8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri


8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 10 Pelbagai perkara bermain di fikiran mengenai persiapan hari raya. Ada antara perkara boleh diingat selalu, ada yang kita terlupa. Jadi bagi memudahkan anda membuat persiapan hari raya, artikel ini menyenaraikan checklist persiapan hari raya yang anda boleh rancang awal sebelum bermulanya hari raya nanti.
Checklist Persiapan Hari Raya Checklist Persiapan Hari RayaSelesai (✔)1.Pembayaran Zakat Fitrah✔2.Persiapan Baju Raya✔3.Persiapan Kuih Raya✔4.Servis Kenderaan✔5.Pembelian Tiket Balik Kampung✔6.Hiasan Rumah✔7.Masakan Juadah Hari Raya✔8.Duit Raya✔ Pembayaran Zakat Fitrah Sudahkah anda melunaskan bayaran zakat fitrah untuk diri anda dan keluarga di bawah tanggungan anda? Jika belum, anda perlu menyegerakannya sebelum 1 Syawal menjelma. Hukum membayar zakat fitrah adalah wajib untuk semua orang Islam. Jika anda tidak melakukannya, atau melambat-lambatkan pembayaran zakat fitrah, anda akan mendapat dosa.
Zakat fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Zakat Fitrah adalah zakat yang terikat dengan tempoh waktu iaitu hanya di bulan Ramadan sahaja dan berdosa jika tidak menunaikannya. Pada waktu ini, pelbagai kaedah anda boleh jalankan zakat fitrah, iaitu samada secara bayaran di kaunter atau secara online. Rujuk artikel ini (Bayar Zakat Online) jika anda mahu membayar secara online dan anda tidak sempat pergi ke kaunter zakat.
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 11 Persiapan Baju Raya Sudahkah anda membuat persediaan baju raya untuk diri sendiri dan keluarga anda? Jika belum, anda masih belum terlambat. Pada saat-saat menghampiri Syawal ini, anda tidak digalakkan membuat order online, kerana kemungkinan anda tidak sempat menerima order anda, atas sebab timbunan parcel untuk penghantaran dan kesesakan di pusat penghantaran barang. Oleh itu, anda digalakkan pergi ke kedai jualan pakaian untuk mendapatkan baju raya anda. Kemungkinan besar anda akan mendapatkan harga murah pada saat-saat akhir sebelum memasuki bulan Syawal.
Pernahkah anda mendengar gedung-gedung pakaian ternama seperti Jakel, Kenanga Wholesale City, Muaz Textiles dan macam-macam lagi? Gedung-gedung pakaian terkenal seperti ini sering kali membuat promosi besar-besaran setiap kali hampir menjelangnya Hari Raya Aidilfitri. Bukan tu sahaja, mereka juga telah menawarkan diskaun sebanyak 30% sehingga 80% untuk setiap pembelian. Kualiti dan rekaan daripada pusat pakaiana ini adalah sangat baik dan berkualiti serta murah. Bagaimanapun, anda hanya perlu peka dengan promosi-promosi Aidilfitri yang ditawarkan oleh butik-butik dan gedung-gedung pakaian di sekitar anda
Jika anda masih tertanya-tanya apakah warna tema hari raya pada tahun ini, anda boleh rujuk artikel berikut (Tema Baju Raya) untuk mengetahui tema baju raya yang sesuai untuk anda.
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 12 Persiapan Kuih Raya Adakah anda sudah buat persiapan kuih raya untuk raya tahun ini? Jika belum, anda perlu sudah perlu mula fikirkan persiapan kuih raya untuk Syawal nanti. Kebiasaanya, ramai orang Malaysia mampu membuat kuih raya sendiri di rumah kerana lebih sedap dan jimat kos. Ada juga yang berminat untuk beli kuih raya di pasaraya atau kedai kerana tidak sempat untuk buat sendiri kuih raya di rumah, mungkin sibuk atau tiada kelengkapan memasak kuih raya di rumah, atau sebab-sebab tertentu yang lain. Kebiasaanya setiap rumah ada 3-5 kuih raya yang perlbagai jenis, bagaimanapun terpulang kepada bajet perbelanjaan sesebuah keluarga.
Kuih raya bukanlah kewajipan yang perlu ada di setiap rumah, tetapi ia adalah tradisi semasa di hari raya di Malaysia. Jika anda terfikir-fikir kuih apa yang perlu anda buat untuk hari raya nanti, anda boleh rujuk artikel berikut (Himpunan Kuih Raya Viral).
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 13 Servis Kenderaan Jika anda merancang perjalanan jauh sempena hari raya, servis kenderaan adalah perkara utama yang anda fikirkan. Ada 5 hari lagi untuk anda lakukan servis kenderaan sebelum anda memulakan perjalanan. Perkara ini telah ditekankan oleh JPJ agar rakyat Malaysia merancang perjalanan hari raya dengan baik. JPJ juga telah mengeluarkan arahan untuk melaksana 3 operasi khas sempena musim perayaan nanti. Oleh itu, servis kenderaan anda jika anda belum berbuat demikian. Harga servis kereta naik bermula 1 Mac 2024 (Rujuk: Harga Servis Naik 1 Mac 2024). Justeru anda perlu rancang perbelanjaan anda untuk servis kenderaan.
Pembelian Tiket Balik Kampung Bagi siswa siswi dan pelajar yang belum mempunyai kenderaan, jika anda merancang untuk balik kampung pada syawal nanti, anda perlu bertindak segera untuk beli tiket lebih awal. Berbaki lagi 5 hari untuk beraya, dikhuatiri tiket bas, kapal terbang telah habis atau terhad. Jadi untuk mengelakkan anda tidak dapat balik beraya di kampung, anda perlu bertindak segera untuk membeli tiket supaya anda tidak tertinggal seorang-seorang di kampus atau di tempat anda menyewa. Rujuk artikel ini (Cara beli tiket bas online) untuk anda tahu kaedah beli tiket bas secara online.
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 14 Hiasan Rumah Untuk menghias rumah, anda boleh merujuk bajet perbelanjaan yang anda ada dan mampu, tidak perlu membazir dalam menghias rumah anda dengan keterlaluan dan melakukan pembaziran. Anda tidak perlu berbelanja besar untuk menukar segala perabot dan barangan di rumah. Pelbagai cara yang membolehkan melakukan penjimatan, iaitu dengan gunakan kreativiti dan kitar semula bahan-bahan yang masih elok. Sebagai contoh, jika perabot rumah dan langsir rumah anda masih baik dan elok, anda hanya perlu membasuh dan membersihkannya dan menggunakan semula untuk syawal tahun ini. Jika anda ingin membeli barangan keperluan dengan harga yang murah, anda boleh pergi ke kedai MR.DIY atau Daiso.
Masakan Juadah Hari Raya Semestinya menghampiri hari raya, anda pening untuk fikir apakah masakan yang anda mahu masak semasa hari raya pertama, kedua dan seterusnya. Anda boleh merancang awal untuk masak apa sempena hari raya nanti. Lebih-lebih lagi jika anda merancang untuk membuat open house hari raya, anda perlu meneliti bajet perbelanjaan dan jenis masakan sebelum membuat open house hari raya. Jika anda masih belum buat keputusan, disini saya kongsikan resepi juadah hari raya yang anda boleh rujuk sebelum Syawal nanti. Antaranya resepi yang boleh anda cuba, Lemang, Ketupat, dan rendang daging.
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 15 Duit Raya Sebagai pelengkap sambutan syawal ini, pemberian sampul berisi duit raya adalah suatu tradisi yang amat bermakna sebagai tanda anda seorang yang bermurah hati dan suka bersedekah. Jika anda tidak dapat menziarahi saudara-saudari di negeri lain boleh cuba memilih untuk memberikan Duit Raya dengan cara ‘online transfer’. Contohnya, Maybank ada menawarkan fungsi e-Duit Raya yang anda boleh cubakan. Selain itu, sekiranya anda malas untuk beratur lama di kaunter bank untuk tukar duit raya, kini ada cara yang lebih express dan lebih selamat untuk kita dapatkan duit baru tersebut di ATM.
8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 16 8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 17 8 Checklist Persiapan Hari Raya Aidilfitri 18 Soalan FAQs Berkenaan Persiapan Hari Raya Apakah cara pemberian duit raya secara online? Boleh, secara e-duit raya Maybank.
Adakah tiket bas boleh dibeli secara online? Ya, boleh dibeli secara online. Rujuk artikel di atas.
Adakah harga servis kereta akan naik? Ya, harga servis kereta naik bermula 1 Mac 2024.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/persiapan-hari-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Raya Aidilfitri Sebagai Jati Diri Orang Melayu

Hari Raya Aidilfitri Sebagai Jati Diri Orang Melayu

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 102 hits
Zin MahmudMinggu depan umat Islam di negara ini menyambut Hari Raya Aidilfitri Secara perlembagaan negara identiti orang Melayu terletak pada anutan agama Islam penggunaan bahasa Melayu dan mengamalkan adat budaya Melayu Dalam adat budaya i...
4 Resepi Ketupat Yang Menyelerakan Sempena Hari Raya Aidilfitri

4 Resepi Ketupat Yang Menyelerakan Sempena Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 110 hits
4 Resepi Ketupat Yang Menyelerakan Sempena Hari Raya Aidilfitri 43 Suasana hari raya Aidilfitri pada tahun ini adalah tidak lengkap jika tiada makanan yang enak dan lazat untuk dijamu bersama sama keluarga dan tetamu yang datang Antara rese...
Aktiviti Majlis Iftar Dan Penyampaian Sumbangan Hari Raya Aidilfitri Ppim 22 03 2024

Aktiviti Majlis Iftar Dan Penyampaian Sumbangan Hari Raya Aidilfitri Ppim 22 03 2024

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 133 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi menghadiri ke Majlis Iftar dan Penyampaian Sumbangan Hari Raya Aidilfitri anjuran Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia di Dewan Utama Maahad Tahfiz Al Faridiyah di Taman Seri Rampai Majlis diras...
Contoh Caption Menarik Gambar Raya Boleh Anda Gunakan Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

Contoh Caption Menarik Gambar Raya Boleh Anda Gunakan Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

papar berkaitan - pada 10/4/2024 - jumlah : 202 hits
Kalau dah hari raya pastilah masing masing akan flex baju raya kan Jadi bila nak share ootd baju raya anda di Instagram kena lah ada caption yang menarik untuk gambar raya raya kan Jadi disini disenaraikan beberapa caption menarik caption l...
Kerajaan Bersetuju Memberi Tol Percuma Pada 8 Dan 9 April Sempena Sambutan Hari Raya Aidilfitri

Kerajaan Bersetuju Memberi Tol Percuma Pada 8 Dan 9 April Sempena Sambutan Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 102 hits
SEREMBAN Kerajaan bersetuju memberi tol percuma selama dua hari kepada kenderaan kelas satu sahaja pada 8 dan 9 April 2024 sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri pada 10 April ini Pengecualian tol ini dilaksanakan di semua plaza tol di selur...
Koleksi Ayat Menarik Pickup Line Kapsyen Hari Raya Aidilfitri 2024 Untuk Posting Media Sosial

Koleksi Ayat Menarik Pickup Line Kapsyen Hari Raya Aidilfitri 2024 Untuk Posting Media Sosial

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 173 hits
Hari Raya Aidilfitri tak lengkap kalau tak memberikan ucapan di media sosial berserta OOTD baju raya Selain ucapan dan pantun Hari Raya Aidilfitri pengguna media sosial lebih suka membuat hantaran gambar raya dengan ayat menarik atau orang ...
Koleksi Pantun Selamat Hari Raya Aidilfitri 2024

Koleksi Pantun Selamat Hari Raya Aidilfitri 2024

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 105 hits
Selain memberikan ucapan Selamat Hari Raya atau Salam Aidilfitri 2024 menarik juga jika hantaran di media sosial disertakan ucapan raya versi pantun bacacaption kapsyen pickup line menarik hari raya untuk posting media sosial Koleksi Pantun...
Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin Ramadan Sudah Habis

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin Ramadan Sudah Habis

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 88 hits
Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin Ramadan telah kita tinggalkan kini menjelma Syawal yang mulia Aidilfitri berbahang gembira disambut dengan rasa suka The post Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir Batin Ra...
Koleksi Larrie Terbaru Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

Koleksi Larrie Terbaru Sempena Hari Raya Aidilfitri 2024

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 351 hits
Inilah masanya untuk melaram di hari raya ini Rakam detik istimewa bersama koleksi Larrie Hari Raya 2024 sepanjang Aidilfitri ini Larrie dengan bangganya memperkenalkan koleksi Hari Raya 2024 Untuk koleksi kali ini Larrie membawakan konsep ...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way