5 Perbezaan Mudah Pepijat Dan Kutu


Adakah anda tahu, selain daripada pepijat yang menyebabkan kegatalan pada badan ketika anda tidur, terdapat juga kalangan kita yang berhadapan dengan masalah dengan kutu (Flea). Terdapat beberapa kes yang disebabkan oleh kutu, namun ada antara pelanggan yang tersilap mengatakan menghadapi masalah pepijat (Bedbug).

Serangan pepijat lazimnya adalah disebabkan oleh manusia. Seperti contoh jika anda pulang dari bercuti dan terdapat pepijat di bagasi atau barang peribadi anda maka pepijat tersebut akan mula bersarang di kediaman anda. Kutu pula menyerang apabila anda memelihara haiwan berbulu seperti kucing dan kucing tersebut terdedah kepada jangkitan kutu.

Oleh itu, pentingnya bagi anda untuk membezakan kutu dan pepijat. Hal ini kerana kaedah rawatan bagi kutu dan pepijat adalah berbeza.

Berikut merupakan perbezaan yang dapat dilihat dalam membezakan pepijat dan kutu.

1) Bentuk fizikal
Pepijat adalah serangga bewarna coklat kemerahan dan berbentuk bujur manakala kutu juga serangga bewarna coklat kemerahan namun berbentuk kurus. Pepijat lazimnya berukuran 4-6 mm panjang dan 1.5-3 mm lebar manakala kutu adalah sedikit kecil daripada pepijat dengan 1.5-4 mm panjang. Jika dilihat dari atas, bentuk badan pepijat adalah rata dan kelihatan seperti biji epal manakala kutu kelihatan panjang dan kurus. Oleh itu, dengan mengenali bentuk fizikal sahaja anda sudah dapat membezakan pepijat dan kutu.

2) Sumber makanan
Untuk pengetahuan anda, darah merupakan sumber makanan utama pepijat dan kutu. Pepijat hanya menjadikan darah manusia sebagai sumber makanan. Berlainan pula dengan kutu kerana ia menjadikan manusia serta haiwan seperti kucing untuk mendapatkan darah sebagai sumber makanan. Jika anda ada memelihara kucing, anda perlu memastikan kucing anda bebas dari serangga parasit seperti kutu kerana ia bukan sahaja menjadikan kucing anda sebagai sumber makanan tetapi akan menjadikan anda sebagai target sumber makanan.

3) Habitat
Seperti yang anda sedia maklum, kawasan habitat pepijat adalah di celahan katil dan tilam. Hal ini kerana pepijat akan menggigit manusia apabila tidur di atas tilam. Oleh sebab itu, kaedah rawatan haba memfokuskan di sekitar kawasan tilam untuk mematikan pepijat. Manakala habitat kutu adalah di celahan bulu-bulu haiwan peliharaan anda. Jika anda mempunyai haiwan peliharaan seperti kucing, anda harus memastikan kebersihan bulu-bulu kucing untuk menghindarkan kutu menjadikan kucing anda sebagai tempat tinggal mereka.

4) Pergerakan
Perbezaan yang dapat dilihat adalah dari segi pergerakan pepijat dan kutu. Hal ini kerana, pepijat hanya dapat merayap di sekeliling tilam atau bantal manakala kutu juga merayap namun kutu mempunyai kebolehan melompat dari satu tempat ke tempat yang lain jika berada di kediaman anda. Oleh itu, jangan mudah tertukar lagi di antara pepijat dan kutu ini. Jika anda melihat serangga merayap, jawapannya adalah pepijat manakala jika serangga melompat, kutu lah yang berada di kediaman anda.

5) Kesan gigitan
Untuk pengetahuan anda, kesan gigitan pepijat selalunya dalam bentuk selari, tidak menyakitkan dan dapat dilihat dengan cepat. Namun ada juga kesan gigitan pepijat yang mungkin mengambil masa sehingga 14 hari untuk kelihatan. Gigitan pepijat boleh menyebabkan kegatalan dan tidak menyebarkan penyakit. Berbeza dengan kesan gigitan kutu yang berselerak, dapat menunjukkan kesan bengkak dalam masa 1 jam dan boleh menyebabkan kegatalan secara berterusan. Gigitan kutu juga dapat menyebarkan penyakit dan membahayakan kesihatan kulit anda.



Jika anda mengesyaki pepijat atau kutu telah berada di kediaman anda, anda boleh memberi kepercayaan kepada kami sebagai pakar kawalan makhluk perosak profesional. Di Easelife Services, jika anda berada sekitar Shah Alam dan Klang, juruteknik terlatih kami akan melakukan pemeriksaan dan mengesyorkan penyelesaian yang terbaik untuk menghapuskan masalah serangga yang sedang anda hadapi.

Kawalan serangga diperlukan kerana serangga seperti pepijat dan kutu dapat memberikan kesan negatif kepada anda sekeluarga jika tidak dibendung. Tujuannya adalah untuk menghapuskan sebarang jenis serangga bagi memastikan anda berada di persekitaran yang bersih dan selamat tanpa sebarang gigitan yang boleh memudaratkan.

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah rawatan bagi menghapuskan pepijat dan kutu, dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini: Dapatkan nasihat profesional daripada Easelife Services dengan dua langkah mudah ini.

1. WhatsApp atau telefon di talian berikut, Athira 010-234 2542
2. Berikan Nama, Masalah Pest dan Alamat Premis anda. Easelife Services akan berikan penerangan lanjut untuk menyelesaikan masalah pepijat di kediaman anda.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mypestnews.com/2018/12/4-perbezaan-mudah-pepijat-dan-kutu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Cara Mudah Untuk Melegakan Sakit Perut Dan Masalah Sembelit

7 Cara Mudah Untuk Melegakan Sakit Perut Dan Masalah Sembelit

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 273 hits
Terdapat dua punca yang menyebabkan masalah pencernaan Pertama adalah masalah emosional seperti kebimbangan dan kemurungan Kedua adalah pengambilan ubat ubatan yang boleh menyebabkan keradangan pada perut Dengan ini setiap individu cenderun...
Sebelum Nge Date Nanti Hilangkan Bau Petai Dan Jengkol Di Mulutmu Dengan 8 Trik Mudah Ini

Sebelum Nge Date Nanti Hilangkan Bau Petai Dan Jengkol Di Mulutmu Dengan 8 Trik Mudah Ini

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 257 hits
Jangan lalu menghindari makan petai atau jengkol hanya karena takut mulutnya bau toh sudah ada obatnya
Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

Buat Kuih Apam Nasi Mudah Dan Sedap Lembut Je Kejadiannya

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 944 hits
Buat kuih apam nasi mudah dan sedap Lembut je kejadiannya Assalamualaikum wbt Since pak mertua cikla tak berapa sihat dan takde selera nak makan cikla gigih jugalah nak masakkan something selain dari makanan berat nak suruh dia makan Emm mu...
14 Resepi Puri 6 12 Bulan Sangat Mudah Dan Berkhasiat

14 Resepi Puri 6 12 Bulan Sangat Mudah Dan Berkhasiat

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 1883 hits
14 RESEPI PURI 6 12 BULAN SANGAT MUDAH Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam ada terjumpa kat Facebook aneka resepi puri resepi makanan bayi yang berusia 6 12 bulan Saya nak share kat sini sebab cara membuat puree yang diberi ...
Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

Seekor Dua Lalat Berterbangan Di Dapur Jangan Biarkan Saja Ni Cara Mudah Kita Perlu Buat Nak Halaunya Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 536 hits
Melihat lalat seekor dua berterbangan di ruang dapur saat kita buat persiapan memasak atau menghidang makanan memang geram dibuatnya Tahu tahu sahaja si lalat ni tajam betul deria baunya Hendak di sembur dengan racun serangga terasa tidak s...
Cara Tebus Happy Hour Maxis 1gb Paling Mudah Pantas

Cara Tebus Happy Hour Maxis 1gb Paling Mudah Pantas

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 704 hits
Cara Tebus Happy Hour Maxis 1GB Paling Mudah Pantas Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Okayyy harini nak ajar step by step kepada semua pengguna Hotlink macam mana cara nak aktifkan cara tebus pas happy hour maxis 1gb for 1 hour pe...
Cara Masak Sambal Totok Tumis Jawa Yang Sedap Mudah

Cara Masak Sambal Totok Tumis Jawa Yang Sedap Mudah

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 1273 hits
Sedapnya Sambal Totok Tumis Jawa perkongsian saudari Nor Haidah Md Said ni Kalau makan dengan nasi panas panas memang tak perlu lauk lain dah Selain itu sambal ini juga sesuai dicicah bersama lempeng jemput jemput ubi kayu rebus dan macam m...
Hasil Penat Lelah Seorang Trainer Mudah Dicuri

Hasil Penat Lelah Seorang Trainer Mudah Dicuri

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 572 hits
Modul slides buku kerja poster mutiara kata hasil penat lelah seorang trainer mudah DICURI Bagaimanakah cara untuk MENGELAKKANNYA Tahukah anda untuk menyiapkan slides yang akan dipaparkan selama 5 hingga
Ini Cara Mudah Dan Selamat Guna Semula Minyak Terpakai

Ini Cara Mudah Dan Selamat Guna Semula Minyak Terpakai

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 465 hits
Ini Cara Mudah Dan Selamat Guna Semula Minya TerpakaiSebelumnya rakyat malaysia tidak pernah bising dengan Harga minyak masak kerana kerajaan memberikan subsidi untuk minyak masak sehingga 2 billion setahun
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan