6048 Mekanisme Seliaan Jamin Keberkesanan Kuota Bumiputera Berita Harian 25 11 2021


 

Kuala Lumpur: Peruntukan premis perniagaan milik Bumiputera di pusat beli-belah seperti dihasratkan kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, perlu dilaksanakan mengikut mekanisme tertentu supaya mampu merapatkan jurang ekonomi dalam kelompok masyarakat.
Meskipun usaha kerajaan itu disifatkan bertepatan dengan aspirasi melonjak sosioekonomi Bumiputera, ia dikhuatiri bakal berdepan pelbagai risiko seperti penyalahgunaan kuota, penyelewengan dan sikap mengaut 'untung atas angin'.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, berkata kegagalan Bumiputera untuk mendominasi sektor perniagaan, dengan meningkatkan daya saing mereka setanding kelompok masyarakat lain sebenarnya berpunca daripada sikap.
Sehubungan itu, beliau menggesa supaya sebarang peruntukan, termasuk berbentuk kuota yang dikhaskan untuk Bumiputera perlu bebas daripada kerenah birokrasi, tetapi melalui proses seliaan rapi.
"Kenapa banyak kontrak atau kuota perniagaan, lazimnya diberi kepada kelompok masyarakat lain? Antaranya berpunca daripada turnaround (pulangan) yang singkat berbanding jika diusahakan Bumiputera.
"Sebenarnya peniaga Bumiputera ada masalah sikap, justeru bantuan dalam bentuk kuota sahaja tidak mencukupi, tetapi ia perlu disusuli atau disokong dengan didikan untuk memberi asas keusahawanan.
"Jika tanpa didikan dan pendedahan betul kepada dunia perniagaan, maka tidak pelik ada peniaga Bumiputera yang cenderung untuk mengambil jalan singkat.
"Ini termasuk mengaut keuntungan atas angin, iaitu dengan kata lain mengambil pendekatan syarikat 'Ali Baba'," katanya kepada BH semalam.
Syarikat 'Ali Baba' merujuk kepada pendekatan perniagaan yang menyaksikan pemilik premis menjual lesen, kuota atau peruntukan niaga tertentu kepada orang lain, sekali gus berupaya mengaut keuntungan segera dan tidak memerlukan pengeluaran modal.
Perdana Menteri pada 18 November lalu, dilaporkan berkata kuota premis perniagaan milik Bumiputera di lokasi strategik perlu diwujudkan, selaras usaha meningkatkan daya saing dan mengukuhkan ekonomi golongan berkenaan.
Ia antara cadangan yang diutarakan dalam mesyuarat Majlis Kemakmuran Bumiputera (MKB), namun peruntukan kuota itu akan dilakukan dengan telus dan adil.
Langkah itu bagi memastikan matlamat utama untuk membantu perniagaan Bumiputera yang layak dan berpotensi berupaya tercapai, tanpa disalah guna sehingga tersasar daripada objektif sebenar serta sejajar aspirasi Keluarga Malaysia.
Kerajaan turut berhasrat menyemak semula pengurusan pusat beli-belah yang dimiliki syarikat berkaitan kerajaan (GLC) supaya diuruskan oleh syarikat tempatan dalam memastikan peniaga-peniaga tempatan khususnya Bumiputera mendapat peluang menjalankan perniagaan mereka.
Yang Dipertua Wilayah Persekutuan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu (PPPKM), Mohamad Abdullah, pula menyifatkan dasar diumumkan Perdana Menteri untuk membantu Bumiputera adalah amat wajar, memandangkan ramai peniaga dalam kalangan kelompok berkenaan terpaksa 'gulung tikar' berikutan kesan pandemik COVID-19.
Bagaimanapun, katanya, aspek pelaksanaan dasar sedemikian, khususnya membabitkan agensi di lapangan dan di peringkat bawahan harus dipantau dari semasa ke semasa.
"Kita tidak mahu arahan pihak atasan sudah cantik, tetapi bila sampai ke agensi, lain pula ceritanya. Ini berkemungkinan berpunca daripada 'campur tangan' pihak tertentu.
"Tengok contoh Pasar Seni, berapa ramai peniaga Bumiputera yang diberikan tapak niaga di sana, sedangkan mereka mempunyai produk antara terbaik di pasaran untuk ditawarkan kepada pengunjung.
"Jika bercakap mengenai peniaga kecil, sudah pasti kita memerlukan banyak sokongan, khususnya membabitkan kewangan berbentuk geran atau dana mudah alih.
"Selepas dapat bertapak dalam dunia perniagaan, penjaja kecil ini berupaya mencetuskan kesan gandaan dan limpah ekonomi, selain meningkatkan taraf sosioekonomi mereka," katanya.
Sekiranya peratusan kuota tertentu dikhaskan, Mohamad mencadangkan supaya aspek lokasi dan penempatan tapak niaga diambil kira bagi memastikan usahawan Bumiputera tidak 'dibunuh' secara halus.
Katanya, hal itu kerana segelintir pengurusan premis perniagaan dilihat sengaja meletakkan usahawan dan penjaja kecil Bumiputera di lokasi tidak strategik sehingga merencatkan kadar jualan mereka.
"Jangan nanti bila keperluan untuk penuhi kuota, Bumiputera ini dicampak ke penjuru dan lokasi tidak strategik kerana tindakan sedemikian tidak meraih sebarang manfaat positif.
"Oleh itu, perlu ada seliaan dan pemantauan bagi memastikan dasar ini tidak sekadar cantik di atas kertas, tetapi buruk di lapangan," katanya.


Artikel oleh: Berita Harian
MEKANISME, SELIAAN JAMIN KEBERKESANAN KUOTA BUMIPUTERA

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/11/891844/mekanisme-seliaan-jamin-keberkesanan-kuota-bumiputera


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2021/11/6048-mekanisme-seliaan-jamin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
29 November 2021 Analisis Teknikal Urusniaga Harian Dan Tahap Utama Pasangan Mata Wang Gbp Usd

29 November 2021 Analisis Teknikal Urusniaga Harian Dan Tahap Utama Pasangan Mata Wang Gbp Usd

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 226 hits
Pasangan mata wang GBPUSD telah diniagakan mendatar dengan sedikit kecenderungan menurun manakala penembusan penurunan harga di bawah tahap 1 3600 diperlukan untuk meningkatkan lagi penurunan harga Sementara itu tahap BEKALAN paling hampir ...
6047 Perlu Tegas Bendung Iklan Tidak Bermoral Sinar Harian 25 11 2021

6047 Perlu Tegas Bendung Iklan Tidak Bermoral Sinar Harian 25 11 2021

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 262 hits
SHAH ALAM Kerajaan perlu lebih tegas dalam melaksanakan undang undang supaya iklan tidak bermoral yang dilakukan peniaga di negara ini di mana mana platform media sosial dapat dibendung Ahli Jawatankuasa Pengiklanan Kementerian Perdagangan ...
23 November 2021 Analisis Teknikal Harian Bagi Pasangan Gbp Usd Dan Tahap Penting Yang Ketara

23 November 2021 Analisis Teknikal Harian Bagi Pasangan Gbp Usd Dan Tahap Penting Yang Ketara

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 247 hits
Pasangan mata wang GBPUSD telah bergerak ke sisi dengan sedikit kecenderungan menurun manakala penembusan penurunan harga di bawah 1 3600 diperlukan untuk meningkatkan lagi penurunan penurunan harga Sebaliknya tahap PENAWARAN terdekat terle...
Simulasi Harian Prn Melaka 13 Nov 2021 Ab Rauf Kalah Tipis Kepada Mas Ermieyati

Simulasi Harian Prn Melaka 13 Nov 2021 Ab Rauf Kalah Tipis Kepada Mas Ermieyati

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 239 hits
SIMULASI HARIAN13 NOVEMBER 2021AB RAUH KALAH TIPIS KEPADA MAS ERMIEYATIDENGAN PERKIRAAN N02 TANJONG BIDARABN 3162 VS PN 3641 MAJORITI 479 SEKADAR SIMULASI SAHAJASEKIAN
Lantunan Menaik Pasangan Mata Wang Gbp Chf 23 November 2021

Lantunan Menaik Pasangan Mata Wang Gbp Chf 23 November 2021

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 291 hits
Pasangan mata wang GBP CHF diniagakan dalam trend menaik dan ia berkemungkinan besar akan mengukuh dalam segi tiga Kami melihat potensi untuk pertumbuhan harga dari sokongan pertama kami yang terletak pada tahap 1 25191 selari dengan anjaka...
6052 Tingkat Produktiviti Kurangkan Import Sinar Harian 27 11 2021

6052 Tingkat Produktiviti Kurangkan Import Sinar Harian 27 11 2021

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 214 hits
SHAH ALAM Kerajaan digesa memperkasa penyelidikan dan pembangunan bidang pertanian bagi meningkatkan produktiviti makanan negara sekali gus mengawal isu kenaikan harga barang makanan dan keperluan harian Timbalan Presiden Gabungan Persatuan...
Rentas Sempadan Malaysia Singapura Dilaksana Mengikut Kuota Harian

Rentas Sempadan Malaysia Singapura Dilaksana Mengikut Kuota Harian

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh ABU UBAIDILAH RAHMAN MALAYSIA dan Singapura bersetuju bahawa pembukaan sempadan akan dilakukan secara beransur ansur dan sistematik bagi membolehkan aktiviti rentas sempadan dilaksanakan dalam keadaan paling selamat Justeru kata Menter...
6046 Sudahlah Kita Ragu Keberkesanan Vaksin Sekarang Nak Lanjut Jangka Hayat Pula Majoriti 24 11 2021

6046 Sudahlah Kita Ragu Keberkesanan Vaksin Sekarang Nak Lanjut Jangka Hayat Pula Majoriti 24 11 2021

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 253 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia membantah sekeras kerasnya keputusan Kementerian Kesihatan Malaysia bagi melanjutkan jangka hayat vaksin Covid 19 yang bakal tamat tempoh tidak lama lagi Pengerusinya Datuk Nadzim Johan mempersoalkan sekira...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau