7 Teknik Direct Selling Power



Kalau orang tu pandai menjual, batu pun dia jual laku. Tu kita panggil kejurujualan yang hebat! Tapi, nak pesan siap-siap. Kemahiran direct selling ni jangan disalahgunakan untuk buat orang beli apa yang tak diperlukan. Lagi-lagi jenis yang dok scam gores dan menang dan seumpamanya…Cukup sekadar buat pelanggan rasa mereka buat keputusan yang tepat. Pujuk elok-elok. Jangan manipulate pelanggan.
Contoh paling simple macam orang yang jual pen dari meja ke meja. Pen tu tak dak la hebat kat mana pun. Biasa-biasa ja. Fungsi pun semua orang dah tau, untuk menulis. Antara benda yang susah nak jual sebenarnya. Ibarat jual aiskrim di kutub utara atau jual api dalam neraka. Payah nak laku tu.Hahaha…
Sebenarnya, semua orang boleh belajar menjual. Patutnya kena suggest pada kementerian untuk adakan subjek khas. Asyik Membaca, Menulis, Mengira dan Membeli ja..Tu yang hujung bulan poket kempis tu…Ni saya share sikit teknik setakat yang saya reti la.
Teknik 1 >>> CKF (Ciri – Kelebihan – Faedah)
Ni kira teknik paling femes la. Presentation menjual disusun ikut 3 steps ni saja. Mula-mula, cerita ciri-ciri produk. Pastu, goreng bab kelebihan produk tu. Apa gunanya. Dan last sekali ceritakan faedah atau kesan positif produk tu pada pengguna.
Ramai penjual yang acah-acah nak guna teknik ni. Tapi selalu confused antara ciri-ciri dengan faedah. Syok sendiri dok goreng sampai terlupa keperluan pelanggan. Hujung-hujung dok tekankan konon produk yang dijual tu terbaik di alam semesta. Ada pelanggan tu nak kisah produk tu terhebat di dunia atau pun tak? Hebat macam mana pun, kalau pelanggan tu tak nampak apa bagusnya untuk dia, dia takkan peduli punya…
Ni contoh penggunaan teknik CKF yang masuk akal.
“Water purifier ni memang sangat sesuai untuk keluarga yang ada baby”
Ciri-ciri ni bunyi macam best tapi masih tak selesaikan apa-apa masalah pelanggan. Tak menghasut lagi ni…So, sambung dengan kelebihan.
“Nak buat susu mesti nak kena prepare air panas. Boleh terus tadah ja kalau ada water purifier ni. Mudah…”
Last sekali, baru explain macam mana kelebihan ni bagi faedah pada pelanggan.
“Tak la kelam kabut tengah-tengah malam. Dengan baby dok nangis lagi. Nak masak air lagi.”
Selagi anda amalkan teknik CKF ni, anda akan selamat daripada syok sendiri dan megah tak tentu hala. Pelanggan pun akan lebih mudah hadam keperluan mereka untuk beli produk anda.
Teknik 2 >>> Kita Geng!
Aplikasi teknik ni seolah-olah kita berlakon sebagai geng pada pelanggan untuk bantai lawan syarikat kita.
“Jom saya share dengan akak macam mana kita boleh kenakan Cuckoo. Akak ambik water filter Cuckoo ni cash guna kad kredit. So Cuckoo akan bagi akak freegift macam saya cerita tadi. Lepas tu akak diam-diam ja bayar instalment pada bank. Untung berganda-ganda. Memang naya la Cuckoo!”
Dalam contoh ni, penjual tu kononnya geng dengan pelanggan untuk aniaya syarikat Cuckoo. Dengan semangat setiakawan yang ditunjukkan oleh si penjual, pelanggan akan lebih yakin dengannya. Trust tu kan penting…
Teknik 3 >>> Tabur Budi
Teknik tabur budi ni sebenarnya mengambil kesempatan atas kecenderungan manusia untuk membalas budi yang diterima. Kecenderungan ni memang biasa di mana-mana pun. Tak kira la walaupun budi yang ditabur tu hanya simbolik atau pun tak ada gunanya.
Dari segi aplikasinya, mulakan perbualan dengan menabur budi. Banyak cara boleh buat. Bagi sampel, hadiah, atau apa-apa saja pun boleh. Habis tak ada apa, bagi pujian pun boleh. Walau pun hanya sekadar pujian, still pelanggan akan rasa lebih cenderung untuk balas budi tersebut.
Teknik 4 >>> Hanya Kerana Alasan
Kebarangkalian untuk dapat peluang menjual boleh dinaikkan bila alasan nak menjual tu diberitahu pada pelanggan. Kadang-kadang, alasan bodoh pun jadi la… contoh, “sebab jiran akak pun dah beli dari saya.” pun boleh jalan…
Manusia selalunya buat apa-apa pun bersebab. Bila kita bagi sebab apa pelanggan kena dengar dulu, lebih senang dia nak tadah telinga.
Antara banyak-banyak alasan, yang paling power adalah yang berkaitan dengan had. Kalau tak perasan, cuba perhatikan kedai-kedai di tempat anda. Kebanyakannya akan buat promosi penghabisan stok. Lebih-lebih lagi kedai perabot. Bertahun dok habiskan stok, tak tutup tutup juga kedainya. Hahaha…Pelanggan ni lebih kalut minat nak beli bila dapat tau stok dah tak banyak atau pun barang tu rare.
Teknik 5 >>> Empat Langkah (Kumpul – Respond – Bagi – Kunci)
Empat langkah ni lebih kepada cara nak uruskan maklumat semasa menjual:Kumpul maklumatRespond pada maklumatBagi maklumatKunci Jualan
Saya guna semula contoh penjual pen tadi.Cari macam mana kali terakhir pelanggan tu gunakan pen (Kumpul maklumat)Tekankan kepentingan aktiviti terakhir pelanggan tu gunakan pen (Respond pada maklumat)Jualkan something beyond sebatang pen, macam kenikmatan bila menggunakan pen yang dijual. (Bagi maklumat)Minta supaya beli. (Kunci Jualan)
Teknik 6 >>> Mempersoalkan Status Quo
Pertama sekali, teknik ni kira macam adik-beradik dengan teknik 4 (Hanya Kerana Alasan). Paling best digunakan waktu kita tak cukup maklumat nak kunci jualan dan baru nak cari common ground dengan pelanggan. Kira ni antara pelindung yang terbaik la untuk elakkan pelanggan cakap, “Takpa la dik…”
Teknik 4 tadi cadangkan supaya kita bagi alasan untuk minta kebenaran menjual. Mempersoalkan status quo ni lagi tajam dan perlukan digunakan secara berhati-hati. Alasan yang kita bagi untuk tawarkan produk adalah untuk perbaiki situasi semasa pelanggan.
“Akak mesti sayang anak-anak akak kan?(anggukkan kepala) Jadinya, abang patut layan anak-anak macam yang sepatutnya. Maksud saya macam ni, akak mesti ada sediakan minuman untuk anak-anak minum, anak-anak yang akak sayang sangat-sangat. Tapi dari air karat yang tak bertapis.”
Kalau anda dapat lihat, dengan teknik ni, si bapa tu tak terlalu ambil kisah pun apa yang anak-anaknya minum. Boleh ja dia masak air kat rumah tu dan bagi anak minum. Tapi penjual ni timbulkan satu isu yang perlu diperbaiki: air karat tak bertapis, nak bagi anak minum mesti air bertapis.
Sebelum mempersoalkan status quo, penjual ni gunakan kenyataan yang tak dapat dan tak mungkin disangkal untuk dapatkan persetujuan pelanggan. Yang akhirnya tak dapat nak nafikan bila penjual ni cakap penapis air diperlukan.
Teknik 7 >>> Referral
Kadang tu, pelanggan memang tak nak beli. Daripada berlalu pergi macam tu ja tanpa apa-apa nilai, penjual yang berpengalaman selalu akan gunakan tolak ansur pelanggan. Dah tak dapat jualan, mereka akan minta pelanggan untuk benda kedua paling best: referral. Maklumat untuk dihubungi pada masa depan tentang kenalan pelanggan yang mungkin berminat dengan produk yang dibawa.
Bila bercakap dengan referral tersebut, sebut terus nama kenalan yang bagi maklumat. “Tuan Farhan bagitau saya tuan mungkin berminat.” Lebih mudah nak cipta keserasian dan dapatkan kepercayaan. Maka nak buat jualan pun lebih senang.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tipsbantuniaga.blogspot.com/2023/10/7-teknik-direct-selling-power.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hidden Camera In Power Socket Spoils Chinese Couple S Honeymoon

Hidden Camera In Power Socket Spoils Chinese Couple S Honeymoon

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 157 hits
Pic credit to xiaohongshu comKUALA LUMPUR A romantic honeymoon escapade took an unsettling turn when a Chinese pair stumbled upon a hidden camera camouflaged within a power socket at their Airbnb strategically placed within a power socket f...
Ride The Future Unleashing The Power Of Electric Road Bikes

Ride The Future Unleashing The Power Of Electric Road Bikes

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 164 hits
Bicycling or cycling is an exciting outdoor activity that improves not only physical fitness but also emotional well being Whatever your level of experience whether you re a seasoned cyclist or an aspiring cyclist and the bike you pick will...
Heavy Hauling Made Easy Utv Tracks For Superior Power

Heavy Hauling Made Easy Utv Tracks For Superior Power

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 130 hits
Imagine a world in which you are able to expand your horizons by exploring all terrains at your own leisure Imagine yourself traversing through rugged landscapes conquering challenging conditions and effortlessly pulling huge loads When you...
Aussie Lawyer S Book Chronicles Anwar S Roller Coaster Ride To Power

Aussie Lawyer S Book Chronicles Anwar S Roller Coaster Ride To Power

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 139 hits
Mark Trowell has followed the fall and rise of Anwar Ibrahim over the decades penning three books on the latter s tumultuous political career The Australian criminal lawyer s previous books were Sodomy II The Trial of Anwar Ibrahim The Pros...
Small But Mighty The Power Of A Small General Contractor In Austin

Small But Mighty The Power Of A Small General Contractor In Austin

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 177 hits
Austin s thriving landscape is the setting for a dynamic transformation in the middle of the Lone Star State The skyline of Austin is changing while neighborhoods are booming and visions are coming to life General contractors are the ones w...
Indoor Biking Revolution The Power Of Fitness Bikes

Indoor Biking Revolution The Power Of Fitness Bikes

papar berkaitan - pada 22/9/2023 - jumlah : 177 hits
In our hectic world living a healthy life style can be a challenge We are often juggling busy schedules making it hard to schedule regular exercise That s where exercise bikes commonly known as workout bike indoor bikes or fitness bikes com...
Video Menko Luhut Tegaskan Indonesia Tak Perlu Jadi Negara Super Power Militer

Video Menko Luhut Tegaskan Indonesia Tak Perlu Jadi Negara Super Power Militer

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 136 hits
Berdasarkan pengalaman terjun dalam Operasi Seroja di Timor Timur pada tahun 70an silam Luhut menyadari sulit mengontrol masyarakat
The Power Of Networking Leveraging Huzzle To Reach The Right Talent Pool

The Power Of Networking Leveraging Huzzle To Reach The Right Talent Pool

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 191 hits
In the fiercely competitive market of today businesses are always on the lookout to attract innovative talent that will drive the pace of innovation and boost growth The traditional recruitment methods such as the hiring of recent graduates...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan