4 Fakta Perempuan Kediri Yang Sengaja Menggigiti Anggota Tubuhnya Sendiri


Praktik kanibalisme di Indonesia memang salah satu hal yang menjadi sorotan dunia. Bahkan, tradisi ini dituangkan dalam sebuah buku berjudul The Head Hunters Borneo.
Si penulis sendiri mengambil sampel dari kebiasaan Suku Dayak yang memakan orang-orang sekitarnya yang mereka benci.
Tak hanya itu, masyarakat pedalaman (yang hidup terasing dari dunia modern) juga kerap disebut masih suka memakan daging manusia.
Di Indonesia sendiri, salah satu kanibal yang paling terkenal adalah Sumanto. Masuk keluar penjara dan panti rehabilitasi, kini namanya tak lagi bergaung sebagai pemakan manusia.
Praktik ini pun perlahan mulai dilupakan. Namun, baru-baru ini, kembali ada satu nama yang disebut menderita penyakit jiwa dan memakan daging tubuhnya sendiri. Siapakah dia?
Kanibal dan Memakan Anggota Tubuhnya Sendiri

Jika selama ini perilaku kanibal dilakukan kepada orang lain, maka kali ini praktik memakan daging manusia tak lain dilakukan pada dirinya sendiri.
Adalah Wiji Fitriani, seorang perempuan berumur 29 tahun asal Dusun Tambak, Desa Ngadi, Kecamatan Mojo, Kabupaten Kediri Jawa Timur.
Wiji diketahui memakan jari jemari tangannya sendiri hingga habis, menghisap darahnya hingga bagian tubuh tersebut membusuk.
Hal ini jelas membuat orang-orang di sekitarnya menjadi takut. Warganet yang melihat kondisi perempuan ini pun turut prihatin.
Menderita Gangguan Jiwa Sejak 2005

Usut punya usut, bukan tanpa sebab Wiji melakukan tindakan itu. ia tercatat sebagai salah satu penderita penyakit jiwa. Pasca ditinggal kedua orangtuanya bercerai, Wiji hanya diasuh oleh neneknya, Mbah Wijan (65).
Meski sudah terdeteksi sakit jiwa sejak 2005, baru dalam beberapa tahun terakhir, aksinya dinilai kerap membahayakan warga sekitar. Orangtua Wiji pun tak pernah datang dan menjenguk putri mereka itu.
Melansir inews.id, menurut tim medis puskesmas setempat, Wiji menderita skizofrenia yang bisa dicegah dengan pengobatan rutin baik dengan obat, maupun pelatihan di posyandu jiwa. Sayang, hal tersebut kerap ditolak keluarga.
Dimasukkan ke Dalam Kerangkeng

Para penderita gangguan jiwa memang punya emosi yang tentunya berbeda dari manusia normal. Mereka bisa menjadi sangat temperamental dalam waktu singkat.
Begitu pula yang terjadi pada Wiji. Sejak mendapat penyakit tersebut, ia tidak pernah diberikan obat penenang oleh keluarga –mengingat memang ia hanya tinggal Bersama neneknya.
Penderita juga kerap berteriak, marah, bahkan melakukan tindakan berbahaya, seperti memakan anggota tubuhnya sendiri.
Karena takut membahayakan orang lain, Wiji sering dimasukkan ke dalam kerangkeng dan dikurung. Adapun luka yang sudah terlanjur ada, sang nenek hanya mampu mengobati dengan cairan revanol.
Khofifah Meminta Pasien Langsung Ditangani Oleh Dinas Kesehatan

Karena sudah viral, hal ini ditangani langsung oleh Gubernur Jawa Timur (Jatim), Khofifah Indar Parawansa. Ia meminta Dinas Sosial Jatim dan Dinas Kesehatan Jatim turun tangan untuk menangani Wiji.
“Saya minta Kadis Sosial dan Kadis Pendidikan segera berkoordinasi dengan pemerintah setempat untuk bisa menangani pasien dengan baik,” ujar Khofifah, seperti dilansir dari IDNTimes.
Wiji sudah mendapat perawatan di RSJ Lawang sejak 2011 itu kini kembali mendapat rujukan untuk dibina di RSJ Menur. Sementara neneknya diberikan sumbangan berupa sembako dan pendampingan atas saran dari Khofifah.
Wiji awalnya memang menderita skizofrenia dan mungkin bisa dipulihkan jika ketika itu mendapatkan perawatan yang memadai.
Sayang, tahun terus bergulir dan ia malah mendapat penanganan yang salah, seperti di kerangkeng. Perasaan semakin tertekan inilah yang membuat Wiji perlahan melakukan tindakan lebih berani seperti menggigit jarinya satu persatu hingga putus.
Sumber: boombastis.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/4-fakta-perempuan-kediri-yang-sengaja-menggigiti-anggota-tubuhnya-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anggota Dprd Sragen Tewas Diduga Diracun Dosen Perempuan

Anggota Dprd Sragen Tewas Diduga Diracun Dosen Perempuan

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 185 hits
Kasus tewasnya Sugimin anggota DPRD Sragen beberapa hari lalu mulai menemui titik terang Polres Wonogiri mengamankan seorang wanita berinisial N yang berprofesi sebagai dosen di salah satu perguruan tinggi swasta di Kediri
Rahsia Fakta Lelaki Yang Perempuan Jarang Ketahui

Rahsia Fakta Lelaki Yang Perempuan Jarang Ketahui

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 436 hits
Ramai wanita ingat yang dia sudah benar benar mengenali mengenali dengan lelaki di sisi mereka Sebenarnya ada lagi rahsia lelaki yang ramai perempuan tidak ketahui Rahsia Fakta Lelaki Yang Perempuan Jarang KetahuiCredit Pic Jom kita bongkar...
Cantiknya Tulisan Jawi Dia Tiga Tahun Siapkan Hantaran Lelaki Beri Hadiah Al Quran Tulis Sendiri Buat Isteri

Cantiknya Tulisan Jawi Dia Tiga Tahun Siapkan Hantaran Lelaki Beri Hadiah Al Quran Tulis Sendiri Buat Isteri

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 752 hits
Cantiknya Tulisan Jawi Dia Tiga tahun siapkan hantaran lelaki beri hadiah al Quran tulis sendiri buat isteri Pernikahan adalah satu perkara terindah dlam hidup Hari pernikahan adalah hari penyatuan antara pasangan lelaki dan wanita supaya m...
Semua Jomblo Berharap Dapat Jodoh Ideal Kamu Sendiri Sudah Ideal

Semua Jomblo Berharap Dapat Jodoh Ideal Kamu Sendiri Sudah Ideal

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 407 hits
Senyumperawat com Mengharapkan seseorang segera hadir untuk menghalalkan dirimu itu adalah lumrah Suatu keniscayaan memang apalagi umur sudah memasuki expired Rencana awal ingin menikah kala umur 22 Tapi akhirnya meleset dan berencana menik...
Makan Bersuap Anak Manja Makan Sendiri Bersepah Pula Mana Pilihan Mama

Makan Bersuap Anak Manja Makan Sendiri Bersepah Pula Mana Pilihan Mama

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 471 hits
Ada ibu ibu yang tidak setuju membiarkan anak makan sendiri menyuap sendiri kerana dilihat suatu pembaziran dan akan mengotorkan tempat Ada ibu ibu yang merasakan itu salah satu bentuk pelajaran buat anak mereka Apapun pendapat ibu ibu iany...
Bongkar Sejarah Panglima Awang Dilupakan Bangsanya Sendiri

Bongkar Sejarah Panglima Awang Dilupakan Bangsanya Sendiri

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 545 hits
Generasi kini ramai yang tidak mengenali tokoh ini Masih jelas dalam ingatan ketika belajar subjek sejarah di tingkatan lima kalau tak silap la nama Panglima Awang hanya disebut sekali Itupun hanya ditulis di bahagian kanan iaitu dalam sudu...
Ekonomi Merudum Pakatan Menembak Kaki Sendiri Najib

Ekonomi Merudum Pakatan Menembak Kaki Sendiri Najib

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 292 hits
Najib garis dua kesilapan terbesar PH Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan dua kesilapan terbesar kerajaan Pakatan Harapan dalam menguruskan ekonomi sehingga menyebabkan keadaan negara bertambah teruk sekali gus menjadi punca kehidupan r...
Pesakit Kanak Kanak Boleh Drive Mercedes Atau Volkswagen Beetle Sendiri Buat Mereka Jadi Teruja Ke Dewan Pembedahan

Pesakit Kanak Kanak Boleh Drive Mercedes Atau Volkswagen Beetle Sendiri Buat Mereka Jadi Teruja Ke Dewan Pembedahan

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 368 hits
Orang dewasa pun takut mahu masuk ke dewan pembedahan apatah lagi kanak kanak Berhadapan dengan ketakutan pesakit kecil yang tidak mahu ke dewan pembedahan seorang jururawat di Doctors Medical Center in Modesto California mendapat idea untu...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun