5 Tips Cara Lajukan Internet


Ada tak tips untuk lajukan kembali internet anda?
Memang menyakitkan hati apabila sambungan internet kita terlalu perlahan, tidak seperti yang dijanjikan oleh penyedia servis perkhidmatan internet.
Sebagai pengguna, kita harus tahu lajukan kembali internet kita, barulah wang yang dibayar untuk melanggan pakej internet tertentu berbaloi dengan kelajuan internet yang diperolehi.
Kali ini, mari kita cuba beberapa tips yang boleh dicuba untuk mengembalikan kelajuan internet anda.
1. Laporkan aduan pada SKMM Sebagai pengguna, kita haruslah cakna berapakah kelajuan internet yang sepatutnya kita perolehi secara purata dalam sehari.
Kemudian, semak kelajuan internet yang kita perolehi.
Sekiranya kelajuan internet yang kita perolehi jauh daripada dijanjikan dalam pakej internet yang dilanggan, kita boleh membuat aduan kepada pihak SKMM.
Buka laman aduan SKMM di https://aduan.skmm.gov.my/Complaint/AddComplaint?NOSP=1 Jenis aduan: Complaint Jenis perkhidmatan: Cellular Services / Fiber Services Kategori: Poor Coverage Subkategori: Poor coverage Pembekal perkhidmatan: Masukkan nama syarikat pembekal perkhidmatan internet Lengkapkan maklumat peribadi diri anda dan lampirkan gambar (screenshot) yang berkaitan Klik butang “Hantar” untuk menghantar aduan kepada piha SKMM 2. Langgan pakej internet lain Tidak semua kawasan yang menyediakan sambungan internet yang bagus dan konsisten untuk semua syarikat penyedia perkhidmatan internet.
Sebagai contoh, sekiranya anda menggunakan servis daripada Maxis, namun anda berpindah ke sesuatu kawasan baru maka anda kemungkinan coverage Maxis di situ tidak bagus sehingga menjejaskan kelajuan internet anda.
Dalam hal ini, anda tidak mempunyai banyak pilihan selain melanggan pakej internet daripada syarikat penyedian perkhidmatan internet yang lain.
3. Bersihkan cache App Ada kalanya cache yang terlalu banyak boleh menggunakan RAM yang banyak, seterusnya mengganggu prestasi dan kelajuan telefon anda.
Oleh itu, anda boleh bersihkan cache pada telefon bimbit anda terutamanya pada aplikasi yang menggunakan sambungan internet.
Untuk bersihkan cache di telefon pintar Android, ikuti langkah-langkah berikut:
Buka “Settings” Pilih “Apps” Kemudian, pilih aplikasi yang anda kerap gunakan – Contohnya Facebook, Tiktok dll. Paparan info aplikasi tersebut akan dipaparkan. Klik pada “Storage”, kemudian klik “Clear Cache” pada bahagian Cache. 4. Reset sambungan Internet Antara cara lain untuk lajukan kembali sambungan internet anda adalah reset sambungan internet anda.
Jika anda menggunakan WiFi dirumah, reset router anda.
Jika anda menggunakan data di telefon pintar anda, anda boleh reset sambungan internet dengan mengaktifkan mod “Airplane Mod” buat seketika dan tutupnya kembali.
5. Factory reset Sekiranya anda telah melakukan kesemua tips di atas, maka Factory reset mungkin pilihan terakhir yang anda ada.
Ada kalanya sambungan internet boleh jadi terlalu perlahana kerana telefon pintar anda sendiri sudah bermasalah, misalnya terlalu banyak fail/aplikasi mencurigakan dan sebagainya.
Walau bagaimanapun, harap maklum sekiranya anda membuat Factory Reset segala fail dan aplikasi dalam telefon pintar anda akan dibuang jadi pastikan anda membuat backup terlebih dahulu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/cara-lajukan-internet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=cara-lajukan-internet

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Cara Lajukan Internet Laptop Smartphone Dengan Mudah

5 Cara Lajukan Internet Laptop Smartphone Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 176 hits
5 Cara Lajukan Internet Ibarat laut dan pantai begitu juga internet dan kehidupan kita di masa kini dimana boleh dikatakan keseluruhan pekerjaan memerlukan sambungan internet yang laju bagi memastikan kelancaran proses seharian Yang menjadi...
Tips Kurus Cara Saya Turunkan Berat Dengan Enjoy Makan Nasi

Tips Kurus Cara Saya Turunkan Berat Dengan Enjoy Makan Nasi

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 336 hits
Bila meningkat usia menghampiri 40an ni makin susah nak kurus Macam macam tips kurus amalkan tapi berat susah nak maintain Adakah makin berusia makin susah berat nak turun Makan sikit pun berat tak mau turun makan lebih sikit berat kemain c...
Auntie Cina Bagi Tips Cara Ajar Anak

Auntie Cina Bagi Tips Cara Ajar Anak

papar berkaitan - pada 11/2/2023 - jumlah : 148 hits
Kali ini admin nak berkongsi satu kisah yang kami dapat melalui perkongsian whatsapp Sumber di bawah tertulis nama Nurul Atika Moktar Semoga ilmu yang dikongsi dapat memberi manfaat kepada kita semua dan semoga pahalanya terus mengalir kepa...
Tips Ckom Cara Nak Hantar Komik Secara Online

Tips Ckom Cara Nak Hantar Komik Secara Online

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 150 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera saya menerima banyak pertanyaan akan hal ini Untuk itu disini saya telah buat video khas menerangkan bagaimana untuk menghantar komik secara online melalui website Matkomik Tonton video dibawah untuk lebi...
Cara Mudah Hamil Selepas Bersama Tips Mesra Untuk Pasangan Pengantin Baru

Cara Mudah Hamil Selepas Bersama Tips Mesra Untuk Pasangan Pengantin Baru

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 167 hits
Menjadi ibu bapa adalah impian bagi kebanyakan pasangan pengantin baru Namun bagi sesetengah pasangan mendapatkan bayi mungkin bukan suatu perkara yang mudah Selepas bersama ada beberapa perkara yang boleh dilakukan untuk membantu proses me...
Cara Agar Wa Banyak Yang Chat

Cara Agar Wa Banyak Yang Chat

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 164 hits
Silahkan lanjut baca artikel di Memiliki banyak teman tidak serta merta menjamin nomor WA kamu akan banyak yang chat Begitupun Artikel pertama kali dipublikasikan di
Ini Cara Agar Utang Tak Bikin Keuangan Anda Berantakan

Ini Cara Agar Utang Tak Bikin Keuangan Anda Berantakan

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 92 hits
Sejumlah Pegawai Negeri Sipil terjerat utang atau kredit meski digadang gadang mendapatkan gaji besar Penasihat Keuangan Philip Mulyana menyampaikan utang tidak selalu berkonotasi negatif
Bantuan E Pemula Cara Semakan Permohonan Rm200 Untuk B40 M40

Bantuan E Pemula Cara Semakan Permohonan Rm200 Untuk B40 M40

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 305 hits
Bantuan E Pemula Cara Semakan Permohonan RM200 Untuk B40 M40 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Hari ini saya ingin berkongsikan 1 bantuan yang telah disalurkan oleh kerajaan kepada rakyat bagi mengurangkan beban rakyat yang dalam k...
Cara Buat Border Pass Malaysia Renew Online

Cara Buat Border Pass Malaysia Renew Online

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 343 hits
Selain pasport border pass merupakan satu lagi cara alternatif bagi rakyat Malaysia yang ingin bercuti ke Thailand Walau bagaimanapun hanya rakyat daripada beberapa buah negeri di utara Malaysia sahaja yang layak memohon dokumen perjalanan ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau