Adam Sakit Perut Ingatkan Gastrik Rupanya Sebab Selalu Tahan Berak


Anak-anak ramai ni memang banyak ragam dan ceritanya. Kekadang sampai tahap penat nak layan kerenah diorang ni. Anak saya yang berlima ni pelbagai kerenahnya dari peringkat remaja, kanak-kanak dan bayi. Lengkap peringkat umurnya :). Walau Ammar dah setahun 11 bulan, ianya tetap bayi dihatiku hahaha.
Unit Pediatrik Hospital Avisena Shah Alam, si adam tu relax je nampak tapi sebenarnya sakit perut tahap mengerekot
Doktor suspek gastrik Satu hari si Adam mengadu sakit perut. Sakit sangat katanya sampai dia menangis-nangis. Kalau sakit perut biasa kita mesti tak panik dan paling tidak pun maybe masuk angin sebab lambat makan ke apa.
Ini tak, kalau dah tahap menangis, something wrong rasanya. Saya ni risau bawakla ke klinik swasta. Doktor kata perut Adam berangin, hmm padahal dia makan je, tang bila pulak masuk anginnya?.
So takpelah doktor pun bagi ubat angin. Saya masakkan bubur sebab risau gastrik ke apa kan. Orang gastrik kan tak boleh makan makanan pejal sebab tu saya masakkan bubur untuk Adam. Tak bagi minum susu.
Lepas beberapa hari, still lagi sakit perut memulas. Sampai mengerekot badannya tahan sakit, menangis-nangis. Tak boleh duduk tegak, mesti kene tunduk atau mengerekot badannya. Tengok anak macam tu, hati siapa tak sedih kan? Aduyai pehal pulak ni. Then saya bawa gi klinik swasta lagi, then doktor kata maybe gastrik.
Dr pakar Roliza ni bestlah, recommended kalau korang nak jumpa doc ni. sangat friendly dan pakar bab kerja itu usahlah dinafikan.
Suspek gastrik Yang kita ni memang ingatkan gastrik, still lagi bagi Adam makan ubat angin dan ubat gastrik tu. Tapi still takde perubahan nak baik ke apa. Still mengadu sakit perut menangis. Lemah sangat mukanya. Tapi doktor suggest bawa jumpa pakar dan bagi surat rujuk ke hospital swasta.
Dan bila kira-kira dah 8 hari Adam macam ni, so saya dan suami bawa jugalah Adam ke Avisena Hospital, Shah Alam. Masuk bilik doktor, macam biasa doktor akan tanya kenapa ni? So saya terangkan panjang lebar pada doktor bla bla bla bla.
Doktor Pakar kata ianya bukan gastrik Tapi doktor boleh senyum je dengar penerangan saya tu. Dan korang tau apa doktor cakap? Sebenarnya ramai yang macam ni puan. Hari ni saja dah beberapa patient kanak-kanak yang sakit macam ni.
Saya dah suami ternganga dengar doktor cakap macam tu. Bukan disebabkan virus atau sakit gastrik tapi perangai bebudak yang selalu tahan berak ni. Doktor tu kata selalunya budak perempuan yang ada masalah macam ni, sebab diorang penggeli nak ke toilet di sekolah. So suka tahan je dari buang air di sekolah. Aiyooo.
Menyibuk pulak nak tengok apa yang nurse key in dalam sistem tu. Hmm yang pasti dah lega lepas jumpa doktor. Hmm alhamdulillah
Diorang berdua ni pun menyibuk juga ya. Sebelum tu boleh diorang ni gurau-gurau
X-ray untuk kepastian Bila doktor tekan-tekan perut Adam, katanya penuh najis ni. Katanya kalau selalu tahan berak, najis akan jadi keras dan berketul. Jadi tu yang berhari-hari tak membuang. So untuk lebih kepastian, doktor minta Adam di X-ray dulu. So lepas tu jumpa doktor semula. Hmm anak bujang den sorang ni, memang kene bebel la dengan omak eaa.
X-ray done, sekejap je uols. Tak perlu tanggal baju pun. Yang masuk dalam bilik x-ray tu pun Adam seorang je. Kami tunggu di luar bilik. Bila dah settle x-ray, then kami ke bilik doktor semula. Hmmm sah memang doktor kata najis dah penuh dalam usus.
Semua taknak keluar sebab dah jadi macam sembelit. Kalau yang hujung tu lepas sure yang lain mengikut hahahaha. Sebab tu Adam ada bagitau, masa dia sakit perut hari tu, dia berak dua tiga ketul je. Tapi bukan hari-hari beraknya.
inilah budak yang selalu tahan berak ni, dah kena macam ni moga jangan ulang lagi ya
Masuk ubat di punggung Doktor bagi ubat air yang masuk di punggung tu. Ini kalau masuk sure berlari cari toilet hihii. Kita mak-mak ni sebelum bersalin pun memang diberi ubat ni kan?
Memang iye pun. Abahnya kata huisshhh kemain busuk tahi si Adam ni :). Mana taknya seminggu lebih punya stok hahahaha. Inilah antara ubat yang dibagi untuk Adam makan. Ya Allah lega sebab doktor kata Adan tak gastrik pun.
Yang kiri tu ubat air masuk di punggung, yang kanan tu glukose untuk dimakan
Hmmm Alhamdulillah ibu lega dengar anak ibu dah tak sakit perut lagi. Tak tahan tengok bila dia menangis tu, kesian ada, nak marah pun ada hahaha. Bila dah sihat ni, memang hari-hari kene bebel dengan ibu. Adam jangan tahan berak! jadi berani!
Doktor pun nasihat banyakkan makan sayuran hijau, banyak minum air. Hmm Adam, makan sayur pun sayur kobis masak lemak je, hmm apo nak dikato huhu.
Penakut nak ke tandas Adam ni memang jenis penakut nak ke toilet. Sure nak berteman doploh empat jam. Mangsanya kekadang si Dzar yang 3 tahun tu. Diajaknya adik teman dia ke toilet. Ntah apa yang ditakutnya pun tak taulah.
Toilet zaman sekarang semuanya dalam rumah. Lainlah zaman saya dulu, toilet belakang rumah. Dahla kat belakang, jauh plak tu. Dengan takde letriknya. Diorang ni lengkap dengan air paip, lampu bagai pun menggatai takutla apalah, hmmm tak taulah nak cakap apa kan.
Kesianlah kat diri Adam tu, kesian kat ibu abah jugak. Hmm lepas dari insiden tu, nampaknya Adam sudah takde masalah nak ke toilet sendiri. Tapi time tu semua lampu di on nya. Takpelah nak, janji kau bahagia :).
(30)
The post Adam sakit perut, ingatkan gastrik rupanya sebab selalu tahan berak appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ajumohit.com/2019/01/adam-sakit-perut-ingatkan-gastrik-rupanya-sebab-selalu-tahan-berak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Dengan Muka Menahan Sakit Lutut Bergerak Ke Perut Tanda Bayi Kembung Lakukan 11 Langkah Ini

Menangis Dengan Muka Menahan Sakit Lutut Bergerak Ke Perut Tanda Bayi Kembung Lakukan 11 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 448 hits
Menangis dengan mimik muka menahan sakit bahagian lutut dibengkokka bergerak Kpe perut adalah tanda bayi kembung Mama papa perlu lakukan 11 langkah ini untuk redakannya Kembung perut selalu dialami oleh bayi Ia selalu membuatkan bayi menang...
Petua Hilangkan Sakit Perut Masuk Angin Dengan Halia Atau Bawang Putih

Petua Hilangkan Sakit Perut Masuk Angin Dengan Halia Atau Bawang Putih

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 1433 hits
Semalam aku sakit perut Masuk angin rasanya Mebi sebab aku tak makan tengahari Perut kosong Tu yang angin bedesup masuk tu Sakit dia Ya Allah Sakit sangat Bahagian dalam perut belah kiri aku ni macam ditarik tarik Dia elok kejap sakit balik...
Cara Hilangkan Segera Sakit Perut Cirit Birit Toksin Atau Keracunan

Cara Hilangkan Segera Sakit Perut Cirit Birit Toksin Atau Keracunan

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 527 hits
Cara Hilangkan Segera Sakit Perut Cirit Birit Toksin atau Keracunan Make sure ada stock activated charcoal ni kat rumah dan office hokey Serius sangat bagus sangat berguna terutama untuk waktu waktu emergency Malah ia boleh menyelamatkan ny...
Tahukah Anda Rupanya Selama Ni Kita Sembur Perfume Cara Yang Salah Ini Tips Untuk Haruman Tahan Lama

Tahukah Anda Rupanya Selama Ni Kita Sembur Perfume Cara Yang Salah Ini Tips Untuk Haruman Tahan Lama

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 564 hits
Perfume atau minyak wangi sebenarnya ada cara pemakaiannya yang betul Ada kalanya ikut jenis jugak ada yang bau kekal lama ada yang tak sampai sejam bau dah berkurangan Sebenarnya kalau korang nak tahu ada beberapa tips yang korang boleh gu...
Wanita Ternyata Lebih Tahan Terhadap Rasa Sakit Dibanding Pria

Wanita Ternyata Lebih Tahan Terhadap Rasa Sakit Dibanding Pria

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 229 hits
Dilansir dari New York Post peneliti di Kanada mengungkap bahwa pria dan wanita tidak mengingat rasa sakit di masa lalu dengan cara yang sama Hasil penemuan menyebut bahwa wanita mampu melupakan rasa sakit sedangkan pria tidak bisa melakuka...
Rupa Rupanya Ini Punca Kedai Burger Yang Selalu Disangkakan Tutup Bila Owner Jumpa Sesuatu Di Jalan Masuk

Rupa Rupanya Ini Punca Kedai Burger Yang Selalu Disangkakan Tutup Bila Owner Jumpa Sesuatu Di Jalan Masuk

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 459 hits
Dalam perniagaan pastinya ada pasang surut untung rugi Sudah menjadi norma dalam perniagaan tidak kira dalam apa bidang berniaga sekali pun Tapi kalau rugi dan pelanggan kurang mestilah peniaga mahu cari sebabnya bukan Untuk mengkaji semula...
Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

Doktor Kongsi 10 Tip Naikkan Paras Hb Ibu Hamil Anemia Rupanya Ada Jenis Makanan Boleh Gagalkan Usaha

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 411 hits
Hb rendah semasa mengandung memang bukan perkara asing Walau pun ia banyak berlaku tidak bermakna ia boleh dipandang remeh Ada kalangan ibu yang buntu selepas mencuba pelbagai cara tapi paras Hb tidak naik ulasan pakar O G ini mungkin memba...
Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

Bacakan Buku Untuk Anak Aktiviti Kegemaran Lisa Surihani Rupanya Ada Tips Supaya Lebih Efektif

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 272 hits
Membacakan buku aktiviti kegemaran Lisa Surihani untuk anak Dia juga mendedahkan yang aktiviti ini membolehkan ibu bapa mempelajari banyak perkara Lisa Surihani yang memiliki dua cahaya mata Yahaira Leanne 3 tahun dan Yusof Leonne 1 tahun 8...
Suspek Tetak Dua Beradik Rupanya Mengalami Masalah Mental

Suspek Tetak Dua Beradik Rupanya Mengalami Masalah Mental

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 443 hits
The ReporterKetua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah Senior Asisten Komisioner Mior Faridalthrash Wahid berkata suspek yang membunuh dua beradik dalam kejadian malam semalam dipercayai mengalami masalah mental Siasatan awal setakat ini mendapat...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music