Adakah Luqman Hakim Perlu Diserap Ke Senior


Minggu ini pemain muda negara, Luqman Hakim berjaya dinobatkan sebagai salah seorang dari 60 pemain remaja terbaik dunia oleh akhbar The Guardian. Artikel ini telah menimbulkan persoalan samada Luqman patut atau tidak diserapkan ke pasukan senior kebangsaan apatah lagi selepas kegagalan skuad negara menumbangkan Vietnam di Hanoi tempohari.
Pelbagai komen dikemukakan di media sosial oleh netizen. Kami di Ligakampung.com berpendapat bahawa belum masanya untuk Luqman berada di skuad senior. Ini antara alasan-alasan yang kami berikan :-
1) Belum bermain dalam Liga kompetitif. Dalam beberapa komen , ada yang membandingkan dengan pemain Thailand Suphanat Muenta. Tetapi perlu diingatkan bahawa Suphanat masih belum bermain untuk skuad senior Thailand dan beliau sebenarnya telah membuktikan kemampuan beraksi di Liga Thailand pada tahun lepas.
Ia berbeza dengan Luqman Hakim yang hanya berada dalam pasukan bawah 19 dan di Akademi Mokhtar Dahari sahaja. Kita belum nampak kemampuan beliau dari segi mental. Perlu diingat persaingan dengan orang lebih berusia bukan semata-mata hanya kepantasan dan skill. Ia menuntut kemampuan mental yang tinggi kerana pemain berusia memiliki pengalaman yang lebih. Pada pendapat kami, elok kiranya beri peluang untuk mendapat pengalaman di Liga Belgium terlebih dahulu.
Mungkin selepas itu, boleh dinilai semula untuk berada dalam skuad senior. Beri beliau peluang dahulu untuk menjadi pemain yang kompetitif. Ada juga yang bandingkan dengan Lionel Messi dan Ronaldo yang telah beraksi di peringkat tertinggi pada usia muda. Perlu diingat, mereka ini diintai oleh jurulatih kebangsaan selepas membuktikan kemampuan di Liga yang kompetitif. Pada kami, jangan hanya menilai berdasarkan prestasi di kejohanan sahaja. Ia belum cukup.
2) Kemampuan fizikal belum diketahui. Meskipun kita akui beliau mempunyai kelajuan, tetapi kita tidak tahu sejauh mana tahap fizikalnya. Pada usia ini memang mereka cukup bersemangat tanpa memikirkan risiko kecederaan. Sekarang ni, seorang pemain muda berbakat, Najmuddin yang juga pelajar Akademi Mokhtar Dahari (AMD) terpaksa berehat panjang akibat kecederaan ACL. Kami tidak mahu perkara ini berlaku pada Luqman.
Perlu diingat, kecederaan seperti ini mampu membunuh karier seseorang pemain. Meskipun ada pemain seperti Brendan Gan yang mempu bangkit selepas kecederaan ACL itu, tapi tak semuanya mampu. Ramai yang tersungkur selepas itu.
Cuba kita ingat kembali beberapa pemain yang pernah menjadi harapan seperti Wan Zack Haikal. Beliau juga adalah pemain harapan sedikit masa dahulu. Kepantasan serta skillnya cukup hebat tetapi kecederaan telah mengugat impian untuk melihat beliau menjadi pemain bertaraf dunia. Begitu juga dengan pemain yang pernah dinobatkan bakal Mokhtar Dahari, iaitu Akmal Rizal Akmal Rakhli. Skill dan kepantasannya memang mengkagumkan pada era tersebut namun kecederaan menyebabkan beliau hanya menjadi pemain biasa sahaja di hujung kariernya.
3) Sekiranya diserapkan ke skuad senior, pasti tekanan yang dihadapi cukup tinggi. Ramai yang ingin melihat beliau melakukan keajaiban. Adakah keajaiban mampu dilakukan secara berseorangan? Agak sukar bagi sukan berpasukan seperti bola sepak ini. Luqman memerlukan sokongan dari semua pihak. Sekiranya beliau tidak dapat bola yang baik, pasti sukar untuk melaksanakan tugas. Dan jika gagal, mungkin tekanan dari penonton akan lebih lagi. Adakah mereka yang mendesak untuk Luqman dimasukkan akan berada di belakangnya hatta bila beliau gagal?
4) Beri masa untuk pemain-pemain muda ini mendapatkan pengalaman. Selain Luqman, pemain-pemain dalam Bawah 23 juga perlu diberikan peluang. Safawi Rasid (22) dan Akhyar Rasid(20) masih muda serta boleh diharapkan.
5) Malaysia nampak ketandusan penyerang tetapi kita masih ada yang boleh diserapkan. Pemain yang pernah mencetuskan sensasi suatu masa dahulu, Rozaimi Abdul Rahman juga boleh dipanggil memandangkan prestasi beliau di JDT 2 agak baik sehingga membantu skuad tersebut menjuarai Piala cabaran 2019. Shahrel Fikri juga mempunyai sentuhan pemusnah begitu juga Syafiq Ahmad. Cuma percaturan Tan Cheng Hoe sahaja untuk memasukkan pemain-pemain ini.
Itu serba sedikit pendapat yang kami kemukakan. Apa pula pendapat anda?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ligakampung.com/blog/adakah-luqman-hakim-perlu-diserap-ke-senior/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

Luqman Hakim Diiktiraf Antara 60 Bakat Muda Terbaik Dalam Dunia Bola Sepak

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 146 hits
Beberapa bulan yang lalu arena sukan bola sepak Malaysia dihidangkan dengan aksi menarik yang dipamerkan oleh skuad Bawah 18 Tahun negara Aksi cemerlang para pemain yang komited sering mendapat pujian rata rata masyarakat Malaysia malah seh...
Sidang Narkoba Nunung Hakim Dengar Kesaksian Polisi Saat Penggerebekan

Sidang Narkoba Nunung Hakim Dengar Kesaksian Polisi Saat Penggerebekan

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 26 hits
Dituturkan saksi AKP Telly saat penggeledahan mencari barang bukti atas dugaan terkait mereka tak menemukan barang bukti sabu Hanya alat seperti bong sedotan yang diduga digunakan untuk mengonsumsi narkoba tersebut
Didakwa Aniaya Hakim Dengan Ikat Pinggang Pengacara Desrizal Ajukan Eksepsi

Didakwa Aniaya Hakim Dengan Ikat Pinggang Pengacara Desrizal Ajukan Eksepsi

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 6 hits
Pengacara Desrizal Chaniago didakwa melakukan penganiayaan kepada dua hakim Jaksa penuntut umum Permana menyebut pengacara Tommy Winata itu menganiaya hakim dengan menggunakan ikat pinggang dan dilakukan dengan sengaja
Hari Ini Pn Jakpus Gelar Sidang Perdana Pengacara Pukul Hakim

Hari Ini Pn Jakpus Gelar Sidang Perdana Pengacara Pukul Hakim

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 17 hits
Pengadilan Negeri Jakarta Pusat hari ini menggelar sidang perdana kasus penganiayaan dilakukan seorang pengacara bernama Desrizal Chaniago terhadap ketua majelis hakim Pengadilan Negeri Jakarta Pusat Sidang rencananya digelar sekitar pukul ...
Menag Lukman Hakim Peran Santri Menghentikan Radikalisme Never Ending

Menag Lukman Hakim Peran Santri Menghentikan Radikalisme Never Ending

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 14 hits
Ini kan proses yang tidak berkesudahan never ending proses karena perubahan masyarakat itu sangat dinamis kata Lukman
Zahirah Macwilson Throwback Gambar First Date Bersama Aiman Hakim Ridza

Zahirah Macwilson Throwback Gambar First Date Bersama Aiman Hakim Ridza

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 105 hits
Alahai cute betul pasangan ni Sis tak sabar nak tengok Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Ridza berada di atas pelamin pada tahun hadapan tau Korang nak tahu tak baru baru ini Zahirah memuatnaik beberapa gambar serta video bersama Aiman Haki...
Setelah Hakim Vonis Bebas Ibu Pengunggah Video Penggal Kepala Jokowi

Setelah Hakim Vonis Bebas Ibu Pengunggah Video Penggal Kepala Jokowi

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 30 hits
Usai mendengar vonis tersebut ibu tiga orang anak itu berjanji akan berhati hati dalam mengunggah dan menyebarkan konten apa pun di media sosial
Usai Vonis Bebas 5 Terdakwa Pembunuh Hakim Di Thailand Tembak Diri Sendiri

Usai Vonis Bebas 5 Terdakwa Pembunuh Hakim Di Thailand Tembak Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 23 hits
Seorang hakim Thailand menembak dirinya sendiri di dalam pengadilan yang penuh sesak setelah memvonis bebas beberapa tersangka pembunuhan Sebelum bunuh diri ia sempat menyiarkan aksinya secara live di Facebook
Fahru Rozi Akan Laporkan Hakim Pn Jaksel Soal Putusan Mulan Jameela Ke Ma Dan Ky

Fahru Rozi Akan Laporkan Hakim Pn Jaksel Soal Putusan Mulan Jameela Ke Ma Dan Ky

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 9 hits
Ia menyebut putusan yang dikeluarkan PN Jaksel melebihi kewenangannya Fahru meyakini bahwa para hakim mengetahui dan mempelajari Undang undang Pemilu namun tetap memaksa menyidangkan persoalan tersebut
Pilu Ajal Mu Cikgu 4 Hari Baru Disedari Meninggal Dibilik

Sesungguhnya Daging Babi Sudah Halal Dimakan

Malaysia Kalahkan Thailand 2 1 Kelayakan Piala Dunia Asia

Kepentingan Penama Kwsp Sijil Mati Surat Nikah Belum Tentu Dapat Keluarkan Simpanan Arwah

Krim Dan Sabun Gelenggang 0103443880

Resepi Popia Cheese Carbonara

Applikasi Mobile Malaysia Untuk Masalah Kereta Anda

Bn Ajak Jangan Undi Bersatu Sebab Tulisan Khat Jawi Apa Kata Pas



Mengapa Stesen Minyak Selalu Terletak Bersebelahan Antara Satu Sama Lain

Kisah Dukun Indonesia yang Menggemparkan Dunia Ahmad Suradji

Biodata Dan Latar Belakang Penyanyi Rap Caprice

5 Perkara Harian Yang Membuatkan Wanita Tidak Subur

5 Negara Dengan Capaian Internet Paling Ketat Dikawal Kerajaan


Cuti Penggal Akhir Persekolahan 2019 Dah Hampir Tiba

Burger King Malaysia Swipe It Flip It Share It

What You Should Know About Wedding Canopy Hire In Klang Valley

Hanya Keajaiban Memungkin Ph Menang Di Tanjung Piai

Perlaksanaan Kempen Zakat Family Oleh Lembaga Zakat Selangor

Pengenalan Zakat Family Kepada Semua Keluarga Muslim Di Selangor