Adakah Sekarang Masa Yang Sesuai Untuk Menukar Perdana Menteri


 


BEKAS Menteri Kewangan II, DATUK SERI JOHARI ABDUL GHANI yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan dan ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO apabila bercakap, dikatakan biasanya berasaskan kepada fakta.
Dalam satu wawancara Jumaat lalu, beliau meluahkan apa yang terbuku bila menegaskan Malaysia amat memerlukan karakter pemimpin yang bukan sahaja mampu, bahkan perlu berani mengambil pendekatan berbeza bagi menyelesaikan krisis politik, kesihatan dan ekonomi yang sedang melanda negara.

Bercakap kepada wartawan Mingguan Malaysia di Kuala Lumpur, beliau menegaskan, hanya pemimpin berwibawa dan dihormati menjadi satu-satunya jalan keluar Malaysia daripada krisis yang membadai negara hari ini.
Berikut adalah petikan dari temu bual antara Wartawan Mingguan Malaysia dengan Bekas Menteri Kewangan II yang telah berlangsung selama sejam.
MINGGUAN MALAYSIA: Pada pandangan Datuk Seri, apa yang tidak kena dengan negara kita ketika ini?
JOHARI ABDUL GHANI: Kalau kita tengok hari ini, negara kita berdepan dengan tiga masalah kritikal. Satu, kita berdepan dengan krisis politik apabila ahli-ahli Parlimen yang menyokong kerajaan dan tidak menyokong kerajaan saling bertelagah antara satu sama lain. Kerana seorang mengatakan dia ada majoriti dan yang seorang lagi tak ada majoriti.
Jadi, ini menyebabkan orang melihat senario politik tidak stabil. Bila keadaan tidak stabil dari segi politik sesebuah negara, ia akan menyebabkan macam-macam benda kita susah nak buat.
Saya nak ingatkan orang-orang Melayu supaya tidak bergasak sesama sendiri sehingga yang menang jadi arang, kalah jadi abu, menang sorak kampung tergadai.
Nombor dua, dari segi krisis kesihatan iaitu pandemik Covid-19. Bukan sahaja kita, malah seluruh dunia juga berdepan. Tinggal lagi beza di antara sebahagian negara yang berjaya mengatasi krisis ini dengan yang tidak berjaya adalah bergantung kepada kepimpinan negara tersebut.
Kalau kita boleh mentadbir negara ini dengan penuh kewibawaan dan kita dapat menyatupadukan pemimpin-pemimpin di setiap peringkat untuk mengatasi Covid-19 ini, dan juga (mendapatkan) pandangan sama ada daripada pihak kerajaan atau pembangkang, saya rasa krisis kesihatan ini boleh ditadbir dengan sempurna.
Akhir sekali, ialah kesan daripada ketidakstabilan politik dan krisis kesihatan ini, akan melahirkan krisis ekonomi.
Krisis ekonomi ini sangat serius. Kalau kita tidak kendalikan dengan betul, dia seolah-olah macam sebuah kereta yang berjalan, tiba-tiba kita berhenti, lepas itu kita tak berjalan, kita undur ke belakang. Jadi bila kita nak menggerakkan balik ekonomi ini, ia akan menjadi satu masalah yang besar.
Jadi tiga krisis politik, kesihatan dan ekonomi berlaku dalam masa yang sama. Ini memerlukan pendekatan yang amat berbeza untuk mengatasi ketiga-tiga krisis ini.
Temubual penuh silalah baca di SINI
Jadi persoalannya di sini dalam menangani isu COVID-19 yang buat pertama kalinya melanda Dunia ini yang jelas tidak pernah dihadapi oleh mana-mana Kerajaan di dalam Dunia ini sebelum ini adakah menukar Perdana Menteri satu tindakan yang wajar?
Sejauh mana kita yakin dengan menukar Perdana Menteri isu COVID-19 ini dapat diselesaikan tanpa mendorong kepada masaalah yang lebih besar?
Kenapa tidak Ahli-ahli Parlimen sedia ada meletakkan agenda politik ke tepi buat seketika dan menggembleng tenaga untuk menangani isu ini?
Baclah pendapat Geostrategis dan Penganalisis Politik ini.

PETALING JAYA: Menukar Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan orang lain bukan jalan penyelesaian terbaik dalam memastikan kemelut politik negara stabil.
Ini kerana, masih tiada calon Perdana Menteri dalam kalangan parti komponen termasuk Barisan Nasional (BN) dan Pas yang layak untuk memegang jawatan nombor satu negara.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, geostrategis, Dr. Azmi Hassan berkata, ini jauh sekali untuk seseorang mendapat sekurang-kurangnya dua per tiga undi ahli Parlimen di Dewan Rakyat untuk dilantik ke dalam jawatan itu.
Malah, Pakatan Harapan (PH) pun tidak seutuh yang disangka untuk membentuk kerajaan baharu sekalipun memilih Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon.
“Cara yang boleh diambil untuk menstabilkan situasi politik negara sekarang adalah mengekalkan status quo kerajaan sedia ada dan Muhyiddin terus menjadi Perdana Menteri dan sokongan diberi kepada semua pihak termasuk pembangkang.
“Kedua, seseorang boleh dilantik untuk mengurus negara tetapi dengan syarat tidak berkait dengan unsur politik. Memang peranan Perdana Menteri itu penting dalam memberi arah tuju negara, tetapi, kalau Perdana Menteri sendiri terumbang-ambing, maka semua pihak akan terkesan,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang pandangan Pengerusi Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Johari Abdul Ghani tentang penyelesaian krisis politik untuk mewujudkan kerajaan stabil dengan mengekalkan pentadbiran sekarang dan cuma menukar Perdana Menteri.
Senada dengan beliau, penganalisis politik dan keselamatan Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam, Dr. Noor Nirwandy Mat Noordin yang berkata, menukar Perdana Menteri tidak sesuai ketika pandemik Covid-19 masih berada pada tahap membimbangkan.
Antara lain, tiada seorang pemimpin negara yang pernah berdepan krisis kesihatan berskala besar seperti Covid-19 dan pertukaran kepimpinan hanya mendorong kepada masalah lebih besar dan mengundang kemarahan rakyat.
“Jadi, ketika ini, semua pihak perlu mencapai konsensus bersama berpaksikan matlamat ingin keluar daripada pandemik dan tiada bentuk pertukaran besar dalam negara,” katanya.
Sementara itu, penganalisis politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Kartini Aboo Talib pula berkata, kelemahan disebabkan seseorang individu tidak seharusnya menggambarkan keseluruhan kerajaan.
“Contohnya, kalau ada kelemahan dalam pengurusan vaksin Covid-19 dan jika ada solusi untuk mempercepat dan lebih tersasar, maka boleh menyelaras semua strategi tanpa perlu menukar Perdana Menteri.
“Begitu juga dalam politik negara, carilah kaedah lain yang boleh menjadikan sesuatu keadaan itu lebih baik tanpa menukar kedudukan sesiapa,” katanya.
Bagaimanapun, penganalisis politik Universiti Malaysia Sabah (UMS), Dr. Bilcher Bala berkata, Malaysia seharusnya mengambil pendekatan sama dengan Slovakia dan Itali yang menyaksikan Perdana Menterinya melepaskan jawatan akibat kemelut politik yang melanda negara itu.
Katanya, pertukaran kepimpinan tidak lagi harus berpandukan kepada kesesuaian keadaan atau sebaliknya kerana negara sudah tidak mempunyai cukup masa ketika kerajaan sudah terbukti tidak mampu menguruskan pandemik Covid-19.
“Adakah kita mahu menunggu keadaan terlalu parah dalam tempoh dua tahun lagi baru menukar kepimpinan?,” soalnya. – UTUSAN ONLINE

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/07/adakah-sekarang-masa-yang-sesuai-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekarang Masa Sesuai Tukar Presiden Umno Bukan Tukar Pm Kata Nazri

Sekarang Masa Sesuai Tukar Presiden Umno Bukan Tukar Pm Kata Nazri

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 347 hits
agendadaily com10 7 2021Datuk Seri Nazri Aziz berkata kini tiba masanya UMNO memilih Presiden yang baharu Selepas lantikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Timbalan Perdana Menteri pemimpin senior UMNO Datuk Seri Nazri Aziz berkata se...
Apa Jenis Perdana Menteri Yang Ada Sekarang

Apa Jenis Perdana Menteri Yang Ada Sekarang

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 187 hits
Selaku Ketua Majlis untuk Parlimen tolonglah pastikan Parlimen dapat bersidang dengan baik bukan sekadar cincai cincai buat pengumuman lepaskan tengkuk Tak sampai dua minggu lagi persidangan khas Parlimen dijadualkan iaitu pada 26 Julai 202...
Mengejutkan Mahathir Berkata Dia Mahu Anwar Menjadi Perdana Menteri

Mengejutkan Mahathir Berkata Dia Mahu Anwar Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 219 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata beliau sudah berjanji kepada Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri selepas beliau berundur tetapi Muhyiddin Yassin bertindak menjatuhkan kerajaan kerana mahukan jawatan itu Muhyiddin jatuhkan PH untuk bolot...
Presiden Tunisia Pecat Perdana Menteri Setelah Tunjuk Perasaan

Presiden Tunisia Pecat Perdana Menteri Setelah Tunjuk Perasaan

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 175 hits
Presiden Kais Saied mengatakan dia akan mengambil alih kuasa eksekutif dengan bantuan perdana menteri baru Fail Karim Jaafar AFP Presiden Tunisia telah mengumumkan penangguhan parlimen Tunisia dan pemecatan Perdana Menteri Hicham Mechichi s...
Ha Ha Ha Azmin Mukhriz Antara Calon Perdana Menteri Dr Mahathir

Ha Ha Ha Azmin Mukhriz Antara Calon Perdana Menteri Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 254 hits
NAZRIN ZULKAFLISHAH ALAM Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat bahawa terdapat sekurangnya kurangnya empat atau lebih yang berpotensi menjadi Perdana Menteri pada masa akan datang Katanya antara calon yang disebut oleh o...
Perdana Menteri Dan Seluruh Kabinetnya Perlu Meletakkan Jawatan

Perdana Menteri Dan Seluruh Kabinetnya Perlu Meletakkan Jawatan

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 218 hits
Oleh Hassan Abdul Karim Ahli Parlimen Pasir Gudang Beberapa kali saya telah bangun di Dewan Rakyat pada hari ini Isnin 26 Julai 2021 untuk berucap tetapi tidak diberi peluang oleh Speaker dan juga Timbalan Speaker Saya ingin berucap ringkas...
Sekarang Bukan Masa Tarik Balik Sokongan Tajuddin Beritahu Umno

Sekarang Bukan Masa Tarik Balik Sokongan Tajuddin Beritahu Umno

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 180 hits
July 13 2021 Tajuddin Abdul Rahman berkata perhimpunan agung Umno memutuskan untuk menarik balik sokongan kepada kerajaan bukan setakat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin PETALING JAYA Semua ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno bersetuju menarik ...
9 Anak Artis Yang Udah Kelihatan Jadi Bibit Idola Masa Depan Sekarang Aja Udah Punya Banyak Fans

9 Anak Artis Yang Udah Kelihatan Jadi Bibit Idola Masa Depan Sekarang Aja Udah Punya Banyak Fans

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 236 hits
Apakah para artis ini akan mengizinkan sang anak untuk mengikuti jejak mereka di industri hiburan nantinya
Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Klia Shooting Malaysia Airports Honours Security Personnel

Rm80mil Allocated For National Heart Centre In Sabah

Changing From Sweet To Less Sweet To Finally Unsweetened

Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal