7 Cara Buat Blog Sendiri Dan Hasil Dari Blog Proven


 Selain menerima upah sebagai penulis upahan . Saya juga mempunyai blog peribadi. Pada permulaan, saya hanya mencari di Google sahaja bagaimana cara buat blog sendiri. Akhirnya, muncul lah blog dengan nama ehbelogaku.com . Blog bila sudah berusia, semakin menjadi rebutan pelanggan ya. Yang ini ramai pengguna tidak tahu. Buat blog jangan fokus kepada pengiklanan melalui Adsense sahaja, Adsense perlu menunggu tabung penuh. Jika ada ingin tahu lagi, banyak cara buat duit dengan segera.



menulis sebagai terapi







Sebagai contoh biasanya klien akan tawarkan kepada saya dengan sponsored post, link placement, dan review bertulis di blog. Pelanggan dalam dan luar negara. Konsep ini win-win situation. Tetapi, ianya perlukan masa untuk bina kepercayaan pelanggan.



pernah disindir dengan nama blog saya. Namun, saya tahu hala tuju blog peribadi.



Mungkin ada yang berkata, tidakkah rugi buat blog?
Sebenarnya, tidak. Tiada pembazirab apabila kita laburkan duit dan sebaliknya ia memberi pulangan yang besar di masa akan datang.



Apakah yang saya laburkan untuk memiliki blog peribadi :



1. Bayar hosting dan domain secara tahunan.
Kos beratus. Nilai sebenar saya sudah lupa. Saya menggunakan domain dan hosting daripada netKL. Untuk blog wordpress saya www.azlinaghostwriter.com bernilai RM 260 setahun.



2. Ubah cantikkan blog
Yang ini, saya upah orang untuk design blog. Sejak blog dibina tahun 2017, kurang dari 10 orang saya sudah menggunakan khidmat mereka. Betulkan template, dan kemaskan blog. Masa saya berniat untuk tahu cara buat blog sendiri, sudah berazam mahu upah sahaja orang sebab tidak mahu sakit kepala main coding, lagipun ianya bukan kepakaran saya.


3. Kos masa
Saya habiskan masa beberapa tahun untuk hasilkan artikel-artikel di blog. Keseluruhan artikel ialah hampir mencecah 300.
Walaupun blog peribadi yang memaparkan pendapat dan pengalaman, juga terdapat konten artikel yang unik lain di mata pelanggan.



4. Broken link
Setiap kali ada error di blog, saya sendiri perlu pastikan bersih dari error tersebut. Jika tidak, akan affect SEO kepada blog.


5. Minat
Saya tidak buat blog kerana duit. Kerja saya hanya menulis sahaja untuk beberapa tahun, kemudian baru terima hasil atas artikel yang ditulis oleh saya.
Pesan saya, percayalah bila anda niatkan nak buat blog sendiri untuk dapatkan duit. Nescaya anda akan penat dan berhenti di situ sahaja. Jadinya, tiada artikel di update. Sebab minda kita sudah di set nak duit, macam mana nak buat duit dengan blog. Berzikir yang ini sahaja, memang tidak kemana.
Seperti saya, blog dibina berdasarkan minat mendalam dengan penulisan.


6. Airmata
Tidak dinafikan, airmata pun kos saya juga. Setiap kali blog ada masalah ke apa, saya laburkan dulu dengan airmata. Kemudian baru jumpa jalan keluar, dengan izin Allah SWT.





Permintaan pelanggan untuk blog peribadi saya






Kesimpulannya:


1. Tidak sesekali pernah merasa kerugian dalam melabur untuk blog peribadi. Hosting dan domain expired, cari sampai dapat kos untuk menampung domain jika expired. Usaha, doa, dan tawakal kepada Allah.


2. Tidak pernah menyesal memiliki blogspot dan belajar blog. Ini kerana, ada klien yang mengupah saya untuk menulis bagi pihak mereka juga. Pelanggan ini terdiri daripada individu perseorangan, bukan syarikat.






Cara buat blog sendiri Berikut adalah langkah-langkah untuk cara buat blog sendiri:


1.  Pilih platform blogging
Ada banyak platform blogging yang tersedia seperti WordPress, Blogger, Tumblr, dan lain-lain. Pilihlah platform yang sesuai dengan keperluan dan paling penting keselesaan anda.
Nasihat saya, sebagai pemula anda perlu bermula dengan Blogger. Apabila sudah mahir mengenai blogging, anda boleh membuka blog wordpress atau migrate blog yang sedia ada kepada wordpress. 

2.  Daftar akaun
 Setelah memilih platform, daftarlah untuk membuat akaun baru. Isi informasi yang diperlukan seperti nama pengguna, alamat email, dan kata kunci.



2. Cara buat blog sendiri adalah dengan memilih tema atau template di blog.

 Setelah mendaftar, pilih tema atau template yang sesuai dengan gaya dan tujuan blog Anda. Tema atau template ini akan menjadi tampilan visual blog anda.

3. Sesuaikan tampilan blog
Setelah memilih tema atau template, sesuaikan tampilan blog Anda dengan mengubah warna, font, dan layout sesuai keinginan Anda.


4. Buat konten
Mulakan membuat konten untuk blog anda. Tulislah artikel jenis pendapat, pengalaman dan panduan di blog sesuai dengan niche anda. Pastikan konten yang anda buat menarik dan bermanfaat bagi pembaca. Paling penting, konten anda adalah original. Tidak meniru konten orang lain.


5. Atur navigasi
 Buatlah menu navigasi yang memudahkan pembaca untuk menjelajahi blog anda. Atur kategori atau tag untuk mudahkan konten anda dibaca. Tidak tahu nak atur macam mana blog? upah je orang, jika ada bajet. Namun, sebagai permulaan penuhkan konten terlebih dahulu.



6. Promosikan blog
Setelah blog ada siap, promosikan blog anda melalui media sosial, forum, atau melalui jaringan peribadi anda. Bagikan konten secara teratur untuk menarik pembaca baru.

Sebagai pemula, dinasihatkan menulis setiap hari. Anda boleh bermula dengan 800 patah perkataan artikel. Apabila sudah selesa, boleh dinaikkan lagi bilangan patah perkataan.   


7. Terus perbaharui dan kembangkan blog
 Untuk jadikan blog anda kekal relevan,  anda dinasihatkan terus perbaharui konten anda secara berkala. Tambahkan fitur baru atau eksperimen dengan gaya penulisan yang berbeza. Jaga blog anda tetap segar dan menarik bagi pembaca.




Moga membantu anda yang ingin belajar cara buat blog sendiri. Jika anda mahu belajar lebih serius mengenai cara pasarkan diri di Google sebagai penulis, dan mahu pelajari jenis-jenis penulisan artikel sesuai digunakan untuk Blog peribadi. Terus ke kelas Blogspot dan pelajari branding diri . 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ehbelogaku.com/2023/09/cara-buat-blog-sendiri-proven-dan-hasil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buang Footer Bawah Blog

Cara Buang Footer Bawah Blog

papar berkaitan - pada 3/9/2023 - jumlah : 275 hits
tengok gambar untuk korang faham apa benda yang di katakan itu ksebelumselepasdah faham dan nampak perbezaan kan so nak belajar tak k jom mula2 g DASHBOARD DESIGN TEMPLATE EDIT HTML PROCEEDtandakan Tick Expand Widgetscari kod b skin dah jum...
Cara Menyemak Kedudukan Blog Di Similar Website

Cara Menyemak Kedudukan Blog Di Similar Website

papar berkaitan - pada 12/9/2023 - jumlah : 266 hits
AssalamualaikumBismillahKalau dulu selalu check ranking blog di Alexa Rank kan Sekarang ni laman web alexa dah tak aktif Jadi sekarang ada cara baru untuk semak kedudukan blog korang di Similar Website Cara Menyemak Kedudukan Blog Di Simila...
Tak Perlu Beria Mandikan Bayi Baru Lahir Cukup Guna Cara Ini Sahaja

Tak Perlu Beria Mandikan Bayi Baru Lahir Cukup Guna Cara Ini Sahaja

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 237 hits
Mempunyai baby comel pasti impian setiap pasangan yang berkahwin tidak kira sama ada baby comel itu lelaki mahupun perempuan Namun dalam keseronokan mendapat baby comel anda seharusnya tidak mengambil mudah aspek penjagaannya terutama apabi...
Cara Tempah Roro Langkawi 2023

Cara Tempah Roro Langkawi 2023

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 207 hits
Cara Tempah Roro Langkawi 2023 l Korang yang dah biasa melancong ke Pulau Langkawi mesti dah tau pasal perkhidmatan RORO Langkawi kan Kalau korang nak tau RORO ni adalah feri yang boleh bawa kereta korang dari Kuala Perlis ke Pulau Langkawi...
Mengenal Apa Itu Binance Dan Cara Trading Yang Aman

Mengenal Apa Itu Binance Dan Cara Trading Yang Aman

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 203 hits
Apa yang Dimaksud dengan Binance Dalam hal ini ulasan Binance selalu menjadi sorotan Diluncurkan pada tahun 2017 Binance menjelma menjadi No 1 di dunia dalam jagat pertukaran mata uang kripto sebuah prestasi yang diakui oleh otoritas terkem...
Ikan Rebus Goreng Style Pantai Timur Lagi Kick Ikut Cara Ni Confirm Bertambah

Ikan Rebus Goreng Style Pantai Timur Lagi Kick Ikut Cara Ni Confirm Bertambah

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 262 hits
Dah bosan makan ikan goreng kunyit biasa apa kata kali ini ubah selera ala Pantai Timur pula dengan ikan rebus goreng Pasti tak cukup nasi sepinggan Macam mana nak buat Resipi ringkas perkongsian ini mama wajib cuba Senang Ikan Rebus goreng...
Anak Terkena Kudis Buta Ini Cara Rawatanya

Anak Terkena Kudis Buta Ini Cara Rawatanya

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 150 hits
Anak saya ada gejala tentang scabies Saya ingin tahu bagaimana cara untuk merawat Ariesha Syaaa gambar keadaan kaki anak saya Jawapan Kudis buta adalah sejenis jangkitan kulit yang boleh berjangkit disebabkan oleh sejenis hama Hama adalah s...
Anak Belajar Benda Negatif Dari Orang Sekeliling Ini Cara Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Atasinya

Anak Belajar Benda Negatif Dari Orang Sekeliling Ini Cara Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Atasinya

papar berkaitan - pada 26/8/2023 - jumlah : 208 hits
Anak saya umur 4 tahun Memang mudah terpengaruh dengan sikap sepupunya Bagaimana cara untuk atasi sikap sikap negatif yang dia tiru daripada orang lain Saya pula tak suka ajar anak dengan cara menjerit dan memukul Pernah tak anda alami atau...
Resepi Cara Buat Cendawan Goreng Tepung Crispy

Resepi Cara Buat Cendawan Goreng Tepung Crispy

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 182 hits
Bahan bahan yang diperlukan 2 sudu besar tepung jagung 1 2 cawan tepung gandum 1 2 cawan tepung beras 1 2 teh ramuan istimewa 1 biji telur Garam secukupnya Campur dan kacau sehingga sebatiCara caranya 1 Cendawan yang telah dicuci 2 Masukkan...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku