8 Lapan Kali Bergelar Juara Dunia Jumlah Pencen Datuk Nicol David Setaraf Pemenang Medal Olimpik


“LAYAN Datuk Nicol (David) seperti pemenang Olimpik.” Itu pandangan Presiden Persatuan Raket Skuasy Malaysia (SRAM), Nik Razeen Daud yang melihat elaun bulanan sepanjang hayat wajar dipertimbangkan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan Majlis Sukan Negara (MSN) kepada ikon negara itu.
 

 
Walaupun skuasy tidak dipertandingkan di Olimpik, beliau melihat pemberian elaun bulanan kepada Nicol seperti pemenang pingat Olimpik adalah salah satu cara menghargai penat lelahnya.
 

 
“Selama 20 tahun dia berusaha menaikkan nama negara. Lapan kali bergelar juara dunia, sembilan tahun berada di kedudukan nombor satu dunia.
“Mana pernah atlet Malaysia lain meraih pencapaian sepertinya. Atlet seperti Nicol seharusnya dibantu dari segenap aspek. Pencen adalah salah satu perkara yang wajar dipertimbangkan,” menurut Nik Razeen.

 
Untuk rekod, pencen hanya diberikan kepada atlet negara yang meraih podium di Olimpik atau Paralimpik di bawah Skim Imbuhan Tetap Olimpik dan Paralimpik (SITO).
Pemenang emas di Olimpik akan mendapat elaun bulanan berjumlah RM5,000, perak RM3,000, manakala gangsa RM2,000 yang diterima sepanjang hayat.
Antara penerimanya adalah Datuk Lee Chong Wei (perak Olimpik Rio), Azizulhasni Awang (gangsa Olimpik Rio), selain tiga atlet paralimpik negara yang meraih emas di Sukan Paralimpik Rio iaitu Mohd Ridzuan Puzi, Mohd Ziyad Zolkefli dan Abdul Latif Romly.
“Sayangnya skuasy masih belum tersenarai di Olimpik, jika sebaliknya sudah pasti emas berjaya diraih. Namun, dia wajar dipertimbangkan untuk dilayan seperti pemenang medal Olimpik.
“Malah bukan saja kepada skuasy, namun sukan lain yang mempunyai juara dunia turut wajar diberikan layanan sama,” tambahnya.
Beliau diminta mengulas kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mengarahkan MSN mewujudkan satu insentif istimewa bagi memastikan perancangan atlet berusia 35 tahun itu yang bakal bersara dapat dijayakan.
Nicol yang bakal bersara pada Jun ini, turut meraih 81 kejuaraan Jelajah PSA, selain lima emas Sukan Asia dan dua emas Sukan Komanwel.
Pada masa sama, Nik Razeen menjelaskan pihaknya sedia mendengar perancangan Nicol dan memberikan sokongan penuh kepadanya nanti. Sumber harian metro

Sebut sahaja sukan skuasy, nama Datuk Nicol Ann David pastinya tokoh sukan paling disegani sehingga diberi jolokan ratu skuasy negara. Kejuaraan demi kejuaraan dirangkul saban tahun sehingga mendapat gelaran pemain profesional dunia.
Terbaru, dunia sukan dikejutkan dengan pengumuman terbaru Nicol David yang menyatakan hasrat persaraannya, semalam.


Nicol menerusi laman sosialnya mengesahkan akan bersara selepas Jelajah Profesional Squash Assosiation (PSA) pada Jun depan. Keputusan itu diambilnya setelah 20 tahun berkecimpung dalam sukan berkenaan. Paling membanggakan Nicol pernah berada di kedudukan pemain nombor satu dunia 9 tahun berturut-turut bermula 2006 hingga 2015.
Menurutnya, keputusan itu amat tepat buat dirinya ketika ini. Walaubagaimanapun, Nicol mengakui akan kekal aktif dalam sukan yang sudah menjadi darah dagingnya itu.
Selepas lebih 20 tahun mewakili negara dalam sukan skuasy, beraksi dalam jelajah profesional dan menikm4ti beberapa kejayaan, saya sekarang ini sudah bersedia dan gembira untuk mengumumkan persaraan pada penghujung musim ini.

Ujarnya, keputusan bersara telah lama difikirkan dan dia sedia maklum musim ini adalah yang terakhir untuknya. Tambahnya lagi, dia telah berjuang fizikal dan mental untuk kekal yang terbaik sebelum ini dan hanya tinggal tenaga terakhir sebelum ke peringkat seterusnya.
Keputusan ini telah difikirkan masak-masak dan saya tahu ini adalah musim terakhir untuk saya sertai. Minda dan tubuh daya telah lama berjuang untuk kekal berada di tempat teratas, kekal menjuarai untuk masa yang panjang.
Saya rasakan hanya ada tenaga terakhir untuk musim terakhir sebelum melangkah ke fasa berikutnya dalam hidup.

Selain kejayaannya memenangi 8 kali kejuaraan dunia, Nicol juga pernah merangkul piala Terbuka Britain, 2 pingat emas Sukan Komanwel, 5 emas Sukan Asia dan 3 emas di Sukan Dunia.
Zaman kegemilangan Nicol di ranking dunia PSA berakhir pada September 2015 namun dia mengukir sejarah dengan rekod paling lama memegang takhta top 5 selama 143 bulan dan top 10 selama 177 bulan.
Selepas bergelar pemain profesional pada 2000, pemain kacukan Cina-India ini memenangi 81 gelaran, ke final sebanyak 102 kali dan memenangi 567 dari 680 perlawanan. Kejuaraan terbarunya adalah di Ciudad de Floridablanca pada Mac 2017.
Anak kelahiran Pulau Mutira ini juga berjaya dinobatkan sebagai Pemain Wanita Terbaik Sepanjang Zaman melalui satu undian pada musim panas tahun lalu.

 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Kini
Sumber : Bernama/ Nalurikini / petuadanresepibonda.com


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2020/10/8-lapan-kali-bergelar-juara-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terima Anugerah Dpsm Dira Abu Zahar Kini Bergelar Datuk

Terima Anugerah Dpsm Dira Abu Zahar Kini Bergelar Datuk

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 950 hits
PELAKON dan pengacara yang kini bergiat aktif dalam dunia politik Dira Abu Zahar dianugerahkan Darjah Pangkuan Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk Dira atau nama sebenarnya Khaidiriah Abu Zahar 36 merupakan antara 298 individu yang mener...
Siapkan Kain Kafan Umi Pipik Ternyata Sudah 3 Kali Dapat Firasat Meninggal Dunia

Siapkan Kain Kafan Umi Pipik Ternyata Sudah 3 Kali Dapat Firasat Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 330 hits
Umi Pipik sempat membuat gempar dunia maya soal postingannya Bagaiamana tidak lama tak terdengar kabarnya Umi Pipik secara tiba tiba singgung soal kematian Mendadak Umi Pipik ungkap bahwa sudah menyiapkan kain kafan untuk dirinya Bahkan ist...
Pasukan Petronas Yamaha Srt Berpeluang Muncul Juara Dunia

Pasukan Petronas Yamaha Srt Berpeluang Muncul Juara Dunia

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 232 hits
Kuala lumpur Bukan satu tetapi dua pelumba PETRONAS Yamaha SRT masih berpeluang untuk memenangi kejuaraan dunia MotoGP sekali gus mampu melakar sejarah untuk pasukan negara Ia selepas Franco Morbidelli muncul juara Grand Prix Teruel semalam...
Covid 19 Bwf Batalkan Kejohanan Badminton Remaja Dunia 2020

Covid 19 Bwf Batalkan Kejohanan Badminton Remaja Dunia 2020

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 197 hits
KUALA LUMPUR Kejohanan Badminton Remaja Dunia 2020 yang sepatutnya berlangsung dari 18 hingga 24 Jan 2021 di Auckland New Zealand telah dibatalkan berikutan penularan wabak COVID 19 selain sekatan masuk dikenakan negara itu Keputusan itu di...
Hiburan Dah Lama Tidak Aktif Dunia Lakonan Diana Amir Tak Tolak Jika Ada Tawaran Pengacaraan

Hiburan Dah Lama Tidak Aktif Dunia Lakonan Diana Amir Tak Tolak Jika Ada Tawaran Pengacaraan

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 415 hits
Rasanya sudah lama kita tidak melihat kelibat pelakon Diana Amir dalam dunia seni ekoran dia lebih memilih untuk menumpukan perhatian terhadap rumah tangga dan keluarga Walau bagaimanapun Diana Amir 34 berkata dia tidak menolak jika ada taw...
Kompetensi Bio Farma Dalam Pengembangan Vaksin Diakui Dunia

Kompetensi Bio Farma Dalam Pengembangan Vaksin Diakui Dunia

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 203 hits
Kualitas dan reputasi salah satu BUMN di Indonesia ini tentu membanggakan
Menko Airlangga Aturan Di Indonesia Dianggap Paling Rumit Di Dunia

Menko Airlangga Aturan Di Indonesia Dianggap Paling Rumit Di Dunia

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 239 hits
Indonesia disebut sebut merupakan negara dengan aturan paling rumit di dunia Atas dasar itu pemerintah bergegas merampingkan seluruh aturan melalui Omnibus Law atau UU Cipta Kerja
Buasir Otak Tv Terperangkap Dalam Dunia Gacha Life Part 3

Buasir Otak Tv Terperangkap Dalam Dunia Gacha Life Part 3

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 685 hits
Setelah berjaya menyelesaikan misi sebelum ini Pak Zack telah memberi Bo dan Zack sebuah misi baru Bagi mencari jalan untuk kembali ke dunia asal Bo dan Amir perlu menghantar makanan kepada seorang pemuda bernama Wan seperti mana yang diara...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi