7 Tips Marketing Online Untuk Tingkatkan Jualan



Kenapa sales turun? 
Kenapa sales gagal naik?
Berikut tips marketing online yang anda wajib tahu untuk meningkatkan jualan
1. Jual produk/servis anda melalui Facebook LiveKini, ramai orang jual barang, produk, dan servis di Facebook dengan menggunakan fungsi FB Live.
Ini adalah cara pemasaran produk di FB yang amat popular sekarang sebab trend video makin meningkat dalam kalangan pengguna media sosial.
Siaran Live di FB memang mudah dan mampu jana sales yang banyak untuk bisnes anda.
Anda hanya perlukan smartphone dengan kamera yang canggih macam iPhone 8 dan tripod untuk membuat video Facebook Live pertama anda.
Sebelum membuat siaran Live di FB, sila pastikan bahawa anda ada:Connection Internet yang lajuPenolong untuk standby bagi menjawab sebarang soalan/komen di ruangan komen video LiveTripod yang stabil untuk smartphone anda
Nak tarik penonton untuk siaran FB Live anda? Gunakan tips ini:
Buat pengumuman awal di Facebook mengenai siaran Live anda yang akan datang supaya penonton anda boleh bersedia dan mengosongkan jadual mereka untuk mengikuti siaran andaTambah description yang menarik supaya penonton anda tahu apa yang anda ingin jualMinta penonton anda untuk Like, Share, dan Follow page Facebook anda untuk video dan post lain daripada anda semasa siaran FB Live andaLibatkan penonton anda dalam Live anda dengan memberi respon kepada sesiapa yang komen di video andaTamatkan siaran anda dengan CTA (Call To Action), iaitu arahan yang diberikan kepada penonton anda mengenai sebarang tindakan susulan yang anda ingin mereka lakukan seperti: “PM saya untuk maklumat lanjut”, “sila ikuti kami untuk video seterusnya”, dan lain-lain lagi
2. Gunakan Instagram sebagai platform brandingInstagram ialah antara platform media sosial yang paling banyak digunakan oleh rakyat Malaysia.
Platform ini merupakan pilihan yang tepat untuk membina imej yang kukuh bagi brand anda. Banyak bisnes kecil kini menggunakan platform ini untuk post gambar dan video yang menarik bagi meningkatkan kepercayaan pelanggan dalam bisnes mereka.
Anda juga patut berbuat demikian!
Satu trend yang amat popular sekarang ialah Instagram Story.
Ramai pengguna Instagram kini suka layan IG Story dan IG TV.
Jadi kedua-dua ciri Instagram ini amat bagus untuk brand awareness. Anda boleh post video tentang cara menggunakan produk anda atau video tips yang relevan seperti “5 cara pakai tudung bawal”.
Tips untuk padukan akaun Instagram bisnes anda:Tukar akaun Instagram anda dari akaun Personal ke Business (Settings > Account > Switch to Business Account) supaya anda boleh tambah alamat, emel, dan nombor telefon anda di bio andaIsikan description yang singkat dan jelas mengenai bisnes anda di bio andaLetak link kedai online anda di bio andaMasukkan branded hashtag (hashtag yang biasa digunakan untuk promosikan bisnes anda) dalam bio andaGunakan visual yang konsisten agar akaun Instagram anda mudah dikenali oleh followers andaLike atau tinggalkan komen di gambar/video akaun yang dimiliki oleh target audience andaGunakan sekurang-kurangnya 15 hashtag yang relevan untuk setiap gambar/video yang anda postDan akhirnya, tip yang paling penting untuk strategi marketing Instagram yang mantap ialah… jangan beli followers.
Angka follower yang tinggi mungkin nampak cantik, tapi tiada maknanya jika followers tersebut tidak relevan dengan bisnes anda. Jangan pentingkan nombor followers, pentingkan content dan engagement (likes, shares, comments) yang berkualiti.
3.  Hantar email kepada pelanggan andaSuatu lagi teknik pemasaran online yang amat penting digunakan oleh mana-mana bisnes ialah email marketing.
Penggunaan emel bagi tujuan pemasaran sebenarnya amat bagus bagi bisnes kecil kerana ianya:Efektik untuk membina hubungan dengan pelanggan andaMurah lagi berbanding ads di FB, IG, akhbar, papan iklan, dan sebagainyaAnda hanya perlu daftar dengan sistem autoresponder seperti MailChimp dan GetResponse yang akan membantu menghantar emel berjadual kepada pelanggan anda secara automatik berdasarkan masa/aktiviti mereka.
Antara jenis-jenis emel yang bisnes anda boleh hantar ialah:Welcome emel – untuk mengalu-alukan pelanggan baru bagi membina hubungan dengan merekaEmel promosi – untuk mengumumkan pelancaran jenama atau produk baru ataupun untuk menawarkan pilihan produk lainEmel diskaun – untuk menggalakkan pembelianEmel follow up – untuk membuat susulan bagi setiap pembelianEmel newsletter – untuk mengongsi maklumat berguna dan relevan kepada pelanggan/subscriber andaEmel testimoni –  untuk membuktikan keberkesanan produk anda
4. Gunakan Facebook Group untuk bina komuniti bagi jenama andaFB Group semakin popular sehingga Facebook sendiri telah membuat pengumuman di persidangan F8 2019 bahawa mereka akan mengutamakan tab Group, yang akan muncul sebagai recommendation berdasarkan engagement (like, comment, dan lain-lain) pengguna Facebook.
Jadi makin ramai bisnes menyertai atau membina group FB yang relevan untuk target audience mereka.
Tapi, sebelum anda berbuat demikian, anda perlu tahu terlebih dahulu fungsi FB Group dan cara orang ramai menggunakannya.
Sebab kenapa orang join FB group yang tertentu ialah untuk:Mendapat maklumat yang bergunaMenyertai komuniti yang berkongsi minat yang samaTapi ingat, jangan promote bisnes anda di FB Group anda. Matlamat anda ialah untuk membina engagement dan memberikan target audience anda suatu tempat untuk berkongsi pendapat.
FB Group tidak sesuai untuk hard sell, tetapi sesuai untuk soft sell.
Hard sell ialah cara menjual dengan menggunakan bahasa yang seolah-olah memaksa bakal pelanggan anda untuk membeli barangan anda.
Sebaliknya, soft sell menggunakan bahasa yang lebih kepada cara bercerita, seolah-olah anda tidak sedang menjual sesuatu produk.
Gunakan FB Group untuk membina jenama anda melalui pemberian maklumat yang betul dan berguna, sehingga anda menjadi jenama yang dipercayai bakal pelanggan anda.

5. Gunakan content marketing untuk jual secara “soft sell” Content marketing amat penting zaman sekarang.
Kenapa?
Sebab, penggunaan ad tidak begitu berkesan seperti dulu.
Kini, orang ramai selalunya tidak memberi tumpuan kepada ad yang dipaparkan kepada mereka, malah, mereka juga mempunyai kuasa untuk tutup iklan yang dipaparkan di komputer dan phone mereka.
Jadi, content marketing telahpun menjadi strategi banyak bisnes untuk menguatkan branding dan meningkatkan sales mereka.
 Apa itu content marketing?
Content marketing ialah strategi pemasaran yang menggunakan info yang relevan dan bermanfaat untuk menarik pelanggan dan bakal pelanggan bagi mendorong mereka menjadi pelanggan setia ataupun pelanggan baru anda.
Jenis-jenis content yang anda boleh buat ialah blog, post FB, video, infografik dan sebagainya.
Sebagai contoh, jika anda menjual ubat jerawat, anda boleh membuat dan mengedarkan content seperti blog tips penjagaan muka, infografik mengenai cara hidup untuk mengelakkan jerawat, dan lain-lain lagi.
Tips untuk strategi content marketing bisnes anda:Pastikan anda tahu siapa target audience anda supaya anda boleh memberikan mereka content yang relevanGunakan pelbagai format untuk content anda – blog, video, emel, podcast, dan lain-lain lagiBerikan tips yang berkait rapat dengan bisnes dan target audience andaGunakan bahasa audience anda dan bukannya bahasa yang terlebih formal
6. Bina jenama peribadi anda melalui media sosialAdakah anda lebih cenderung membeli produk daripada pemilik bisnes yang mempunyai jenama peribadi yang kuat?
Contoh penjenamaan peribadi yang berjaya termasuk Dato’ Aliff Syukri, pengasas D’Herbs Healthy, dan Dato’ Sri Vida, pengasas Qu Puteh.
Salah satu sebab kenapa bisnes mereka amat berjaya ialah kerana mereka merupakan pemilik bisnes dengan jenama peribadi yang hebat.
Pengguna media sosial pasti akan mengikuti personaliti kegemaran mereka. Dan personaliti tersebut boleh menggunakan peluang ini untuk menjual produk mereka. Dan anda juga boleh berbuat demikian!
Untuk membina jenama peribadi yang berjaya di media sosial, anda perlu:Tahu diri anda sendiri dan jangan berpura-pura menjadi orang lainPost content yang relevan dengan kerap dan konsistenMengadakan perjumpaan atau aktiviti networking bersama target audience andaKongsi pengalaman peribadi andaKongsi foto yang cantik dan berkualiti tinggi
7. Daftarkan bisnes anda di Google secara percuma dengan Google My BusinessGoogle My Business ialah servis percuma yang membantu anda menguruskan profil anda di Google. Ianya bagai direktori online bagi bisnes lokal.
Setiap bisnes mesti ada profil bisnes di Google.
Jika anda daftar untuk profil Business di Google, bisnes anda akan terpapar di Google Maps and Google Search, dua fungsi utama yang orang ramai gunakan zaman ini untuk mendapat maklumat lanjut mengenai sesuatu bisnes.
Anda akan dapat laman web asas percuma, dan anda juga boleh kongsi update dan info di profil anda supaya anda boleh simpan pelanggan tetap anda dan boleh menarik pelanggan baru.
Anda juga boleh menambah customer loyalty bisnes anda melalui ciri review di Google My Business. Review oleh pelanggan anda mampu membina kredibiliti untuk jenama anda. 
Antara butiran yang anda boleh berikan di profil Business anda ialah:Nombor telefon\Arah ke kedai andaLink laman webHari dan waktu operasiGambar kedai dan/atau produk anda
Kami harap segala info yang diberikan hari ini bermanfaat bagi bisnes anda.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tipsbantuniaga.blogspot.com/2023/10/7-tips-marketing-online-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Bermain Poker Texas Online Strategi Dan Tips Terbaik

Panduan Bermain Poker Texas Online Strategi Dan Tips Terbaik

papar berkaitan - pada 28/9/2023 - jumlah : 187 hits
Panduan Bermain Poker Texas Online Strategi dan Tips Terbaik Apakah Anda seorang penggemar poker Texas Jika ya bermain poker online adalah cara yang sangat menyenangkan untuk mengasah keterampilan Anda dan bersaing dengan pemain dari seluru...
Tips Penting Untuk Pemula Bermain Baccarat Casino Online

Tips Penting Untuk Pemula Bermain Baccarat Casino Online

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 88 hits
Tips Penting untuk Pemula Bermain Baccarat Casino Online Selamat datang di dunia Baccarat Casino Online Bagi pemula yang baru memulai perjalanan mereka dalam permainan ini ada beberapa tips penting yang perlu diperhatikan agar dapat meraih ...
Kesan Platform Jualan Online Serantau Kepada Negara

Kesan Platform Jualan Online Serantau Kepada Negara

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 110 hits
Kesan Platform Jualan online Serantau kepada negara Negara2 yang telah mengharamkan Tiktok Shop Negara2 itu ialah Afghanistan Kanada Negara2 Uni Eropah India Belanda Pakistan dan Amerika SerikatRamai orang kat negara tersebut nak tiktokshop...
Tips Ampuh Mencari Slot Gacor 2022 Untuk Para Pecinta Judi Online

Tips Ampuh Mencari Slot Gacor 2022 Untuk Para Pecinta Judi Online

papar berkaitan - pada 29/9/2023 - jumlah : 138 hits
Tips Ampuh Mencari Slot Gacor 2022 untuk Para Pecinta Judi Online Halo para pecinta judi online Apakah Anda sedang mencari tips ampuh untuk menemukan slot gacor di tahun 2022 Jika iya Anda berada di tempat yang tepat Di artikel ini saya aka...
Tips Dan Trik Jitu Memenangkan Permainan Baccarat Online

Tips Dan Trik Jitu Memenangkan Permainan Baccarat Online

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 128 hits
Baccarat Online memang menjadi salah satu permainan kasino yang sangat populer di kalangan pecinta judi online Tidak heran jika banyak pemain yang ingin tahu Tips dan Trik Jitu Memenangkan Permainan Baccarat Online Jika Anda adalah salah sa...
Bocoran Slot Jarwo Rahasia Menang Di Game Slot Online

Bocoran Slot Jarwo Rahasia Menang Di Game Slot Online

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 106 hits
Bocoran Slot Jarwo Rahasia Menang di Game Slot Online Siapa yang tidak ingin menang di game slot online Setiap pemain pasti menginginkan kemenangan besar saat bermain slot online Nah kali ini saya akan membocorkan rahasia menang di game slo...
Keuntungan Besar Yang Bisa Didapatkan Dari Baccarat Casino Online

Keuntungan Besar Yang Bisa Didapatkan Dari Baccarat Casino Online

papar berkaitan - pada 3/10/2023 - jumlah : 189 hits
Keuntungan Besar yang Bisa Didapatkan dari Baccarat Casino Online Siapa yang tidak ingin mendapatkan keuntungan besar dengan bermain di Baccarat Casino Online Permainan ini telah menjadi salah satu favorit para penjudi online di seluruh dun...
Kenapa Pilih Fly High Education Centre Untuk Tuisyen Online

Kenapa Pilih Fly High Education Centre Untuk Tuisyen Online

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 128 hits
Kenapa Pilih Fly High Education Centre Untuk Tuisyen Online Kenapa Ibu Ayah memilih Fly High Education Centre sebagai pusat tuisyen online untuk anak anak Bagus sangat ke Fly High Education Centre ni hingga ramai Ibu Ayah di luar sana duk b...
Aplikasi Poker Online Terbaik Di Indonesia Pilihan Teratas Untuk Pecinta Poker

Aplikasi Poker Online Terbaik Di Indonesia Pilihan Teratas Untuk Pecinta Poker

papar berkaitan - pada 4/10/2023 - jumlah : 147 hits
Aplikasi Poker Online Terbaik di Indonesia Pilihan Teratas untuk Pecinta Poker Hai pecinta poker Jika Anda mencari pengalaman bermain poker online terbaik di Indonesia Anda telah datang ke tempat yang tepat Dalam artikel ini kami akan memba...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Kento Momota Tak Berjaya Masuk Gelanggang Buat Kali Terakhir Sebelum Gantung Raket

Pegawai Perbendaharaan As Jumpa Pihak Berkuasa Malaysia Berhubung Sekatan