Ada Pengikut Setia Punca Angkuh





Amalan nasihat menasihati adalah salah satu cara memperkuatkan persaudaraan Islam. Malangnya ada pihak yang menganggap sebaliknya, berpunca kurang penghayatan ajaran Islam. 


Pentingnya amalan nasihat menasihati dijelaskan Allah dalam firman-Nya bermaksud: “Dan hendaklah ada antara kamu puak yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik serta melarang daripada segala yang buruk, dan mereka yang bersifat demikian  ialah orang yang berjaya.” - (Surah Ali Imran, ayat 103).


Tentulah amat menyedihkan jika ada ulama dan berkuasa yang melenting jika ditegur. Sikap angkuh dan bermegah dengan kedudukan mendorong sikap sedemikian. Golongan ini merasa diri mereka terlalu mulia, tambah-tambah lagi ramai pengikut setia yang taksub membabi buta mengiyakan setiap apa yang dikatakan atau dilakukan. 


Sesungguhnya orang yang ditegur harus mengucap syukur dan berterima kasih kerana dia dicegah daripada terus melakukan perbuatan salah. Malah, jika dirasakan tidak mampu terus menjadi pemimpin, dia akan meletak jawatan dan memberi peluang kepada orang lebih layak.


Islam bukan sekadar dipercayai, tetapi lebih penting ialah dihayati dan diamalkan. Islam adalah nasihat dan pedoman untuk semua.


Rasulullah pernah bersabda bermaksud: “Agama itu nasihat.” Lantas para sahabat bertanya: “Untuk siapa?” Lalu Rasulullah meneruskan sabda: “Untuk Allah, untuk kitab-Nya, untuk rasul-Nya, untuk pemimpin orang Islam dan untuk umat Islam semuanya.” - (Hadis riwayat Muslim). 


Daripada pengertian hadis itu, nasihat bagi Allah bermaksud beriman kepada Allah dan mengagungkan kebesaran-Nya. Nasihat bagi kitab-Nya pula menyuruh agar menjadikannya pedoman hidup. Manakala nasihat bagi pemimpin pula bermaksud menjadikan pemimpin sebagai tempat meminta nasihat, bantuan dan segala mendatangkan kebaikan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/03/hjt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Punca Kenapa Makin Ramai Anak Muda Kena Slipped Disc 1 Selalu Memandu Kenderaan

5 Punca Kenapa Makin Ramai Anak Muda Kena Slipped Disc 1 Selalu Memandu Kenderaan

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 298 hits
Tentu ramai yang pernah dengar tentang slipped disc Ada yang menyebutnya sebagai tulang belakang bengkok menjadi seperti bentuk S jika lambat mendapatkan rawatan Pengidap biasanya akan merasa kebas di bahagian tangan leher dan kaki selain k...
Kerajaan Bn Punca Kerugian Khazanah Nasional

Kerajaan Bn Punca Kerugian Khazanah Nasional

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 273 hits
Kerajaan BN Punca Kerugian Khazanah Nasional Kerugian dialami Khazanah Nasional Bhd berpunca daripada pelaburan dibuat kerajaan terdahulu sebelum Pakatan Harapan mengambil alih pemerintahan Menteri Hal Ehwal Ekonomi berkata kerugian terbesa...
Atap Asbestos Mungkin Punca Kanser Mesothelioma

Atap Asbestos Mungkin Punca Kanser Mesothelioma

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 437 hits
Atap Asbestos Mungkin Punca Kanser Mesothelioma Lihat kawasan rumah anda Selalu kan anda nampak atap bumbung ini di kawasan rumah anda Ianya juga bersepah di tepi jalan tempat pembuangan sampah dan kadang kadang di taman permainan kanak kan...
Takiyudin Berbohong Punca Clare Dedah Cek Pembayaran

Takiyudin Berbohong Punca Clare Dedah Cek Pembayaran

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 342 hits
Pasukan Hadi asalnya tawar bayaran tunai Americk Seorang bos syarikat berkaitan kerajaan merupakan pengantara dalam mengendalikan urusan bayaran antara Editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang dakwa Pegu...
Punca Rumah Kita Tidak Dikunjungi Malaikat Rahmat Rileks Media

Punca Rumah Kita Tidak Dikunjungi Malaikat Rahmat Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 316 hits
Inilah di antara kebaikan atau faedah rumah yang dimasuki Malaikat Rahmat Oleh itu setiap orang mukmin hendaklah sentiasa memelihara tiap tiap perkara yang boleh mendekatkan dan memudahkan Malaikat Rahmat sentiasa memasuki rumah kita Sebali...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib