5 Jenis Kanser Yang Popular Di Kalangan Lelaki


5 Jenis Kanser Yang Popular Di Kalangan Lelaki. Kanser prostat mungkin mendapat semua kempen kesedaran awam, tetapi untuk melindungi kesihatan lelaki, terdapat kanser tambahan yang harus dijaga. Lima kanser yang paling biasa di kalangan lelaki adalah prostat, paru-paru, kolorektal, pundi kencing, dan melanoma. Sekarang anda tahu, dan perlukan pengetahuan untuk mencegah sel-sel kanser.

1. Kanser Prostat Kanser prostat adalah risiko kanser No 1 untuk lelaki, serta pembunuh kanser No 2 (di belakang kanser paru-paru). Untuk memberi anda idea, kira-kira 160 dari setiap 100,000 lelaki didiagnosis menderita kanser prostat pada tahun 2007 (tahun terakhir yang mana statistik tersedia), dan hanya lebih 29,000 lelaki meninggal dunia daripadanya, menurut CDC. Apa yang anda perlu ketahui:

Gejala Kanser prostat sering berlaku tanpa sebarang gejala. Tetapi gejala-gejala adalah lebih berkemungkinan jika penyakit itu maju. Mereka termasuk membuang air kencing, membuang air kencing, air kencing berdarah, dan sakit tulang.

Pemeriksaan Pemeriksaan kanser prostat dilakukan dengan ujian darah yang dikenali sebagai ujian PSA. American Cancer Society mengesyorkan bercakap dengan doktor anda mengenai pemeriksaan mengikut usia 50 tahun, atau lebih awal jika anda mempunyai sejarah keluarga atau anda adalah orang Afrika-Amerika. Ujian PSA sering digabungkan dengan peperiksaan dubur digital.
Rawatan dan prognosis Rawatan bergantung pada usia anda dan bagaimana kanser anda agresif. Pilihan termasuk menonton dan menunggu (yang bermakna memantau kanser tetapi tidak memulakan rawatan melainkan ia berkembang), pembedahan, terapi sinaran, dan kemoterapi. Prognosis untuk kanser prostat adalah baik. Secara keseluruhan, kadar survival untuk kanser prostat 10 tahun selepas diagnosis adalah 98 peratus.
Mengurangkan risiko Sesetengah faktor risiko kanser prostat – seperti bangsa, keluarga, dan umur – tidak boleh dibantu. Walau bagaimanapun, anda mungkin dapat mengurangkan risiko kanser dengan memakan makanan yang sihat, mengekalkan berat badan yang sihat, dan tidak merokok.

2. Kanser paru-paru Kanser paru-paru menyerang sekitar 81 dari setiap 100,000 lelaki. Itulah kira-kira separuh jumlah yang terjejas oleh kanser prostat, tetapi kanser paru-paru kekal sebagai penyebab kematian kanser No. 1 pada lelaki. Lebih daripada 88,000 lelaki mati akibat kanser paru-paru pada tahun 2007. Inilah yang perlu anda ketahui tentang kanser paru-paru:
Gejala Anda boleh mengalami kanser paru-paru sebelum gejala berkembang. Apabila mereka muncul, mereka termasuk sesak nafas, batuk, perubahan dalam dahak, sakit dada, bernafas bising, serak, dan batuk darah.

Pemeriksaan Terdapat beberapa ujian skrining yang tersedia, termasuk memeriksa paru-paru dengan teleskop fiber optik, sampel sputum untuk mencari sel kanser, dan melakukan pemeriksaan CT. Sekiranya anda berusia lebih dari 60 tahun dan mempunyai riwayat merokok atau mempunyai COPD, berbincanglah dengan doktor anda tentang pemeriksaan.
Rawatan dan prognosis Rawatan bergantung kepada jenis kanser, lokasinya, dan bagaimana canggihnya. Pilihan melibatkan pembedahan, radiasi, kemoterapi, atau gabungan. Prognosis bergantung kepada sama ada kanser telah merebak. Bagi kanser yang tidak menyebar, kadar kelangsungan hidup selama lima tahun adalah kira-kira 50 peratus.
Mengurangkan risiko anda Cara terbaik untuk mencegah kanser paru-paru adalah untuk tidak merokok dan untuk mengelakkan asap rokok.

3. Kanser kolorektal Kanser kolorektal (kanser kolon atau rektum) adalah kanser yang paling umum ketiga pada lelaki. Ia menyerang sekitar 53 daripada setiap 100,000 lelaki. Kira-kira 27,000 orang mati akibat kanser ini pada tahun 2007. Ketahui lebih lanjut:
Gejala Anda boleh menghidap kanser kolorektal awal tanpa gejala. Apabila berlaku, gejala termasuk perubahan dalam tabiat usus, pendarahan rektum, sakit perut, kelemahan, dan penurunan berat badan.

 
Pemeriksaan Kanser kolorektal boleh didapati lebih awal dengan ujian saringan yang disebut colonoscopy. Ujian pemeriksaan lain juga disediakan. Bagi kebanyakan lelaki, pemeriksaan harus bermula pada umur 50 tahun dan akan diulang setiap 5-10 tahun.
Rawatan dan prognosis Rawatan bergantung kepada sejauh mana kanser telah maju dan mungkin termasuk pembedahan, radiasi, kemoterapi, atau gabungan terapi ini. Prognosis juga bergantung kepada sejauh mana kanser telah maju. Untuk peringkat awal (peringkat I) kanser kolon atau rektum, kelangsungan hidup lima tahun adalah kira-kira 75 peratus.
Mengurangkan risiko anda Pastikan untuk mendapatkan pemeriksaan kanser, bersenam secara teratur, makan makanan yang sihat, mengekalkan berat badan yang sihat, tidak merokok, dan tidak mempunyai lebih daripada dua minuman beralkohol setiap hari.

4. Kanser pundi kencing Kanser pundi kencing adalah kanser paling biasa keempat pada lelaki, mencecah 36 daripada setiap 100,000 lelaki dan membunuh lapan daripada setiap 100,000. Dapatkan maklumat lanjut:
Gejala Gejala kanser pundi kencing adalah darah dalam air kencing anda. Darah boleh mengubah warna air kencing anda atau muncul sebagai bekuan darah. Perlu pergi kerap dan membakar kesakitan adalah gejala lain.

Pemeriksaan Tidak ada cadangan saringan bagi kanser pundi kencing. Beritahu doktor anda jika anda mempunyai sebarang gejala atau berisiko tinggi.
Rawatan dan prognosis Pembedahan adalah rawatan yang paling biasa.
Rawatan Tambahan Boleh termasuk ubat-ubatan langsung ke dalam pundi kencing, kemoterapi, dan terapi radiasi. Seperti semua kanser, prognosis bergantung kepada mencari kanser lebih awal. Untuk tahap kanser pundi kencing saya, survival lima tahun adalah kira-kira 90 peratus.
Mengurangkan risiko anda Faktor risiko termasuk lebih tua daripada 55 dan mempunyai riwayat keluarga kanser pundi kencing. Faktor risiko terbesar yang boleh anda elakkan ialah merokok – merokok merangsang risiko anda.

5. Kanser Kulit Melanoma Melanoma kulit didiagnosis kira-kira 27 dari setiap 100,000 lelaki setiap tahun, dan kira-kira empat daripada mereka akan mati daripadanya. Inilah yang anda perlu ketahui:
Gejala Gejala pertama melanoma mungkin berubah dalam saiz, bentuk, atau warna tahi lalat atau freckle. Anda juga harus membiarkan doktor mengetahui tentang sebarang luka pada kulit anda yang tidak sembuh dan tahi lalat atau benjolan baru.

Pemeriksaan Cara terbaik untuk skrin adalah dengan melakukan ujian diri lengkap kulit setiap bulan. Ini amat penting jika anda mempunyai sejarah keluarga melanoma. Pastikan untuk memeriksa kulit kepala dan tapak kaki anda.
Rawatan dan prognosis Pembedahan adalah pilihan pertama untuk melanoma awal. Kemoterapi, imunoterapi, dan terapi radiasi juga boleh digunakan. Untuk tahap I melanoma, kadar kelangsungan hidup selama lima tahun melebihi 90 peratus.
Mengurangkan risiko anda Mengelakkan pendedahan yang panjang kepada matahari dan sinaran matahari dan melindungi kulit anda dengan pelindung matahari adalah cara terbaik untuk mengelakkan risiko kesihatan lelaki. Ini lebih penting jika anda mempunyai kulit yang terang dan banyak bintik-bintik. Bercakap dengan doktor anda tentang langkah pencegahan tambahan yang perlu anda ambil dan bila anda perlu membuat pemeriksaan. Tidak merokok, memakan makanan yang sihat, mengekalkan berat badan yang sihat, dan melindungi kulit anda dari matahari akan menjadi jauh ke arah mengurangkan risiko anda untuk kanser biasa ini.
Sumber: Health Day
The post 5 Jenis Kanser Yang Popular Di Kalangan Lelaki appeared first on Apakes.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jenis-kanser-yang-popular-di-kalangan-lelaki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Jenis Hantu Paling Popular Masyarakat Jawa

6 Jenis Hantu Paling Popular Masyarakat Jawa

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 715 hits
Kali ini mari kita mengenali kepercayaan tentang jenis jenis hantu yang diyakini sudah termasuk dalam kategori popular di Tanah Jawa Meskipun hal ini dianggap tabu di kalangan masyarakat setempat tetapi masih ramai yang meyakininya Kita seb...
Dato Lee Chong Wei Kini Bebas Kanser Dan Akan Kembali Aktif Di Gelanggang

Dato Lee Chong Wei Kini Bebas Kanser Dan Akan Kembali Aktif Di Gelanggang

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 432 hits
Beberapa bulan lalu negara dikejutkan dengan pengumuman status kesihatan Dato Lee Chong Wei yang disahkan mengidap lanser hidung peringkat awal Beliau yang menjalani rawatan di Taiwan selama lebih 2 bulan kini telah kembali ke Malaysia Baru...
Kanser Peparu Pembunuh Kedua Lelaki Di Malaysia

Kanser Peparu Pembunuh Kedua Lelaki Di Malaysia

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 908 hits
Kanser paru paru merupakan pembunuh kedua lelaki di Malaysia manakala Kanser Usus menjadi pembunuh Nombor 1 Bagi wanita pula pembunuh utama ialah Kanser Payudara Penyakit berkaitan jantung masih menjadi pembunuh UTAMA rakyat Malaysia Sumber...
Radioiodine Dan Kanser Tiroid

Radioiodine Dan Kanser Tiroid

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 545 hits
Radioiodine dan kanser tiroid Assalamualaikum wbt Rasanya dah banyak kali cikla share pasal rawatan Radioiodine atau RAI ni kan Basically rawatan ini adalah untuk pesakit kanser tiroid dan juga untuk pesakit hyperthyroidism yang sudah makan...
Kanser Perut Adalah Pembunuh Senyap Berikut Adalah Tanda Tanda Dan Gejalanya

Kanser Perut Adalah Pembunuh Senyap Berikut Adalah Tanda Tanda Dan Gejalanya

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 243 hits
Kanser perut bermula apabila muncul sel sel kanser di dalam lapisan dalaman perut Perkara sneaky tentang kanser perut adalah bahawa ia berkembang perlahan lahan dan selama bertahun tahun Jadi ia adalah penting untuk mengetahui tanda tanda u...
Takziah Berita Baru Di Terima Seorang Pelakon Lelaki Popular Ditemui Mati Tadi

Takziah Berita Baru Di Terima Seorang Pelakon Lelaki Popular Ditemui Mati Tadi

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 600 hits
Mayat pelakon lelaki yang dikhuatiri lemas di Air Terjun Lubuk Degong Kampung Chang Bidor ditemui tersangkut di celah batu kira kira 300 meter dari tempat kejadian hari ini L Keshava Rajan 25 warga tempatan yang berlakon di selatan India it...
Budak Kuasai 16 Bahasa Semakin Popular

Budak Kuasai 16 Bahasa Semakin Popular

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 229 hits
Kehidupan seorang budak yang menguasai 16 bahasa di Kemboja kini bertukar 360 darjah malah semakin popular kerana mendapat perhatian pelbagai pihak
Suami Isteri Sebak Terima Ijazah Anak Yang Meninggal Dunia Akibat Kanser Darah

Suami Isteri Sebak Terima Ijazah Anak Yang Meninggal Dunia Akibat Kanser Darah

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 463 hits
KAMARIAH KHALIDI 12 November 2018 6 04 PM KUALA NERUS Hanya linangan air mata dapat dizahirkan sepasang suami isteri sebaik menerima ijazah milik anak perempuan mer
Kini Anda Boleh Kesan Sendiri Kanser Serviks

Kini Anda Boleh Kesan Sendiri Kanser Serviks

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 619 hits
Kini Anda Boleh Kesan Sendiri Kanser Serviks Hanya lima minit diperlukan untuk membuat saringan kanser serviks menggunakan kaedah persampelan sendiri bagi mengesan sebarang risiko penyakit digeruni wanita berbanding prosedur pap smear Ujian...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort