5 Fantasi Vs Realiti Guru Di Hujung Minggu


Tahniah rakan-rakan guru sekalian! Anda berjaya juga 'survive' di sekolah hingga Hari Jumaat. Tiba masa untuk rehatkan minda dan fizikal daripada minggu yang sangat meletihkan.

Hurmmm...apa perancangan hari minggu guru-guru sebenarnya ya? Jom kita tengok...
1. Menanda kerja murid yang diberikan sepanjang hari persekolahan

SASARAN: Setelah dapat merehatkan diri dengan tidur yang agak panjang, anda telah menyediakan diri untuk menyemak buku dan lembaran kerja murid yang mana telah diberikan sepanjang minggu persekolahan. Yang mana dok menyemak karangan, dengan berhati-hati markah diberikan agar tidak tertinggal isi penting yang telah ditulis. Kemudian markah diberikan seadil-adilnya dengan hasil kerja tersebut.

REALITI: Ya, segala lembaran kerja dan buku semua diangkut pulang. Seraga, dua beg dimasukan dalam bonet kereta sejak pulang dari petang Jumaat lagi. Satu beg berjaya dikeluarkan, selebihnya masih lagi di dalam kereta. Itu pun beg berada di hujung meja di depan sofa atas coffee table untuk dua hari yang akan datang. Masuk bilik, sambil berdoa keajaiban berlaku kot-kot semua kerja tersebut telah siap bertanda pada malam Ahad.
via GIPHYp/s: KEAJAIBAN TIDAK PERNAH BERLAKU...

2. Pergi bersenam di gimnasium

SASARAN: Anda sedar bersenam itu satu keperluan untuk sentiasa sihat dan tingkatkan tenaga yang telah hilang sepanjang minggu persekolahan. Ini juga akan menjadikan seorang guru yang produktif. Jadi perancangan dibuat dengan teliti agar hujung minggu ini anda akan dapat membuat sedikit kardio dan senaman untuk kurangkan berat badan sekurang-kurangnya dapat meningkatkan keyakinan diri anda sendiri.

REALITI: Anda masih lagi berbaring di katil, cuba meyakinkan diri untuk bangun dan aktif bersenam. Dan tiba-tiba anda tersedar di sekolah anda sudah pun terkejar-kejar masuk kelas, kejar murid nak lompat pagar sekolah, naik tangga turun tangga untuk pdp, dan pelbagai lagi aktiviti fizikal selama 5 hari. Jadi anda merasakan ianya satu senaman yang bagus selama 5 hari dan terus tarik selimut untuk menyambung tidur dihujung minggu yang indah...
via GIPHY 3. Berjumpa dan bersosial dengan rakan-rakan Jumaat malam.

SASARAN: Seminggu perancangan dibuat untuk lakukan aktiviti sosial pada Jumaat malam dengan rakan-rakan. Nak tengok wayang lah, nak main futsal lah. Siap suruh kawan tempat tiket awal!

REALITI: Setelah sampai di rumah petang Jumaat, terus melompat masuk bilik air, mandi dan bersihkan diri. Keluar dari bilik air, dengan masih bertuala, baring kejap atas katil, ingat nak pejamkan mata seminit dua, 6 jam kemudian baru terbangun, dengan 12 missed calls dan 30 mesej Whatsapp bertanyakan di mana anda berada.
via GIPHY 4. Mendapatkan tidur yang lebih di hujung minggu

SASARAN: Jam sengaja tidak dikunci, kalau berbunyi pun dengan tenangnya di 'snooze' kan. Sengaja dibiarkan hingga matahari terbit. Anda merancang untuk bangun dengan segara selepas 10 jam punya tidur. Minda dan tubuh terasa ringan dan segar.

REALITI: Anda memang tidak mengunci jam. Tetapi ada terlupa jam loceng biologi dalam diri anda. Dengan sendirinya terjaga. Adakalanya terjaga dalam keadaan kelam kabut nak ke sekolah dan lima saat kemudian baru tersedar ianya hujung minggu.
via GIPHY 5. Bersantai dan bermalas-malasan di hujung minggu

SASARAN: Cuba melupakan keserabutan 5 hari bekerja dengan bermalas-malasan di rumah. Harapan hujung minggu ini adalah untuk lepak di sofa, kaki atas coffee table, pasang tv, movie maraton.

REALITI: Tiba-tiba terfikir tentang apa nak dimakan tengahari ni, hurmm..tak boleh nak relax juga, kena masak dulu untuk anak-anak, tengok lantai, melekit-lekit, ish..nak kena mop dulu ni, baju tak basuh lagi, nak kena ke dobi ni. Setelah buat semua chores yang disenaraikan, adalah tinggal 10 minit lagi untuk petang Sabtu/Ahad melabuhkan tirainya dan esok kena ke sekolah semula!
via GIPHY 6. Mendobi

SASARAN: Oleh kerana mendobi menjadi satu bebanan yang paling malas untuk difikirkan oleh setiap manusia dalam dunia ini, maka anda letakkan ia sebagai keutamaan pada hari minggu ini. Perancangan awal dengan mengasingkan baju berwarna dan putih untuk dimasukkan di dalam mesin basuh. Tudung dibasuh berasingan dengan basuhan tangan. Dan pada penghujung harinya, semuanya baju selesai dibasuh, dilipat dan dimasukkan di dalam almari.

REALITI: Bermula dengan memasukkan baju di dalam mesin basuh dan anda terus terlupa sehingga penghujung hari. Sehinggalah anda tercium bau yang tidak menyenangkan daripada mesin basuh tersebut. Ah...mesin dah lama berhenti, tapi terlupa pula nak sidai baju. Maka mesin tersebut diputarkan sekali lagi dan penghujung harinya tak sempat juga nak melipat segala baju yang dibasuh sebentar tadi...
via GIPHY7. Lesson Planning

SASARAN: Anda keluarkan buku RPH, buku rujukan guru dan bersedia untuk menulis perancangan yang teliti untuk pembelajaran pada hari Isnin. Semua ditulis dengan teliti mengikut DSKP yang telah ditetapkan malah ada idea baru yang selari dengan PAK 21 untuk anda laksanakan di dalam kelas kelak.

REALITI: Anda terlupa bawa pulang RPH, dan buku panduan guru. Anda pun tak ingat apa yang telah diajar minggu lepas dan buat keputusan untuk datang awal hari Isnin ke sekolah dan cuba melaksanakan apa yang terdaya atau mengulang semula pdp yang sama pada hari Jumaat sebagai ulangkaji bersama murid.
via GIPHY
Apa yang paling leceh antara semua perkara yang kami senaraikan adalah apabila hari minggu anda dipenuhi dengan aktiviti sekolah seperti PLC, LADAP, mesyuarat, Hari Sukan Sekolah, Merentas Desa, program-program peringkat daerah dan negeri dan kenduri kahwin!

Maka hilanglah satu hari untuk hujung minggu anda...hikhikhik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/02/5-fantasi-vs-realiti-guru-di-hujung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktiviti Hujung Minggu Dengan Melukis Dan Makan Dalam Sungai Di Bbq Lamb Kl Kemensah

Aktiviti Hujung Minggu Dengan Melukis Dan Makan Dalam Sungai Di Bbq Lamb Kl Kemensah

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 683 hits
Aktiviti di luar bersama keluarga atau kawan kawan adalah satu acara yang sangat menyeronokkan Asyik duduk rumah aje dan buat benda yang sama kadang kadang bosan jugak Nak pergi jauh jauh cuti tak panjang tapi tetap nak keluar rumah untuk b...
Aktiviti Hujung Minggu Di Petrosains Playsmart

Aktiviti Hujung Minggu Di Petrosains Playsmart

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 498 hits
Aktiviti pada hari Jumaat bersama anak anak di PETROSAINS Kuantan Bangun jer pagi suami dah bagi tahu siap siap dekat anak anak Apalagi dorang niii menjerit sakan lah Ehehehe sesekali ajak pula ke tempat macam ni Belajar sambil bermain Petr...
Dr Sheikh Muszaphar Pastikan Hujung Minggu Masa Untuk Keluarga Patutlah Anak Rapat Dan Manja

Dr Sheikh Muszaphar Pastikan Hujung Minggu Masa Untuk Keluarga Patutlah Anak Rapat Dan Manja

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 600 hits
Seronok tengok cara layanan Dr Sheikh Muszaphar terhadap anak anaknya yang begitu mesra dan rapat walaupun sibuk Alasan tiada masa dengan anak bukan masalah buat Dr Sheikh Muszaphar kerana sebagai bapa dia akan curi juga masa untuk bonding ...
Terima Kasih Pengundi Pas Cameron Highlands Tuan Guru Haji Hadi Awang

Terima Kasih Pengundi Pas Cameron Highlands Tuan Guru Haji Hadi Awang

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 434 hits
Ayah Chik mengucapkan terima kasih kepada para ahli PAS dan pengundi di Parlimen Cameron Highlands
Murid Tewas Saat Hiking Guru Olahraga Di Pekanbaru Ditahan Polisi

Murid Tewas Saat Hiking Guru Olahraga Di Pekanbaru Ditahan Polisi

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 209 hits
Seorang guru olahraga di SDN 166 Pekanbaru Abu Nazar diamankan di Polsek Rumbai Sebab salah satu siswanya bernama Jul Leo meninggal dunia saat mengikuti hiking alias naik gunung Penahanan dilakukan kepolisian untuk menjaga keamanan sang gur...
Tak Suka Guru Subjek Punca 1300 Murid Tidak Ke Sekolah

Tak Suka Guru Subjek Punca 1300 Murid Tidak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 350 hits
Imej via Utusan OnlineJOHOR BAHRU 29 Jan Jabatan Pendidikan Negeri Johor sudah mengenal pasti seramai 1 300 murid dan pelajar sekolah di negeri ini yang gagal menghadirkan diri ke sekolah bagi sesi pembelajaran 2019 Pengerusi Jawatankuasa H...
Hujung Kuku

Hujung Kuku

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 262 hits
HUJUNG KUKU Assalammualaikum wbtBerakit rakit dahuluBiarpun timbul urat dibahuTiga puluh satu hari bakal berlaluMasih sedikit anjakkan yang berlakuAsyik makan choki chokiTidak perasan diperhatikan guruSebelas bulan masih berbakiTidak mengap...
Jana Pendapatan Dari Rumah Di Hujung Jari Dengan Jag Reward

Jana Pendapatan Dari Rumah Di Hujung Jari Dengan Jag Reward

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 269 hits
Siapa yang tak nak duit kan Lebih lebih lagi para ibu yang tak boleh bekerja dan hanya surirumah sepenuh masa walau dapat duit dari en suami tapi mesti teringin nak ada duit poket sebagai tambahan kan Rasanya ramai yang pasti buka Facebook ...
Mak Nak Susu Di Hujung Katil Benda Itu Memerhatikan Dia

Mak Nak Susu Di Hujung Katil Benda Itu Memerhatikan Dia

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 513 hits
Mak nak susu Di hujung katil benda itu memerhatikan dia Sekadar perkongsian untuk bacaan suka suka Bagi mereka yang lemah semangat dan mudah terbayangkan perkara yang tidak sepatutnya anda dinasihatkan untuk tidak meneruskan bacaan Risiko t...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan