6 Tahun Tiada Kerja Makan Nasi Dengan Garam Air Paip Saya Susah Sangat


“6 Tahun Tiada Kerja.. Makan Nasi Dengan Garam & Air Paip, Saya Susah Sangat!”
Terinspirasi dengar kisah hidup wanita cekal bernama Ras Adiba Radzi ini. Secara luaran, ramai melihat kehidupan yang dilaluinya cukup mudah. Namun, di sebalik kesenangan hari ini… banyak ranjau berliku telah ditempuhi penyampai berita ini tanpa pengetahuan masyarakat. Enggan ‘terperangkap’ dengan rasa malu atas kekurangan diri, Ras bangkit dengan semangat baru!
Detik hitam yang menimpa diri Ras sekitar 17 tahun lalu benar-benar menyentap semangat dan keyakinan dirinya. Mengakui kelu dan kaku menerima ketentuan takdir saat itu, langit cerah yang menerangi hidup Ras selama ini bertukar mendung sekelip mata. Baru ‘semalam’ dia berjalan lincah seperti insan normal lain tapi ‘hari ini’ dia terpaksa menggalas status Orang Kurang Upaya (OKU). Sekian lama bertarung dengan emosi dan diri sendiri, Ras akhirnya temui erti hidup yang lebih luas.
Diberikan Peluang
“Kita diberikan peluang untuk hidup dalam apa jua keadaan yang dilalui. Kena percaya semuanya telah tertulis. Kalau jatuh, susah… bangkit balik. Kita kena bertanggungjawab. Orang yang kita sayang kadang-kadang akan tinggalkan kita. Tak mengapa. Tapi Tuhan tak pernah tinggalkan kita. Ramai lagi orang yang susah. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Jangan benarkan masalah menjadikan hidup kita tak keruan. Biar kita menangis sebentar dan kemudian kita dapat berjalan terus.
Segalanya bermula pada tahun 1995 saya balik dari buat liputan di Stadium Shah Alam. Kereta depan brek dan kereta belakang langgar saya. Saya tercampak keluar dari motokar. Masa tu injury saya di leher saja. Masih boleh berjalan tapi kesakitan. Saya terpaksa makan ubat pain killer yang banyak. 2001, saya dipukul depan rumah mak saya sebab orang nak curi motokar. Masa dipukul, titanium di leher patah. Jadi injury lama turun ke bahagian dada. Masih makan pain killer dan waktu itu masih boleh berjalan.
2002
2002 saya ambil barang dari almari yang tinggi. Saya jatuh dekat T10 iaitu bahagian pinggang. Ia patah dan putuskan urat saraf. Saya tak boleh merasa dan bergerak. Membuatkan saya separuh lumpuh. Setakat ini tiada lagi rawatan yang boleh menyembuhkan keadaan saya tapi manalah tahu ada yang diperbaiki oleh-Nya. Kita kena selalu bersangka baik kepada Tuhan sebab di sebalik kejadian ini pasti ada hikmah.”
Saat diajukan persoalan tentang penerimaan dirinya apabila diuji sedemikian rupa, ini pengakuan jujur Ras. “Masa tu saya tak boleh berfikir. Diri saya macam frozen. Saya menangis, tak boleh fikir, tak keruan, jadi gila. Satu setengah tahun saya cakap dengan diri sendiri, cakap dengan siling, dinding.. tak ada orang cakap dengan saya. Tak ada orang datang jumpa saya. Kawan yang saya anggap kawan, semua hilang.”
Ditanya pernahkah terbit rasa kesal dan kecewa dengan apa yang berlaku, personaliti ini pantas menyusun bicara. “Saya tak kesal atau kecewa. Tapi saya bersyukur. Satu setengah tahun saya susah. 6 tahun saya tak bekerja, stesen saya bekerja dulu tak bagi saya bekerja. 6 tahun saya makan nasi dengan garam dan air paip. Saya susah sangat.
Sepanjang tempoh itu juga saya pernah berdoa agar Allah membawa saya pulang sebab saya tak tahu hidup sebagai OKU. Saya dah terbiasa panjat sana sini dan aktif. Tapi hari ini, saya bersyukur sebab kalau saya bukan OKU, saya tak akan dapat apa yang saya miliki sekarang. Bagi saya, kekurangan saya adalah keupayaan saya. Alhamdulillah.
Beza dulu dan sekarang
Beza sekarang dan dulu adalah saya cuma tak boleh berjalan. Tapi saya tetap buat benda lain sama macam orang lain juga. Saya membersihkan rumah, mop lantai, gosok dan basuh baju, bawa kereta. Tak ada masalah. Tak ada excuse pun. Saya selalu beritahu diri agar menjaga diri sendiri. Tak akan ada orang menjaga kita selain Tuhan,” terang Ras yang menginjak usia 51 tahun.
Biarpun pergerakan sedikit terbatas, namun semua itu bukan halangan untuk tidak melakukan aktiviti kegemaran. “Saya berenang guna tangan dari pukul 4 hingga 6 pagi selama dua jam atau pukul 8 hingga 10 malam. Sebelum menembak, saya marathon jarak jauh tolak kerusi roda sejauh 490 km dalam seminggu. Kita tak tahu keupayaan dan kekuatan sehinggalah dalam keadaan seperti ini dan tak ada pilihan, kita kena bangkit. Wanita sememangnya ada kekuatan luar biasa yang tak disangka.
Saya kena berkerja keras dan latih diri sendiri bahawa saya tak boleh harapkan orang lain. Kalau nak sesuatu, kita kena buat dan dapatkan. Perkataan mustahil itu tak akan wujud.. melainkan bagi orang yang malas. Sekarang saya lebih bersyukur dan belajar. Saya pinjam semangat kawan-kawan OKU yang lain. Sebenarnya sekarang ini saya lebih happy dari dulu. Kita reda tapi ikhtiar.
Saya mahu wanita mempercayai keupayaan diri dan percayalah perkataan mustahil tak ada. Anda boleh lakukan apa saja asalkan kuat semangat dan kerja keras. Hanya kita saja.. kaum wanita yang boleh menggoncangkan dunia,” jelasnya mengakhiri bicara.
Sumber: Nona
The post “6 Tahun Tiada Kerja.. Makan Nasi Dengan Garam & Air Paip, Saya Susah Sangat!” appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/6-tahun-tiada-kerja-makan-nasi-dengan-garam-air-paip-saya-susah-sangat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukan Bertemu Relawan Jokowi Cuma Makan Siang Nasi Padang Di Mal Gi

Bukan Bertemu Relawan Jokowi Cuma Makan Siang Nasi Padang Di Mal Gi

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 309 hits
Calon Presiden nomor urut 01 Joko Widodo mengunjungi mal Grand Indonesia Jakarta Pusat Sabtu Jokowi hadir mengenakan kemeja putih bersama Ketua Tim Kampanye Nasional Jokowi Ma ruf Erick Thohir Wisnu Utama Jokowi pun langsung mengunjungi foo...
Makan Makan Nasi Ganja Ipoh

Makan Makan Nasi Ganja Ipoh

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 444 hits
Kedai Nasi Kandar Yong Suan Ketika sampai di Ipoh perkara pertama yang dilakukan ialah misi mencari makanan tengah hari Memandangkan Ipoh sangat terkenal dengan Nasi Ganja jadi kami telah membuat keputusan untuk makan tengah hari di Kedai N...
Gagal Turunkan Berat Badan Sebab Susah Nak Kawal Selera Makan

Gagal Turunkan Berat Badan Sebab Susah Nak Kawal Selera Makan

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 351 hits
Ramai orang gagal turunkan berat badansebab susah nak kawal selera makanAnda juga begitu Baca dengan tenang sampai habis
Rakyat Malaysia Banyak Makan Garam

Rakyat Malaysia Banyak Makan Garam

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 329 hits
foto sumber internetPengambilan garam dalam kalangan rakyat Malaysia kini berada di tahap yang membimbangkan kata Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye Beliau berkata kajian pengambilan garam populasi Malaysia mendapati bahawa purata ...
Jom Makan Nasi Lemak Abang Strawberry Cameron Highland

Jom Makan Nasi Lemak Abang Strawberry Cameron Highland

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 1619 hits
Banner Nasi Lemak Abang Strawberrybahagian depan restoranbahagian belakang restoranNasi Lemak Abang Starwberry di Cameron Highland ni memang terbaik sedap Dah 2 3 kali dah aku pergi sini cuma kali ni berkesempatan untuk di selitkan dalam bl...
Genap 10 Tahun Kerja Di Malakoff Corporation Berhad

Genap 10 Tahun Kerja Di Malakoff Corporation Berhad

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 521 hits
1 April 2009 1 April 2019Genap 10 Tahun Menjadi Wargakerja MCBHi korang Alhamdulillah syukur ke hadrat allah s w t semalam genap 10 tahun SA berkhidmat di Malakoff Corporation Berhad ni ini company paling lama SA kerja alhamdulillah so far ...
Jom Try Makan Nasi Kandar Express Bangi

Jom Try Makan Nasi Kandar Express Bangi

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 1227 hits
Nasi kandar Expres baru je buka kedai area bangi kat Seksyen 15 Ini adalah first time aku dengar nama kedai ini dan difahamkan ada cawangan kat tempat lain kebetulan pula terasa nak makan nasi kandar terus plan nak datang sini nak merasa pa...
Saya Tidur Dalam Bilik Air Kawan Mak Cucuh Besi Panas Kanak Kanak 10 Tahun Tanggung Derita Didera

Saya Tidur Dalam Bilik Air Kawan Mak Cucuh Besi Panas Kanak Kanak 10 Tahun Tanggung Derita Didera

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 881 hits
Saya Tidur Dalam Bilik Air Kawan Mak Cucuh Besi Panas Kanak Kanak 10 Tahun tanggung Derita Didera Guru umpama ibu bapa kedua kita ketika berada di sekolah Selama berbelas tahun mereka membentuk minda dan membantu mengenali bakat dan matlama...
Hanya Demam Biasa Medina Kini Terlantar Dalam Tempoh 14 Tahun Kesnya Ke 67 Sangat Rare

Hanya Demam Biasa Medina Kini Terlantar Dalam Tempoh 14 Tahun Kesnya Ke 67 Sangat Rare

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 350 hits
Ibu mana yang tak sedih bila anak yang sebelumnya aktif tiba tiba terlantar dalam sekelip mata Aillen Medina Feqh membesar dengan normal seperti kanak kanak lain tetapi kesihatannya mula merosot sejak 2 bulan yang lepas Doktor mengesahkan M...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap