7 Doa Pagi Yang Boleh Diamalkan Umat Islam


Berikut merupakan senarai beberapa doa yang boleh kita baca dan amalkan setiap pagi bagi memastikan hari-hari kita berjalan lancar, urusan kita dipermudahkan dan diri kita sentiasa dilindungi Allah S.W.T
Sebagai umat Islam, anda digalakkan untuk sentiasa membaca doa-doa ini sebelum memulakan hari-hari anda. Oleh itu, pastikan anda terus bersama kami sehingga ke penghujung artikel untuk mengetahui dan mempelajari doa pagi yang boleh diamalkan.
Apa itu Doa? Perkataan doa itu diambil dari perkataan dalam bahasa Arab iaitu “Da’aa” yang membawa erti seruan. Dan dari sudut bahasa doa ini membawa erti “panggilan”, “ajakan” atau “permintaan”.
Dari sudut syarak pula, doa ini merujuk kepada perbuatan memohon kepada Allah SWT dengan meminta kebaikan dari sisiNya dengan penuh ketulusan hati dan penuh pengharapan.
Pengertian ini dijelaskan oleh Allah dalam beberapa tempat di dalam al-Quran, dan antara firman Allah S.W.T berkenaan doa ini boleh dilihat dalam surah Ghafir di bawah:
Sumber: Surabaya Mengaji Senarai Doa Pagi Berikut merupakan beberapa doa pagi yang boleh anda amalkan setiap hari bagi memastikan hari-hari anda dilindungi dan diberkati Tuhan:
1. Doa Mohon Keselamatan Semestinya, sebelum kita mulakan hari kita, kita sangat digalakkan untuk berdoa memohon keselamatan daripada Allah S.W.T. Dengan izin Allah, doa yang dibaca ini mampu melindungi kita daripada sebarang kecelekaan pada hari itu.
2. Doa Memperoleh Kebaikan Dunia & Akhirat Semestinya salah satu doa yang boleh kita amalkan pada pagi hari adalah doa yang mampu memberi kita kebaikan di dunia dan di akhirat.
Doa ini sangat digalakkan untuk diamalkan kerana ia meliputi segala sisi kehidupan kita sama ada di dunia ini atau di akhirat nanti.
3. Doa minta terhindar dari keburukan Selain itu, doa yang boleh dibaca pada permulaan hari ialah doa memohon agar kita ini dijauhkan dari perbuatan buruk. Doa ini mampu melindungi kita daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam Islam, dan seterusnya membantu kita dalam menjadi umat Islam yang lebih baik.
Sumber: Fursan Daily  4. Doa Memohon Perlindungan Dari Empat Pekara Anda juga digalakkan untuk membaca doa di bawah setiap pagi sewaktu melaksanakan solat Subuh dengan membaca doa ini sebelum memberi salam.
Doa ini dibaca bagi memohon perlindungan Allah S.W.T dari empat perkara yang tidak diingini oleh mana-mana umat Islam, iaitu:
Siksaan Kubur Siksaan Neraka Fitnah Fitnah Dajjal 5. Doa Dipermudahkan Urusan Kita juga boleh memulakan hari kita dengan membaca doa dipermudahkan urusan dibawah. Dengan membaca doa ini, kita berharap semua urusan dan perkara yang ingin kita lakukan akan dipermudahkan dan dilancarkan Allah S.W.T:
6. Doa Memohon Rezeki Yang Tidak Putus Doa seterusnya yang boleh diamalkan pada permulaan hari adalah doa memohon agar rezeki kita tidak pernah putus. Insya-Allah dengan mengamalkan doa ini, rezeki kita akan sentiasa mengalir.
7. Doa Tawakal Pada Allah S.W.T Doa terakhir yang akan kami kongsikan ini ialah doa memohon tawakal pada Allah dan dijauhkan kita daripada kesesatan. Doa ini dibaca bagi menunjukkan bahawa kita sebagai umat Islam berserah sepenuhnya kepada Allah S.W.T, dan padanya kita memohon segala perkara.
Kelebihan Mengamalkan Doa Pagi Doa pada permulaan hari ini sangat digalakkan untuk dibaca. Dengan membaca doa kita telah berserah dan merendahkan diri kita kepada Allah. Berikut merupakan antara kelebihan dalam mengamalkan doa pagi ini:
Cara Mendapatkan Rezeki Atau Pembuka Rezeki Mendekatkan Diri Kepada Allah SWT Berdoa merupakan satu bentuk kesyukuran Melakukan aktiviti harian dengan lebih tenang dan bersemangat. Lebih berkeyakinan dalam menjalani hari-hari kita Baca juga: Asmaul Husna – 99 Nama Allah Beserta Maknanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-pagi/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-pagi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

papar berkaitan - pada 29/3/2024 - jumlah : 294 hits
Alhamdullilah pejam celik pejam celik dah masuk 18 Ramadan dah Allahu cepat sungguh masa berlalu pergi kan Jadi ini adalah antara doa doa yang boleh kita diamalkan sepanjang bulan Ramadan ini Doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Sa...
Mui Serukan Umat Islam Tetap Boikot Produk Terafiliasi Israel Selama Ramadan

Mui Serukan Umat Islam Tetap Boikot Produk Terafiliasi Israel Selama Ramadan

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 96 hits
MUI mendorong seluruh masyarakat untuk tetap beralih menggunakan produk dalam negeri yang tidak terafiliasi dengan Israel dan pendukungnya
Ini Berlaku Di Negara Umat Islam M Sia Komen Fadhil Shaari Ketpm

Ini Berlaku Di Negara Umat Islam M Sia Komen Fadhil Shaari Ketpm

papar berkaitan - pada 18/3/2024 - jumlah : 118 hits
Tular wanita dakwa suara bilal ganggu kejiranan masjid buat laporan polisOleh Mac 17 2024 6 15pmGEORGETOWN Memang insiden itu berlaku di masjid ini beberapa hari lalu namun saya harap orang ramai tidak mengambil tindakan sendiri Laporan pol...
Menteri Agama Imbau Umat Islam Tarawih Pakai Speaker Dalam Masjid Ini Aturan Detailnya

Menteri Agama Imbau Umat Islam Tarawih Pakai Speaker Dalam Masjid Ini Aturan Detailnya

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 87 hits
Penggunaan speaker dalam masjid selama tarawih untuk mewujudkan ketentraman ketertiban dan kenyamanan bersama
Doa Nabi Yunus Kelebihan Diamalkan Ketika Kesempitan

Doa Nabi Yunus Kelebihan Diamalkan Ketika Kesempitan

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 97 hits
Doa Nabi Yunus merupakan zikir atau istighafar yang dibaca oleh Nabi Yunus ketika dalam perut ikan Nun Disebalik doa tersebut terdapat kelebihan terutamanya boleh diamalkan ketika berada dalam kesusahan Kisah Nabi Yunus AS sangat terkenal d...
Mengapa Pertikai Perjuangan Umat Islam Pertahan Kesucian Agama

Mengapa Pertikai Perjuangan Umat Islam Pertahan Kesucian Agama

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 94 hits
DIANA AZISWALAUPUN sudah beberapa hari isu stoking tertera kalimah ALLAH berlegar di media sosial dan menjadi perbualan ramai perkara ini seharusnya menjadi iktibar penting kepada masyarakat berbilang kaum di Malaysia Malah Yang di Pertuan ...
Berdebar Tunggu Anak Pertama Lahir Ini Doa Surah Surah Amalan Bapa Boleh Baca Waktu Teman Isteri Bersalin

Berdebar Tunggu Anak Pertama Lahir Ini Doa Surah Surah Amalan Bapa Boleh Baca Waktu Teman Isteri Bersalin

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 88 hits
Menanti kelahiran anak pertama sememangnya cukup mendebarkan Pelbagai persoalan dan perasaan yang mula difikirkan dalam minda Doa dan amalan surah surah tertentu antara yang bakal ibu patut amalkan sepanjang sembilan bulan hamil Namun tidak...
Umat Islam Tidak Bersatu Angkara Penjajah Abdul Hadi

Umat Islam Tidak Bersatu Angkara Penjajah Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 125 hits
Perpecahan umat Islam di Malaysia pada masa sekarang didakwa berpunca daripada dasar zaman penjajahan British suatu ketika dahulu Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata penjajahan tersebut berjaya memecahbelahkan perkauman pada gener...
Pentingnya Muhasabah Diri

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bila Perli Tu Faham Faham Lah Ditanya Tentang Kemesraan Aslam Dan Marissa Ini Respon Misya Mazlan

Mua Bellaz Hentikan Penjualan Produk Keychain Wajah Anak Terima Kasih Yang Bagi Nasihat

Rafah Diserang Ini Yang Wajib Kita Lakukan

Kewajiban Bayar Zakat Emas

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations