Ada Yang Goyang Dengan Melayu Dap


 
Pada  2020oleh Ghafar NSOleh Ghafar NS
Sejak kebelakangan ini cybertroopers dan mereka yang tidak suka DAP sering meninggalkan komen berbunyi, “DAP jual muka Melayu” atau “DAP guna Melayu”.
Dua jenis komen yang berbunyi iri kerana makin ramai wajah pimpinan Melayu dalam DAP. Barangkali bimbang kerana komen berbaur fitnah berbunyi “DAP anti-Melayu” atau “DAP rasis” tidak lagi relevan selepas ini.
Masakan tidak, semakin hari Melayu makin percaya dengan DAP apabila menyedari, naratif buruk dan memalitkan hal negatif padanya.
Sejak diawal penubuhannya pada 1966, DAP sememangnya mempunyai ahli berbilang bangsa, sama seperti Gerakan, PKR mahupun Warisan.
Mungkin tidak ramai yang tahu, pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1969, DAP telah mengetangahkan 10 calon Melayu dan dua daripada mereka berjaya menjadi Adun.
Sedangkan UMNO, MIC dan MCA adalah tiga parti berasaskan kaum di negara ini. Tapi jarang kita dengar tiga parti ini dikatakan sebagai Parti Rasis, Parti Melayu, Parti Cina atau Parti India seperti mana DAP.
Naratif buruk dengan menggambarkan DAP sebagai parti rasis atau komunis adalah naratif lapuk Barisan Nasional (BN) khususnya untuk mengaburi mata rakyat akan kemajmukan DAP, sekaligus mengangkat semangat Malaysia sebagai sebuah negara berbilang bangsa.
Tohmahan dan fitnah yang sengaja dibesar-besarkan membuatkan masyarakat Melayu kebanyakannya takut pada DAP. Ini hasil daripada serangan rejim UMNO-BN yang menanam racun pada pemikiran rakyat melalui pengawalan media massa.
Namun, sejak kebelakangan ini dapat dilihat, pemimpin Melayu dalam DAP semakin yakin dan berani ke hadapan, aktif mematahkan fitnah, cacian dan naratif negatif yang cuma ditempelkan pada DAP.
Antara mereka yang kini dilihat aktif di media massa dan media sosial dalam mematahkan naratif jahat tentang DAP adalah, Adun Dusun Tua, Edry Faizal Eddy Yusof; Adun Ketari, Young Syefura Othman; Ahli Parlimen Raub, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji dan Adun Paloh; Sheikh Umar Baghrib Ali.
Malah, ahli Melayu DAP yang lain seperti Setiausaha Publisiti DAP Wanita Johor, Marina Ibrahim dan AJK DAPSY Damansara, Aliya Ashiqin dilihat giat mempromosikan DAP untuk semua masyarakat Malaysia tidak mengira kaum dan agama.
Ini menjadi petanda baik dalam politik di Malaysia. Namun, jelas perubahan positif ini tidak disenangi dan ada yang mengambil kesempatan dengan mengatakan bahawa “DAP guna Melayu”.
Susah hatikah UMNO-PAS jika DAP lebih majmuk daripada mereka? Panas sangatkah punggung mereka sampai tak sudah-sudah menabur fitnah, lalu lupa bahang neraka?
Orang kata benci biarlah berpada-pada. Kebencian UMNO-PAS pada DAP kadang-kadang tak boleh diterima logik akal. Contohnya, pelantikan Sheikh Umar sebagai ahli lembaga pemegang amanah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) mendapat tentangan hebat pada awal tahun 2019, hanya kerana beliau daripada parti DAP.
Mereka yang menentang seolah-olah tidak dapat berfikir bahawa agama dan parti politik adalah dua entiti berbeza. Beliau dilantik kerana merit, kelayakan dan pengalamannya. Malah, latar belakang agamanya juga sangat kukuh. Tapi, kerana benci dan iri terhadap Melayu dalam DAP, mereka jadi buta hati.
Tidak mustahil lima atau 10 tahun lagi, akan lebih ramai belia Melayu bakal turut bersama DAP dalam perjuangan ke arah Malaysia yang ebih baik dan bersatu-padu tanpa prejudis. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/ada-yang-goyang-dengan-melayu-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Umno Bersekongkol Dengan Adun Dap Jatuhkan Mb Melayu Islam

Adun Umno Bersekongkol Dengan Adun Dap Jatuhkan Mb Melayu Islam

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 187 hits
DINAMIKA POLITIK DI PERAK TAK MUSTAHIL DIPANJANGKAN KE PARLIMEN1 Hari ini DUN Perak telah melakukan undi percaya terhadap Menteri Besarnya dan keputusan tolak 48 berbanding terima 10 telah diputuskan Ini bermakna DS MB atau dikenali sebagai...
Dap Berjiwa Besar Bukan Anti Melayu Sokong

Dap Berjiwa Besar Bukan Anti Melayu Sokong

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 217 hits
FAZLI RADZIDengan jumlah 16 kerusi Dewan Undangan Negeri iaitu kedua tertinggi di Perak DAP negeri memutuskan untuk menjalin kerjasama dengan Umno Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata langkah tersebut bagi membentuk kerajaan berbilang k...
Umno Bergabung Dengan Dap Ini Jawapan Najib

Umno Bergabung Dengan Dap Ini Jawapan Najib

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 197 hits
Saya tak faham kenapa ada yang tuduh UMNO gabung dengan DAP padahal UMNO adalah satu satunya parti dalam kerajaan pemerintah hari ini yang tidak pernah ada sejarah berpakat dengan DAP Yang paling kuat diserang DAP tiap tiap hari UMNO dan Na...
Pemimpin Dap Pkr Amanah Selesai Mengadap Sultan Perak

Pemimpin Dap Pkr Amanah Selesai Mengadap Sultan Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 231 hits
Ketiga tiga pemimpin parti dalam Pakatan Harapan Perak sudah memasuki Istana Kinta untuk menghadap Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Pengerusi DAP Perak yang juga Adun Aulong Nga Kor Ming tiba bersama Pengerusi PKR Perak Farhash Wa...
Kedah Mb Accuses Mic Dap Of Fanning Racial Religious Sentiments

Kedah Mb Accuses Mic Dap Of Fanning Racial Religious Sentiments

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 269 hits
Kedah Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor has accused MIC and DAP of fanning racial and religious sentiments over the demolition of a Hindu temple in the state which he said had nothing to do with his party PAS He also told his critics not...
Why Are The Dap People Are Lying About Nik Aziz

Why Are The Dap People Are Lying About Nik Aziz

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 228 hits
Tok Guru Nik Aziz was never the PAS President as DAP alleges A DAP MP and an Indian based NGO have questioned the silence of the federal government and senior PAS leaders over comments by Kedah Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor over a pu...
Umno Dap Teori Konspirasi Vs Realiti

Umno Dap Teori Konspirasi Vs Realiti

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 255 hits
A KADIR JASIN1 Pada jam 9 28 pagi 4 Disember saya terima mesej WhatsApp dari seorang sahabat kepercayaan Ketua Pembangkang Parlimen Anwar Ibrahim berbunyi Kerajaan PN Perak jatuh hari ni 2 Saya balas jam 9 57 pagi Jatuh kepada siapa Umno de...
Kedah Mb Demolishing Temples To Divert From His Claim Of Rm43t In Mineral Deposits Says Dap Rep

Kedah Mb Demolishing Temples To Divert From His Claim Of Rm43t In Mineral Deposits Says Dap Rep

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 217 hits
Bagan Dalam assemblyman Satees Muniandy alleged that Kedah Mentri Besar Muhammad Sanusi Md Nor was being provocative on purpose as the latter wanted to draw attention from his claim this week that mineral deposits worth RM43 trillion had be...
Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Fiersa Besari April Chord

Moh Assures To Disclose Aefi Data Of Covid Vaccines

A Glimpse Into Malaysia S High Profile Graft Cases And Macc S Success Rate In Netting The Sharks

Sanusi Sesuai Semua Suasana

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot