5 Tindakan Terpuji Pm New Zealand Selepas Kejadian Tembakan Pengganas


Pada pukul 1.40 petang waktu tempatan pada Jumaat, 15 Mac 2019 lalu, berlaku insiden tembakan di Masjid Al-Noor dekat Hagley Park dan Masjid Linwood di Christchurch, New Zealand yang mengorbankan lebih 50 nyawa termasuk seorang warga Malaysia.

Jacinda Ardern

Lebih tragis lagi apabila rakaman video kejadian itu telah tersebar secara meluas di media sosial, dirakam sendiri oleh seorang lelaki bersenjata dan disiarkan secara langsung ketika serangan itu dilancarkan.

Tragedi itu dikatakan merupakan kejadian terburuk dalam sejarah New Zealand dan telah meninggalkan kesan trauma kepada umat Islam lebih-lebih lagi mereka yang berada di kawasan sekitar.

Walau bagaimanapun, berdasarkan apa yang dibaca dan dilihat di media massa semenjak tragedi itu terjadi, didapati bahawa majoriti rakyat di New Zealand turut bersama-sama masyarakat Islam dalam mengharungi dugaan terbabit.

Ekoran kejadian tersebut, pada 20 Mac yang lalu, buat pertama kali, pembukaan persidangan New Zealand dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran.

Sidang tersebut adalah persidangan pertama yang diadakan selepas kejadian serangan pengganas tersebut.

Seorang imam di sebuah masjid tempatan dijemput untuk menyertai majlis dan memperdengarkan bacaannya sebagai isyarat bahawa seluruh komuniti New Zealand bersatu-padu dan bersama-sama dengan mangsa yang terjejas.

Ayat suci Al-Quran yang dibacakan oleh imam berkenaan merupakan petikan daripada Surah Al-Baqarah.

Dalam persidangan yang sama, Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern telah memulakan perbahasannya di parlimen dengan ucapan yang cukup bermakna.

Sebelum memulakan hujahnya, Jacinda telah menggunakan ungkapan 'Assalamualaikum'.

Ungkapan itu merupakan satu istilah Arab yang bererti, 'Selamat sejahtera ke atas kamu', di samping mempunyai erti 'perdamaian dan kesejahteraan' bagi yang mengucapkan salam dan penerima salam tersebut.

Walaupun ringkas, ramai yang memuji Jacinda di atas solidariti yang ditunjukkan olehnya kepada masyarakat Islam.

Selain itu, terdapat beberapa lagi cara dan tindakan yang ditunjukkan Jacinda Ardern yang mendapat perhatian dunia, lebih-lebih lagi cara beliau menangani tragedi yang menimpa negara tersebut.

1. Bersumpah untuk tidak akan menyebut nama lelaki bersenjata dalam serangan berkenaan

Dalam ucapannya, Jacinda berkata, “Dia (pengganas) telah mencetuskan banyak perkara disebabkan tindakan ganasnya tapi ini (insiden tembakan di masjid) adalah yang paling teruk.

"Oleh sebab itulah anda semua tidak akan pernah mendengar saya menyebut namanya lagi.

“Dia seorang pengganas, penjenayah dan pelampau (ekstremis), saya akan gelarkannya ‘nameless’ (tidak bernama)”.

Jacinda kemudiannya menggesa orang ramai agar menyebut dan mengingati nama mangsa-mangsa yang terkorban.

“Saya mohon kepada anda, sebutlah nama mereka yang sudah terkorban lebih daripada dia (pengganas) yang menyebabkan kehilangan (pembunuhan) mereka," katanya.

2. Melawat komuniti Islam serta keluarga mangsa yang terlibat

Susulan insiden tragik itu, Jacinda telah bertindak dengan melawat komuniti Islam di Christchurch, sambil memakai jilbab hitam sebagai simbol penghormatan dan empati bagi masyarakat itu.

Dalam pertemuan itu, Jacinda kelihatan sabar mendengar aduan orang Islam di negaranya yang mengharapkan agar kerajaan di sana akan mengetatkan keselamatan masjid.

Jacinda turut mengambil peluang melawat keluarga mangsa tembakan di dua masjid di Christchurch dan tidak keberatan untuk memeluk sambil cuba untuk menenangkan mereka.

Beliau juga telah meletakkan sejambak bunga di perkarangan masjid sebagai simbol dan bentuk penghormatan kepada mangsa yang telah terkorban.

3. Menanggung kos pengebumian semua mangsa yang terlibat

Jacinda berkata bahawa kerajaan di bawah pimpinannya akan menanggung semua kos pengebumian mangsa-mangsa yang terkorban dalam serangan pengganas di dua masjid di Christchurch.

Bukan itu sahaja, dilaporkan juga bahawa kerajaan NZ komited untuk memberi sokongan kepada waris termasuk dari segi kewangan walaupun sebahagian daripada mereka berstatus imigran.

”Kami berjanji untuk memberi fokus kepada keperluan keluarga mangsa untuk hari-hari mendatang.

”Kebanyakkan mangsa-mangsa yang terkorban merupakan tulang belakang keluarga dan individu utama yang keluar mencari rezeki. 

”Ramai daripada mereka mempunyai tanggungan seperti anak dan isteri. Saya memberi jaminan melalui sistem yang diamalkan di negara ini, melalui ACC, terdapat kaedah yang boleh diguna untuk menghulurkan bantuan.

”Manakala bantuan tersebut akan diberikan tanpa mengira status mereka, sama ada warga imigran atau sebaliknya.

"Bantuan ini termasuklah kos pengebumian, serta sokongan kewangan kepada keluarga-keluarga yang kehilangan sumber pendapatan utama,” kata Jacinda.

4. Membenarkan azan Solat Jumaat bersiaran secara langsung di stesen radio dan televisyen di seluruh negara

Kerajaan New Zealand di bawah pimpinan Jacinda Arden mengumumkan bahawa azan Solat Jumaat akan (telah) diberi laluan untuk bersiaran secara langsung di stesen radio dan televisyen, Jumaat, 22 Mac 2019, beserta 2 minit tafakur, sebagai tanda solidariti kepada mangsa-mangsa yang terjejas.

”Terdapat keinginan yang sangat jelas dalam komuniti iaitu mahu memberi sokongan moral terutamanya apabila mereka ke masjid untuk beribadah,” katanya.

Menurut Jacinda, 2 minit tafakur peringkat kebangsaan akan diadakan sebagai tanda genap seminggu serangan keganasan terjadi.

5. Mengharamkan penggunaan senjata separa automatik dan senapang di New Zealand


Jacinda juga telah mengumumkan rancangan untuk mengharamkan senjata separa automatik dan senapang yang digunakan dalam serangan ketenteraan (assult rifles) berikutan insiden tembakan pengganas yang menewaskan 50 orang di Christchurch.

Beliau berkata bahawa larangan itu akan berkuatkuasa untuk senjata yang mempunyai jumlah peluru berkapasiti tinggi (banyak) dan senjata separa automatik. Undang-undang itu akan dilaksanakan pada 11 April 2019.

Tambahnya lagi, penguatkuasaan peraturan perlesenan dan menyekat membelian senjata api akan berlaku serta merta.

Ini bermakna tiada siapa yang dapat membeli senjata tanpa keizinan daripada pihak polis.

Katanya, “Saya percaya bahawa majoriti pemilik senjata akan menyokong apa yang kita lakukan hari ini kerana ia demi kita semua

“Tindakan ini dilakukan untuk kepentingan nasional dan isu keselamatan."

“Saya akan bekerja keras untuk mengekalkan sokongan terhadap tindakan ini (pengharaman senjata) untuk menghalang keganasan berlaku sekali lagi di negara kita."

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Kehebatan Yahudi Memanipulasi MediaAmaran Kumpulan Hacker Anonymous Kepada Pengganas Selepas Tragedi Tembakan Christchurch
sumber: says



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/03/tindakan-terpuji-pm-new-zealand-serangan-christchurch.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wajah Pengganas Insiden Tembakan Rambang Di Masjid Di New Zealand Didedahkan

Wajah Pengganas Insiden Tembakan Rambang Di Masjid Di New Zealand Didedahkan

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 358 hits
CHRISTCHURCH Seorang lelaki yang dipercayai penyerang di dua buah masjid di bandar ini memberitahu dia melakukan serangan itu bagi mengurangkan jumlah pendatang asing dan sebagai membalas dendam terhadap rempuhan trak Stockholm Sweden pada ...
Dalam Apa Yang Disifatkan Oleh Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern Sebagai Serangan Pengganas 9251

Dalam Apa Yang Disifatkan Oleh Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern Sebagai Serangan Pengganas 9251

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 296 hits
Kisah Para Pahlawan Saat Aksi Teror di Masjid Selandia Baru TerjadiKompas com 16 03 2019 11 15 WIBDaoud Nabi Salah satu korban tewas penembakan di masjid Selandia Baru Jumat Nabi tewas ditembak ketika melemparkan dirinya ke arah teroris dem...
Serangan Pengganas Di Masjid New Zealand 40 Orang Sah Terkorban

Serangan Pengganas Di Masjid New Zealand 40 Orang Sah Terkorban

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 295 hits
KUALA LUMPUR Sekurang kurang 40 orang terkorban dalam tembakan rambang yang berlaku di dua buah masjid di Christchurch sewaktu solat Jumaat hari ini Daripada jumlah tersebut dianggarkan 30 kematian direkodkan daripada salah satu masjid ters...
Raja Bahrin Samakan Umno Pas Dengan Pengganas New Zealand

Raja Bahrin Samakan Umno Pas Dengan Pengganas New Zealand

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 286 hits
Isham Jalil Editor Malaysia Beberapa ahli politik PH seperti Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad Chew Chong Sin dan Rafizi Ramli seakan cuba menyamakan pengganas yang membunuh 50 orang Islam di masjid di Christchurch New Zealand minggu lalu...
Pemuda Umno Ajak Bersolidariti Kutuk Tindakan Teroris Serang Masjid Di New Zealand

Pemuda Umno Ajak Bersolidariti Kutuk Tindakan Teroris Serang Masjid Di New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 340 hits
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengajak orang ramai untuk bersama sama bersolidariti mengutuk tindakan kumpulan teroris yang menyerang umat Islam di masjid dalam kejadian di New Zealand hari ini Sama sama kita doa...
Tindakan Adun Dap Kaitkan Pembunuhan Di New Zealand Dengan Kerjasama Umno Pas Keterlaluan

Tindakan Adun Dap Kaitkan Pembunuhan Di New Zealand Dengan Kerjasama Umno Pas Keterlaluan

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 281 hits
KUALA LUMPUR 15 Mac 8211 Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah menyifatkan kenyataan ADUN Mengkibol Chew Chong Sin yang cuba mengaitkan pembunuhan lebih 40 orang umat Islam di New Zealand kepada implikasi yang boleh berlaku d...
Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 420 hits
PEGAWAI polis beragama Islam yang berpangkat tertinggi di New Zealand menahan tangisan ketika berkongsi mesej untuk mangsa tragedi tembakan di Christchurch Bercakap di pusat bandar Aotea Square di Auckland Supritendan Naila Hassan memberita...
Insiden Tembakan Secara Rambang Di New Zealand Dan Kisah Udara Tercemar Bahan Kimia Di Pasir Gudang

Insiden Tembakan Secara Rambang Di New Zealand Dan Kisah Udara Tercemar Bahan Kimia Di Pasir Gudang

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 409 hits
Insiden Tembakan Secara Rambang Di New Zealand Dan Kisah Udara Tercemar Bahan Kimia Di Pasir GudangSemalam dunia dikejutkan dengan satu insiden tembakan rambang oleh seorang pengganas ketika umat Islam sedang menunaikan solat Jumaat di Masj...
20 Fakta Apa Yang Berlaku Disebalik Kejadian Serangan Masjid Di Christchurch New Zealand

20 Fakta Apa Yang Berlaku Disebalik Kejadian Serangan Masjid Di Christchurch New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 618 hits
Membongkar tragedi berdarah di masjid Christchurch New Zealand1 Jumaat tanggal 15 Mac 2019 insiden tembakan rambang berlaku di masjid Al Noor dan masjid Linwood di Christchurch New Zealand ketika umat Islam mahu menunaikan solat Jumaat Dian...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah