Adakah Doa Ketika Naik Turun Tangga


Dianjurkan Takbir dan Tahmid ketika Naik Turun Tangga? Apakah dianjurkan membaca takbir dan tahmid ketika naik turun tangga di rumah?
Jawab:
Bismillah was shalatu was salamu ‘ala Rasulillah, wa ba’du,
Mengenai anjuran untuk bertakbir ketika melewati jalanan yang naik dan bertasbih ketika melewati jalanan yang turun, disebutkan dalam beberapa hadis. Diantaranya,
[1] Hadis dari Jabir bin Abdillah radhiyallahu ‘anhuma, beliau mengatakan,
كُنَّا إِذَا صَعِدْنَا كَبَّرْنَا وَإِذَا نَزَلْنَا سَبَّحْنَا
Kami para sahabat ketika melewati jalana yang naik, kami bertakbir. Dan ketika melewati jalanan yang turun, kami bertasbih. (HR. Bukhari 2993)
Para sahabat ketika safar, mereka melintasi padang pasir dan daerah yang penuh dengan perbukitan. Sehingga mereka melewati jalanan menaiki bukit atau menuruni lembah.
[2] Keterangan Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, beliau menceritakan,
وَكَانَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- وَجُيُوشُهُ إِذَا عَلَوُا الثَّنَايَا كَبَّرُوا وَإِذَا هَبَطُوا سَبَّحُوا
Nabi ﷺ dan pasukannya apabila melewati jalanan perbukitan yang naik, mereka bertakbir, dan apabila mereka turun, mereka bertasbih. (HR. Abu Daud 2601 dan dishahihkan al-Albani)
Selanjutnya apakah sunah ini juga berlaku ketika naik turun tangga?
Mengejar pahala dengan mengamalkan sunah, memang ciri ahlus sunah.
Sebagaimana dinyatakan dalam bait syair,
أهل الحديث هم أهل الرسول فإن … لم يصحبوا نفسه أنفاسه صحبوا
Ahlu hadis adalah keluarga Rasul.. Kalaupun mereka tidak menyertai jasad beliau, namun mereka menyertai nafas-nafas beliau.
Yang dimaksud nafas beliau adalah hadis-hadis Nabi ﷺ.
Karena itulah, dalam setiap bersikap, ahlus sunah selalu mendasarinya dengan dalil, selama memungkinkan. Sehingga amal mereka diiringi dengan semangat, meniru Nabi ﷺ.
Sufyan at-Tsauri mengatakan,
إِنِ اسْتَطَعْتَ ، أَلا تَحُكَّ رَأْسَكَ إِلا بِأَثَرٍ فَافْعَلْ
Jika kamu bisa tidak menggaruk kepalamu kecuali ada dalilnya, maka lakukanlah. (al-Jami’ li Akhlak ar-Rawi wa Adab as-Sami’, 1/197).
Kembali ke masalah naik turun tangga, apakah dianjurkan membaca takbir dan tasbih?
Ulama berbeda pendapat dalam masalah ini.
[1] Dianjurkan untuk membaca takbir dan tasbih ketika naik turun tangga. Karena bacaan ini dianjurkan untuk setiap kegiatan menaiki sesuatu atau menuruni sesuatu. Termasuk tangga atau eskalator.
[2] Tidak dianjurkan untuk membaca takbir dan tasbih ketika naik turun tangga atau eskalator. Bacaan ini hanya dianjurkan ketika melakukan perjalanan yang melewati jalanan naik atau turun.
Karena tangga di zaman Nabi ﷺ sudah ada. Sebagaimana muadzin di Madinah, mereka naik turun tempat yang tinggi untuk mengumandangkan adzan. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ketika tiba di Madinah pertama kali, juga pernah tidur di lantai dua di rumahnya Abu Ayyub al-Anshari radhiyallahu ‘anhu.
Namun tidak dijumpai riwayat, dimana beliau membaca takbir atau tasbih ketika itu. Beliau tidak mengajarkan hal ini, sebagaimana bacaan yang beliau ajarkan ketika keluar masuk rumah. Sehingga dzikir ini hanya berlaku untuk mereka yang melewati jalanan naik atau jalanan turun, bukan semua kegiatan naik turun.
Imam Ibnu Utsaimin ditanya mengenai hal ini, apakah takbir dan tasbih ketika naik dan turun itu khusus untuk safar atau berlaku juga ketika naik turun tangga?
Jawaban beliau,
” كان النبي صلى الله عليه وسلم في أسفاره إذا علا صَعداً كبر، وإذا نزل وادياً سبح، وذلك أن العالي على الشيء قد يتعاظم في نفسه، فيرى أنه كبير، فكان من المناسب أن يكبر الله عز وجل فيقول: الله أكبر، وأما إذا نزل فالنزول سفول فناسب أن يسبح الله عز وجل عند السفول، هذه هي المناسبة
Nabi ﷺ ketika beliau safar, jika beliau melewati jalanan yang naik, maka beliau bertakbir. Dan jika menuruni lembah, beliau bertasbih. Karena ketika seseorang berada di posisi yang tinggi, terkadang orang merasa tinggi jiwanya, sehingga dia merasa besar. Karena itu, dzikir yang sesuai adalah mengagungkan Allah dengan membaca Allahu akbar. Sementara ketika turun, maka dia merendah, sehingga dzikir yang lebih sesuai adalah bertasbih.
Kemudian beliau melanjutkan,
ولم ترد السنة بأن يفعل ذلك في الحضر، والعبادات مبنية على التوقيف، فيقتصر فيها على ما ورد، وعلى هذا فإذا صعد الإنسان الدرجة في البيت فإنه لا يكبر، وإذا نزل منها فإنه لا يسبح، وإنما يختص هذا في الأسفار” . انتهى من (لقاءات الباب المفتوح 3/102).
Dan tidak dijumpai dalam dalil yang shahih, beliau melakukan itu ketika safar. Sementara ibadah dibangun di atas prinsip mengikuti dalil. Sehingga harus sesuai riwayat yang ada. karena itu, ketika seseorang naik tangga di rumah, maka dia tidak dianjurkan untuk membaca takbir. Demikian pula ketika turun, tidak dianjurkan untuk bertasbih. Namun ini khusus ketika safar. (Liqa’ al-Bab al-Maftuh, vol. 3/102).
Demikian, Allahu a’lam.
Dijawab oleh Ustadz Ammi Nur Baits (Dewan Pembina Konsultasisyariah.com)
Anda bisa membaca artikel ini melalui aplikasi Tanya Ustadz untuk Android.
Download Sekarang !!
Dukung Yufid dengan menjadi SPONSOR dan DONATUR.
REKENING DONASI : BNI SYARIAH 0381346658 / BANK SYARIAH MANDIRI 7086882242 a.n. YAYASAN YUFID NETWORK KONFIRMASI DONASI hubungi: 087-738-394-989

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://konsultasisyariah.com/34558-adakah-doa-ketika-naik-turun-tangga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahy Semua Harga Bahan Pokok Naik Yang Turun Harga Diri

Ahy Semua Harga Bahan Pokok Naik Yang Turun Harga Diri

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 226 hits
Naiknya harga harga bahan pokok pasar bahan pokok BBM yang turun apa Yang turun harga diri kita kata AHY dihadapan para para pedukung di Lapangan Sidolig Kota Bandung Jawa Barat Kamis
Baca Doa Ini Untuk Hilangkan Rasa Mengantuk Ketika Memandu Dan Elak Kecelakaan

Baca Doa Ini Untuk Hilangkan Rasa Mengantuk Ketika Memandu Dan Elak Kecelakaan

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 630 hits
Cuba sekolah sudah bermula Ibu bapa yang sudah lama merancangan untuk bawa anak berjalan jalan pasti akan mengambil cuti tahunan yang lebih lama Alang alang cuti sekolah seminggu mestilah hendak bercuti ke tempat yang lebih jauh Tak bestlah...
Tokoh Nu Pimpin Doa Ceo Arema Naik Panggung Kampanye Jokowi Di Malang

Tokoh Nu Pimpin Doa Ceo Arema Naik Panggung Kampanye Jokowi Di Malang

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 254 hits
Acara diawali dengan menyanyikan lagu kebangsaan Indonesia Raya dan dilanjutkan pembacaan doa dan sambutan panitia pelaksana Doa dipimpin oleh Tokoh Nahdlatul Ulama yang juga Ketua PW NU Jawa Timur KH Marzuki Mustamar
Doa Ketika Hendak Duduk Di Toilet Untuk Buang Hajat

Doa Ketika Hendak Duduk Di Toilet Untuk Buang Hajat

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 277 hits
Selain dianjurkan berdoa sebelum masuk kamar WC juga kita dianjurkan untuk berdoa ketika hendak duduk di toilet untuk buang hajat Dalam kitab al Du a Imam Thabrani membuat bab dengan judul Al Qaul inda raf is tsaub li al julusi ala al khola...
Amalkan 3 Doa Ini Dalam Solat Ketika Sujud Terakhir Insya Allah Besar Manfaatnya

Amalkan 3 Doa Ini Dalam Solat Ketika Sujud Terakhir Insya Allah Besar Manfaatnya

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 665 hits
Sujud membawa maksud perbuatan meletakkan dahi hidung kedua dua telapak tangan kedua dua lutut dan kedua dua perut anak jari jari kaki pada keadaan serentak di lantai dengan tujuan tertentu kerana Allah S W T pada waktu dan masa masa terten...
Berat Anak Naik Perlahan Apakah Resipi Yang Boleh Tambah Berat Anak Konsepnya Perlu Ada Pertambahan Kalori

Berat Anak Naik Perlahan Apakah Resipi Yang Boleh Tambah Berat Anak Konsepnya Perlu Ada Pertambahan Kalori

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 447 hits
Ibu mana yang tidak risau jika anak kurang selera makan menolak makanan dan berat badan anak tidak bertambah malah berkurang Apakah resipi yang boleh menambahkan berat badan anak Rungsing betul mama dibuatnya Perkongsian ini khas untuk ibu ...
Naik Beca Ke Chinatown Turtle Alley Restoran Singgang Budu Di Kuala Terengganu

Naik Beca Ke Chinatown Turtle Alley Restoran Singgang Budu Di Kuala Terengganu

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 760 hits
Hello pembaca kesayangan Misz ella baru pulang dari negeri Terengganu mengikuti trip Ekspressi Media 2019 anjuran Tourism Malaysia bersama kawan kawan Terengganu sebenarnya adalah antara negeri yang paling Misz ella suka sebab arwah Tok Aya...
Naik Pesawat Di Pertunjukan Lima 2019 Ramai Kagum Dengan Keberanian Fara Fauzana

Naik Pesawat Di Pertunjukan Lima 2019 Ramai Kagum Dengan Keberanian Fara Fauzana

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 293 hits
unable to retrieve full text content Baru baru ini personaliti TV Fara Fauzana berpeluang merasai pengalaman 8216 terbang 8217 dengan pesawat Extra 300L yang juga merupakan salah satu pesawat pasukan aerobatik di pertunjukan LIMA 2019 Bekas...
Secuil Gambaran Kerasnya Hidup Di Jakarta Dari Perjuangan Ibu Hamil Yang Setiap Hari Naik Kereta

Secuil Gambaran Kerasnya Hidup Di Jakarta Dari Perjuangan Ibu Hamil Yang Setiap Hari Naik Kereta

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 304 hits
Jakarta menurut saya tempat menemukan banyak cerita menarik dari manis pahitnya pengalaman hidup yang ada
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Jangan Pandang Belakang 2

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Mahkamah Benar Isteri Imran Khan Jalani Hukuman Di Penjara

Bella Astillah Enggan Layan Permohonan Maaf Ruhainies Mahu Fokus Kes Cerai Amp Kerjaya

Waspada Panggilan Telefon Sindiket Penipuan Yang Menyamar Sebagai Pegawai Nsrc