6 Larangan Semasa Bercucuk Tanam Dan Perlu Dielakkan Petani


6 Larangan Semasa Bercucuk Tanam – Untuk melakukan apa sahaja perkara di dunia ini, kita perlu melakukannya dengan cara yang betul. Perlu dingatkan, menanam tanpa ilmu sama sahaja seperti hidup tanpa tujuan.  Semuanya adalah sia-sia.
Antara 6 perkara yang perlu dielakkan semasa bercucuk tanam adalah seperti berikut; 1. Membaja dengan berlebihan Ramai di antara kita beranggapan dengan memberi baja yang banyak akan menjadikan tanaman kita akan cepat besar, subur dan cepat berbuah. Namun sebenarnya, pembajaan yang berlebihan akan merosakkan tanaman. Pokok perlu bekerja lebih keras untuk menghadam nutrien dari baja. Baja yang berlebihan akan menyebabkan pokok kepanasan dan mengakibatkan daun akan melecur, kering dan akhirnya pokok mati. Selain itu, kita akan membazir dari segi kos membeli baja. Baja perlulah digunakan dalam nisbah yang disyorkan. Beri keutamaan dalam penggunaan baja kompos semula jadi berbanding baja kimia.
2. Menanam di kawasan kurang cahaya matahari Tumbesaran pokok akan terganggu sekiranya tidak dapat menjalankan proses fotosintesis kerana tidak mendapat cahaya yang secukupnya. Namun, ada juga pokok memang boleh hidup dengan cahaya matahari yang minimal.
3. Medium tanaman tidak sesuai. Medium tanaman yang tidak sessuai seperti cocopeat yang banyak serat, tanah yang keras tanpa sebarang bahan organik menyebabkan tanaman sukar menyerap nutrien dalam tanah, ia boleh menyebabkan tanaman menjadi terbantut. Contoh bahan organik ialah baja subur organik seperti tahi ayam, baja kompos atau sisa makanan, vermikompos dan sebagainya.
Pokok lemas terlebih air 4. Pokok disiram dengan berlebihan. Ada pokok memerlukan air yang banyak dan begitu juga sebaliknya. Penyiraman yang berlebihan sehingga menyebabkan akar pokok terendam terutama yang ditanam dalam pasu boleh menyebabkan akar menjadi reput dan menyebabkan tanaman lemas dan mati. Kelembapan yang sesuai boleh dikekalkan dengan kaedah sungkupan seperti menggunakan sabut kelapa, rumput kering kerana ia dapat membantu menyerap air yang berlebihan dan mengelakkan rumput tumbuh.
5. Kedalaman semaian biji benih tidak sesuai. Kedalaman biji benih yang disemai pada kebiasaanya sedalam sekali atau dua kali ganda saiz biji benih itu sendiri.  Namun tidak semua benih sesuai ditanam terlalu dalam, contohnya biji sayuran seperti sawi. Menanam benih sawi terlalu dalam akan menyebabkan ia tidak bercambah.
6. Jarak tanaman tidak sesuai. Konsep jarak menanam terlalu rapat akan menyebabkan ke’tidakselesaan’ pada pokok. Tanaman yang terlalu rapat antara satu sama lain akan menyebabkan pokok bersaing untuk mendapatkan cahaya matahari, air dan nutrien dalam tanah. Perlulah  lakukan penjarangan pokok atau tebang pokok yang tidak diperlukan supaya tanaman mendapat cahaya matahari yang cukup dan lebih produktif.
Kredit: Facebook : Larangan Semasa Bercucuk Tanam & www.mustaffayas.in
The post 6 Larangan Semasa Bercucuk Tanam Dan Perlu Dielakkan Petani appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/6-larangan-semasa-bercucuk-tanam-dan-perlu-dielakkan-petani/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Satu Kampung Rela Kerah Keringat Tanam Jagung Demi Kumpul Dana Bina Masjid

Satu Kampung Rela Kerah Keringat Tanam Jagung Demi Kumpul Dana Bina Masjid

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 82 hits
Penduduk di desa Taropo Kecamatan Kilo Kabupaten Dompu NTB Kabupaten Taropo telah berganding bahu bersama sama menanam jagung di atas tanah yang berkeluasan 6 hektar bagi mengumpul dana untuk menubuhkan sebuah masjid Hal ini kelihatan unik ...
Projek Tanam Sayur Abah Membuahkan Hasil

Projek Tanam Sayur Abah Membuahkan Hasil

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 97 hits
Hi korang Hari ni SA cuti lagi pagi pagi SA dah ke depan rumah dh tengok sayur sayur abah wah projek tanam sayur abah menjadi laa subur betul sayur tu semua pagi ni SA dh harvest sayur bayam yang ada dapat la secekak untuk harvest kali ke 3...
Peneliti Dana Desa Tak Membantu Sejahterakan Petani

Peneliti Dana Desa Tak Membantu Sejahterakan Petani

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 25 hits
Dari data yang dia punya rata rata pertumbuhan penduduk miskin pedesaan selama empat tahun terakhir masih 2 7 persen Dibanding 2010 2014 jumlah penduduk miskin pedesaan turun tpis dari rata rata 3 1 persen per tahun
Para Petani Di Simalungun Dirikan Perkumpulan Demi Perjuangan Hak

Para Petani Di Simalungun Dirikan Perkumpulan Demi Perjuangan Hak

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 6 hits
Dia mengatakan perkumpulan ini akan selalu hadir mengakomodir petani dalam memperjuangkan hak haknya
Petani Simalungun Bantah Demo Besar Besaran Saat Mediasi Berlangsung

Petani Simalungun Bantah Demo Besar Besaran Saat Mediasi Berlangsung

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 24 hits
Saat mediasi berlangsung puluhan petani tetap menunggu di Kantor Sekretariat PKTMS dan tidak ada yang melakukan demo besar besaran
7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

7 Jenis Sayuran Yang Boleh Kita Tanam Menggunakan Segelas Air

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 45 hits
Jika teringin bercucuk tanam di rumah tapi tiada ruang anda mungkin boleh mulakan dengan menanam sayur ini Apa yang diperlukan untuk menanam sayur ini hanyalah segelas air saja Kubis CinaAnda boleh mencambahkan helaian baru kubis Cina denga...
Ridwan Kamil Wacanakan Pasangan Bercerai Diwajibkan Tanam 100 Pohon

Ridwan Kamil Wacanakan Pasangan Bercerai Diwajibkan Tanam 100 Pohon

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 10 hits
Untuk menguatkan gerakan ini Ridwan yang akrab disapa Emil segera mengeluarkan surat edaran agar masyarakat terlibat secara aktif menyumbang pohon Pihaknya mengaku akan melengkapi kebijakan tersebut dengan aturan
Hadapi Musim Tanam 2020 Stok Pupuk Aman Untuk Tiga Bulan Ke Depan

Hadapi Musim Tanam 2020 Stok Pupuk Aman Untuk Tiga Bulan Ke Depan

papar berkaitan - pada 16/12/2019 - jumlah : 17 hits
PT Pupuk Kujang sebagai anak perusahaan BUMN yaitu PT Pupuk Indonesia yang bertanggung jawab menyalurkan urea bersubsidi di wilayah Jabar Banten memastikan ketersediaan pupuk bagi petani terpenuhi hingga tiga bulan ke depan
Perusahaan Raksasa Asal China Tanam Modal Rp120 Triliun Di Palu

Perusahaan Raksasa Asal China Tanam Modal Rp120 Triliun Di Palu

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 24 hits
CFHI berdiri sejak tahun 1954 dan merupakan perusahaan manufaktur terbesar di China yang memproduksi smelter dan besi serta menguasai sekitar 70 persen pasar Kami menjadi supplier utama dan besar untuk equipment di sejumlah industri katanya
Kau Aku Mati Korang Semua Akan Mati Dengan Aku Pesakit Koronavirus Biadab Ludah Muka Pegawai Perubatan

Jembatan Laut Terpanjang Di Dunia Telah Di Buka

Wanita Inilah 4 Cara Lelaki Menunjukkan Kasih Sayang Cuma Wanita Je Tak Perasan

Kecoh Sekarang Pasal Virus Corona Dari Wuhan China

Apa Itu Koronavirus

15 Surprisingly Useful Diy Bathroom Organization Decor Ideas

Netizen Suarakan Kebimbangan Wabak Koronavirus Dah Dikesan Di Malaysia

Ambulans Paling Laju Dan Terpantas Di Dunia



Resepi Udang Khamped Paling Disukai Ramai

Perubahan Wajah 7 Selebriti Dahulu Dan Kini Mohon Jangan Gelak

Apakah Punca Sebenar Terbentuknya Coronavirus Jenis Baru di China

Biodata Penyanyi Sophia Liana Peserta Dansa Dan Sing

Apa Itu Koronavirus Di China Dan Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentangnya


Cara Dapatkan Kerja Idaman Anda Bahagian 1

Lirik Lagu Menangislah By Syamsul Yusof Mawi Ost Munafik 2

Pengalaman Kerja Di Taska

Jadual Imsak Dan Berbuka Puasa Bagi Negeri Sabah 2019

Terima Kasih Untuk 1 000 000 Pageviews

Apakah Punca Coronavirus 2019