Adakah Ph Berani Mengaku Mereka Silap Kembalikan Sst Soal Penganalisis


Faiz Zainudin Sejak SST dilaksanakan mulai 1 September lalu dengan alasan mengurangkan beban rakyat ternyata tidak berlaku, sebalikny harga barang semakin meningkat. PETALING JAYA: Langkah kerajaan Pakatan Harapan memansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan mengantikan dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) merupakan satu kesilapan polisi yang sengaja dilakukan, kata penganalisis ekonomi.

Pensyarah Universiti Tun Abdul Razak (Utar) Prof Barjoyai Bardai berkata, pengurangan kutipan cukai sebanyak RM20 bilion sejak SST diperkenalkan semula berbanding RM40 bilion semasa pelaksanaan GST, lebih menguntungkan sektor swasta berbanding rakyat.

“Sekarang kerajaan sudah malu alah, dulu kata kutipan cukai kurang dapat mengurangkan harga barang, sebaliknya harga barang makin naik. Jadi sekarang ini adakah kerajaan berani mengatakan mereka tersilap,” katanya kepada FMT.
Barjoyai BardaiBarjoyai mendakwa, sejak SST dilaksanakan bermula 1 September lalu dengan alasan mengurangkan beban rakyat ternyata tidak berlaku, sebaliknya harga barang semakin meningkat.
   “GST adalah cukai produktif dan berjaya dikutip lebih RM40 bilion setahun, secara lojik kalau ditukar kepada SST, cukai dikutip lebih kurang RM20 bilion, separuh daripada hasil GST.

“Tetapi masalahya kesan pengurangan cukai itu ke atas harga barang tidak wujud, walaupun kerajaan mengurangkan kutipan cukai sebanyak RM20 bilion, tetapi harga barang tidak turun,” katanya.

Barjoyai berkata, langkah terbaik yang perlu dilakukan kerajaan bagi meningkatkan hasil negara adalah mengembalikan GST dan keuntungan itu diagihkan kembali kepada rakyat menerusi program kebajikan.

Kerajaan memperkenalkan semula SST untuk menggantikan GST mulai 1 September lalu. Di bawah SST, 10% dikenakan untuk cukai jualan, manakala 6% bagi cukai perkhidmatan.

Kebergantungan hasil minyak

Ditanya sama ada pelaksanaan GST dapat mengurangkan kebergantungan hasil minyak dan gas sebagai sumber ekonomi negara, susulan pendedahan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi bahawa rizab bahan mentah itu mampu bertahan dalam tempoh 10 tahun, Barjoyai tidak menolaknya dan ia boleh dijadikan sebagai penganti.

Bagaimanapun, secara dasarnya isu kekurangan rizab minyak dan gas tidak perlu dipersoal kerana negara tidak terlalu bergantung kepada hasil itu sebagai sumber pendapatan ekonomi utama negara.

“Kekurangan rizab minyak dan gas tidak akan menjejaskan kestabilan ekonomi kerana perkara ini sudah diramal sejak 15 tahun lalu dan rizab minyak dan gas kita tidak banyak. Jika Petronas atau syarikat minyak menemui rizab baru itu satu rezeki.”

Pada 2015, kajian firma penganalisis ekonomi antarabangsa menyifatkan kerajaan Malaysia di bawah pentadbiran terdahulu mengambil langkah bijak dengan tidak terlalu bergantung terhadap hasil minyak sebagai sumber ekonomi negara, memandangkan rizab bahan mentah itu semakin menyusut dan mencadangkan beberapa pembaharuan termasuk asas cukai yang lebih luas melalui pengenalan GST sebagai komponen utama.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/adakah-ph-berani-mengaku-mereka-silap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Foto 9 Ratu Cantik Dunia Dengan Wajah Hari Hari Mereka Adakah Masih Memukau Anda

Foto 9 Ratu Cantik Dunia Dengan Wajah Hari Hari Mereka Adakah Masih Memukau Anda

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 299 hits
Pesona ratu cantik dunia sukar dinafikan Mereka bukan sahaja memiliki wajah yang mempesonakan sebaliknya keyakinan yang luar biasa Namun agaknya bagaimana wajah mereka bila di luar tanpa mencalitkan sebarang mekap Jika ya pun hanya dengan m...
Adakah Mereka Nak Kata Pendeposit Semua Mudah Diperbodohkan

Adakah Mereka Nak Kata Pendeposit Semua Mudah Diperbodohkan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 402 hits
Propaganda PH tentang Tabung Haji agak kelakar Bertahun tahun mereka tuduh duit berbilion bilion TH telah dirompak oleh BN dan TH dah bankrap Akibatnya ada pendeposit terperdaya dan hilang giliran menunaikan haji Propaganda mereka masa itu ...
Yenny Wahid Soal Penampilan Ma Ruf Yang Underdogs Kemudian Memukau Hadirin

Yenny Wahid Soal Penampilan Ma Ruf Yang Underdogs Kemudian Memukau Hadirin

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 139 hits
Ia bercerita ketika sang ayahanda Gus Dur masih menjabat sebagai orang nomor 1 di republik ini Gus Dur hadir untuk keadilan bagi masyarakat dengan cara memberikan persamaan hak bagi semua warga Apapun latar belakang agama suku ras dan bahas...
Mahfud Md Soal Romahurmuziy Diciduk Kpk Tak Mungkin Ini Operasi Prabowo Atau Jokowi

Mahfud Md Soal Romahurmuziy Diciduk Kpk Tak Mungkin Ini Operasi Prabowo Atau Jokowi

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 254 hits
Mantan Ketua Mahkamah Konstitusi Mahfud MD meminta penangkapan Ketua Umum Partai Persatuan Pembangunan Romahurmuziy oleh KPK tidak dikaitkan ke ranah politik Apalagi dikaitkan dengan pemilihan presiden 2019
Ppp Akan Temui Romahurmuziy Tanya Soal Bantuan Hukum Kasusnya

Ppp Akan Temui Romahurmuziy Tanya Soal Bantuan Hukum Kasusnya

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 175 hits
Biasanya proses di KPK itu kita enggak bisa langsung bertemu yang ditetapkan sebagai tersangka Tentu nanti kami akan bicara dulu dengan Mas Rommy apakah beliau memerlukan bantuan hukum dari teman teman di DPP kata Arsul
Bpn Soal Pilpres Jawa Paling Penting Sumatera Sudah Di Tangan

Bpn Soal Pilpres Jawa Paling Penting Sumatera Sudah Di Tangan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 212 hits
Menurutnya BPN masih perlu kerja keras untuk memenangkan suara di pulau Jawa Namun kata Titiek survei internal BPN menunjukkan hasil positif untuk pulau Jawa Dirinya pun optimis suara Prabowo Sandi Indonesia bagian Timur juga meningkat
Titiek Soeharto Soal Kpk Tangkap Ketum Ppp Detik Detik Pemilu Masih Ada Hal Ini

Titiek Soeharto Soal Kpk Tangkap Ketum Ppp Detik Detik Pemilu Masih Ada Hal Ini

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 236 hits
Atas kejadian itu Titiek bersyukur bahwa pihaknya tak melakukan hal tercela Politisi Partai Berkarya itu berharap pihaknya tetap waspada dan berpolitik dengan baik
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh