Abd Rahman Seorang Rakan Setia Anwar


BELASUNGKAWA

Menjelang Maghrib semalam (26 Syawal 1442), kita dikejutkan dengan pemergian ke alam baqa Abd Rahman Yusof. Beliau adalah seorang ahli politik dan pejuang Reformasi yang ampuh. Abd Rahman pergi dalam usia 64 tahun kerana menghidapi kanser paru-paru.
Saya sedikit terkilan kerana mengetahui beliau terlantar di PPHUKM agak lewat, menyedarinya setelah anaknya Muhammad Muhsin mengangkat status mengenai ayahnya itu dalam Facebook Allahyarham. Beliau rupanya sudah keuzuran sejak enam bulan lalu. 
Tidak ramai yang mengenali sosok bertubuh kecil dan slim ini kerana beliau lebih banyak bertindak di belakang tabir. Dalam apa-apa keramaian parti beliau lebih suka menjauh diri dan bertindak sebagai pemerhati. 
Tetapi bagi mereka yang rapat dan mengikuti perjuangannya, serta mengenali hati budinya, Allahyarham bukan calang-calang tokoh.  Jasanya dan budinya tidak terhitung dan terlawan oleh banyak orang. 
Abd Rahman yang merupakan adik ipar kepada bekas MB daripada Umno, boleh memilih jalan senang dan tidak perlu berhadapan dengan pelbagai birokrasi politik dan ancaman daripada pihak pemerintah apabila mengambil jalan untuk bersama Anwar Ibrahim. Beliau boleh selamat dan aman, tetapu bukan itu pilihannya.
Tetapi naluri kemanusiaannya dan demi kepentingan rakyat beliau sanggup melangkah ke jalan berduri bersama Anwar Ibrahim atas satu tujuan menyelamatkan keadaan negara yang dibobrokkan regim politik ketika itu.
Abd Rahman pernah diberi amanah sebagai Pengerusi Keadilan Terengganu. Dalam pilihan raya umum 1999 beliau bertanding di parlimen Kemaman dan memenangi kerusi tersebut. Semasa beliau berkhidmat sebagai ahli parlimen, saya turut memuat-sebarkan ucapannya di parlimen dalam majalah tidak berkala yang saya terbitkan. Beliau berterima kasih banyak atas usaha itu kerana beliau langsung tidak mendapat liputan daripada media nasional.  
Dalam membantu dan menggerakan perjuangan Reformasi, Abd Rahman banyak melakukan kerja dibelakang tabir  khasnya dalam membantu Anwar Ibrahim sebagai penasihat dan presiden Keadilan. Atas wibawa dan kesetiaannya kepada Anwar, presiden Keadilan itu memanggilnya untuk membantunya di pejabat sebagai Pegawai Khas. Abd Rahman adalah satu-satunya rakan atau pegawai Anwar yang senior yang bertindak menjadi guru kepada pegawai-pegawai Anwar yang muda.
Walaupun beliau jarang tampil ke pentas ceramah, tetapi kesibukannya sama dengan Anwar. Ini kerana ke mana Anwar berada di situ beliau akan ada. Abd Rahman, boleh dianggap orang yang mengaturkan jadual perjalanan dan lawatan Anwar ke seluruh negara dari Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak.
Beliau menyaksikan segala kesulitan dialami Anwar dalam usaha membangkitkan semangat rakyat termasuk ancaman terhadap Anwar. Ceritanya dipetik, pernah ada seseorang membawa sabit untuk mencederakan Anwar. 
Sebelum menjadi pegawai khas Anwar, beliau diberi tanggungjawab membantu Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa "Kak Wan" menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen. Abd Rahman bertindak menjadi setiausaha Kak Wan yang bertanggungjawab menulis ucapan dan membantu Dr Wan Azizah dalam hal ehwal parlimen.
Sesuai dengan sifatnya pendiam dan tidak banyak bercakap apa lagi menonjol diri Abd Rahman tidak suka menunjuk diri yang dia baik dan rapat dengan Anwar. Tetapi hakikat ini saya ketahui kerana  apabila ada apa-apa keperluan berhubung Anwar yang ada kaitan dengan saya, beliau akan menghubungi saya dan minta untuk berjumpa. 
Setiap kali saya keluarkan buku baru beliau tidak akan ketinggalan untuk mendapatnya. Walaupun apalah sangat (nilainya) buku saya kepada beliau, tetapi katanya, "aku kena baca, setiap apa yang kau tulis mengenai Anwar". Saya faham, apa dicarinya dalam buku saya ialah apa-apa mengenai Anwar sama ada untuk diperbetulkan atau pun disetujui.
Bagi saya Abd Rahman seorang tokoh yang tidak suka kontroversi dan sedia mengalah demi untuk mendamaikan keadaan. Walaupun beliau tidak dilantik sebagai pengerusi Keadilan di Terengganu namun beliau tidak berkecil hati bahkan terus memberi sumbangan untuk kemajuan Keadilan di negeri itu.
Kali terakhir berjumpa dengan Allahyarham ialah Disember 2019, di Petaling jaya. Dalam kesempatan itu beliau masih memikirkan mengenai perjuangan rakyat dan nasib negara. Beliau menzahirkan keazamannya untuk membawa perubahan di negeri kelahirannya Terengganu dengan merampas negeri itu daripada Pas.
Pemergian Abd Rahman, memberi kesan kepada Anwar khasnya dan Keadilan Terengganu khususnya memandangkan Allahyarham merupakan orang terawal terlibat membangunkan Keadilan Terengganu. Manakala sebagai seorang pekerja dan rakan, peranan Allahyarham sangat memudahkan kerja Anwar kerana beliau tidak perlu diberi arahan kerana beliau dapat melakukan apa yang Anwar kehendaki. Lantaran itu permergian Abd Rahman merupakan suatu kehilangan buat Anwar. 
Jasa Allahyarham dalam perjuangan Reformasi sangat besar. Sebaik-baiknya bagi mengenang dan menghormati Abd Rahman seluruh pejuang rakyat khasnya dalam Keadilan mencontohi akan kesabaran, keulitan dan keyakinan beliau kepada perjuangan Reformasi. 
Takziah kepada seluruh keluarganya. Semoga Allah pelihara roh Allahyarham dimakam para mukhlisin. [wm.kl.8:22 am 08/06/2021]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2021/06/abd-rahman-seorang-rakan-setia-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Pengerusi Eksekutif Prasarana Tajuddin Abd Rahman Beri Keterangan Tengahari Esok

Bekas Pengerusi Eksekutif Prasarana Tajuddin Abd Rahman Beri Keterangan Tengahari Esok

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 373 hits
PETALING JAYA Bekas Pengerusi Bukan Eksekutif Prasarana Malaysia Berhad Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman dijangka hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi tengah hari esok Tajuddin akan memberi keterangan selepas didapati tidak memakai ...
Betul Ph Bukan Anwar Punya Tapi Tun Mahathir Buat Ph Macam Bapak Dia Punya

Betul Ph Bukan Anwar Punya Tapi Tun Mahathir Buat Ph Macam Bapak Dia Punya

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 145 hits
Betul la tu PH bukan Mahathir atau Anwar punya Tapi Mahathir buat PH mcm bapak dia punya buktinya dia sesuka hati buat keputusan jatuhkan kerajaan PH dgn perletakan jawatannya sbg PM Sbb itu kami kutuk Mahathir kutuk Mahathir bukan maksud k...
Anwar Mahu Rakyat Lantiknya Jadi Pm Walaupun Tiada Majoriti

Anwar Mahu Rakyat Lantiknya Jadi Pm Walaupun Tiada Majoriti

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 287 hits
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu rakyat menuntut perubahan pentadbiran negara dengan melantiknya menjadi Perdana Menteri baharu bagi mengantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin Dakwa Presiden PKR itu negara perlu melantik PM baharu ...
Gempar Anwar Minta Siap Sedia Terima Kerjasama Semua Pihak Termasuk Tun M Dan Umno

Gempar Anwar Minta Siap Sedia Terima Kerjasama Semua Pihak Termasuk Tun M Dan Umno

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 182 hits
MhdailyPKR tidak boleh terlalu keras dan menolak segala bentuk kerjasama dengan mana mana parti politik sama ada daripada pembangkang atau Perikatan Nasional menurut presidennya Anwar Ibrahim Dalam keadaan kita tiada keupayaan atau bersikap...
Pertemuan Agong Pkr Akan Desak Naikkan Anwar Sebagai Pm9 Dan Adakan Pru15

Pertemuan Agong Pkr Akan Desak Naikkan Anwar Sebagai Pm9 Dan Adakan Pru15

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 195 hits
Misi Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk diangkat sebagai Perdana Menteri baharu mungkin menemui sinarnya apabila parti itu dijadualkan menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustaffa Billah Shah dalam ma...
An Opposition Coalition Only If Anwar Ibrahim Is Made Pm9

An Opposition Coalition Only If Anwar Ibrahim Is Made Pm9

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 242 hits
In other words any deal with his previous enemies is conditional upon the promise that they agree if Pakatan Harapan plus any new partners in the coalition who were once enemies wins GE15 then Anwar must be made the prime minister or PM9 NO...
Kadar Ujian Covid19 Diturunkan Ketika Kes Jangkitan Meninggi Satu Lagi Bukti Kerajaangagal Anwar

Kadar Ujian Covid19 Diturunkan Ketika Kes Jangkitan Meninggi Satu Lagi Bukti Kerajaangagal Anwar

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 166 hits
Sejak tujuh hari lalu Kementerian Kesihatan telah melaporkan purata kes jangkitan Covid 19 sebanyak 99 094 kes Kadar pengujian semakin menurun meski kadar jangkitan positif yang tinggi Kadar pengujian yang paling tinggi dilakukan satu hari ...
Pro Anwar Ibrahim Zambry Kadir Is Now Bn Sec Gen

Pro Anwar Ibrahim Zambry Kadir Is Now Bn Sec Gen

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 297 hits
Former Perak menteri besar Zambry Abd Kadir has been appointed as Barisan Nasional s new secretary general becoming the third person to hold the post this year Zambry replaces Ahmad Maslan who took over from Annuar Musa who in turn was sack...
Kerajaan Perikatan Nasional Gagal Dalam Menangani Pandemi Covid 19 Dengan Berkesan Kata Anwar Ibrahim

Kerajaan Perikatan Nasional Gagal Dalam Menangani Pandemi Covid 19 Dengan Berkesan Kata Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 233 hits
utusan com myBiar tauke besar beli sendiri vaksin AnwarPETALING JAYA Kerajaan digesa segera memberi kelonggaran kepada syarikat syarikat berkemampuan dari segi kewangan membeli vaksin dan mengedarkan dalam kalangan ahli keluarga dan pekerja...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card