayang Senandung keluar televisyen. Ada satu part, kulitnya yang hitam bertukar menjadi putih, saya yang waktu itu masih kecil tiba-tiba meluahkan, ‘nanti In besar In macam tulah…’
Ayah yang mendengar rasa sayu, kata ayah, ‘pandai pula dia, tahu kulitnya hitam,’

UMUR 4, 5, 6 TAHUN SUDAH BOLEH INGAT Ya. Jangan ingat dia budak, dia tak faham. Budak kecil bukannya bodoh, dia tahu apa yang kalian hina-hinakan itu. Umur 4, 5, 6 tahun, mereka sudah boleh ingat apa yang orang dewasa lakukan dan katakan kepada mereka.
Luka di dalam hati atas kata-kata yang dilemparkan itu hanya orang yang dihina dan dibanding-bandingkan itu sahajalah yang tahu.
Silap-silap ada kes hingga menjadi penyebab KEMURUNGAN seumur hidup. Kesan lain, boleh menyebabkan LOW SELF-CONFIDENCE.
THE PAIN MIGHT LASTS A LIFETIME.
Bukannya tidak ada orang yang terlalu obses nak kurus dan putih kerana tak sanggup terus kena banding dengan adik beradik. Lebih-lebih lagi jika dia seorang sahaja yang ‘berbeza’ berbanding yang lain.

ANAK JADI PANAS BARAN MEMBERONTAK Pernah saya jumpa seseorang yang dari kecil mak dia suka membanding dengan abangnya, akhirnya adik perempuan ini tadi berubah menjadi PANAS BARAN, MEMBERONTAK.
Walhal mungkin sifat asalnya bukan sebegitu tetapi perlahan-lahan menjadi sebegitu kerana hatinya merana, mental dan emosinya koyak rabak.
Wahai ibubapa, ingatlah, dosa-dosa anak pada kita hari esok mungkin datangnya dari silap kita kepada anak-anak hari ini. Walaupun kita yang melahirkan mereka, namun, kita bukannya maksum.
Oleh itu, sebelum ibubapa mudah sangat mahu menjatuh hukum seseorang anak itu gagal, celupar, jahat dan derhaka, kadang ibubapa terlupa muhasabah diri mereka mungkin merekalah PUNCA anak-anak menjadi sebegitu. Astaghfirullahal adzhim.

HENTIKAN BODY SHAMING KEPADA KANAK-KANAK Saya rasa banyak lambakan produk bleaching, suntikan untuk memutihkan kulit, pil itu ini untuk kuruskan badan, mungkin kerana ada golongan yang sampai sanggup sakit demi nak kurus dan putih.
Mungkin juga obses itu datangnya dari hinaan-hinaan seumpama ini sejak kecil. Akhirnya mereka menjadi TERLALU DESPERATE untuk keluar dari kepompong kata-kata hinaan yang pernah diterima.
Siapa tahu kan..?
Oleh itu, saya pinta, kalau sesiapa yang membaca tulisan ini ada sikap negatif sebegini, tolonglah… hentikanlah ‘body shaming’ publicly dan budaya banding-membanding antara adik beradik ketika berkumpul beramai-ramai ini.
YANG DIHINA RASA KERDIL, YANG DIPUJI RASA DIANGKAT Mak-mak, ayah-ayah, jangan banding-membanding antara anak-anak. Kelak yang DIHINA akan rasa kerdil, yang DIPUJI rasa ‘diangkat’ lalu, terjadilah kurang rasa hormat dan rahmah sesama adik beradik.
Nenek-uwan, atok-atok, jangan laju mulut membanding rupa paras, bentuk tubuh, warna kulit antara cucu-cucu, apatah lagi di khalayak ramai. Malu cucu, terasa hati mak ayahnya. Takut nanti anak menantu dan cucu ‘takut’ nak balik kampung.
Kalau tak tertahan rasa nak memuji, nak mengutuk, nak membanding, BOLEH, tetapi biarlah sekadar di dalam hati. Kerana tak dinafikan ianya banyak memberikan kesan negatif berbanding positif sekiranya diluahkan.
Sebagai manusia, memang kita selalu lupa apa yang kita katakan, tetapi yang mendengar, mungkin tak mampu nak melupakan dan menanggung luka seumur hidup.
So, please be careful with your words!

KEPADA YANG PERNAH DIHINA, MAAFKAN DAN LUPAKAN Untuk yang pernah terluka, malu, sakit hati dan rendah diri kerana diperkecilkan dan dibandingkan, just remember that, you are unique, you are special. What doesn’t kill you make you stronger.
TRY TO FORGIVE AND LET IT GO.
Maafkan mereka, kasihani mereka. Sekiranya mereka faham, mereka juga malu untuk berbuat demikian kerana seolahnya yang dipersoal dan diperkecilkan itu adalah kurniaan dan ketentuan Tuhan.
Sumber: Intan Dzulkefli
The post “Adik Comel, Kakaknya…” Mulut Jangan Lancang Membanding, Budak Faham Apa Yang Dihina appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/adik-comel-kakaknya-mulut-jangan-lancang-membanding-budak-faham-apa-yang-dihina/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Dengar Cerita Dari Pihak Ketiga Cerita Balik Malaysia Tak Betul Dr Amalina Minta Hormat Privasi Adik Ainul

Jangan Dengar Cerita Dari Pihak Ketiga Cerita Balik Malaysia Tak Betul Dr Amalina Minta Hormat Privasi Adik Ainul

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 452 hits
Masyarakat Malaysia terkenal dengan sikap keprihatinan terhadap orang lain Meskipun ia merupakan perkara yang baik namun ada masanya kita perlu bersederhana dalam melakukan sesuatu Kisah adik Ainul mendapat perhatian ramai rakyat Malaysia s...
Bukan Budaya Kita Dan Adab Islam Yana Ajar Anak Jangan Cium Mulut Itu Bukan Adab Islam

Bukan Budaya Kita Dan Adab Islam Yana Ajar Anak Jangan Cium Mulut Itu Bukan Adab Islam

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 354 hits
Masalah seksual dalam kalangan kanak kanak kini telah menjadi barah di dalam masyarakat kita Perkara ini berikutan kerana kanak kanak terdedah dengan unsur unsur berkenaan tidak kiralah di rumah dan juga di dalam komuniti masyarakat kita Ra...
Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

Mama Adik Nak Mainlah Panggil Baik Baik Bila Anak Tengah Kusyuk Main Jangan Sergah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 315 hits
Ada waktunya kita sendiri tak sedar kita dah lakukan beberapa kesilapan kecil dalam mendidik anak Salah satunya adalah memanggil nama anak dengan panggilan yang kasar atau kuat ketika anak sedang melakukan sesuatu perkara Tak kisahlah samad...
Serbuk Vape Budak Sekolah Masuk Dalam Mulut Bila Hembus Keluar Asap

Serbuk Vape Budak Sekolah Masuk Dalam Mulut Bila Hembus Keluar Asap

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 859 hits
Ini serbuk vape sebungkus 50 sen Budak budak mudah dapat Ade jgk budak yg jual Serbuk ni masuk dlm mulut bila hembus balik akan keluar asap Rajin rajin tgk beg sekolah anak dan kedai berdekatan Kalau ada jual report terus Saya personally pe...
Bertahun Tahun Hidap Kencing Manis Jangan Sampai Kaki Bertompok Itu Petanda Serius Dr Ni Dedahkan Agar Ramai Faham

Bertahun Tahun Hidap Kencing Manis Jangan Sampai Kaki Bertompok Itu Petanda Serius Dr Ni Dedahkan Agar Ramai Faham

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 340 hits
Bertahun tahun Hidap Kencing Manis Jangan Sampai Kaki Bertompok Itu Petanda Serius Dr Ni Dedahkan Agar Ramai Faham
Isteri Tak Pernah Minta Dia Faham Kewangan Suami Jangan Diam Saja Tanya Apa Isteri Mahu

Isteri Tak Pernah Minta Dia Faham Kewangan Suami Jangan Diam Saja Tanya Apa Isteri Mahu

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 349 hits
Sememangnya isteri kita tak pernah meminta minta Dia tak pernah minta belikan baju mahal mahal tak pernah minta hadiah setiap bulan apa lagi barang kemas bergunung ganang Tak pernah sama sekali Berapa yang diberikan suami setiap bulan semua...
Jangan Cium Mulut Ni Bukan Budaya Kita Dan Ajaran Islam Yana Samsudin Bimbang

Jangan Cium Mulut Ni Bukan Budaya Kita Dan Ajaran Islam Yana Samsudin Bimbang

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 365 hits
Yana menasihati anaknya supaya tidak mencium bahagian mulut PELAKON Yana Samsudin terkejut apabila anaknya Aisy Mateen yang kini berusia tiga tahun mencium mulutnya ketika sedang membuat siaran langsung di Instagram biarpun sudah beberapa k...
6 Aturan Pakai Jaket Jeans Cewek Yang Sebenarnya Jangan Ngasal Kalau Ogah Salah Kostum

6 Aturan Pakai Jaket Jeans Cewek Yang Sebenarnya Jangan Ngasal Kalau Ogah Salah Kostum

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 280 hits
Biasanya sih buat cewek cewek yang malas ribet jaket jeans selalu bisa jadi andalan Eits tapi ada aturan pakainya lo
Touch N Go Beri Peringatan Page Fb Palsu Orang Ramai Jangan Terpedaya Dengan Jualan Smart Tag Murah

Touch N Go Beri Peringatan Page Fb Palsu Orang Ramai Jangan Terpedaya Dengan Jualan Smart Tag Murah

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 357 hits
Touch n Go Beri Amaran Page FB Palsu Orang Ramai Jangan Terpedaya Dengan Jualan Smart Tag Murah Touch n Go Malaysia baru baru ini telah mengeluarkan amaran mengenai laman Facebook palsu yang cuba menyamar sebagai syarikat berkenaan dengan m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions