7 Cara Berbakti Kepada Ibu Bapa Walaupun Mereka Telah Meninggal Dunia



Hubungan antara anak dan ibu bapa adalah hubungan yang sangat suci dan istimewa, tidak akan terputus selama-lamanya. Sekalipun telah terpisah antara dunia ini dan dunia tempat tinggal mereka di alam Barzakh, hubungan tersebut akan terus kekal dan akan bersambung hingga ke akhirat.
Yang terpisah hanya jasad. Seolah-olah ada satu pintu yang memisahkan antara dunia ini dengan dunia mereka. Dan mereka telah melalui pintu tersebut untuk menyeberang ke alam Barzakh di sebelah sana. Suatu hari nanti kita juga akan melalui pintu tersebut.
Justeru, sekalipun mereka telah tiada, masih ada beberapa amalan dan bakti yang mampu kita lakukan buat mereka. Berikut antaranya:
#1- Menguruskan Jenazah Ibu Bapa
Setelah ibu bapa meninggal dunia, perkara pertama yang boleh dilakukan untuk berbakti kepada mereka ialah menguruskan jenazah mereka secepat mungkin. Meskipun biasanya pengurusan jenazah dilakukan oleh pihak yang mahir dan terlatih, namun ambil lah peluang terakhir untuk menguruskan jenazah ibu bapa. Jika tidak tahu, maka ini masa untuk mula belajar.
#2- Melunaskan Hutang Ibu Bapa
Sesungguhnya roh seorang anak adam itu terhalang kerana hutang, hatta semua dosa akan diampunkan bagi orang yang mati syahid kecuali hutang. Maka jika ibu bapa masih mempunyai hutang dengan siapa-siapa, usahakanlah untuk melunaskan hutang tersebut.
Jika anak dan ahli keluarga tidak mampu, maka umat Islam perlu saling membantu untuk melunaskannya. Sebaiknya bertemulah dengan pihak yang memberi hutang supaya boleh berbincang dengan lebih lanjut.
Sama juga dalam hal ibadah. Jika ibu bapa pernah berniat untuk melakukan ibadah haji contohnya, dan mereka tidak sempat untuk melaksanakannya, maka kita boleh menunaikan ibadah tersebut bagi pihak mereka.
Seorang wanita daripada Juhainah datang menemui Nabi SAW dan berkata: “Sesungguhnya ibuku bernazar untuk melaksanakan haji akan tetapi dia tidak sempat melaksanakan haji tersebut sehingga dia meninggal dunia. Apakah boleh aku melaksanakan haji tersebut untuknya?”
Rasulullah menjawab: “Ya, hajikanlah dia. Apa pandangan kamu jika ibu kamu memiliki hutang, adakah kamu juga akan melunasinya? Lunaskanlah untuk Allah kerana (hutang kepada) Allah adalah lebih berhak untuk dilunasi”
#3- Melaksanakan Rancangan Atau Janji Ibu Bapa
Jabir bin ‘Abd Allah radhiallahu ‘anh menerangkan: Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah berkata: “Apabila datang harta dari Bahrain nescaya aku akan memberi engkau sekian-sekian.” Namun harta dari Bahrain tidak datang sehinggalah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam wafat.
Ketika harta dari Bahrain sampai, Abu Bakar (radhiallahu ‘anh) memerintahkan seseorang menyeru: “Sesiapa yang memiliki janji atau hutang dengan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam datanglah kepada kami.” Maka aku datang dan berkata: “Sesungguhnya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berjanji kepada aku sekian-sekian.” Maka dia memberi aku satu genggaman dan aku menghitungnya, ternyata jumlahnya lima ratus (dirham). Dia berkata: “Ambillah lagi seumpamanya” – (Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya , no. 2296, hadis sahih)
Kisah tersebut menunjukkan bahawa janji yang pernah diberitahu Rasulullah dilunaskan ketika baginda telah wafat dan Saidina Abu Bakar sudah menjadi pemerintah.
#4- Melakukan Kebaikan Yang Disyariatkan
Sekalipun ibu bapa telah meninggal dunia, masih ada banyak amalan yang boleh dilakukan bagi membantu mereka di hari kemudian.
“Sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla menaikkan darjat seorang lelaki yang soleh di syurga, lalu dia bertanya: “Wahai Tuhan! Kenapakah saya mendapat kelebihan ini?” Dijawab: “Disebabkan permohonan ampun anak kamu kepada kamu.” (Musnad Ahmad, no: 10202/10610 dengan sanad hasan)
Selain itu, pahala daripada amalan sedekah juga mampu dihubungkan kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia. Daripada ‘Abd Allah ibn ‘Abbas radhiallahu ‘anhuma,
“Sesungguhnya datang seorang lelaki dan bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesungguhnya ibuku meninggal dunia, apakah bermanfaat untuknya jika aku bersedekah untuknya?” Rasulullah menjawab: “Ya.” Lelaki itu lantas berkata: “Sesungguhnya aku memiliki sebuah kebun yang berbuah, maka saya persaksikan kepada engkau bahawa aku mensedekahkannya untuknya.” (Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Sahihnya, hadis no 2770 – status hadis sahih)
#5- Meneruskan Amalan Ibu Bapa Yang Baik Dan Menghentikan Yang Buruk
Rasulullah SAW bersabda bahawa: “Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang baik lalu ia diamalkan selepas itu, ditulis untuknya (pahala) seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan pahala mereka (para pengamal itu) sedikit pun. Sesiapa yang memulakan dalam Islam sunnah yang jahat lalu ia diamalkan selepas itu ditulis untuknya (dosa) seperti dosa orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan dosa mereka (para pengamal itu) sedikit pun”
(Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya, no. 1017 – status hadis sahih)
Maka jika semasa ibu bapa hidup, mereka sering melakukan amalan membantu fakir miskin, mensedekahkan buku-buku untuk kegunaan kanak-kanak yang memerlukan, atau ibu selalu menjahitkan baju raya dan mensedekahkannya kepada anak-anak yatim, maka seeloknya amalan tersebut diteruskan.
Sebaliknya, jika mereka ada melakukan suatu yang salah dan bertentangan dengan syariat seperti pernah berselisih faham dengan seseorang, maka pergilah berjumpa pihak tersebut untuk meminta maaf. Jika ayah pernah menulis buku dan di dalamnya terdapat kesalahan, maka perbetulkanlah penulisan tersebut dan maklumkanlah kepada orang ramai.
#6- Mendoakan Ibu Bapa
Rasulullah SAW bersabda bahawa: Apabila seorang manusia meninggal dunia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariyahnya atau ilmunya yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya. (Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya, no. 1631 – status hadis sahih)
Doa juga antara penghubung yang paling dekat antara kita dan ibu bapa yang telah meninggal dunia. Tidak ada perkara lain lagi yang mereka perlukan setelah meninggal dunia melainkan kebaikan Tuhan hasil doa dan permohonan daripada anak-anak mereka.
Antara doa yang diajarkan di dalam Al-Quran ialah seperti berikut:
“Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Surah al-Isra’ 17:24)
#7- Menghubungkan Silaturahim
Menghubungkan silaturahim bermaksud menyambung hubungan baik yang pernah ada antara ibu bapa kita dan kenalan mereka. Walaupun ibu bapa telah meninggal dunia, kita tidak membiarkan hubungan itu terpadam begitu sahaja.Terdapat satu kisah yang boleh diambil pelajaran berkenaan anjuran menghubungkan silaturahim.
Dalam satu perjalanan ke Mekah, ‘Abd Allah ibn ‘Umar radhiallahu ‘anhuma menemui seorang Arab Badui. Lantas Ibn ‘Umar mengucapkan salam kepada beliau, menaikkan beliau ke atas keldai yang tadi ditungganginya dan kemudian memberikan beliau serban yang sedang dipakainya.
Ibn Dinar (yang menyaksikan perbuatan Ibn ‘Umar) berkata kepadanya: “Semoga Allah memperelok keadaan kamu! Sesungguhnya mereka adalah orang Arab Badui dan sesungguhnya mereka sudah mencukupi dengan sesuatu yang sedikit.” Maka Ibn ‘Umar menjawab:
“Sesungguhnya ayah orang ini adalah sahabat yang amat dicintai oleh (ayahku) ‘Umar bin al-Khaththab. Sesunguhnya aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya bakti terbaik seorang anak ialah menghubung silaturahim dengan orang yang dicintai ayahnya (Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya , no. 2552 – status hadis sahih)
Penutup
Bagi mereka yang ibu bapa mereka sudah meninggal dunia, mungkin kita ada terlepas peluang untuk berbakti kepada mereka semasa mereka hidup, namun kita masih mempunyai peluang untuk berbakti kepada mereka setelah mereka meninggal dunia.
Bagi mereka yang mempunyai ibu bapa yang masih hidup pula, berazamlah untuk mengambil tahu sedikit sebanyak perihal kehidupan ibu bapa, dengan siapa mereka berkawan, aktiviti mereka dengan orang di sekeliling serta niat dan keinginan mereka supaya maklumat tersebut dapat digunakan setelah mereka meninggal dunia. Wallahua’lam.
 
Sumber: tzkrh.com 
The post 7 Cara Berbakti Kepada Ibu Bapa Walaupun Mereka Telah Meninggal Dunia appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/7-cara-berbakti-kepada-ibu-bapa-walaupun-mereka-telah-meninggal-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saat Sedang Berjuang Di Audisi Lida 2020 Ibu Janna Meninggal Dunia

Saat Sedang Berjuang Di Audisi Lida 2020 Ibu Janna Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 249 hits
Audisi Liga Dangdut Indonesia 2020 baru dimulai Namun ada sejumlah momen haru biru sudah tersaji di konser Bhinneka Tunggal Ika tadi malam
These Parent Are Indeed Made In China Ibu Bapa Tinggalkan 2 Anak Mereka Yang Disyaki Positif Koronavirus Di Airport

These Parent Are Indeed Made In China Ibu Bapa Tinggalkan 2 Anak Mereka Yang Disyaki Positif Koronavirus Di Airport

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 409 hits
Dalam perkembangan terkini mengenai wabak koronavirus di China yang dikatakan berpunca dari makanan eksotik 26 kes kematian telah direkodkan dan lebih 900 orang yang disahkan positif virus tersebut Penularan virus itu dilaporkan bermula di ...
Ibu Sempat Bisik Syahadah Adik Atikah Meninggal Dunia Dalam Pangkuan Ibu Kerana Hidap Kanser

Ibu Sempat Bisik Syahadah Adik Atikah Meninggal Dunia Dalam Pangkuan Ibu Kerana Hidap Kanser

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 269 hits
Tiada ibu bapa yang sanggup berpisah dengan anak yang masih kecil namun tiada juga yang sanggup melihat anak kecil mereka menderita dengan penyakit yang kronik Ikuti luahan seorang ibu yang baru sahaja kehilangan anak perempuannya yang meni...
Orangtua Sudah Meninggal Ini 5 Cara Berbakti Kepadanya

Orangtua Sudah Meninggal Ini 5 Cara Berbakti Kepadanya

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 222 hits
Berbakti kepada orangtua termasuk perintah dari Allah dan Nabi SAW Begitu juga durhaka kepada orang tua termasuk perkara yang dilarang oleh Allah dan Nabi SAW Berbakti kepada orang tua dapat dilakukan ketika mereka masih hidup dapat pula di...
Ibu Bapa Kena Amalkan Doa Doa Ini Jika Mahu Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

Ibu Bapa Kena Amalkan Doa Doa Ini Jika Mahu Anak Anak Berjaya Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 663 hits
Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah Anak yang baik dan mendengar kata kata ibu bapanya Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka Bagi yang beragama Isla...
Bayi 5 Bulan Meninggal Dunia Di Taska Ditemui Dalam Keadaan Terlangkup

Bayi 5 Bulan Meninggal Dunia Di Taska Ditemui Dalam Keadaan Terlangkup

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 511 hits
Seorang bayi berusia lima bulan yang dihantar dalam keadaan sihat ke sebuah taska di Bukit Jalil dilaporkan meninggal dunia pada Petang Khamis lalu Menurut laporan Harian Metro bayi perempuan itu dikatakan tidak sedarkan diri sebelum disahk...
Maut Dilanggar Lari Pemain Bola Sepak Remaja Perak Meninggal Dunia

Maut Dilanggar Lari Pemain Bola Sepak Remaja Perak Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 482 hits
Sejak kebelakangan ini sudah banyak berita berita mengenai kematian yang terjadi Bertambah menyayat hati apabila mangsa terkorban nyawa dek kecuaian oleh pemandu yang tidak bertanggungjawab Satu lagi berita sedih seorang pemain bola sepak B...
Nak Orang Muda Je Nenek Berusia 83 Tahun Jadi Bintang Filem Dewasa Selepas Suaminya Meninggal Dunia

Nak Orang Muda Je Nenek Berusia 83 Tahun Jadi Bintang Filem Dewasa Selepas Suaminya Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 484 hits
Negara Jepun sememangnya terkenal dengan keunikan budayanya Namun selepas membaca laporan aneh ini mungkin keunikan itu akan terjejas Ogasawara Yuko 83 berasal dari keluarga yang sangat mementingkan pendidikan Setelah berkahwin dia memiliki...
Demi Biayai Adik Perempuan Ini Cuma Makan Nasi Dan Cabe Tiap Hari Akhirnya Ia Meninggal Dunia

Demi Biayai Adik Perempuan Ini Cuma Makan Nasi Dan Cabe Tiap Hari Akhirnya Ia Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 20/1/2020 - jumlah : 580 hits
Perjuangannya hidup ngirit demi adiknya berujung kematian di usia muda Sedih sih baca kisahnya T T
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na