40km Ke Sekolah Seorang Cikgu Terpaksa Berjalan Kaki Tiap Hari Demi Tugas


Hari ini kali ke tiga saya tumpangkan cikgu ini dalam masa dua minggu. Minggu lalu buat pertama kali saya jumpa guru ini jalan kaki di persimpangan lombong pasir. Pada masa itu saya tidak menumpangkan beliau sebab saya fikir beliau sedang melarikan diri dari rumah.
Sebab berpakaian sukan dan berbag galas yang agak besar, agak pelik bila melihat seseorang berjalan kaki di awal pagi di jalan Linggiu – bandar tenggara, Johor ini. tapi dalam hati kesiannya dari manalah jalan kaki seorang diri macam ini?.

Dua hari kemudian semasa baru keluar simpang kampung saya di Linggiu saya nampak beliau sekali lagi. kali ini dia lambai tangan nak tumpang. saya stop kereta dan bagi beliau naik. cerita pun bermula.
beliau ni saya tak tanya pula apa namanya. sebab niat tumpangkan sampai destinasi habislah episod itu, tapi tak rupanya. Beliau merupakan guru tadika perpaduan di kawasan bandar tenggara. tapi saya tidak pernah tumpangkan beliau sampai depan sekolah sebab saya juga kejar punch card. menurut beliau selama ini beliau ke sekolah tumpang kawan tetapi kawanya cuti bersalin 3 bulan. sebelum jalan kaki dan menumpang orang lalulalang beliau bawa kereta tetapi kereta rosak sebab terlibat kem4langan semasa nak ke sekolah.
beliau kata dah 3 minggu dia jalan kaki dan menumpang kenderaan lain ke tempat kerja. Rumah beliau di batu 4 jalan air terjun, 40km dari sekolah. menurut ceritanya semasa saya jumpa beliau di kawasan lombong pasir beliau tumpang lori sampai ke situ. saya tak pasti siapa tumpangkan beliau sampai ke tempat kerja.

(Gambar Hiasan)
kali ke dua saya jumpa (kali pertama saya tumpangkan) beliau kata dari rumah tahan kereta guru dari SMK linggiu dan selepas itu tumpang saya sampai ke bandar tenggara. sebelum turun saya pesan jika saya jumpa saya tumpangkan tapi saya tak boleh tunggu atau janji serta berkomitmen.
Esoknya saya cari juga beliau, tapi tiada dan lusanya juga. hinggalah semalam saya tumpangkan beliau. saya tanya sebelum ni tumpang siapa, beliau kata tumpang pakcik yang hantar cucu ke PDK Bandar Tenggara. saya kenal pakcik ni sebab dulu pakcik inilah yang ajar saya mengaji. pakcik saat namanya.
Hari ini saya tumpangkan beliau buat kali ke tiga. hari ini dari rumah beliau tumpang cikgu pendidikan khas SK Linggiu. semasa dalam perjalanan tu beliau dapat whatapp dari cikgu smk linggiu bertanyakan posisi beliau dengan niat mahu menumpangkan beliau.
mujurlah sesi persekolahan hanya bersisa beberapa hari sahaja lagi. respect .

(Gambar Hiasan)
Mengingati jasa guru
Kali ini dengan tema Guru Pemacu Transformasi Pendidikan. Apabila tibanya sahaja sambutan Hari Guru, ingatan setiap daripada kita semua adalah tentang sejarah kita bersekolah, tentang rakan-rakan, guru-guru, dan ilmu yang diajar dan diperoleh daripada guru yang mengajar pelbagai subjek.
Itulah jasa guru bagi setiap kita tidak kira sama ada kita sudah bergelar menteri, pegawai, pengawal keselamatan, petani malah apa sahaja pekerjaan yang kita sandang. Semuanya bermula daripada seorang guru yang membim­bing, mendidik dan mengajar kita tanpa jemu.
Dalam dunia alaf baharu ini, pelbagai cabaran dan rintangan terpaksa dihadapi oleh guru-guru dalam usaha mendidik anak-anak bangsa agar menjadi insan yang seimbang dari segi pencapaian akademik dan sahsiah diri. Guru-guru terpaksa berkorban masa dan tenaga malah keluarga demi memenuhi tanggungjawab mereka sebagai pendidik. Maka tidak hairanlah ada antara guru-guru yang terpaksa bersengkang mata demi menjalankan tanggungjawab mereka untuk memastikan bidang pendidikan yang diceburi mendatangkan kesan positif.
Halangan besar untuk memastikan pelajar-pelajar mencapai kejayaan dan keseimbangan dalam pelbagai aspek positif ialah masalah sosial yang menular dalam kalangan pelajar sekolah. Masalah disiplin yang merun­cing di sesetengah sekolah menjadikan usaha ini tidak akan ke mana-mana. Maka tidak hairanlah kes-kes di­siplin yang serius di sekolah seperti buli, pergaduhan dan dera masih tidak dapat diselesaikan dengan mudah di sekolah-sekolah.

Guru-guru agak sukar membendung pelbagai tabiat negatif pelajar di sesetengah sekolah akibat perubahan sikap pelajar ekoran pelbagai pengaruh di luar sana. Ketika dunia bergelumang dengan kecanggihan alat telekomunikasi, pelajar juga terdedah dengan segala macam pengaruh, budaya, maklumat dan sebagainya.
Proses pengajaran di sekolah terpaksa mengalami perubahan mengikut arus zaman. Kaedah pembelajaran masa kini bukan lagi berdasarkan sepenuhnya kepada baca tulis di papan putih, tetapi ada masanya dipaparkan di skrin menerusi pancaran peralatan canggih terutama­nya komputer riba.
Sebagaimana pelajar yang mampu melayari dan menerima pelbagai maklumat di rumah dengan segala kecanggihan, di sekolah pun terpaksa mengikut rentak yang sama untuk memupuk minat pelajar terhadap sesuatu subjek.
Pendidikan Alaf 21 (PAK-21) dilihat sebagai usaha untuk mengemas kini sistem pendidikan di sekolah selaras dengan kehendak semasa. Malah, segala usaha untuk melahirkan pelajar yang berkebolehan dan mahir dalam segala aspek positif diberi penekanan lewat subjek-subjek tertentu.

Tugas berat dan mencabar sentiasa mengitari seluruh warga guru demi membentuk masa depan pelajar untuk bersaing dengan pasaran kerja atau guna tenaga negara. Setiap subjek yang diajar mempunyai peranan dan kepentingan tertentu sama ada demi kemajuan negara dan pembangunan insaniah pelajar itu sendiri.
Oleh hal demikian, sumbangan guru tidak boleh dipandang sebelah mata sahaja kerana merekalah yang memulakan atau memberi pencerahan awal dan hala tuju seseorang pelajar.
Apa-apa pun, peranan ini tidak boleh diletakkan seratus peratus kepada guru sahaja kerana banyak lagi pihak yang boleh dipertanggungjawabkan untuk menentu haluan setiap pelajar. Contohnya, ibu bapa mestilah memastikan anak-anak mereka yang belajar di sekolah tidak membelakangkan ajaran guru.
Masyarakat sekeliling juga mestilah peka terhadap permasalahan atau kebejatan sosial yang melanda anak-anak muda terutamanya golongan pelajar pada masa ini.
Sebagaimana tanggungjawab ibu bapa dan masyarakat sekeliling terhadap anak-anak muda, mereka juga mestilah memahami tugas berat guru pada masa ini. Kerjasama erat antara ibu bapa dan masyarakat dengan guru-guru sangat penting untuk menjayakan misi negara.
Jika hal ini berlaku, lebih mudahlah guru-guru menjalankan tanggungjawab mereka untuk mendidik anak-anak bangsa ke arah kecemerlangan. Selamat Hari Guru!
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : Mohd Maui via RatuSembang
The post 40km Ke Sekolah, Seorang Cikgu Terpaksa Berjalan Kaki Tiap Hari Demi Tugas appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/40km-ke-sekolah-seorang-cikgu-terpaksa-berjalan-kaki-tiap-hari-demi-tugas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Siswa Sd Di Bali Jalan Kaki 20 Km Ke Sekolah Tiap Hari Pernah Terpaksa Nginap Di Rumah Teman

Kisah Siswa Sd Di Bali Jalan Kaki 20 Km Ke Sekolah Tiap Hari Pernah Terpaksa Nginap Di Rumah Teman

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 287 hits
Jarum jam menunjukan pukul 05 00 WITA Udara sekitar Gulinten Desa Bunutan Kecamatan Abang Kabupaten Karangasem dingin dan menusuk tubuh Kabut tebal turun dari bebukitan serta menutupi kampung Sebagian besar warga masih tidur ditemani selimu...
Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah

Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 705 hits
Mak Lari Ayah Dah Mati Kanak2 Ini Terpaksa Berjalan Kaki Jauh Bila Balik Dari Sekolah ok Ketika ramai mengeluh dengan kesukaran hidup yang mereka hadapi sekarang ternyata masih ada lagi insan yang berganda sukarnya kehidupan mereka berbandi...
Perjuangan Bocah Warga Kampung Kaki Gunung Rinjani Tembus Hutan Demi Sekolah

Perjuangan Bocah Warga Kampung Kaki Gunung Rinjani Tembus Hutan Demi Sekolah

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 288 hits
Jarak antara sekolah dengan rumah tinggalnya sekitar tiga kilometer Namun jarak itu harus ditempuh dengan melewati jalanan setapak dengan kontur jalan yang mendaki menurun mengikuti urat pinggiran punggungan bukit
Lelaki Ini Terpaksa Potong Kaki Sendiri

Lelaki Ini Terpaksa Potong Kaki Sendiri

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 256 hits
Liu DunHe 44 tahun petani asal wilayah Dingyuan di Provinsi Anhui China terpaksa memotong sendiri kakinya kerana tidak mampu membayar kos pembedahan di hospital Laman Asia One melaporkan Liu menderita penyakit yang menyebabkan aliran darah ...
Murid 12 Tahun Dukung Rakan Oku Ke Sekolah Setiap Hari Sejak 6 Tahun Lalu

Murid 12 Tahun Dukung Rakan Oku Ke Sekolah Setiap Hari Sejak 6 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 416 hits
The ReporterKata orang tiada apa yang mustahil sekiranya anda mempunyai sahabat yang baik menyokong anda di kala anda menghadapi kesusahan Seorang murid lelaki OKU di China mampu mengikuti rutin harian persekolahan selama enam tahun tanpa m...
Telat Masuk Sekolah Seorang Siswa Smp Di Yogya Ditendang Guru

Telat Masuk Sekolah Seorang Siswa Smp Di Yogya Ditendang Guru

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 219 hits
Ibu AA AMN menuturkan kejadian anaknya ditendang guru berawal saat dia mengantarkan sekolah Saat itu AA telat datang ke sekolah AMN yang mengantarkannya pun meminta izin kepada satpam agar anaknya dibolehkan masuk
Berjalan Di Kandang Babi Tanpa Sepatu Telapak Kaki Gadis Ini Terkena Infeksi Mengerikan

Berjalan Di Kandang Babi Tanpa Sepatu Telapak Kaki Gadis Ini Terkena Infeksi Mengerikan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 339 hits
Anda tahu pentingnya memakai alas kaki Bukan hanya sekedar fashion belaka Namun memakai sepatu atau sendal artinya menjaga keamanan dan kebersihan kaki kita Contoh dari aspal tanah yang panas atau dari infeksi kuman di lantai kantor atau ru...
Pihak Sekolah Terpaksa Buang Jam Berjarum Sebab Pelajar Tak Reti Baca

Pihak Sekolah Terpaksa Buang Jam Berjarum Sebab Pelajar Tak Reti Baca

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 287 hits
Pihak Sekolah Terpaksa Buang Jam Berjarum Sebab Pelajar Tak Reti Baca Dengan teknologi masa kini yang semakin canggih ramai generasi kini mudah untuk mendapatkan maklumat dihujung jari Malangnya generasi ini semakin melupakan kepayahan oleh...
Nazam Kasihnya Cikgu Sempena Hari Guru

Nazam Kasihnya Cikgu Sempena Hari Guru

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 331 hits
Nazam Kasihnya CikguCikgu mengajar di dalam kelasLebih dan kurang tak pernah culasMengajar dikau berhempas pulasMahu muridnya jadi 1st classCukuplah masa sampai ketikaMurid sedia nak masuk periksaMengharap lulus setiap masaKepada engkau san...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran