5 Tips Guna Topeng Muka Atau Masker Supaya Lebih Efektif




Untuk menjaga kecantikan kulit wajah, korang suka pakai masker atau topeng muka, tak? Kalau rasa tak suka, memang rugi! Nak tahu sebab apa? Baca artikel nie sampai habis ya

Sejak zaman remaja lagi sebenarnya sis dah suka tepek-tepek masker kat muka. Cuma time tu kebanyakan masker berbentuk krim dan peel-off mask. So, bagi sis lebih leceh!Hahaha…
Tak macam sekarang, lagi mudah dengan adanya topeng muka jenis sheet mask nie. Bagi sis, ia lebih praktikal dan efektif dalam melembabkan kulit wajah. 


Lagipun sekarang nie ada macam-macam sheet mask yang menampilkan pelbagai khasiat yang sesuai dengan keperluan kulit wajah.

Untuk melembutkan kulit wajah,melembabkan (hydrating), mencerahkan, mengatasi jerawat, mengatasi kulit berminyak, anti-aging dan sebagainya. Pilih jer yang mana satu sesuai dengan keperluan kulit wajah korang.



Elok Ke Pakai Topeng Muka / Sheet Mask Setiap Hari?
Biasanya korang guna berapa kali dalam seminggu? Sis pernah cuba guna dua minggu sheet mask ni dua minggu sekali, seminggu sekali dan juga pada setiap hari.

Nak tahu result-nya? Pendapat sis la, memang better digunakan ada setiap hari (selagi tak mendatangkan masalah pada kulit wajah korang).Lagi-lagi sis nie mempunyai kulit wajah jenis kering.

Sebab apa sis cakap macam nie, segala kandungan serum atau essence yang terkandung di dalam sheet mask tu akan dapat masuk ke dalam lapisan kulit dengan lebih efektif. Secara tak langsung, ia akan memberikan hasil yang lebih baik dan meningkatkan kelembapan kulit sis yang kering.

Tak caya korang try la pakai setiap hari, cuba maintain selama dua bulan. Tengoklah result-nya macam mana. Kalau rasa ragu-ragu nak pakai setiap hari, korang boleh cari 7 days sheet mask.

Cuma, yang tak terlarat tu kita kenalah keluarkan belanja untuk membelinya. Faham-faham lah sekeping sheet mask nie dah berapa ‘hengget’ kan. Kalau ikut konsep sis, borong sheet mask nie time ada sale ataupun diskaun. Kat situ dah dapat jimat sikit.

Cara Sis Guna /Simpan Sheet Mask


1. Sheet Mask Kena Sesuai Dengan Jenis Kulit

Ada banyak jenis sheet mask di pasaran dan semuanya mempunyai kebaikan tersendiri untuk kulit. So korang kena pandai-pandai la memilihnya

Setahu sis, masker yang mengandungi kandungan vitamin C atau niacinamide untuk kulit kusam. Manakala untuk kulit berminyak, boleh pilih kandungan aloe vera atau lemon. Jika kulit berjerawat, sebaiknya korang pilihlah sheet mask yang mengandungi tea tree oil.



2. Simpan Sheet Mask Dalam Peti Sejuk
Sis akan simpan sheet mask di dalam peti sejuk sebelum digunakan bagi mendapatkan efek calming gitewww. Letakkan dalam 30 minit sebelum korang pakai. Rasa sejuk ketika menempelnya kat muka akan terasa. Muka kita pun rasa lebih fresh! 
Satu beg nie memang penuh dengan sheet mask jer
Brand Mediheal ni pun sis selalu guna

3. Elok Pakai Sebelah Siang Atau Malam Hari?

Selalunya kalau siang tu sis nak keluar ke mana-mana, Sis akan pakai sheet mask sebelah pagi. Rasa segar jer kulit muka dan bila pakai mekap, nampak lebih flawless serta mekap pun akan jadi tahan lebih lama.

Kalau tak ada apa, rutinnya sis memang akan pakai sheet mask sebelum tidur. Efek sejuk sheet mask tu akan buat kulit wajah rasa calming.

Lagipun segala essence akan lebih menyerap ke dalam kulit. Sebabnya, ketika kita tidur sel-sel kulit akan beregenerasi. Dan sebab itulah kulit wajah kita akan terasa lebih lembab ketika bangun tidur.

Tak adalah kulit muka nampak kusam atau pucat semacam jer bangun-bangun jer dari tidur. Rasa bahagia tau bila bangun tidur tengok muka nampak ala-ala cantik semulajadi giteww

Baca Juga: 6 Petua Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat



3. Tempel Pada Wajah Yang Sudah Bersih

Nie penting, pastikan sebelum korang tempel sheet mask tu wajah korang dah bersih dari segala kekotoran termasuklah kesan mekap. Nak lagi bagus guna cara double cleansing.

Kalau tak, habislah semua manfaat yang terkandung dalam sheet mask tu.Segala manfaatnya tak dapatlah terserap sempurna disebabkan kesan-kesan mekap dan kekotoran yang telah menutup pori-pori.

Oh ya sis akan pakainya selama  15-20 minit sahaja. Tak ada lama-lama sangat sebab bila dah terlalu kering, nanti manfaat sheet mask tu boleh jadi tak efektif lagi. 

Best giler sheet mask nie tau... 

4. Guna Toner Atau Essence Terlebih Dahulu

Sis suka ‘dap … dap’ muka dengan toner atau essence terlebih dahulu sebelum tepek muka dengan sheet mask.

Apa yang sis tahulah kan, kulit wajah kita akan kehilangan kelembapan setelah kita membersihkan muka dengan pencuci muka ataupun micellar water.

So, better lah lepas kita membersihkan muka kita ‘dap… dap’ dengan toner ataupun essence. Ini adalah kerana supaya segala manfaat yang terdapat pada sheet mask tu dapat meresap ke dalam kulit dengan lebih baik.


Kalau sis, sis suka guna roller muka tu supaya serum pada sheet mask tu lebih sempurna menyerap ke dalam kulit

Baca Juga: Atasi Kulit Kusam Dengan 4 Cara Mudah

5. Jangan Lupa Sapu Pelembap

Lain orang lain caranya, kalau sis la kan... Lepas pakai sheet mask durasinya antara 15-20 minit, sis akan rileks-rileks dulu. Biar segala sisa essence daripada sheet mask tu menyerap ke kulit wajah. Nak ‘dap… dap’ kat muka pun boleh juga.

Manakala lebihan essence tu memang sayang  sis nak buang. Abis sis tenyeh kat bahagian leher, tangan dan kaki hahaha.. Manfaatkan selagi boleh. Mahai!! Hahaha.... 

Kalau ikut stail sis, sis suka pakai pelembab selepas guna sheet mask tu. Bila sisa serum atau essence tu dah kering, sis akan sapu pelembap pula.Biasa laa kulit orang tua, penjagaannya kenalah kasi lebih sikit. Hiiihii...hiii.

Yang nie pun.... sis sukeeeee
Okaylah sekian dulu perkongsian sis tentang penggunaan sheet mask ini. Paling penting juga, pastikan topeng muka atau masker yang korang pilih tu sesuai dengan jenis kulit wajah. Ini adalah antara cara terbaik untuk merawat kulit wajah yang boleh korang lakukan sendiri kat rumah. 
Semoga bermanfaat ye. 
Nak kulit muka cantik, kena rajin jaga muka dan pilih produk kecantikan yang sesuai.Jom kita sama-sama cantik!Lurve,Sis Anie Mohamed
Kredit Foto: Google & Koleksi Peribadi












Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2021/11/5-tips-guna-topeng-muka-atau-masker.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Cara Membuat Navigasi Breadcrumbs Supaya Terindex Di Search Engine Google

Tips Cara Membuat Navigasi Breadcrumbs Supaya Terindex Di Search Engine Google

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 137 hits
Tips Cara Membuat Navigasi Breadcrumbs Supaya Terindex Di Search Engine Google Jom kita ikuti tutorial mudah ini Untuk membuat agar label atau kategori yang terdapat dalam breadcumbs tersebut boleh muncul dalam hasil pencarian atau terindek...
Facebook Mudhorat Atau Mujarab Macai Vs Toktok

Facebook Mudhorat Atau Mujarab Macai Vs Toktok

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 432 hits
Ini fenomena paling ever green Ia bukan berlaku pada musim pilihanraya Tapi laku setiap masa Istilah ini digunakan oleh para penyokong politik ekstrim Semenjak daripada PRU baru baru ini sehinggalah sekarang isunya tidak pernah kering Apa s...
Tips Dapatkan Like Fb Pages Dan Visitor Dari Malaysia Atau Luar Negara

Tips Dapatkan Like Fb Pages Dan Visitor Dari Malaysia Atau Luar Negara

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 153 hits
1 mula register kat 2 lepas dah register nanti korang akan dapat point 3 setup facebook page korang kat bahagian fb icon4 kalau website pergi klik kat icon W warna kuning dan seterusnyecaranye 1 like random fb pages mana2 yang ada dalam tu ...
Tips Mengenal Code 4 Angka Model Seluar Atau Jacket Keluaran Levi S

Tips Mengenal Code 4 Angka Model Seluar Atau Jacket Keluaran Levi S

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 101 hits
TIPS MENGENAL CODE 4 ANGKA MODEL SELUAR ATAU JACKET KELUARAN LEVI SSaya percaya ramai dari kalangan kita yang meminati pemakaian pakaian jean sama ada seluar ataupun jacket terutamanya jenama LEVI S Jadi pada kali ini saya nak kongsikan sal...
Guna Copyright Muzik Di Youtube Channel Boleh Atau Tidak

Guna Copyright Muzik Di Youtube Channel Boleh Atau Tidak

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 147 hits
Guna copyright muzik dalam Youtube boleh tak Bagi YouTuber baru mesti tertanya tanya boleh atau tidak nak guna lagu yang ada copyright Jawapannya BOLEH Ya benar boleh Kalau tak boleh dah tentu kena copyright strike Kalau tak paham apa benda...
Tips Photography Fireworks

Tips Photography Fireworks

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 253 hits
Visualization of a spectacular fireworks in the sky is very interesting to do Although he must somehow different compared to traditional methods it is not too hard to do One good thing about shooting fireworks in the background is always bl...
Tips Guna Dapur Kaca Elak Meletup Tiba Tiba

Tips Guna Dapur Kaca Elak Meletup Tiba Tiba

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 119 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Kebelakangan ini ada beberapa kes dapur kaca atau glass stove meletup ketika digunakan Post kali ini admin nak kongsi pengalaman ibu admin pernah menggunakan dapur kaca dan ianya meletup ketika digunakan ...
Buat Puding Karamel Guna Biskut Lemak Memang Lebih Sedap Rupanya

Buat Puding Karamel Guna Biskut Lemak Memang Lebih Sedap Rupanya

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 183 hits
Suka makan Karamel Biasanya kita menggunakan telur sebagai bahan utama namun untuk resipi ini agak sedikit berbeza Resipi yang dikongsi oleh saudari Rin Ismail ni menggunakan biskut lemak Wow pasti menambat selera anda Hanya menggunakan 6 b...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch