6 Tanda Dia Bukan Kawan Yang Baik Dan Anda Patut Elak Kan


Hi ..



Korang tahu tak ada ramai kawan yang baik dalam dunia ni. Kawan yang sanggup bersusah payah demi kita dan sedia berada di samping kita tak kira apa pun yang berlaku. Tapi adakah kita menjadi kawan yang baik pada dia??

Banyak hubungan kawan yang hanya di sebelah pihak je yang baik.Tapi di pihak yang satu lagi asyik mengambil kesempatan dan hinggakan ada yang sanggup menganiaya kawan nya sendiri. Pada tahap ni kalau yang teraniaya masih kekal setia dengan kawan nya, itu memang tak boleh di terima. Memang patut kita nasihatkan dia supaya menjauhkan diri dari kawan nya tu.




Macam mana kita nak tahu tanda-tanda kita patut jauhkan diri atau memutuskan persahabatan yang dah terjalin?

Macam saya sendiri, saya tak suka cuma saya saja yang konsisten menjaga hubungan , kalau itu berlaku, sudah masanya untuk saya ucapkan selamat tinggal. Tak kira lah dalan hubungan yang familial atau pun hubungan yang romantis sekalipun saya akan perlahan-lahan undur diri.

Apatah lagi jika ianya hanya hubungan sebagai "kawan"

Contohnya jika saya sedang hadapi masalah dan mengharapkan kata-kata semangat dari dia sebagaimana saya selalu prihatin dengan masalah dia, tapi dia tak peduli pun dengan masalah saya. Kalau jadi macam tu , saya dengan senang hati tak kan berhubung dengan dia lagi.



Satu lagi jika kawan saya tu suka memandang  rendah pada saya. Saya ni kalau berbeza pandangan dan pendapat saya ok je.. Tapi kalau dia berani-berani merendah-rendah kan saya dan menghina saya , itu adalah masanya untuk saya lepaskan kawan saya pergi.

Walaupun hubungan tu cuma di media sosial, saya akan block dia dan lupakan dia terus. Saya tak perlukan rakan yang suka memandang rendah pada orang lain. Lebih teruk lagi jika dia menghasut orang lain untuk bercakap yang bukan-bukan pada saya.

Kawan yang paling perlu dielak kan ialah kawan yang tak tau nak simpan rahsia kita. Bila kita bercerita perkara yang menjadi rahsia pada kawan kita, tentu kita mengharapkan dia menjaga amanah tersebut. Tapi jika dia ceritakan rahsia tu pada orang lain itu bermakna dia bukan lah kawan yang baik.

Ada baiknya jika kita menjauhkan diri dari kawan seperti itu. Lepas ni korang cuba lah ceritakan satu perkara yang koranng maklumkan pada dia sebagai "rahsia" kemudian lihat sama ada dia boleh memegang amanah tersebut ataupun tidak.

Kawan yang suka memandang banyak perkara negatif pada diri korang juga perlu di elak kan dan dijauhkan. Setiap kali jumpa dia, cuba korang perhatikan berapa kerap dia mengkritik korang. Mungkin dari segi korang berfesyen, bentuk badan korang atau pun tentang pendapat-pendapat korang.

Korang kena tahu membezakan antara komen yang membina dengan komen yang ingin menjatuhkan korang. Dia mungkin akan kata "aku cakap ni supaya kau jadi terbaik.." padahal komen dia pada kita hanya berniat untuk buat kita rasa down.




Biasanya bila kita dengan kawan mesti akan ada banyak perkara untuk kita bual kan. Tapi macam mana jika korang selalu rasa tak tahu nak sembang apa dengan kawan korang tu. Bila berjumpa korang dan dia lebih banyak diam dan main phone.

Itu juga satu tanda yang kawan tu bukan lah kawan yang sesuai dengan kita. Tak salah rasanya jika kita jarak kan sikit kehadiran kita dalam hidup dia. Mungkin dengan cara ni akan membuatkan korang akan ada banyak benda nak dibual kan bila sesekali bertemu.

Kawan yang selalu mengambil kesempatan atas kebaikan kita adalah kawan yang tak patut korang simpan lama-lama. Cukup sekali terkena dan jangan rasa ianya tak kan berlaku lagi. Bila sekali kita bagi peluang, dia mesti akan ambil kesempatan lagi.

Berkawan biarlah seribu..Bukan sebab senang nak minta tolong.. Tapi sebab mudah kita nak bandingkan mana satu yang betul-betul kawan dan yang mana satu lawan kita. Hati-hati memilih kawan.

Bye..




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/01/6-tanda-dia-bukan-kawan-yang-baik-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tolong Elak 10 Punca Luka Czer Tertetas Ini Doktor Kongsi 6 Tanda Luka Czer Bermasalah

Tolong Elak 10 Punca Luka Czer Tertetas Ini Doktor Kongsi 6 Tanda Luka Czer Bermasalah

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 504 hits
Luka czer atau caesarean ialah amat menggerunkan apatah lagi ia boleh tertetas atau terbuka semula Mama bersalin secara caesarean perlu ambil perhatian amalkan 11 tip supaya luka sembuh dengan mudah Ngerinya mendengar kisah ibu ibu yang men...
3 Perkara Ini Elak Buat Depan Anak Kalau Mahu Mereka Membesar Jadi Seorang Yang Baik

3 Perkara Ini Elak Buat Depan Anak Kalau Mahu Mereka Membesar Jadi Seorang Yang Baik

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 376 hits
Anak anak yang tengah membesar mereka akan tengok contoh yang paling dekat dengannya Sebab itu penting tunjuk yang baik baik depan anak Kajian juga banyak buktikan anak kita adalah peniru nombor satu mak ayah Jika baik tingkah laku yang kit...
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Keliru Antara Perasaan Sekadar Kawan Atau Timbul Rasa Cinta Baca Ni

Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Keliru Antara Perasaan Sekadar Kawan Atau Timbul Rasa Cinta Baca Ni

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 747 hits
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Awkard Mengenal cinta platonik kekeliruan antara perasaan sekadar kawan atau sesungguhnya timbul rasa cinta di dalam jiwa Ada ketika cinta menimbulkan dilema yang tiada bernoktah ada masa c...
Huawei Nova 3i Telefon Pintar Dengan Keupayaan Kamera Ai Yang Baik

Huawei Nova 3i Telefon Pintar Dengan Keupayaan Kamera Ai Yang Baik

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 177 hits
Tahun ini Huawei telah melancarkan dua buah model telefon pintar di bawah keluarga Nova iaitu Huawei Nova 3 dan Huawei Nova 3i Huawei Nova 3i merupakan kemaskini untuk telefon pintar Nova 2i Nova 3i membawakan rekaan yang telah dikemaskini ...
Dibanding Pewangi Semprot Kopi Bisa Jadi Alternatif Lebih Baik Untuk Wewangian

Dibanding Pewangi Semprot Kopi Bisa Jadi Alternatif Lebih Baik Untuk Wewangian

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 235 hits
Direktur Kesehatan Kerja dan Olahraga Kartini Rustandi merekomendasikan lebih baik tempat kerja tidak menggunakan pewangi semprot otomatis Hal tersebut dia sampaikan dalam konferensi pers di Kantor Kemenkes Jakarta
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Awkard

Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Awkard

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 343 hits
Jodoh Dengan Sahabat Baik Sendiri Mula Mula Memang Awkard Mengenal cinta platonik kekeliruan antara perasaan sekadar kawan atau sesungguhnya timbul rasa cinta di dalam jiwa Ada ketika cinta menimbulkan dilema yang tiada bernoktah ada masa c...
Terengganu Kerajaan Bersedia Tambah Baik Program Bantuan Pakaian Sekolah

Terengganu Kerajaan Bersedia Tambah Baik Program Bantuan Pakaian Sekolah

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 312 hits
ADUN Kemasik bersama semua penerima bantuan persekolahanOleh Ahmad Syahid AdnanKEMAMAN Kerajaan negeri bersedia menambah baik program bantuan agihan pakaian sekolah supaya semua golongan sasar dapat menikmati manfaat daripada inisiatif kera...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat