5 Jenis Rumah Yang Rugi Jika Dibeli Tahun 2019 Mehmed Aezhad



Oleh Mehmed Aezhad,
JIKA kita membuat carian di internet, pasti kita akan terjumpa dengan pelbagai bahan bacaan seperti artikel dan mungkin juga video yang menerangkan secara spesifik rumah yang baik untuk dibeli.
Atau pun mungkin rumah yang sesuai untuk persaraan, pelaburan dan juga untuk diduduki bersama keluarga tersayang.

“Ada ke rumah yang rugi kalau beli? Bukankah beli rumah itu menguntungkan?”

Bagaimana pula dengan rumah yang rugi jika dibeli? Adakah semua rumah itu  akan menguntungkan pembeli jika dibeli? Adakah terdapat elemen – elemen lain yang menjadikan sesebuah hartanah itu rugi untuk dibeli?

Jawapannya ya. Terdapat 5 jenis hartanah yang akan merugikan bakal pembeli jika tersalah beli.

1. Above Market Value

Pada kebiasaannya, bakal pembeli rumah akan mencari rumah atau membuat tawaran harga rumah di bawah harga pasaran. Sekiranya hartanah yang kita beli adalah jenis above market value, kita secara automatik telah rugi.
Baca : 4 Tips Beli Rumah Bawah Harga Pasaran

Sebagai contoh, sebuah rumah teres dua tingkat di Gombak telah dinilai oleh bank dan bernilai RM300,000. Namun begitu, pemilik rumah ingin menjualnya pada harga RM350,000.

Sungguhpun kita berjaya mendapatkan 100% pinjaman perumahan dari bank, bank hanya membiayai RM300,000 tersebut sahaja.

Memandangkan harga rumah yang kita beli adalah RM350,000, baki RM50,000 tersebut kita tetap perlu bayar kepada pemilik rumah walau apa cara sekalipun.

Rumah jenis above market value seperti ini sangatlah rugi jika dibeli lebih – lebih lagi sekiranya rumah tersebut adalah rumah subsale.

Sekiranya kita berhasrat membeli rumah di bawah harga RM300,000, sila semak nilai hartanah di bank sebelum terbeli rumah melebihi pembiayaan bank.

2. Kes Non-Performing Loan di Kawasan Perumahan

Kes Non-Performing Loan (NPL) pada kebiasaannya banyak terjadi di kawasan-kawasan seperti Rawang, Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa.

Lambakan kes ini berlaku kerana pembangunan yang dijanjikan seperti bandar mega dan sebagainya tidak menjadi menyebabkan ramai pembeli menjual semula rumah tersebut di bawah harga pasaran.
Baca : 4 Jenis Hartanah Yang Boleh Buat Kita Rugi


Kes-kes seperti ini dilihat semakin menjadi barah di negeri-negeri seperti Johor, Pulau Pinang dan Sabah yang sedang pesat membangun.

Sebagai langkah berjaga-jaga, kita boleh semak kadar purata hartanah yang dilelong di kawasan tersebut untuk mengelakkan kes NPL seperti ini.

3. Pemaju Bermasalah

Kes pemaju bermasalah ini berlaku hampir di setiap negeri di Malaysia. Dengan jumlah pemaju hartanah yang melebihi 500 pemaju di seluruh negara, kita perlu semak senarai pemaju yang dikeluarkan KPKT untuk mengelakkan diri daripada terbeli unit hartanah dari pemaju yang bermasalah.
Baca : Nak Beli Rumah? Semak Dulu Senarai Hitam Pemaju

Masalahnya timbul apabila pemaju tersebut mempunyai tunggakan liabiliti yang menyebabkan mereka tidak membayar cukai.

Kesannya, pembeli rumah tidak mampu menukar nama pada unit rumah dan permohonan untuk pinjaman perumahan gagal.

Pemaju tersebut harus membayar secara lump sum atau ansuran hutang tersebut, barulah urusan pinjaman perumahan kita akan lulus sekaligus kita mampu menukar nama pada geran rumah.

4. Tanah Lot

Pada asasnya, rumah jenis ini tidaklah merugikan kita. Pemilik tanah dan hartanah biasanya akan membeli tanah dan membina unit rumah di atas tanah tersebut.

Akan tetapi, majoriti daripada rumah jenis tanah lot ini tidak mempunyai sebarang CCC dan CF mahupun surat kebenaran dari Pihak Berkuasa Tempatan.

Dalam erti kata mudah, apabila sesebuah hartanah tidak mempunyai sebarang CCC dan CF, hartanah ini tidak selamat diduduki.Oleh yang demikian, pihak bank hanya akan menilai harga tanah tersebut dan bukan unit rumah di atas tanah tersebut.

Walaupun pemilik ingin menjual rumah tersebut pada harga RM300,000 dan tanah pada harga RM200,000, bank hanya akan membiayai RM200,000 yakni harga tanah tersebut.

Baki RM300,000 berkemungkinan kita perlu tambah dan cukupkan menggunakan modal persendirian.

5. Tiada Booster Hartanah

Booster hartanah bermaksud nilai yang menaikkan harga hartanah seperti lebuhraya, kedai makanan segera seperti McDonald dan KFC, bank, hospital swasta, sekolah antarabangsa, LRT dan juga MRT.

Apabila kita membeli hartanah di kawasan yang tidak mempunyai sebarang booster hartanah, kita berkemungkinan perlu menunggu 10 – 20 tahun untuk sesebuah kawasan tersebut matang dan harga pasaran kawasan tersebut meningkat.
Baca : Booster Yang Meningkatkan Nilai Hartanah

Pastikan kita membuat kajian yang menyeluruh tentang kawasan perumahan tersebut dalam radius 5KM, bagi memastikan terdapat booster hartanah yang membantu kita untuk membuat pelaburan seperti sewaan atau dijual selepas tempoh pembiayaan pinjaman tamat.

Kesimpulannya, masih terdapat lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia. Untuk rekod, di Johor sahaja terdapat 51,000 unit rumah tidak terjual bagi suku pertama tahun 2019.

Dengan ilmu dan kajian yang mendalam, kita mampu mengelakkan diri daripada terbeli unit rumah yang salah dan menanggung penderitaan yang berpanjangan.Ditulis oleh Mehmed Aezhad, beliau merupakan seorang Digital Marketing Specialist yang berpengalaman luas dalam bidang pemasaran digital hartanah.


Lihat rumah ini..Setinggan 'Kebal' Masih Ada Di S'ngor? Ini..Penduduk S/Buluh Terkejut Roboh Rumah Esok.. Doubl..Rumah Penduduk Diroboh. Mana Peri Manusia?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/5-jenis-rumah-yang-rugi-jika-dibeli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peringkat Akreditasi Perguruan Tinggi Di Indonesia Tahun 2019

Peringkat Akreditasi Perguruan Tinggi Di Indonesia Tahun 2019

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 300 hits
Pada kesempatan ini MENRISTEKDIKTI Mohammad Nasir menjelaskan bahwa menurut data resmi Badan Akreditasi Nasional Perguruan Tinggi untuk tahun 2019 sudah ada 2 288 perguruan tinggi yang telah mendapatkan peringkat akreditasi perguruan tinggi...
Kisah Istri Sah Rhoma Irama Yang Setia Dipoligami 35 Tahun Tinggal Di Rumah Sederhana

Kisah Istri Sah Rhoma Irama Yang Setia Dipoligami 35 Tahun Tinggal Di Rumah Sederhana

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 570 hits
Kisah istri raja dangdut Rhoma Irama yang kini tinggal di rumah sederhana Ricca Rachim selama 35 tahun lebih telah setia mendampingi sang raja dangdut Rhoma Irama meski sering kali dipoligami Begini kabar terbaru Ricca Rachim sosok istri se...
Senarai 7 Smartphone Terbaik Terkini Tahun 2019 Bawah Rm500

Senarai 7 Smartphone Terbaik Terkini Tahun 2019 Bawah Rm500

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 807 hits
Sekarang bukanlah satu perkara yang susah untuk anda dapatkan dan miliki sebuah telefon pintar atau smartphone ini Dengan persaingan yang banyak antara syarikat syarikat pengeluar telefon pintar yang terkenal seperti Samsung Huawei Honor Vi...
Anugerah Guru Adiwira Sempena Majlis Apresiasi Gemilang Smk Pendeta Za Ba Tahun 2019

Anugerah Guru Adiwira Sempena Majlis Apresiasi Gemilang Smk Pendeta Za Ba Tahun 2019

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 927 hits
ANUGERAH GURU ADIWIRA SEMPENA MAJLIS APRESIASI GEMILANG SMK PENDETA ZA BA TAHUN 2019KE ARAH KECEMERLANGAN INSAN
Hubungan Harmonis Guru Muslim Dengan Murid Kristen Di Pedalaman Papua Tahun 1977 2019

Hubungan Harmonis Guru Muslim Dengan Murid Kristen Di Pedalaman Papua Tahun 1977 2019

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 261 hits
Oleh Gembala Dr Socratez S YomanSeorang Muslim bernama Suyanto ditugaskan Negara sebagai guru di Sekolah Dasar Negeri Tiom sekitar tahun 1977 Distrik Tiom masuk dalam kabupaten Jayawijaya waktu itu sebelum kabupaten Lanny Jaya dimekarkan Sa...
Program 1000 Rumah Berselawat Sambut Maulid Nabi Muhammad Saw 2019

Program 1000 Rumah Berselawat Sambut Maulid Nabi Muhammad Saw 2019

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 484 hits
Brosur Program 1000 Rumah Berselawat versi IslamicTunes Menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW yang jatuh pada tanggal 9 November 2019 nanti Mawlid Fest menggelar Program 1000 Rumah Berselawat Kegiatan ini dimulai dari tanggal 22 Agustu...
Senarai Pemenang Anugerah Emmys Ke 71 Bagi Tahun 2019

Senarai Pemenang Anugerah Emmys Ke 71 Bagi Tahun 2019

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 339 hits
Pemenang Anugerah Emmys Ke 71 telah pun diumumkan secara rasmi pada acara yang penuh gilang gemilang tersebut Lebih 25 anugerah yang telah dipertandingkan pada malam tersebut dan yang pastinya drama siri terbaik yang menjadi tumpuan Pada ed...
Untung Rugi Beli Rumah Di Perumahan Subsidi Jakarta Utara

Untung Rugi Beli Rumah Di Perumahan Subsidi Jakarta Utara

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 398 hits
Sudah jadi rahasia umum sulit sekali mendapatkan harga rumah murah di perkotaan Hal ini akhirnya mendorong masyarakat membeli di perumahan Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
10 Individu Bawah 20 Tahun Paling Kaya Di Dunia 2019

10 Individu Bawah 20 Tahun Paling Kaya Di Dunia 2019

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 413 hits
Memang benar wang ringgit tidak boleh membeli kebahagiaan tetapi ia pasti dapat menjadikan hidup anda lebih mudah dan seronok Namun adakah semua kanak kanak atau remaja yang memiliki kemewahan sejak kecil ini bahagia Berikut adalah senarai ...
Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Ulasan Penuh Filem Jawan

How To Choose The Right Color Bodysuit For Your Outfit

Lontong Azie Kitchen

Cara Ikhtiar Halang Penyakit Ain

918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam