6 Sebab Kenapa Ngong Ping Harus Ada Di Bucket List Anda


 
Apabila sebut Hong Kong dan perkara pertama yang masuk ke minda adalah pemandangan langit yang menakjubkan dan kehidupan bandar yang sibuk. Tetapi adakah anda tahu bahawa Hong Kong juga mempunyai banyak tempat semula jadi untuk diterokai? Terima kasih kepada landskap pergunungannya – perjalanan ke Hong Kong tidak akan lengkap tanpa menyaksikan kecantikan semulajadi yang menakjubkan.
 
Pengunjung pertama kali pasti teruja dengan tempat-tempat yang mesti dikunjungi di sekitar bandar, jadi mengapa tidak bermula dengan Ngong Ping yang ikonik? Terletak jauh dari pencakar langit dan di atas Pulau Lantau, kawasan ini menawarkan pengalaman unik dan budaya yang tidak boleh dilupakan. Inilah sebabnya kami fikir anda harus menambah daya tarikan ini kepada jadual perjalanan anda!
 
Mulakan perjalanan dengan kereta kabel terpanjang di Asia dalam kabin kristal
 
Cara terbaik untuk sampai ke Ngong Ping adalah dengan menaiki kereta kabel yang hebat! Disebut sebagai perjalanan udara kabel terpanjang di Asia, perjalanan 25-minit menawarkan pemandangan panorama Laut China Selatan dan Pulau Lantau termasuk kawasan pergunungan dan laluan mendaki.

 
Ada makanan halal! Jangan risau disini terdapat restoran halal, Ebeneezer yang menghidangkan Kebab & Pizzeria yang hanya berdekatan dengan stesen kereta kabel. Restoran ini mempunyai kedai-kedai di seluruh Hong Kong dan walaupun hidangannya sedikit mahal berbanding makanan jalanan tempatan, tetapi ia berbaloi.

 
Selesaikan hidangan anda dengan segelas soda yang menyegarkan dan beberapa kerepek ubi. Jika anda datang dengan kumpulan yang lebih besar, kami mengesyorkan berkongsi pizza tandoori!
 
Alamat: Shop No. 9A, Ngong Ping Village, Ngong Ping, Hong Kong
Waktu Operasi: Isnin-Jumaat, 10:00 pagi – 6:00 petang, Sat & Sun, 9:00 pagi – 6:30 petang.
Status: Bersertifikat halal
 
Rumah kepada patung Buddha gangsa yang kedua terbesar di dunia
Ngong Ping yang bertema dengan sekitar kaya dengan budaya Hong Kong, terdapat banyak pemandangan yang meraikan keindahannya – seperti Big Buddha yang ikonik. Berdiri pada 112 kaki, patung itu merupakan salah satu patung Buddha gangsa terbesar di dunia! Terletak di bukit-bukit Pulau Lantau, anda perlu memakai kasut yang sesuai kerana anda perlu memanjat 268 langkah ke Big Buddha! Tidak perlu risau, anda mungkin mengambil sedikit masa (dan banyak berhenti rehat), tetapi anda pasti boleh dilakukan!
 
Bukan itu sahaja – berjalan sedikit lagi dan anda akan menemui Bi Lin Poin, salah satu tempat suci Buddha yang paling penting di Hong Kong dan rumah kepada ramai rahib. Biara terkenal ini terkenal dengan manifestasi berwarna-warni ikonografi Buddha dan tamannya yang indah masih hidup dengan aroma bunga. Ada juga restoran vegetarian di dalamnya!
 
Salah satu tempat terbaik untuk membeli cenderahati tradisional Hong Kong
Jika anda mencari cenderahati terbaik dari Hong Kong, anda boleh dapatkannya di Ngong Ping! Kampung ini lengkap dengan kedai-kedai cenderamata yang terdiri daripada barang-barang bergaya dan karya-karya seni yang indah yang dibuat oleh penduduk setempat.

 
Untuk merasai masa lampau, tuju ke HKLOVE – sebuah kedai cenderamata yang disesuaikan untuk mereka yang mempunyai tempat untuk cenderahati nostalgia seperti beg merah putih putih ikonik yang mewakili budaya tempatan. Atau jika anda suka Master Q? , HKLove juga ada!
 
Menyaksikan kehidupan para nelayan di Tai O Village
Di pantai barat Pulau Lantau, hanya 15 minit perjalanan bas dari Ngong Ping, terletak sebuah perkampungan nelayan yang menarik dan indah iaitu Tai O. Apa yang istimewa tentang kampung ini ialah ia masih mengekalkan cara hidup tradisional. Terokai jalan-jalan sempit semasa anda menatap rumah bersejarah. Tidak menghairankan bahawa ini sering dipanggil ‘Venice of the Orient’!

 
Jangan lupa melawat pasar ikan di mana anda akan dapati pelbagai makanan laut kering dan snek tradisional Hong Kong yang terdapat di setiap gerai. Walau bagaimanapun, kerana gerai-gerai di Tai O tidak diperakui halal, kami mengesyorkan memeriksa dengan vendor dengan bahan bukan halal (alkohol, gelatine, dll) digunakan!

 
Memandangkan sifatnya sebagai salah satu daripada beberapa perkampungan nelayan yang tersisa di Hong Kong dan contoh yang jarang berlaku dalam komuniti Cina tradisional, Tai O tidak menghilangkan diri dari tempat yang dapat diskriminasi. Cari pintu pagar yang diukir ikonik yang semakin hilang di Hong Kong pada masa kini, dan Tai O Village menjadi salah satu tempat di mana anda masih boleh menemui mereka.
 
Realiti maya dan pengembaraan multimedia yang menarik di VR 360
Apabila anda selesai melihat pemandangan di sekitar Tai O, kembali ke Kampung Ngong Ping dan pergi ke VR360 di mana anda akan mengalami dunia baru! Objektif realiti maya yang unik ini menjanjikan gabungan hebat pelancongan, filem, fesyen dan teknologi inovatif. Menggunakan realiti maya, skrin sentuh dan teknologi mengesan gerakan, menantikan semua enam pengembaraan VR dan permainan multimedia yang menarik.

Pengemar ‘thriller’ pasti akan mencuba “High Altitude Ropeway Walk” yang pertama di Hong Kong yang membolehkan anda meneruskan misi penyelamatan dengan berjalan di ropeway sambil menyelesaikan halangan. Bunyi mudah, tetapi ia pasti mencabar! Remaja (berusia 16 tahun ke atas) boleh pergi ke permainan ” Hide & Seek With Wuba ” dan cari Wuba di sekitar jalan-jalan sibuk di Hong Kong!
 
Jadi jika anda fikir anda pernah mahu mengabaikan Ngong Ping , kami harap kami telah mengubah fikiran anda. Dari tarikan mesti lawatan ke hiburan dan cenderahati yang terbaik, tidak ada masa yang lebih baik seperti sekarang untuk merancang perjalanan ke Hong Kong!
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post 6 Sebab Kenapa Ngong Ping Harus Ada Di ‘Bucket List’ anda appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/6-sebab-kenapa-ngong-ping-harus-ada-di-bucket-list-anda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ag Harus Berkredibiliti Inkues Adib Seolah Ada Agenda Belakang Tabir

Ag Harus Berkredibiliti Inkues Adib Seolah Ada Agenda Belakang Tabir

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR 31 Mei Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Seri Bung Moktar Radin menegaskan institusi Peguam Negara seharusnya berkredibiliti tinggi dan tidak wajar dinampakkan dipengaruhi oleh mana mana pihak dalam inkues kematian anggota bomba...
4 Hal Yang Harus Dipertimbangkan Ketika Mudik Bersama Balita

4 Hal Yang Harus Dipertimbangkan Ketika Mudik Bersama Balita

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 160 hits
Mudik bersama bayi dan balita bisa menjadi saat yang menyenangkan sekaligus melelahkan tutur dr Cut NurulHafifah Sp A selaku dokter spesialis anak RS Pondok Indah Pondok Indah
Barat Harus Terima Penyelidikan Dan Pembangunan Telah Tingkatkan Keupayaan Negara Timur

Barat Harus Terima Penyelidikan Dan Pembangunan Telah Tingkatkan Keupayaan Negara Timur

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 218 hits
foto oleh BernamaTOKYO Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Barat harus menerima bahawa penyelidikan dan pembangunan selama bertahun tahun telah meningkatkan keupayaan negara Timur yang tidak lagi meniru produk dari Barat Pada mu...
Siswa Filipina Harus Menanam Minimal 10 Pohon Sebelum Lulus Sekolah

Siswa Filipina Harus Menanam Minimal 10 Pohon Sebelum Lulus Sekolah

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 273 hits
Pada 15 Mei lalu Kongres Filipina mengesahkan undang undang yang menyatakan semua siswa dari mulai sekolah dasar sekolah menengah hingga universitas harus menanam sedikitnya 10 pohon jika ingin lulus
Curhatan Pria Harus Bayar Bukber 3 3 Juta Untuk 30 Orang Teman Temannya Sudah Janji Datang Tapi Ingkar

Curhatan Pria Harus Bayar Bukber 3 3 Juta Untuk 30 Orang Teman Temannya Sudah Janji Datang Tapi Ingkar

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 315 hits
Momen buka puasa bersama teman teman justru menjadi bencana bagi pengguna Facebook dengan nama akun Teja ini Ia membagikan cerita pengalamannya saat mendatangi acara bukberbersama teman teman satu grupnya melalui postingan Facebook Rabu Tej...
Rakyat Harus Faham Bahasa Counter Terrorisme Mohamad Sabu

Rakyat Harus Faham Bahasa Counter Terrorisme Mohamad Sabu

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 444 hits
Setiausaha Akhbar Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Amin Shah Iskandar ketika mempertahankan ucapan yang dibuat bosnya berkata istilah father and mother merupakan terma yang biasa digunakan dalam aktiviti counter terrorisme Istilah yang digun...
Mengapa Harus Ada Ketupat Dan Opor Saat Lebaran

Mengapa Harus Ada Ketupat Dan Opor Saat Lebaran

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 217 hits
Mengapa harus ada ketupat dan opor saat Lebaran Keduanya mengandung makna filosofis mendalam yang dimaksudkan Sunan Kalijaga sebagai pengingat bagi umat Islam
5 Alat Kontrasepsi Yang Bisa Digunakan Suami Karena Bukan Cuma Istri Kan Yang Harus Jaga Diri

5 Alat Kontrasepsi Yang Bisa Digunakan Suami Karena Bukan Cuma Istri Kan Yang Harus Jaga Diri

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 222 hits
Bukan cuma istri aja lo yang bertanggung jawab mengendalikan kehamilan Para suami juga bisa ambil bagian
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni