5 Langkah Bijak Uruskan Kewangan Anda



Dalam menguruskan kewangan peribadi, anda perlu mengamalkan tabiat kewangan yang betul. Anda tidak perlu menjadi pakar kewangan, cuba amalkan 5 langkah bijak ini yang mudah untuk dipelajari dan laksanakan supaya pengurusan kewangan wang anda dapat diuruskan dengan bijak dan teratur.

1. Fokus Tingkatkan Pendapatan

Secara realitinya, berapa jumlah simpanan yang anda mampu simpan dari pendapatan bulanan sedia kala? Sebagai contoh, jika gaji bulanan anda RM3,000 dan anda membelanjakan sekurang-kurangnya RM500 setiap bulan untuk keperluan asas, ini bermaksud anda tidak mampu untuk menyimpan lebih daripada RM2,500 sebulan.

Bagi kebanyakan individu, pekerjaan tetap mereka tidak akan menjadikan mereka kaya, sebaliknya ia lebih untuk menyara hidup dan sebagai sumber pendapatan yang stabil. Individu yang mempunyai kewangan stabil adalah mereka yang aktif mengusahakan pertumbuhan pendapatan mereka yang sedia ada.

Salah satu tips yang anda boleh ikut ialah dengan mencuba untuk mengembangkan pendapatan anda sekurang-kurangnya 10% setiap tahun. Katakanlah gaji anda tahun ini RM3,000 sebulan, cuba untuk dapatkan pendapatan RM3,300 pada awal tahun hadapan. Walaupun  nampak sukar, mulakannya dari sekarang; sama ada dengan mencari pendapatan tambahan, ataupun meningkatkan kemahiran supaya anda boleh berunding kenaikan gaji.

2. Amalkan Peraturan 5%

Jika anda membuat pelaburan, pastikan anda amalkan peraturan 5%. Peraturan ini menyarankan supaya 5% dari portfolio pelaburan terdiri daripada pilihan pelaburan yang berbeza. Secara amnya, ia akan menjadikan pelaburan-pelaburan anda lebih bervariasi, dengan gabungan pelaburan berisiko tinggi dan rendah, tanpa menjejaskan kewangan.

Contohnya, peruntukkan 5% dari modal untuk pelaburan berisiko tinggi dengan pulangan 7% setahun. Tindakan ini dapat menambah nilai pelaburan sekiranya fokus portfolio anda terletak kepada pelaburan-pelaburan berisiko rendah. Walaupun dengan risiko yang tinggi tidak menjanjikan pulangan, kesannya tidak terlalu teruk, kerana anda telah menghadkannya kepada 5% sahaja.

3. Berbelanja Dengan Cermat

Pesanan yang kerap kali anda dengan, mungkin sejak kecil, namun akan terus relevan. Tabiat ini perlu diamalkan sekiranya anda serius untuk mengembangkan kekayaan. Ianya akan lebih berguna jika anda turut beri perhatian kepada perbelanjaan-perbelanjaan kecil juga.

Sebagai contoh, melanggan keahlian gymnasium namun tidak pernah pergi ke mana-mana sesi. Selain itu, contoh-conoh lain termasuklah membayar pinjaman perumahan lebih dari sepatutnya (dengan tidak menggunakan pembiayaan semula) atau membeli minuman dan makanan mahal, walaupun ada pilihan yang lebih murah.

Tindakan ini sebenarnya adalah membeli berdasarkan kehendak berbanding keperluan. Dalam contoh makanan dan minuman tersebut, kita sebenarnya lebih mementingkan jenama, walaupun rasanya mungkin lebih kurang sama dengan pilihan lain yang lebih murah. Mereka yang arif akan pengurusan kewangan sedar akan hal ini. Bukanlah terus tidak berbelanja, namun pandai dan tahu bila dan bagaimana wang mereka dibelanjakan.

4. Elak Menganalisa Lebih Dari Diperlukan

Tindakan ini, yang juga dikenali sebagai analysis paralysis akan menghalang anda untuk mengambil tindakan, disebabkan terlalu memikirkan apa yang bakal berlaku. Tidak dinafikan, analisa amat penting dalam membuat keputusan kewangan. Tetapi, sesetengah individu terlalu fokus dengan analisa dan membuat kajian sehingga langsung tidak mengambil tindakan.

Contohnya, jika anda ingin membeli rumah pertama, tetapi tidak pasti sama ada ia masa yang sesuai. Individu yang memiliki kefahaman kewangan akan tentutukan tarikh akhir untuk mereka lakukan keputusan. Dengan in, mereka akan membuat analisa dan persediaan secukupnya, tanpa mengabaikan tindakan yang bakal diambil.

Jadi, dalam membuat keputusan,  anda perlu tetapkan satu tempoh masa bagi anda membuat analisa. Jangan lupa letakkan tarikh akhir untuk tempoh tersebut, dan apa tindakan seterusnya yang perlu diambil. Seterusnya, laksanakan keputusan tersebut dan jangan berlengah, kerana bertangguh dalam mengambil tindakan hanya akan merugikan anda.

5. Ketahui Cara Menggunakan Pinjaman Wang Dengan Betul

Bukan semua pinjaman adalah buruk. Jika anda menggunakan pinjaman wang dengan bijak, ia akan bantu anda untuk menjana pulangan yang lebih tinggi. Akhirnya, anda bukan sahaja mampu membayar balik pinjaman tersebut, bahkan anda juga boleh menambah pendapatan.

Contohnya, anda memohon pinjaman untuk membeli telefon pintar. Ini merupakan contoh pinjaman yang tidak berfaedah, kerana gajet tersebut akan susut nilai dengan cepat, dan tidak boleh dianggap sebagai aset yang boleh menjana pendapatan.

Sebaliknya, jika anda memohon pinjaman untuk mengembangkan perniagaan merupakan situasi berbeza. Pinjaman ini merupakan sejenis hutang baik kerana ia berpotensi untuk menambahkan pendapatan anda. Hutang baik juga boleh dikenalpasti seperti berikut:

Menambah nilai bersih peribadiMengembangkan wangBayaran ansuran yang berpatutanKadar faedah yang rendahJadi, sebelum memohon pinjaman, fahami konsep leverage terlebih dahulu. Ini kerana pinjaman wang boleh mendatangkan faedah jika anda gunakannya untuk menjana keuntungan.
Demikianlah 5 Langkah bijak untuk anda menguruskan kewangan anda dengan bijak agar anda tidak terjerumus dalam bebanan hutang.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hairanblog.blogspot.com/2019/07/5-langkah-bijak-uruskan-kewangan-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Rancang Kewangan Keluarga

Cara Rancang Kewangan Keluarga

papar berkaitan - pada 23/8/2020 - jumlah : 634 hits
CARA RANCANG KEWANGAN KELUARGATahukah anda setiap apa yang kita ada hari ini sebenarnya adalah satu keperluan Sebagai contoh jika anda seorang pekerja yang makan gaji Gaji bulanan anda adalah keperluan kepada anda dan juga seisi keluarga Ad...
Saya Cabar Kementerian Kewangan Keluarkan Nama Nama Syarikat Terbabit

Saya Cabar Kementerian Kewangan Keluarkan Nama Nama Syarikat Terbabit

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 235 hits
Guan Eng saya nak cabar Menteri Kewangan mengeluarkan nama nama Syarikat yang di katakan telah mendapat projek secara terus itu Keluarkan kenyataan di luar dewan Parlimen ini agar senang SPRM dan Polis utk membuat siasatan Tubuhkan RCI deng...
Laporan Kewangan Th Dibentang Sebelum 27 Ogos Di Parlimen Kata Menteri

Laporan Kewangan Th Dibentang Sebelum 27 Ogos Di Parlimen Kata Menteri

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 245 hits
Laporan kewangan TH dibentang sebelum 27 Ogos di Parlimen kata menteri Dikemas kini 19 minit yang lalu Diterbitkan pada 22 A
Aplikasi Catat Dan Urus Kewangan Perniagaan Khas Untuk Golongan Kerja Sendiri Di Malaysia Percuma

Aplikasi Catat Dan Urus Kewangan Perniagaan Khas Untuk Golongan Kerja Sendiri Di Malaysia Percuma

papar berkaitan - pada 19/8/2020 - jumlah : 287 hits
Ramai rakyat Malaysia yang kerja sendiri Sebelum wujudnya lagi Ekonomi Gig dahulu dah ramai sangat orang kita yan buat kerja sendiri Mereka bukannya makan gaji Sebab tak ada gaji tetap The post appeared first on
Masalah Kewangan Kahwin Ikut Trend Antara Punca Pasangan Muda Cerai Kata Penganalisis

Masalah Kewangan Kahwin Ikut Trend Antara Punca Pasangan Muda Cerai Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR Seorang pakar ekonomi berkata antara punca perceraian dalam kalangan pasangan muda ialah mereka menjadikan perkahwinan sebagai trend tanpa mempunyai perancangan kewangan kukuh dan pasangan terlalu muda Beliau berkata tempoh kem...
Rizab Persekutuan Boleh Meletakkan Dunia Ke Dalam Krisis Kewangan Global Yang Lain

Rizab Persekutuan Boleh Meletakkan Dunia Ke Dalam Krisis Kewangan Global Yang Lain

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 267 hits
Tindak balas Fed terhadap coronavirus boleh menyebabkan dunia berada di ambang krisis kewangan global yang lain kata Suruhanjaya Pengawalseliaan Perbankan China Guo Shuqing ketua CBRC percaya bahawa percetakan wang tanpa had digabungkan den...
Anwar Soal Azmin Bantu Menteri Kewangan Jawab

Anwar Soal Azmin Bantu Menteri Kewangan Jawab

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 210 hits
Cepat cepat Azmin Ali bangun nak tolong Tengku Zafrul jawab Sejak bila wujudnya amalan Menteri tolong Menteri lain jawab soalan dalam Parlimen Kau nampak tak siapa sebenarnya kepanasan bila Anwar minta dedahkan semuanya Bukan orang tak tahu...
Anakku Bijak Suku Kata

Anakku Bijak Suku Kata

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 552 hits
Adakah anda Ibu ayah yang sedang mengajar anak membaca dirumah Mengajar membaca akan menjadi satu aktiviti yang menyeronokkan jika kita sebagai ibu bapa tahu bagaimana anak belajar dengan lebih berkesan Puan Ashikin Hashim Pengetua Genius A...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord