5 Cara Yang Aku Guna Ajar Anak Bahasa Mandarin


5 Cara Yang Aku Guna Ajar Anak Bahasa Mandarin | hi there. Sejak sekolah ditutup, aku jadi naik pangkat jadi cikgu gantian untuk anak-anak. Aku yakin, ramai parents juga sama seperti aku, perlu mengajar anak di rumah dan menyelia tugasan sekolah mereka.

Salah satu cabaran untuk aku bila berdepan dengan semua homework anak-anak ialah mengajar anak bahasa Mandarin! Untuk pengetahuan, anak-anak aku, Iman dan Amin bersekolah di sekolah Cina. Dan aku yang sangatlah cetek pengetahuan dalam Mandarin ni, memang ada rintanganlah juga kan.

Untuk Amin yang berada di tadika (next year masuk darjah 1), aku still ok lah ajar dia since homework dia pun ada dual language untuk bahagian arahan. So aku fahamlah apa yang laoshi dia nak Amin buat.

Tapi untuk Iman, homework dia seperti Bahasa Cina, Sains, dan Matematik memang semua 100% di tulis dalam tulisan Cina. Dan terpaksalah aku kerja extra sikit untuk translate kan semua kerja dia ke dalam English.

5 Cara Ajar Anak Bahasa Mandarin1. Guna apps untuk translate tulisan cina - Camji Apps.Aku guna CAMJI Apps untuk buat kerja-kerja translation tu. So far so good, walaupun ambil masa nak translate, tapi apps sebegini sangat membantu aku. Kalau tidak, memang takkan siaplah tugasan homework si Iman tu.

Dan belum masuk aksi-aksi drama minggu ini setiap kali belajar menulis tulisan Cina. Iman punya alasan nak tangguh-tangguhkan kerja tu, ya Allah sangat mencabar kesabaran aku ya mak mak sekalian.

Ada saja alasan dia buat asalkan nak mengelak dari buat tugasan Cina. Tapi kalau tugasan English, dia punya laju tu sekejap saja sudah siap!

Selain buat kerja rumah kan, cabaran lain aku hadapi ialah, mengajar Iman membaca dan menyebut dengan betul setiap Chinese character. Fuiyo, banyak sangat yang aku tak tahu macam mana nak sebut dengan betul. Boleh buat aku dan Iman terkial-kial!

Pasal aku nak sangat bantu Iman dan Amin sama-sama belajar bahasa Mandarin, dan aku nak mereka suka untuk study 3rd language mereka (selepas BM dan BI), jadi kita pun kenalah ada inisiatif juga kan untuk bantu anak-anak sebaik mungkin.

2. Beli Buku Bacaan Mandarin Yang Ada Pinyin Dan Juga Online Audio  Pasal aku tidak pandai sangat untuk sebut dengan betul bunyi setiap character huayi, jadikan aku buat sebaik mungkin dengan belikan buku bacaan Mandarin, dan siap ada pinyin sekali untuk aku tahu setiap character cina tu, more or less macam mana mau baca.




Yang aku beli ni, 40 buah cerita dongeng di dalam bahasa cina buat pembelian di Shopee. Dan harganya pun agak affordable kan. Dengan saiz kecil mudah dibawa 14cm x 14cm sahaja dan setiap satu buku tu ada 10 mukasurat, harga RM40.69 (termasuk shipping charges)



Kalau korang nak beli sikit sahaja pun boleh. Seller ni jual random books ya, jadi tak boleh nak request buku cerita apa yang korang suka.

Buku di jual dalam pakej 20 buah, 40 buah, 60 buah, dan 80 buah kalau tak silap.
Semua buku dicetak dalam kertas yang berkualiti dan penuh warna warni. Bukan anak saja suka, aku pun suka sangat. Gambar pun semua cantik-cantik


Nampak tak tulisan pink tu? Tu lah yang aku tulis buku yang ada pinyin.

Bagusnya buku seperti ni kan, bila anak anak cuba kenal tulisan cina tu , dan dia tak berapa ingat nak sebut, so bila ada pinyin, senanglah dia nak sebut


Buku yang aku beli ni, belakangnya ada barcode. Jadi aku pun happylah kan. Kena scan dan dibawa terus ke laman web mereka. Dan lepas tu boleh klik link yang disediakan di web dan dengar audio / podcasts secara online.

So bila dah hari-hari dengar audio yang sama, ianya membantu anak-anak untuk perbaiki bacaan mereka. Suka sangat dengan buku ni T_T

3. Ajar Anak Tulis Tulisan Cina Dengan Strokes Yang Betul / Tepat

Buku belajar tulis dengan betul tulisan Cina tu, korang boleh tengok setiap character tu nak tulis macam mana. Tengok barisan terakhir bagi setiap character .

Lepas tu pula, buku ini juga memberi contoh ayat untuk digunakan dan beberapa cantuman character untuk bunyi lain dan maksud lain.

Buku ni best sangat untuk sesiapa yang baru mula belajar Bahasa Mandarin

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×
Ini harga buku untuk satu set (3 buah buku). Korang kalau nak beli, bolehlah try cari trusted seller ni, erlanshen.my. Buku ni pun penuh warna warni dan kertas berkualiti baik.

Selain itu, dua buku lagi tu ialah short poems dan satu lagi short stories yang ditulis di dalam tulisan Cina beserta Pinyin sekali.
4. Belajar Melalui Lagu Ya, aku rasa salah satu kaedah ajar anak-anak bahasa Mandarin ialah dengarkan mereka dengan lagu, sebaiknya yang ada video sekali.

Iman dan Amin pun dulu aku biasakan mereka dengan VCD Mandarin. Sukalah budak berdua ni menyanyi Mandarin.

Salah tak salah sebutan tu, kalau dah time nyanyi kita nyanyilah saja.
5. Belajar Online Bahasa Mandarin di LingohutAku baru juga kenal website Lingohut ni. Website ni best bagi pendapat aku kerana selain belajar sebut Cina dengan betul, juga ada tulisan Pinyin dan boleh dengar audio

Awesome sangat



Yang nak belajar cina tu, nak try buat ayat, bolehah lawat laman web Lingohut ni. 
Aku harap yang mana mak bapa tiada idea untuk ajar anak bahasa Mandarin, mungkin boleh beli buku-buku seperti yang aku dapatkan di Shopee. 
Atau boleh saja guna buku teks mereka yang sedia ada, cumanya mungkin agak sukar sedikit kerana tiada audio untuk belajar sebut satu-satu character Cina tersebut

Perangai Anak Terhadap Subjek MandarinDah alang-alang cakap pasal Mandarin, Iman memang selalu mau escape dari belajar tulis Mandarin. Haha, tapi mommy tak layan drama dia kalau dia malas nak menulis.

Memang kita ni kena keraskan hati kat depan anak-anak. Dah lah Iman ni banyak homework guna tulisan Cina seperti Sains,dan Maths, so memang kena paksa juga Iman tulis cina.

Tu saja nak sembang dengan korang perihal anak anak belajar Mandarin.

cheers


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2020/12/cara-ajar-anak-bahasa-mandarin.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Baja Guna Telur Yakult Dan Ajinomoto Untuk Tanaman Subur Dan Berbuah Lebat

Cara Buat Baja Guna Telur Yakult Dan Ajinomoto Untuk Tanaman Subur Dan Berbuah Lebat

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 856 hits
Satu kegembiraan bila tengok tanaman hidup subur berbuah lebat berbunga lebat dan daun yang rimbun Pendek kata menjadi dan berhasil Bila tanaman tak hidup subur ni kita pun rasa macam down juga Orang yang suka bercucuk tanam tahu lah perasa...
Anak Boleh Curi Curi Tengok Apa Ibu Ayah Buat Ketika Malam Sebab Itulah Kena Ajar Tidur Asing

Anak Boleh Curi Curi Tengok Apa Ibu Ayah Buat Ketika Malam Sebab Itulah Kena Ajar Tidur Asing

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 339 hits
Tidak dinafikan ramai ibu ayah mengakui bahawa anak tidur bersama setiap malam walaupun sudah berusia 7 tahun Sememangnya setiap orang mempunyai pendapat masing masing namun hal yang jelas ialah kesan tabiat ini terhadap proses perkembangan...
Cara Masak Nasi Atas Dapur Guna Periuk Biasa

Cara Masak Nasi Atas Dapur Guna Periuk Biasa

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 717 hits
Cara Masak Nasi Atas Dapur Guna Periuk Biasa Ha gitu tajuk entri blog kali ini Selalu dah biasa sangat masak nasi guna rice cooker kan Sekali bila dan duduk dekat temporary accomodation tiba tiba kena masak nasi atas dapur guna periuk biasa...
Video 21 Tahun Baru Dapat Anak Pertama Guna Kaedah Ivf

Video 21 Tahun Baru Dapat Anak Pertama Guna Kaedah Ivf

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 259 hits
SETIAP pasangan suami isteri inginkan anak sebagai penyeri rumah tangga mereka Seperti pasangan di Indonesia ini yang dikurniakan buah hati pertama setelah 21 tahun menunggu Menerusi perkongsian seorang pengguna Instagram drbennyarifin yang...
Dasar Anak Tak Guna Bengang Tak Disediakan Makanan Anak Pukul Kepala Ibu Sampai Mati

Dasar Anak Tak Guna Bengang Tak Disediakan Makanan Anak Pukul Kepala Ibu Sampai Mati

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 348 hits
Seorang lelaki berusia 28 tahun tergamak memukul kepala ibunya sehingga mati dalam kejadian yang berlaku pada jam 10 pagi Sabtu 5 Disember 2020 di Dusun Muara Tolang Sumatera Utara Indonesia Menurut sumber suspek Syahrul memukul kepala ibun...
Baba Can U Read That For Me Ali Nak Masuk 4 Tahun Dah Makin Bijak Saharul Ridzwan Beli Buku Garis 3 Ajar Anak Menulis

Baba Can U Read That For Me Ali Nak Masuk 4 Tahun Dah Makin Bijak Saharul Ridzwan Beli Buku Garis 3 Ajar Anak Menulis

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 339 hits
Seronok melihat perkembangan anak anak depan mata Dari bayi sampailah mereka mula berjalan bercakap dan seterusnya Pelakon Saharul Ridzwan di Instagram miliknya berkongsi tentang anak lelakinya Ali yang bakal berumur 4 tahun pada tahun hada...
Elak Ajar Anak Suap 24 Jam

Elak Ajar Anak Suap 24 Jam

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 365 hits
Sebenarnya jadi mak ni dia kena jadi guru atau senang kata pensyarah Juju lebih banyak bersyarah Korang tengok tak pensyarah kat universiti tu ajar korang mcm mana Dia bising je kat depan kuliah selain tu korang kena berdikari buat kerja kh...
Kena Ajar Anak Lelaki Anak Perempuan Sama Sama Buat Kerja Rumah Barulah Tak Jadi Raja Kelak

Kena Ajar Anak Lelaki Anak Perempuan Sama Sama Buat Kerja Rumah Barulah Tak Jadi Raja Kelak

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 205 hits
Melatih anak anak untuk melakukan kerja ringan di rumah bukan sahaja akan memudahkan dan meringankan tugas anda malah ia juga dapat meningkatkan peribadi serta kejayaan mereka untuk jangka masa panjang Tugas kerja rumah ini boleh dimulakan ...
Mary Kay Timewise Miracle Set 3d Kebaikan Dan Cara Guna

Mary Kay Timewise Miracle Set 3d Kebaikan Dan Cara Guna

papar berkaitan - pada 14/12/2020 - jumlah : 446 hits
Assalamualaikum Ayue tahu anda mesti tercari cari kebaikan dan kelebihan Mary Kay Timewise Miracle 3D set ni kan Ok takpa jom Ayue share dengan anda apa kebaikan dan kelebihan Timewise 3D ni dan step by step cara menggunakannya Tapi sebelum...
What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular