Acid Folic 6 Manfaat Untuk Wanita Merancang Kehamilan Dan Wanita Hamil


Jangan makan acid folic! Nanti gemuk, betul ke ? Acid folic adalah vitamin B9 merupakan vitamin mudah larut dalam air yang mana terdapat dalam sayuran hijau pekat, seperti brokoli, sayur bayam, kangkung dan kurma. Vitamin B9 memainkan peranan yang besar dalam menjaga kesihatan tubuh serta memastikan fungsi badan berjalan dengan lancar serta proses pembentukan sel dan DNA.
Selain itu vitamin B9 juga berfungsi untuk menyokong pembentukan awal janin terutamanya untuk mencegah berlakunya kecacatan tabii pada bayi. Dalam artikel ini, admin akan kongsikan lebih lanjut mengenai acid folic serta manfaat dan kepentingan dalam memastikan kesihatan janin.
Amalkan Acid Folic : Binaan Sel, Pembentukan Sempurna dan Mencegah Kecacatan! Apakah itu acid folic? Acid folic ataupun folik asid merupakan salah satu komponen vitamin B9 (folate) yang digunakan oleh tubuh badan, untuk penghasilan sel-sel baharu. Acid folic ini tidak terhasil secara semula jadi dan kebanyakan disediakan dalam bentuk supplement serta diperkaya dalam makanan. Contohnya: roti, bijirin pasta dan juga nasi.
Jadi, apa kebaikan acid folic terutamanya untuk ibu mengandung? Asid folik ini penting dalam penghasilan sel darah merah, dan juga sel-sel lain dalam tubuh badan seperti kuku, rambut, kulit, saraf dan juga otak.
Manfaatnya : untuk kesihatan anda dengan acid folic, Pembinaan, kesuburan dan Perlindungan Janin. 1. Acid folic : untuk wanita hamil dan merancang kehamilan Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Obstetrics and Gynaecology Canada menggariskan bahawa pengambilan acid folic sebelum dan semasa awal kehamilan mengurangkan risiko cacat pada janin termasuk pada otak bayi (anencephaly) dan tulang belakang (spina bifida). Kajian ini menekankan kepentingan acid folic dalam pemeliharaan kesihatan sebelum dan semasa kehamilan bagi wanita.
Oleh itu, kebanyakan doktor sarankan pengambilan 400 mikrogram asid folik setiap hari bagi wanita yang merancang kehamilan dan dalam tempoh awal kehamilan. Asid folik adalah nutrien yang selamat biasanya tidak menyebabkan kesan sampingan yang serius, walau bagaimanapun sebaiknya berbincang dengan doktor mengenai pengambilan dos yang di sarankan.
2. Asid folic : Kesuburan wanita Folik asid memainkan peranan yang penting dalam meningkatkan kesuburan wanita. Kajian menunjukkan bahawa folik asid membantu meningkatkan peluang kehamilan. Oleh itu pengambilan folik asid sebelum kehamilan dapat menjaga keseimbangan hormon dan kitaran haid yang sihat yang keduanya penting dalam meningkatkan kesuburan.
Pakar kesihatan sentiasa sarankan folik asid kepada wanita yang merancang kehamilan atau yang ingin meningkatkan kesuburan.
3. Asid folic : Mengurangkan risiko sumbing pada bayi Kebanyakan kes sumbing berlaku dalam tempoh awal kehamilan ketika saraf bayi sedang berkembang. Oleh itu, pengambilan folik asid sebelum kehamilan pada trimester pertama amat penting. kajian menunjukkan bahawa pengambilan asid folik secara berkala sebelum dan semasa awal kehamilan dapat mengurangkan risiko sumbing terutama tulang belakang dan sumbing mulut, kepala sehingga 70%.
Dengan kesedaran akan kepentingan asid folik dan pengambilannya yang mencukupi sebelum dan semasa kehamilan ibu dapat mengurangkan risiko sumbing pada bayi serta memberi peluang kepada bayi untuk berkembang secara sihat tanpa kecacatan saraf yang boleh dicegah.
4. Asid folic : Mengurangkan komplikasi sepanjang kehamilan Asid folic membantu dalam pembentukan sel darah merah. Kekurangan asid folik boleh menyebabkan anemia pada ibu hamil yang boleh memberi kesan buruk kepada ibu dan bayi. Selain itu juga pengambilan asid folik secara berkala sebelum dan semasa kehamilan berkait rapat dengan pengurangan risiko praeklampsia, iaitu tekanan darah tinggi yang boleh berlaku semasa kehamilan.
5. Asid folic : Kesihatan jantung Asid folik juga dikenali sebagai vitamin B9 memainkan peranan penting dalam proses metabolisme homosistein dalam tubuh. Tahap tinggi homosistein dalam darah dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung kononari. Jelaslah bahawa pengambilan asid folik membantu menurunkan tahap homosistein. Dengan demikian dapat membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
6. Asid folic : kesihatan otak Selain itu, pengambilan asid folik yang mencukupi juga dikaitkan dengan peningkatan cara otak memproses. Terdapat kajian menunjukkan bahawa asid folik berperanan dalam menjaga kesihatan otak dan fungsi kognitif termasuk proses pemikiran dan ingatan. Ini menunjukkan bahawa asid folik bukan sahaja baik untuk kesihatan jantung tetapi juga dapat membantu dalam pencegahan atau penyakit neurodegeneratif seperti Alzheimer atau parkinson.
Kesimpulan, pengambilan folid asid yang cukup sebelum dan semasa kehamilan akan membantu melindungi bayi anda daripada pelbagai masalah kesihatan seperti, bibir sumbing, kelahiran bayi pra-matang, bayi kurang berat, risiko keguguran serta dapat membantu mengelakkan janin daripada mengalami kecacatan kongenital otak atau tulang belakang termasuklah neural tube defect seperti spina bifida dan anencephaly.
Berapa banyak folik asid yang diperlukan? Wanita yang sedang hamil atau merancang untuk kehamilan harus mengambil sebanyak 400mcg setiap hari bagi mengelakkan risiko kecacatan pada bayi dan sebaiknya diambil sebulan sebelum kehamil dan juga 3 bulan pertama kehamilan untuk kehamilan yang lebih sihat.
Apakah jenis supplement folik asid yang dijual di farmasi? Ada banyak jenis brand yang dijual di farmasi. Antaranya:
1. Appeton Essentials (1 biji 1kali sehari sebelum makan)
2. Maltofer (Perisa coklat dikunyah selepas makan)
3. New Obimin ( 1 biji 1 kali sehari selepas makan)
4. Zincofer ( satu biji 1 kali sehari selepas makan)
5. Sangobion (1 @ 2 biji sekali sehari selepas makan)
6. Iberet Folic (1biji 1 kali sehari sebelum makan)
Apakah manfaat folik asid untuk kaum lelaki? folik asid sangat baik untuk kesuburan lelaki dengan cara ia mengurangkan kecacatan sperma lelaki mengurangkan kecacatan sperma dan merupakan penting dalam membantu proses permatogenesis. Untuk penghasilan sperma yang berkualiti.
Siapa yang bolen amalkan folik asid ? 1. Wanita hamil
2. Wanita yang sedang merancang kehamilan
3. Lelaki


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/acid-folic.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Secara Rahsia Sebabkan Wanita Hamil

Doktor Secara Rahsia Sebabkan Wanita Hamil

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 154 hits
AgensiDR MERLE Berger FOTO CBSWashington Pengasas sebuah klinik kesuburan terbesar di Amerika Syarikat yang sudah membantu ribuan keluarga mendapatkan zuriat baru baru ini didakwa di mahkamah selepas secara rahsia menghamilkan seorang pesak...
Bukan Kes Pertama Tular Dakwaan Pelaku Langgar Zaharif Pernah Tolak Wanita Hamil

Bukan Kes Pertama Tular Dakwaan Pelaku Langgar Zaharif Pernah Tolak Wanita Hamil

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 120 hits
Satu dakwaan tular di media sosial apabila akaun X milik mynewshub memuat naik tangkapan layar dipercayai pendedahan dari saluran Telegram Edisi Siasat yang mendedahkan bahawa tindakan pelaku melanggar remaja 17 tahun bukan kes pertama dila...
Tular Aisyah Hijanah Bagi Izin Wanita Untuk Jadi Madunya Netizen Respon Kata Kata Itu Doa Entah Entah Fatin Tanya

Tular Aisyah Hijanah Bagi Izin Wanita Untuk Jadi Madunya Netizen Respon Kata Kata Itu Doa Entah Entah Fatin Tanya

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 185 hits
Sehingga ke hari ini sudah beberapa video lama pasangan pempengaruh Alif Teega dan Aisyah Hijanah tular kembali selepas mereka mengesahkan tentang isteri kedua Fatin Umaidah
Wanita Keadilan Beri Amaran Jauhi Rasuah

Wanita Keadilan Beri Amaran Jauhi Rasuah

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 113 hits
Sebagai tanda sokongan tidak berbelah bahagi terhadap usaha Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim memerangi rasuah Naib Ketua Wanita KEADILAN Datin Faizah Ariffin memberi amaran untuk mencampak mana mana pemimpin wanita dalam parti itu y...
Wanita Cuba Buka Pintu Mrt Yang Sedang Bergerak

Wanita Cuba Buka Pintu Mrt Yang Sedang Bergerak

papar berkaitan - pada 4/12/2023 - jumlah : 128 hits
KOSMOWanita itu dilihat beberapa kali cuba membuka pintu MRT InstagramSINGAPURA Polis Singapura menyiasat insiden seorang penumpang wanita yang cuba membuka pintu kereta api Transit Aliran Massa yang ketika itu sedang bergerak lapor portal ...
Dua Warga Asing Ini Dicari Bagi Membantu Siasatan Penemuan Mayat Wanita Disimen

Dua Warga Asing Ini Dicari Bagi Membantu Siasatan Penemuan Mayat Wanita Disimen

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 232 hits
Ruwaida Md ZainDUA warga asing dicari bagi membantu siasatan penemuan mayat wanita disimen dalam tandas FOTO Ihsan PolisShah Alam Lelaki warga asing ditahan susulan penemuan mayat wanita yang ditanam dan disimen di sebuah rumah di Pandamara...
Wanita Ceroboh Majlis Kahwin Bekas Kekasih Kerana Mas Kahwin

Wanita Ceroboh Majlis Kahwin Bekas Kekasih Kerana Mas Kahwin

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 300 hits
are on linkedinSEORANG wanita menceroboh majlis kahwin bekas kekasihnya di China baru baru ini Foto KhaoSodBEIJING nbsp Seorang wanita menceroboh majlis perkahwinan bekas teman lelakinya di China selepas mendapati mas kahwin pengantin perem...
Undangan Pernikahan Sudah Disebar Calon Pengantin Wanita Di Palembang Hilang

Undangan Pernikahan Sudah Disebar Calon Pengantin Wanita Di Palembang Hilang

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 150 hits
Duka mendalam dialami keluarga BS karena anak gadisnya JN hilang Padahal perempuan itu bakal melangsungkan pernikahan Minggu ini
Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Elok Ambil Sepanjang Tempoh Kehamilan

Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Elok Ambil Sepanjang Tempoh Kehamilan

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 164 hits
Ibu ibu perlu mengambil berat keperluan nutrisi sepanjang proses Ketika inilah ibu ibu perlu mengamalkan pemakanan yang sihat dan lebih berkhasiat Keperluan nutrisi seperti protein kalsium zat besi dan folate akan bertambah dari sebelum Ber...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya

Bn Cruises To Thumping Win In Mahkota

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa