9 Negeri Di Malaysia Bakal Tenggelam Pada Tahun 2050


Satu kajian yang dijalankan oleh Nature Communication pada tahun 2019, iaitu sebuah badan yang menerbitkan jurnal-jurnal berkualiti tinggi mendedahkan bahawa Malaysia bakal tenggelam menjelang tahun 2050.

Banjir di Pahang.

Menggunakan Data Digital Elevation Models (CoastalDEM), kajian simulasi digital berkenaan yang menjelaskan bagaimana paras kenaikan air laut mempengaruhi negara-negara pesisir laut mendapati sembilan negeri di Malaysia akan tenggelam dan membentuk sebuah pulau, sekali gus menjejaskan berjuta-juta penduduk.

Antaranya, Sarawak, Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Terengganu, Pahang dan Kelantan kerana berada di bawah paras air laut.

Pada tahun 2050: Alor Setar menjadi sebuah pulau; sepanjang kawasan Parit Buntar hingga ke Taiping tidak kelihatan; Lebuh Raya Utara Selatan tenggelam; Bagan Datoh, Teluk Intan dan Kuala Selangor lenyap; Port Klang tenggelam; Shah Alam mengecil; Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bertempat di sebelah pantai. Muar dan Pekan juga tenggelam; Kuala Terengganu mengecil dan menjadi beberapa pulau.

Di Sarawak, Kuching juga mengecil dan menjadi beberapa pulau. Dalam masa sama pendedahan itu turut menyatakan di peringkat global, populasi Asia adalah paling banyak terdedah kepada kenaikan paras laut iaitu sebanyak 70 peratus.

Keadaan lebih teruk jika faktor lapisan ais tidak stabil diambil kira. Keseluruhan bahagian selatan Vietnam termasuk bandar Ho Chi Minh akan tenggelam pada 2050. Bandar-bandar utama seperti Bangkok, Mumbai dan Shanghai akan lenyap.

Selain itu, hal yang sama juga mengancam negara-negara lain di dunia ekoran beberapa trilion tan ais yang telah hilang dari Greenland sejak 1994, sekali gus telah meningkatkan paras laut.

JAKARTA BAKAL TENGGELAM

Masjid Wal Adhuna, Muara Baru, Penjaringan, Jakarta Pusat.

Sementara itu, negara Indonesia dijangka bakal tenggelam satu pertiga menjelang 2050, bahkan ibu negaranya iaitu Jakarta dikatakan akan tenggelam dalam tempoh beberapa puluh tahun akan datang.

Ia dibuktikan dengan sebuah masjid yang berdiri kukuh di kawasan Muara Baru, Penjaringan, Jakarta Pusat menjadi 'saksi bisu' kepada jangkaan tersebut apabila separuh strukturnya semakin tenggelam akibat peningkatan paras laut.

Dalam pada itu, pakar geodesi dari Institut Teknologi Bandung (ITB) Heri Andreas berkata, kira-kira 9,000 hektar tanah di Jakarta sudah berada di bawah permukaan laut.

Menurutnya, pada 2021, sebanyak 14 peratus wilayah Jakarta sudah berada di bawah laut dan jumlah itu boleh meningkat kepada 28 peratus menjelang 2050.

Ujarnya, fenomena ini berlaku disebabkan dua faktor iaitu peningkatan paras air laut akibat pemanasan global dan turunnya permukaan tanah akibat eksploitasi air secara berlebihan.

Heri menjelaskan, jika kerajaan tidak melakukan langkah maksimum, tanah di Jakarta boleh menurun sehingga empat meter di bawah permukaan laut menjelang 2050.

KERAKUSAN KAPITALIS

Bumi yang didiami ini semakin nazak dek kerakusan manusia yang menyebabkan masalah pemanasan global yang mencairkan lapisan ais pada kadar yang membimbangkan.

Apalah ertinya kemodenan dan kemajuan jika kita terpaksa membayarnya dengan harga paling mahal iaitu kemusnahan alam sekitar serta tempat tinggal kita?

Jika bumi ini musnah di tangan manusia, ke planet manakah generasi akan datang boleh melarikan diri?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 5 Bandar-bandar Asia Yang Bakal TenggelamKetahui 5 Penyakit Perlu Diawasi Ketika Musim Hujan Dan Banjir
sumber: (1)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2022/04/negeri-bakal-tenggelam-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas 3 Tahun Rakyat Malaysia Di New Delhi Sambut Aidilfitri Secara Normal

Selepas 3 Tahun Rakyat Malaysia Di New Delhi Sambut Aidilfitri Secara Normal

papar berkaitan - pada 4/5/2022 - jumlah : 145 hits
Selepas 3 tahun rakyat Malaysia di New Delhi sambut Aidilfitri secara normal Dikemas kini 8 jam yang lalu Diterbitkan pada 3
Statistik Terkini Jumlah Penduduk Setiap Negeri Di Malaysia 2022

Statistik Terkini Jumlah Penduduk Setiap Negeri Di Malaysia 2022

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 483 hits
Jabatan Perangkaan Malaysia telah mengeluarkan laporan perangkaan suku pertama Tahun 2021 dan menganggarkan jumlah penduduk di Malaysia adalah 32 75 juta orang Jumlah tersebut merangkumi 29 91 juta atau 91 3 warganegara dan baki 2 84 juta o...
Memisahkan Agama Dan Kuasa Pemerintah Selepas 1 000 Tahun Negeri Arab Jauhi Agama Jaga Tepi Kain Orang

Memisahkan Agama Dan Kuasa Pemerintah Selepas 1 000 Tahun Negeri Arab Jauhi Agama Jaga Tepi Kain Orang

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 150 hits
Sejak 2018 Arab Emiriah Bersatu atau UAE dan Arab Saudi telah mengambil keputusan untuk memisahkan agama daripada urusan pentadbiran Kerajaan Dalam bahasa Inggeris disebut sebagai separation of religion and State Yang berikut ini ada sediki...
Sekolah Sekolah Di Perlis Bakal Laksanakan Pembayaran Nirtunai Bermula Akhir Tahun Ini

Sekolah Sekolah Di Perlis Bakal Laksanakan Pembayaran Nirtunai Bermula Akhir Tahun Ini

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 169 hits
Jabatan Pendidikan Negeri Perlis nbsp kini nbsp mengumumkan nbsp mereka akan melaksanakan sistem pembayaran secara nirtunai di sekolah sekolah di negeri tersebut bermula akhir tahun ini Dengan langkah ini para pelajar tidak perlu membawa wa...
Garis Panduan Aktiviti Pertandingan Adab Dan Nilai Sekolah Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia Tahun 222

Garis Panduan Aktiviti Pertandingan Adab Dan Nilai Sekolah Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia Tahun 222

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 1006 hits
MUAT TURUN SEGALA BAHAN RUJUKAN DAN GARIS PANDUAN ADNI KPM TAHUN 2022 Surat Makluman Garis Panduan MQSS Garis Panduan FKISS Garis Panduan IHTIFAL LUGHAWI Garis Panduan KAFOA
Terkini I Biaya Inisiatif Terbaharu Pembiayaan Perumahan Malaysia Tahun 2022

Terkini I Biaya Inisiatif Terbaharu Pembiayaan Perumahan Malaysia Tahun 2022

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 281 hits
Terkini i Biaya Inisiatif Terbaharu Pembiayaan Perumahan Malaysia Tahun 2022 Rakyat Malaysia akan dapat menikmati inisiatif terbaharu pembiayaan perumahan di Malaysia yang diperkenalkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan di ba...
5 Bandar Bandar Asia Yang Bakal Tenggelam

5 Bandar Bandar Asia Yang Bakal Tenggelam

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 192 hits
Musibah banjir sedang melanda dibeberapa buah negara di bawah ini terdapat laporan yang menyatakan bandar bandar yang dijangka akan tenggelam kerana bencana banjir Adakah ini petanda bumi semakin tua dan nazak atau gara gara perubahan iklim...
10 Pusat Beli Belah Dengan Dekorasi Raya Di Negeri Selangor Edisi Tahun 2022

10 Pusat Beli Belah Dengan Dekorasi Raya Di Negeri Selangor Edisi Tahun 2022

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 304 hits
Gandakan Kemeriahan di Musim Syawal dengan Berkunjung ke Pusat Beli belah yang Menampilkan Dekorasi Hari Raya Di Sekitar Negeri Selangor Syawal menjelang tiba dan musim perayaan ini tentunya sinonim dengan pelbagai hiasan dan dekorasi hari ...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3