Ada Percubaan Jadikan Pnb Gravy Train




A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger.
Zeti dan Abdul Jalil: Jadi mangsa kerana bongkar keburukan  KALAU orang Melayu kenal diri dan mengamalkan ciri-ciri bangsa dan agama mereka maka jadilah mereka insan yang unggul, iaitu seorang yang berbudi kerana dia Melayu dan beriman kerana dia Muslim.
Insan budiman kerana berbudi dan beriman.
Tetapi maaf cakaplah kalau saya ulang sebut bahawa sangat banyak Melayu hari ini yang palsu budi dan imannya.
Bangsa sekadar slogan politik dan agama bahan peragaan untuk dihebahkan melalui tampalan media sosial.
Walaupun semakin ramai Melayu berpendidikan tinggi tetapi ramai tidak kenal diri. Mereka menjadi hamba kepada kejahilan dan kemiskinan, feudalisme dan kebergantungan.
Akibatnya banyak usaha murni untuk membawa kebaikan kepada bangsa Melayu dan agama Islam, khususnya dan negara, amnya bukan saja menjadi sia-sia malah ditentang habis-habisan.
Cerita Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dinyahkan daripada jawatan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas dan Abdul Jalil Rasheed daripada kerusi yang sama di Permodalan Nasional Berhad (PNB) adalah petanda kehilangan budi dan iman orang Melayu.
Orang Melayu yang diuar-uarkan sebagai sabar dan bertolak ansur sedang dihasut supaya mengamuk atas nama maruah Melayu dan pemerintahan Melayu-Islam.
Dendam Neo-Kleptokrasi
Maka ahli profesional dan eksekutif Melayu taraf dunia yang dilantik oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) – yang ada DAP di dalamnya – untuk membersihkan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) daripada korupsi elit politik era kleptokrasi Umno-Barisan Nasional telah dan sedang dibuang secara sistematik.
Kalau kerajaan Umno-BN zaman kleptokrasi Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak korup dan hegemonik, kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin adalah semberono (reckless) dan pendendam (vengeful).
Lebih malang bagi ahli profesional Melayu, kaki pukul (hatchetman) yang dihantar untuk membelasah mereka adalah teknokrat Melayu sendiri.
Maaf cakaplah kalau saya kata bahawa dalam konteks ini, Menteri Kewangan, Senator Tengku Zafrul Abdul Aziz, perlu menilai dirinya sendiri kerana besar kemungkinan beliau kini menjalankan peranan itu.
Ini adalah kerana sebagai Menteri Kewangan beliau mempunyai kuasa yang amat luas ke atas GLIC dan GLC. Siapa lagi kalau bukan beliau yang memecat ahli profesional Melayu dan membawa masuk ahli politik sebagai pengerusi dan ahli lembaga pengarah?
Wan Zulkiflee ditunjukkan pintu keluar kerana mempertahankan hak Petronas daripada dijadikan pertaruhan dalam perjudian politik Muhyiddin untuk mendapat sokongan elit politik Sarawak dan mungkin juga selepas ini, Sabah. 
Dua buah negeri Borneo ini adalah pengeluar utama minyak dan gas di mana peranan Petronas adalah besar.
Abdul Jalil, anak pegawai imigresen dari Raub, Pahang telah berjaya dihambat keluar daripada PNB atas alasan keraguan mengenai persekolahannya – beza di antara London School of Economics & Politics (LSE) dan University of London. Beliau meletakkan jawatan hari ini.
Isu persekolahan beliau hanyalah alasan. Kalau pihak berkuasa pasaran modal di Singapura, Hong Kong dan United Kingdom yang lebih tinggi piawaiannya boleh memberi lesen kepada Abdul Jalil mengapakah tiba-tiba persekolahan beliau menjadi isu kepada Muhyiddin dan Zafrul serta budak-budak mereka?
Mengapa ia menjadi isu kepada Suruhanjaya Sekuriti (SC) sekarang apabila ia telah meluluskan permohonan beliau pada bulan September lalu?
Jumpa Najis
Jawapannya adalah Abdul Jalil dan Pengerusi baru PNB, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, telah mula menemui dan mengambil tindakan ke atas pelaburan-pelaburan PNB yang meragukan dan bermasalah.
Di sini, saya mengutuk sekeras-kerasnya usahawan Melayu yang berjaya kerana bantuan kerajaan, termasuk melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) tetapi masih bergantung kepada kerajaan dan menjadikan PNB “gravy train” mereka.
Saya kenal ramai daripada mereka. Malah saya kenal ibu bapa mereka. Saya menulis seawal tahun 1980-an tentang bagaimana ibu bapa mereka mendapat kontrak dan konsesi di bawah DEB.
Sehingga ini, saya telah berjaya mendapat maklumat mengenai dua atau tiga kes yang mungkin menjadi punca tercetusnya usaha untuk menyingkirkan Abdul Jalil. Satu mengenai pembelian tanah dan satu lagi mengenai pelaburan dalam kegiatan minyak dan gas.
Saya akan menyebut hanya satu kes dulu kerana ia sudah pun dibincangkan secara meluas sejak 2017 lagi. Yang lain itu, tunggu dulu. Kita tengok apa pengganti Abdul Jalil akan buat.
Kes ini adalah berkaitan penjualan sebidang tanah kerajaan seluas 19.14 ekar berhampiran Istana Negara kepada Jakel Land Sdn Bhd dengan harga RM646 juta atau 22 peratus di bawah harga yang diiklankan.
Kita semua tahu bahawa Jakel adalah syarikat anak emas zaman Mohd Najib. Baru-baru ini ia menjadi berita besar apabila salah seorang adik beradiknya menuduh “orang Melayu tak pandai baca”.
Apa kena mengena Jakel dengan PNB? Jakel Land Sdn Bhd adalah perkongsian sama rata di antara Jbiz Development Sdn Bhd (mewakili Jakel) dengan Symphony Life Bhd dan PNB.
Yang menjadi masalah dan persoalan adalah mengapa hanya PNB yang mengeluarkan lebih banyak duit untuk bayar harga tanah tersebut sedangkan nisbah pegangan saham sama iaitu masing-masing 33.3 peratus. Nampak seolah-oleh peranan Jakel cuma mendapatkan kebenaran membeli tanah dan Symphony menjadi pemaju.
Saya dimaklumkan yang PNB telah memberi “pinjaman” RM225 juta kepada syarikat usaha sama itu. Keseluruhan jumlah yang ditanggung oleh PNB adalah RM250 juta manakala Symphony dan Jakel hanya mengeluarkan RM25 juta setiap satu.
Jakel mendakwa dirinya 100 peratus Bumiputera. Kepala empayar adik-beradik ini ialah Datuk Mohamed Faroz Mohamed Jakel.
Mohamed Feroz saudagar nombor satu JakelSymphony pula adalah syarikat senaraian Bursa Malaysia yang dimiliki oleh Tan Sri Azman Yahya yang terkenal sebagai Pengarah Urusan Danaharta zaman krisis ekonomi Asia 1997-98.
Diura-urakan yang Ahmad Zulqarnain dari Khazanah Nasional Berhad akan mengambil tempat Abdul Jalil. Beliau pernah bekerja di bawah Azman di Symphony (dulunya Bolton Bhd) dan Danaharta.
Azman adalah salah seorang ahli lembaga Pengarah Khazanah yang dilantik oleh Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak ketika menjadi Perdana Menteri merangkap Pengerusi Khazanah.
Peralat PNB
Bagi usahawan Bumiputera yang cuba memperalatkan PNB dengan melobi Muhyiddin dan Zafrul supaya memecat Abdul Jalil atau bertindak dengan cara yang menguntungkan mereka, saya kata "sialan kamu".
Tidak cukup lagikah apa yang kamu dan ibu bapa kamu dapat daripada kerajaan sehingga mahu memperkudakan PNB?
PNB adalah instrumen DEB yang bertujuan memberi peluang kepada Bumiputera miskin memiliki sebahagian kecil kekayaan negara. Itu pun mereka hendak “pelekoh” juga?
Kesimpulannya, kalau inilah cara kerajaan Melayu-Islam PN mempolitikkan GLIC dan GLC, kesudahannya hanya profesional dan eksekutif yang tidak berjiwa rakyat dan “mediocre” saja akan bersedia bekerja dengannya.
Dewan Bahasa mentakrifkan “mediocre” sebagai “tidak berapa baik”.
Cuma satu saja. Kita bernasib kerana keadaan tidak seperti dahulu lagi. Kerajaan dan pesekongkolnya tidak selamat lagi bersembunyi di belakang tembok kuasa, undang-undang dan kerahsiaan.
Media sosial telah memberikan rakyat jelata kuasa untuk memperkasakan mahkamah pendapat umum – the court of public opinion – untuk melawan kerajaan kleptokrasi baru ini.
Namun saya masih ada sedikit keyakinan bahawa masih ada sebilangan kecil melayu profesional yang tidak sanggup menjadi tali barut kepada pencuri dan penyangak kerana di sanubadi mereka tersemat nilai murni untuk melakukan kebaikan kepada negara dan rakyat jelata.
Wallahuaklam. Terima Kasih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/06/ada-percubaan-jadikan-pnb-gravy-train.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sc Waiting For Pnb S Response To Discrepancies In Ex Chief Executive S Qualification

Sc Waiting For Pnb S Response To Discrepancies In Ex Chief Executive S Qualification

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 222 hits
The Securities Commission Malaysia said it has received confirmation of discrepancies with regards to former Permodalan Nasional Berhad chief executive Abdul Jalil Rasheed s academic qualifications and work experience In a statement the SC ...
Report Azman Mokhtar Slated To Replace Zeti As Pnb Chairman

Report Azman Mokhtar Slated To Replace Zeti As Pnb Chairman

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 341 hits
Former Khazanah Nasional managing director Tan Sri Azman Mokhtar is leading the nomination for the next Permodalan Nasional Bhd chairman business daily Focus Malaysia reported today quoting anonymous sources The report said this is conditio...
Kemunculan Dan Pengakhiran Ketua Eksekutif Pnb Penuh Misteri

Kemunculan Dan Pengakhiran Ketua Eksekutif Pnb Penuh Misteri

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 473 hits
Kemunculan Jalil sebagai Ketua Eksekutif PNB penuh misteri apabila Tun Dr Mahathir selaku PM dan pengerusi kepada Yayasan yang memantau PNB seolah tidak termaklum dengan pengisian jawatan yang sungguh penting dalam pembangunan ekonomi Bumip...
Jalil Perlu Pulangkan Gaji Lumayan Di Pnb Dan Zeti Perlu Letak Jawatan

Jalil Perlu Pulangkan Gaji Lumayan Di Pnb Dan Zeti Perlu Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 1015 hits
Lembaga Pengarah Permodalan Nasional Berhad pada Isnin 15 Jun 2020 mengumumkan bahawa mereka telah menerima peletakan jawatan Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Jalil Rasheed Peletakan jawatan Jalil sudah dihidu sejak Sabtu lepas ketika ...
Maklumat Akademik Dan Pengalaman Kerja Bekas Ceo Pnb Bercanggah

Maklumat Akademik Dan Pengalaman Kerja Bekas Ceo Pnb Bercanggah

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 395 hits
SURUHANJAYA Sekuriti Malaysia masih lagi menantikan maklum balas daripada Permodalan Nasional Bhd berhubung percanggahan dalam serahan maklumat syarikat bagi pelantikan bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan itu Baru baru ini suruhanja...
Kemaman Jadikan Rumah Tumpangan Tempat Pembungkusan Dadah Lima Lelaki Ditahan Polis

Kemaman Jadikan Rumah Tumpangan Tempat Pembungkusan Dadah Lima Lelaki Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 340 hits
Polis menahan lima lelaki yang menjadikan rumah tumpangan sebagai tempat membungkus dan mengedar dadah dalam tiga serbuan di daerah Kemaman pada hari Sabtu dan awal pagi semalam Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Hanyan Ramlan berkata kesemua ...
Pnb Siasat Percanggahan Berkait Kelayakan Pengalaman Kerja Bekas Ketua Eksekutif

Pnb Siasat Percanggahan Berkait Kelayakan Pengalaman Kerja Bekas Ketua Eksekutif

papar berkaitan - pada 20/6/2020 - jumlah : 319 hits
Semalam SC berkata ia dimaklumkan terdapat percanggahan dalam serahan maklumat PNB berhubung kelayakan akademik dan pengalaman kerja bekas ketua eksekutifnya
Pnb Masih Belum Jawab Isu Kelayakan Akademik Cucu Saudara Mahathir

Pnb Masih Belum Jawab Isu Kelayakan Akademik Cucu Saudara Mahathir

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Suruhanjaya Sekuriti masih belum menerima penjelasan daripada Permodalan Nasional Berhad berhubung percanggahan kelayakan akademik dan pengalaman kerja bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulannya Abdul Jalil Rasheed Dalam ke...
Pnb Ceo Resignation A Shocking News To Everyone

Pnb Ceo Resignation A Shocking News To Everyone

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 356 hits
RESIGNATION of Jalil Rasheed came as a shocking news to many of us especially young Malaysians who look up to him since his appointment as the PNB CEO A much needed young face in the world of corporate relics Jalil is an inspiration for man...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur